Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:48

Snap ik ook Wendy! Wij zijn 'uit noodzaak' naar hem toe gegaan omdat de fouragehandel geen hooi meer had, heel apart.. en toen kwam buurman to the rescue en de paarden doen het prima op dat hooi dus daar blijven hangen met hooi halen zeg maar. Niet dat het een bewuste keuze is om het natuur aspect zelf zeg maar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:50

In een slecht seizoen kan een fouragehandel ook in de problemen komen :j wij hebben in het verleden ook wel verkocht aan een fouragehandel. Een keer in de zomer. Wel eerst alles op de wagen laden natuurlijk, en dan overladen op parkeerplaats. Maar ook wel eens halverwege de winter, na een slechte zomer. Krijg je wel mooie prijs voor je hooi :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:54

Had echt nog nooit gehoord van natuurhooi. Weer wat geleerd.

Gisteren alles gaan uitzetten bij het huis ivm bijgebouw, honden, kippen, stal, trailer etc.
Nu krijgt de ruin die apart staat een uitloopje aan zijn stal. Met vooral het doel dat we hem daar kunnen zetten als we met de andere paarden door zijn stuk naar het huis moeten (aangezien daar wasplaats, tackroom, trailer etc is).
Ik denk aan 6x6 aan zijn stal van 4,2 op 4,2.
Dat stuk wil ik wel verharden natuurlijk. Wat zou jullie voorkeur hebben? Klinkeren, steenpuin (gezuiverd, dus zonder glas etc), steenschotten, betonplaten,...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:59

Kirr wat leuk (en vooral lekker :D) dat hooibalenzwembad!! Goed idee zeg :D

Was het echt de warmste nacht ooit? Dat verklaart wel waarom ik het zo onwijs warm had :+

Mijn paardjes hebben het gisteren wel warm gehad. Na mijn werk heb ik ze lekker nat gemaakt. Oudje had best wel staan zweten en zag er wat verhit uit. Hopelijk vandaag wat minder warm... Mijn tante bevestigde wat ik eerder ook had gezien, ze gaan niet in de schaduw staan maar blijven voor de stal hangen waar ook geen wind staat. Ik snap niet waarom ze precies op de warmste plek gaan staan, zijn mijn paarden zo dom? >;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:00

Het is prachtig spul maar ik zou het niet aandurven ivm jkk

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:05

Oooh Wendy, ik ben jaloers! Op je hooi en je opslagruimte :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:06

@kirr; waarom geen paddockplaten met zand er over ?? Of een deel hard en een deel zand ??

Dat hooibalen zwembad ziet er niet verkeerd uit. Zou die nog een laag hoger kunnen (3 hoog) of kan het dan de waterdruk niet weerstaan ??

Net de paarden maar weer opgesloten in de PP-gang en wat geknipt gras gegeven. De cavia's zijn er ook blij mee (binnen).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:11

Wilde eigenlijk net geen zand zodat ik hem daar ook hooi kan geven, zonder zand binnen te krijgen. Hij kan ook naar een stuk track met zand en round-pen etc.
Paddockplaten ga ik even googlen.

Edit: bedoel je dit? http://www.nedaplast.com/stalinrichting ... plaat.html

Geen idee hoe hoog je het zou kunnen maken eigenlijk :+ We hebben nog geen geschikt zeil, dus testen kan nog niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:20

daan: dat heb ik mij ook al eens afgevraagd. die van mij kan ook op de meest onmogelijk plek gaan staan in de brandende zon op wit brandend zand, voor een matalen wand uit de wind. had hem daar toen weg gehaald en op een koelere plek gezet. Loopt linea recta terug }:0 }:0

kirr: ik zou dan voor grastegels gaan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:24

Hier ook zon aanbidders.. gekke Noren. :') Mijn ruin heeft ook iets raars uitgevreten gisteren, overal wondjes op zijn onderbenen.. heb het maar even met betadine shampoo gewassen, geen dikke benen of zo, hij zal wel ergens doorheen gebanjerd hebben in ons stukje 'wild'. Straks nog maar eens wassen en dan mooi laten opdrogen, het lijkt wel 'rainrot' maar dan op de benen, van die plukjes haar met een wondje, zo'n stukje dat je er zo af kunt trekken (doe ik maar niet). Aan alle 4 de benen, alleen boven de hoef en kogel.. raar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:28

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:30

@kristelhans: dat is een beestje wat met warmte aktief is in de weilanden, maar ook in de paddock heb ik er nu iets last van.
Het zijn een soort gelige korstjes die je er met haar en al aftrekt.
Benen goed inspuiten met antivlieg (écht goed) of de benen in de groene klei zetten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:32

Mijn fjord staat ook gewoon pal in de zon. Maar kleine Toet kan er echt slechter tegen. Ws ook Door haar kleur. Die gaat er bij liggen (veel)
En moet ik echt vd wei halen anders gaat het mis denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:34

Ik ben het maar liever voor met mijn oudje :D
Maar ze doen hetzelfde als wat ze altijd doen hier; slapen :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:37

DubbelDun schreef:
@kristelhans: dat is een beestje wat met warmte aktief is in de weilanden, maar ook in de paddock heb ik er nu iets last van.
Het zijn een soort gelige korstjes die je er met haar en al aftrekt.
Benen goed inspuiten met antivlieg (écht goed) of de benen in de groene klei zetten.

Oh echt? Wat gek dat dan het ene paard er wel last van heeft en de andere niet! En wat voor beestje is het? Het zijn inderdaad een soort etterplekjes maar wel oppervlakkig. Ik heb nog groene klei, zal straks even afspuiten en dan droogdeppen en de klei erop doen. Had al vliegenspray gespoten maar durfde niet op de wondjes te spuiten. Heb de paarden vandaag ook in een ander stukje staan, ander soort gras (boomgaard) en zand dus wellicht helpt dat ook bij het voorkomen van meer wondjes.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:39

kristelhans schreef:
het lijkt wel 'rainrot' maar dan op de benen, van die plukjes haar met een wondje, zo'n stukje dat je er zo af kunt trekken (doe ik maar niet). Aan alle 4 de benen, alleen boven de hoef en kogel.. raar!

Mijn oude pony heeft ook wel eens van die plekjes, ik haal het er wel af maar bij haar is het niet open er onder, gewoon kale huid. Mijn vorige oude pony had het ook. Overigens bij hun beide zat het rond het pijpbeen.

Mijn paarden zijn dus niet de enige gekken die op de warmste plekken gaan staan. Ik begrijp er niets van...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:47

Ik heb zojuist de 1e drie pagina's doorgespit, en heb nu al 7 pagina's in word. :') Maar goed hoe verder ik lees hoe meer tips bv ook dubbel gegeven worden. Dus het zal steeds sneller gaan gok ik.

Dus iedereen even over koetjes en kalfjes praten, niet te hard gaan nu. :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:48

Kirrr schreef:
Had echt nog nooit gehoord van natuurhooi. Weer wat geleerd.

Gisteren alles gaan uitzetten bij het huis ivm bijgebouw, honden, kippen, stal, trailer etc.
Nu krijgt de ruin die apart staat een uitloopje aan zijn stal. Met vooral het doel dat we hem daar kunnen zetten als we met de andere paarden door zijn stuk naar het huis moeten (aangezien daar wasplaats, tackroom, trailer etc is).
Ik denk aan 6x6 aan zijn stal van 4,2 op 4,2.
Dat stuk wil ik wel verharden natuurlijk. Wat zou jullie voorkeur hebben? Klinkeren, steenpuin (gezuiverd, dus zonder glas etc), steenschotten, betonplaten,...

Als prijs en arbeid niet uitmaken, zou ik klinkeren: genoeg voegen zodat water kan weglopen, gemakkelijk afborstelen en staat leuk.

Zelf ga ik het deze winter proberen met steenschotten. Ga 1/3 van onze paddock (20 x 40 m) leggen vanuit de stal, rondom treinbielzen zodat het wat steviger ligt. En daarop de hooibakken.

Gypsy: doe je goed :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:48

Van de B van boermannen tot de Z van zadelkamer. :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:49

Gypsy schreef:
Van de B van boermannen tot de Z van zadelkamer. :D

*\o/* _/-\o_

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:50

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:51

Onze bodem aan stal en onder het afdak bestaat volledig uit treinbilzen. Blijft ook na jaren nog steeds goed.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:52

Speciaal voor Gypsy een foto dan maar weer...

Zie hier mijn sproeiers in actie :D
(Nu hij op volle sterkte is dekt hij een cirkel van 25 meter O:) )

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:54

Haha, nou dat is wel een superleuke foto eigenlijk! Mag die erin? Bij de S van sproeiers. :)*

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:55

Succes Gypsy!!

Klinkers en steenschotten hebben we. Steenpuin is ook zo gehaald en ingevoerd met de bobcat.
Met die grasdals en paddockplaten heb ik geen ervaring.
Ga even rondkijken op ebay.

Bedankt voor de tips!

Edit: treinbilzen bij de op lijst.

Wauw idd vette foto en ideaal! Als ik me niet vergis zit het bij jou toch ook op grondwater hé?