Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Wij voeren al jaren voordroog van eigen land. Wel ook wisselende partijen hoor, en vooral het hoog in eiwit blijft lastig. Suiker wisselend. Paarden hebben allemaal mooie mest en afhankelijk van de partij moeten sommige worden bijgevoerd, of worden sommige juist te vet (allemaal warmbloeden, maar nogal andere voedingsbehoeften).

Overigens hebben we dus ook gewoon partijen gehad die net zo droog waren als hooi. Wij laten het ook gewoon drogen als hooi, alleen daarna een plasticje erom voor het makkelijker opslaan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

De balen voordroog die ik heb gezien zagen er vrijwel hetzelfde uit als hooi, dus wel mooi droog spul.

Ik ben inderdaad ook wat bang voor vervetting. Is de voedingswaarde van voordroog per definitie altijd hoger ?

@Nickeltje €5.50 per pakje inclusief bezorging is een prachtige prijs. Ik betaal ruim €10 per pakje nu en dat wordt me wat te gortig. Vooral als ik een kwart van het baaltje ook nog eens van de grond kan plukken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

Oh!! 10 euro!! Wij betalen echt niet veel, dat weten we heel goed...

Voordroog zo lang laten drogen tot het mooi droog is, is wel fantastisch... Een van de voordelen van eigen land...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Wij gaan juist weer terug van voordroog naar hooi denk ik :') maar niet omdat ik voordroog slecht vind. Ze deden het bij mij even goed op voordroog als op hooi (eentje zelfs qua mest iets stabieler). Ons voordroog was ook op het oog niet te onderscheiden van hooi, qua geur ruik je het wel.

Ik loop er nu alleen tegenaan dat je van de buitenkant weinig kan zien, ik heb eerst een grote partij ingeslagen voor het hele jaar. Dat bleek voor de helft echt zooi te zijn, rook als uitgebaggerde slootkant en zat vol met pitrus. Sommige balen eten ze ook matig. Nu een andere leverancier en die brengt ze per 4 grote ronde balen, dat wordt goed gegeten maar kwaliteit blijft moeilijk in te schatten natuurlijk en er zit dus af en toe wat schimmel in. 4 balen kunnen we binnen kwijt en hij heeft ook heel mooi onverpakt spul voor dezelfde prijs als het verpakte, dus wij gaan daarom weer terug naar onverpakt de volgende levering. Dan hebben we iets meer zicht op wat we binnen krijgen (en het plastic wil bij het afladen zonder machines nog weleens open scheuren, dat gedoe heb je ook niet met onverpakt).

Ik zou wel een moord doen voor een levenslange garantie op goed hooi zonder zorgen :Y) :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Wie niet... Maar zelfs van eigen land is dat geen garantie...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Hm, als de prijs gelijk zou zijn dan had ik ook geen twijfels gehad _O-

Ik heb hier prachtig mooi hooi staan. Ziet er mooi uit, ruikt heerlijk. Paarden eten het met lange tanden :-(
Er ligt dus eigenlijk gewoon bijna elke dag €5 op de grond, ondergepist of gepoept.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Oh!! Dan ben je inderdaad heel erg hard geld aan het weg gooien zeg...

Maar mijn hooi komt uit Staphorst.... Daar zit jij toch ook niet eens zo ver vandaan?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Oh qua vervetting, die van mij staan dit jaar (eerste jaar puur op voordroog) schraler dan alle jaren dat ik hooi of een mengeling hooi en voordroog heb gevoerd. Terwijl ik relatief veel voer dit jaar. Dus dat ligt echt aan de waarden van je partij en niet aan het verschil hooi/voordroog.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Nickeltje schreef:
Oh!! Dan ben je inderdaad heel erg hard geld aan het weg gooien zeg...

Maar mijn hooi komt uit Staphorst.... Daar zit jij toch ook niet eens zo ver vandaan?

Nee staphorst is niet gek ver. Ik woon in Luttelgeest, tussen Kuinre en Vollenhove. Waar heb jij het vandaan ? Souman agro zit hier om de hoek, maar daar betaal ik €8.50 per baaltje en de kwaliteit vond ik zeer matig.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Ik heb al jaren naar volle tevredenheid grote balen onverpakt van Souman Agro.
Wordt netjes gebracht en gelost en heb er dan meestal, afhankelijk van het aantal paarden wat ik heb staan, een jaar voorraad. Zit wel wat wisseling in de balen (ik heb nu 50% grover, 50% fijner hooi en dat zit niet netjes verdeeld, maar is per baal heel erg wisselend). Maar ik zorg er ook voor dat ze weinig kunnen verspillen door alles in netten te geven anders smeren ze het toch uit. Ik durf niet voor voordroog te gaan, ook slechte ervaringen mee met op gewicht houden.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Ik heb ook hooi van Souman. Grote pakken weidehooi en Duits Kruidenhooi.

Tot nu toe steeds goede kwaliteit geweest, maar het Duits kruidenhooi is deze keer meh.
Dat komen ze terug ophalen, dus dat is netjes :j

Mijn paarden maakten er ook een vreselijke bende van met al hun hooi. Ik voer nu alleen nog maar in netten. Ze doen er langer mee en ze maken minder zooi. Want inderdaad, alles moeten afvoeren naar de mesthoop terwijl je een fortuin moet betalen voor hooi is écht om te janken.

Ik heb ook getwijfeld over voordroog want het is inderdaad een stuk goedkoper, maar je ziet gewoon niet wat er in zit dus ik durf het niet aan.

Boemel; Ice is écht afgevallen, je ziet het nu heel goed met je wedstrijd outfit. Hopelijk kan de noodzadelpasser jullie uit de brand helpen en kan je weer onbezorgd rijden :-)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Dais_ schreef:
Ik heb ook hooi van Souman. Grote pakken weidehooi en Duits Kruidenhooi.

Tot nu toe steeds goede kwaliteit geweest, maar het Duits kruidenhooi is deze keer meh.
Dat komen ze terug ophalen, dus dat is netjes :j

Mijn paarden maakten er ook een vreselijke bende van met al hun hooi. Ik voer nu alleen nog maar in netten. Ze doen er langer mee en ze maken minder zooi. Want inderdaad, alles moeten afvoeren naar de mesthoop terwijl je een fortuin moet betalen voor hooi is écht om te janken.

Ik heb ook getwijfeld over voordroog want het is inderdaad een stuk goedkoper, maar je ziet gewoon niet wat er in zit dus ik durf het niet aan.

Boemel; Ice is écht afgevallen, je ziet het nu heel goed met je wedstrijd outfit. Hopelijk kan de noodzadelpasser jullie uit de brand helpen en kan je weer onbezorgd rijden :-)

Het kruidenhooi van Souman komt gewoon van Louis Venhorst. Het is goedkoper om rechtstreeks via Venhorst te bestellen.

Ik voer alles ook in netten, maar ze trekken het eruit en gooien het op de grond en plassen er overheen :(:)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Venhorst weigert mij nog als klant nadat ik te veel klachten heb ingediend :j ik heb zoveel hooi gekregen met rotzooi erin. Ik zou een hele catalogus kunnen vullen met een assortiment van dingen die in het hooi zaten. Daarbij aten mijn paarden het heel slecht en gingen ze er van hoesten.

Dat dit hooi indirect via Venhorst zou kunnen komen verbaast mij dan ook niet, want het is echt een hele slechte partij die ik heb gehad :')

Voer je niet teveel hooi misschien? Dat ze de minder lekkere plukjes vervuilen want baasje brengt toch wel nieuwe? :')

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Ik ben ook een hele tijd aan het zoeken geweest naar een manier waarop ze niet zo smeren met het hooi. Ik voer een volledige ronde baal. Dit had ik eerst alleen onder een net staan, maar dan gingen ze nog smeren met het hooi dat er uit was getrokken. Ik heb nu ook nog in een bak staan en dan gaat het goed. Er zijn wel stengels die ze niet eten (is ook bijna stro, dus dat zal wel niet smakelijk genoeg zijn), maar die vallen nu mooi op de grond in de bak en die gooi ik dan gewoon als stalbedekking in de stal.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

Dais_ schreef:
Venhorst weigert mij nog als klant nadat ik te veel klachten heb ingediend :j ik heb zoveel hooi gekregen met rotzooi erin. Ik zou een hele catalogus kunnen vullen met een assortiment van dingen die in het hooi zaten. Daarbij aten mijn paarden het heel slecht en gingen ze er van hoesten.

Dat dit hooi indirect via Venhorst zou kunnen komen verbaast mij dan ook niet, want het is echt een hele slechte partij die ik heb gehad :')

Voer je niet teveel hooi misschien? Dat ze de minder lekkere plukjes vervuilen want baasje brengt toch wel nieuwe? :')

Venhorst kwam hier eens leveren en toen kwam ter sprake dat ze standaard het kruidenhooi ook aan Souman leveren. Weidehooi komt wel gewoon uit de buurt, maar ik vind Souman ook behoorlijk duur. Jammer, want ze zitten hier aan onze weg.

Ja ik voer hier ad libitum in hooinetten. Fijne en grove Maas afwisselend. Ik heb ook nog 2 hooibakken met maas eroverheen. Mijn ene pony is ondertussen 25 en heeft ad libitum absoluut nodig. Hij is alleen ook ontzettend kieskeurig en weigert dus ook vaak een compleet baaltje.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Ik vind het afvoeren ook dubbel zuur, omdat je en voor het hooi best betaald en daarnaast is het afvoeren van mijn mestcontainer ook nog rete duur.

Het is ook zo bijzonder hoe wisselend de grote bedrijven diensten leveren. Ik heb bij zowel Venhorst als Souman een slechte partij gehad en beiden gaven geen thuis toen ik dat aangaf. Ik ga niet zo veel betalen als er vervolgens nul service is als het niet goed is, maar fijn dat ze dat niet bij iedereen zo doen.
Ik haal het nu uit Duitsland, maar wij zitten ook redelijk dichtbij de grens.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

mooney schreef:
Oh qua vervetting, die van mij staan dit jaar (eerste jaar puur op voordroog) schraler dan alle jaren dat ik hooi of een mengeling hooi en voordroog heb gevoerd. Terwijl ik relatief veel voer dit jaar. Dus dat ligt echt aan de waarden van je partij en niet aan het verschil hooi/voordroog.

Helaas ligt het niet altijd aan de waarden. Ik heb verpakt gehad met prachtige waardes maar toch blaast de ruin op, harde manenkam etc.
Toch iets met het proces denk ik ofzo.

Overigens heb ik bovenstaande ook met onverpakt hooi met hoge waardes.

Onverpakt met lage waardes doet het goed hier maar blijft de eeuwige stress en zoektocht haha.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Wat een gedoe met hooi! Ik heb het geluk dat ik hooi/voordroog van eigen land kan halen en dat is, even afkloppen, al 10 jaar super. Heb de paarden er net af en nu mag het weer groeien. Enige probleem dat ik de afgelopen jaren heb gehad is gaatjes van dieren, dan wordt het slecht en wat een gedoe is het dan, alles weggooien. Heb er nu van dat zwarte doek (naam kwijt) over liggen en hoop dat het helpt want ik zie de kat (hoofdverdachte van de gaten) er steeds op zitten.

Ik maak meestal hele droge voordroog, 5 dagen op het land. Kwa voedingswaarde kijk ik hoe de paarden eruit zien en geef ze bij te dik stro/takken bij en minder gras/hooi.

Ik zou ook pakjes hooi kunnen maken maar zie op tegen het werk. Alles voor de regen van het land af slepen en in de schuur proppen. Misschien probeer ik het nog eens. Meestal is de schuur vol met stro.

Trailer is een Touring Country geworden. Een groene met een dichte bovenklep :) Nu wachten.. Over de levertijd werden verschillende dingen gezegd dus ben benieuwd.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Mathena, ben je wel eens bij Fourage.nl geweest, die aan de Kuinderweg zit?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:42

Als Souman om de hoek zit, kun je dan niet langs om evt zelf een partij uit te kiezen? En grote balen geen optie? Kleine baaltjes ben je sowieso veel duurder mee uit dan grote. Ik vraag Souman wat ze hebben liggen en kies dan van de juiste partij iets uit. Maar ik zoek ook niet standaard gehaltes (suiker mag best wat hoger zijn, zolang eiwit dat dan ook is). En je krijgt korting bij hun door in bulk in te kopen/jaarvoorraad in 1x te bestellen dat scheelt ook veel.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

marionblo schreef:
Mathena, ben je wel eens bij Fourage.nl geweest, die aan de Kuinderweg zit?

Die zit qua prijs van hooi gelijkwaardig. Heb wel een mooie offerte voordroog van ze.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

XladyX schreef:
Als Souman om de hoek zit, kun je dan niet langs om evt zelf een partij uit te kiezen? En grote balen geen optie? Kleine baaltjes ben je sowieso veel duurder mee uit dan grote. Ik vraag Souman wat ze hebben liggen en kies dan van de juiste partij iets uit. Maar ik zoek ook niet standaard gehaltes (suiker mag best wat hoger zijn, zolang eiwit dat dan ook is). En je krijgt korting bij hun door in bulk in te kopen/jaarvoorraad in 1x te bestellen dat scheelt ook veel.

Als ik met hooi niet uit kom dan ga ik weleens langs om wat uit te kiezen. Ik kan helaas geen grote partijen kwijt hier. Heb wel een grote hooizolder, maar hun verreiker kan daar niet goed bij.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

mooney schreef:
Het is ook zo bijzonder hoe wisselend de grote bedrijven diensten leveren. Ik heb bij zowel Venhorst als Souman een slechte partij gehad en beiden gaven geen thuis toen ik dat aangaf. Ik ga niet zo veel betalen als er vervolgens nul service is als het niet goed is, maar fijn dat ze dat niet bij iedereen zo doen.
Ik haal het nu uit Duitsland, maar wij zitten ook redelijk dichtbij de grens.

Ik bestel meestal bij Haytoyou. Niet goedkoop maar echt hele goede service. Eten ze het niet? Dan mag het retour. Slechte balen? Retour. Tot nu nog nooit gedoe met ze gehad. Dat maakt voor mij dat ik het minder erg vind dat het duur is. Want ze eten nu tenminste alles op ipv goedkoper hooi waarvan de helft op de mesthoop komt (waardoor dat dus ook duur wordt).

Voordroog gaat iedereen hier als een gek van jeuken dus dat doen we niet.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:53

Bij Venhorst heb ik altijd netjes mijn geld terug gehad en bij Souman komen ze het ook gewoon omwisselen zonder problemen. Het was jammer dat het hooi niet goed was, want de service was juist heel netjes bij allebei.

Ik heb wat lokalere hooiboeren gecontacteerd, maar je krijgt gewoon geen reactie. Jammer hoor!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

Eur 10,00 bij baaltje is wel heel veel geld inderdaad.
Ik heb t laatst ook betaald toen Diekke onze normale balen slecht at. Die kleine baaltjes luste ze ook niet, dus verspilde moeite. Ik heb gelukkig nog alleseter Ice staan.

Ja echt vervelend als de kwaliteit van t hooi niet goed is. En ook als ie in onze ogen perfect is, maar de paarden een andere mening hebben.

Ik heb t hooi uit Duitsland. Net een nieuwe partij, hopelijk dit keer zonder zorgen.
Vriendin van mij heeft t hooi van Top hooi en is er erg tevreden over. Wordt met een kooiaap geleverd.