[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:42

tine10 schreef:
Ik wil graag hooinetten met maaswijdte 2x2. Wie weet waar die te koop zijn? Ik heb al gegoogled, maar kan niets vinden. Het wordt wel genoemd, maar als je dan op een site komt, staan alleen grotere maten.

Ik heb ze net bij equimatch besteld. Die link is hier eerder gedeeld 2 week terug.
Prijs was prima. Ik moet ze nog binnen krijgen dus hoe de kwaliteit is ga ik zie .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:31

belle_boef schreef:
tine10 schreef:
Ik wil graag hooinetten met maaswijdte 2x2. Wie weet waar die te koop zijn? Ik heb al gegoogled, maar kan niets vinden. Het wordt wel genoemd, maar als je dan op een site komt, staan alleen grotere maten.

Ik heb ze net bij equimatch besteld. Die link is hier eerder gedeeld 2 week terug.
Prijs was prima. Ik moet ze nog binnen krijgen dus hoe de kwaliteit is ga ik zie .

Daar staan geen netten met 2x2 bij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:50

tine10 schreef:
belle_boef schreef:

Daar staan geen netten met 2x2 bij.

Ik zie het. Ze zijn 2,5cm.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:06

tine10 schreef:

https://www.zeldenrusthaystack.nl/c-632 ... r-premium/

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:06

Maar eten lastiger dan de 2x2 van equiculinair. Ze zijn echt kleiner dan de 3x3 van HH, Nedlandic en zeldenrust. Mijn paarden vinden de equimatchnetten “stom”. Eten gaat trager

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:08

Ik vind de 3x3 van Paardeerlijk ook al een uitdaging. Daar moeten die van mij best moeite voor doen. Daarom heb ik ook 2 netten met grotere maas. Dat voorkomt frustratie :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:13

Belker schreef:
Maar eten lastiger dan de 2x2 van equiculinair. Ze zijn echt kleiner dan de 3x3 van HH, Nedlandic en zeldenrust. Mijn paarden vinden de equimatchnetten “stom”. Eten gaat trager

Dat is precies wat ik moet hebben voor de nacht :j
Ik hoop dat de mijne ze ook stom vinden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:19

Daihyo schreef:
tine10 schreef:

https://www.zeldenrusthaystack.nl/c-632 ... r-premium/

Deze inderdaad. Als ze hier mogen kiezen tussen hooi op de grond of in het net (2x2) dan beginnen ze altijd met het net.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:32

Ik heb mijn nieuwe hooiplaats gemaakt. Er stonden al 2 palen, dus heb ze vervangen voor wat stevigere exemplaren. Nieuwe palen er in zetten is geen doen, zo keihard.
Planken er tegen, aan de achterkant nog 1 schuin ter versteviging. Ringen er aan vast gezet en klaar. Blij mee!
Afbeelding

En ik heb een aantal uitgebloeide zonnebloemen onthoofd en te drogen gehangen. Hopelijk kunnen we veel zaden oogsten voor volgend jaar :j
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:40

Deze moet ik ook nog even delen :):)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 17:04

Daihyo schreef:
Ik heb mijn nieuwe hooiplaats gemaakt. Er stonden al 2 palen, dus heb ze vervangen voor wat stevigere exemplaren. Nieuwe palen er in zetten is geen doen, zo keihard.
Planken er tegen, aan de achterkant nog 1 schuin ter versteviging. Ringen er aan vast gezet en klaar. Blij mee!
[ [url=m/jBrsQh.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik heb een aantal uitgebloeide zonnebloemen onthoofd en te drogen gehangen. Hopelijk kunnen we veel zaden oogsten voor volgend jaar :j
[ [url=m/hXfhGk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er uit als een mooie hooiplaats!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:17

Hier slechte ervaring met krachtvoer station. Bij ons in de kudde was er een die elk paard eruit jaagde zodra het krachtvoer gevallen was. En dan snel alles opat voordat het poortje omhoog was.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:40

Maar dat klinkt alsof er iets niet goed is met dat station dan. Ik ken ‘m van De Maesberg, heb daar een jaar of 15 geleden stage gelopen. De achterpoortjes kon stroom op, de hekjes aan de voorkant gingen alleen naar buiten toe open.
Dat vond ik wel een nadeel van stations: er waren ranghogere paarden die in zo’n station gingen staan chillen, dan kon een ranglagere er niet bij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:58

Maartje1990 schreef:
Daihyo schreef:
[ [url=m/jBrsQh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hXfhGk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er uit als een mooie hooiplaats!

Ja van de inspiratie van zondag :D
Niet helemaal zo, maar wel simpel te realiseren eigenlijk. We hebben nog zo enorm veel planken over, niet normaal. Dus zo gebruiken we ze nog mooi.

Iemand nog interesse in de varkensroosters?
Wij gaan ze niet gebruiken.
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:37

SafeHaven schreef:
Snackbakjes staan leuk op instagram maar hier ook niet zo'n succes. De jongeman hier krijgt toch echt alles gesloopt want wilt overal mee spelen := en ja, verder is er genoeg te doen..

Ik leg af en toe gewoon wat lekkers langs de track of de poel of wat dan ook. Dat is meer browsen dan elke dag dezelfde plekken nalopen, doen ze voor het hooi ook al.
Mja die bakjes zien er wel leuker uit en misschien past het bij sommige paarden(houders) wel, voor ons in ieder geval geen toevoeging.

Wow Quir wat een mooie plek! <3 Het voordeel van zo'n groot en groen oppervlak is eigenlijk dat je niet veel verrijking hoeft toe te voegen, enkel tactisch inrichten voor jezelf en zodat de paarden gestimuleerd worden om ook echt van die afstanden gebruik te maken. Ene kant water en de andere kant schuilen is dan al voldoende om ze voldoende beweging te geven _O-

Dat is dus ook mijn ervaring. Als paarden op gras mogen scheelt het al heel veel als je de rest een beetje op afstand van elkaar hebt.
Ik heb de strookbegrazing altijd aan de andere kant van de wei als waar de schuilstal staat. Daar lopen ze dus de hele dag tussen op en neer. Zeker in de zomer. Dan een andere hoek het water. Een obstakel waar ze niet omheen kunnen kijken zorgt ook altijd nog voor nieuwsgierigheid. En als dat een groep eetbare bomen/struiken zijn geeft het ook nog schaduw en knabbelen. Als ook een heuvel en juist de luwte naast een heuvel (heerlijk om in de winter tegenaan te bakken). Ergens hooi/sto kunnen eten maakt dan het gewandel wel compleet.

Maar eerlijk? Jonge hengsten hebben al zo'n enorme intrinsieke behoefte om te lopen/spelen/rennen. Daar hoef je niet heel veel meer aan toe te voegen qua beweging zou ik denken.
Dat hebben mijn 6, 11 en 26 jarige warmbloeden zelfs (als het onder de 20 graden is).

Ik zou me voor jouw groep vooral richten op verschillende ondergronden en behendigheid. Dat lijkt me dan wel weer van toegevoegde waarde (maar is gewoon inclusief bij jouw landschap)

Maar verder heb ik geen ervaring met 25 ha inrichting :+ Succes. Gaaf hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:23

Moet je wel gras hebben :+
Is een dingetje deze zomer....
Wij hebben water ook aan de andere kant van het perceel dan de schuilstal. En het hooi hangt nu op diverse plekken over de hele track verspreid. Mijn jonkie loopt heel veel, die zie ik continu scharrelen. De shet ook wel aardig. Mijn haflinger eet eerst de ene plek leeg, loopt dan naar de andere plek, gaat daar eten. Soms loopt hij wel met mijn jonkie mee, maar als het niet hoeft.... :+
Hij knabbelt ook aan de bomen, maar die verplaatsen niet, dus hij weet dat ze niet weglopen :+
Struiken komen er ook nog, maar die zijn nog niet meteen geplaatst en groot genoeg.
Hem zou ik best met snackplekjes kunnen stimuleren. Zo op de grond gooien durf ik niet, vanwege het losse en droge zand nu. Hoe doen jullie dat dan? Leg je het wel gewoon op de grond?
Wat ik in de winter nog wel eens doe is wortels in de hooinetten steken. Dan loopt hij veel meer, want hij is gek op wortels en gaat dan echt op zoek. Maar die kan ik in de zomer niet lang goed houden, dus dan moet ik wat anders verzinnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:19

Ik heb nog niet zo heel veel qua extra naast paden maar merk dat de paarden wel veel meer lopen en zelf op zoek zijn naar eten. Staan bijvoorbeeld knotwilgen langs de wei, her en der groeit er wat gras en in de nacht hebben ze hooi op verschillende plaatsen.

Heb gelukkig nog wel wat gras
Deze eten ze nu leeg
Afbeelding
Afbeelding
En deze is al kaal
Afbeelding
En ja heb een zuring probleem -O-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:00

Daihyo: samen een regendansje doen? Ben ook aan mijn laatste wei begonnen. De schapen doen we al weg, wat een 'rot' zomer.
Ik heb maar een paar mm nodig. Want alles wat valt zie je terug in groene sprieten. Maar te vaak valt er weken he-le-maal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:02

Ja dit is wel weer het andere uiterste van alle regen van vorig jaar.
Heb nog 1 weitje wat nog niet helemaal bruin is maar daar kunnen er geen 6 meer op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:23

Hier is alles al weken kaal. Ik voer al weken volledig hooi. Het groeit gewoon niet terug.
Geeft op zich niet, op hooi redden we ons ook wel. Maar had toch liever wel iets gras voor ze gehad.
Dat dansje is een goed idee :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:06

MarjanB schreef:
Ik heb nog niet zo heel veel qua extra naast paden maar merk dat de paarden wel veel meer lopen en zelf op zoek zijn naar eten. Staan bijvoorbeeld knotwilgen langs de wei, her en der groeit er wat gras en in de nacht hebben ze hooi op verschillende plaatsen.

Deze eten ze nu leeg
[ [url=m/4vUVgC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/15Shbk.jpg]Afbeelding[/url] ]
En deze is al kaal
[ [url=m/qurl9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zuring = dichte grond en TE voedzame bodem.
Misschien bodemanalyse en zeker niet blind bemesten.
Kort knippen ipv spuiten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:11

Ninx schreef:
MarjanB schreef:

Deze eten ze nu leeg
[ [url=m/4vUVgC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/15Shbk.jpg]Afbeelding[/url] ]
En deze is al kaal
[ [url=m/qurl9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kort knippen ipv spuiten

Mee eens, beter nog: uitsteken. Dan ben je volgend jaar zo klaar. :j Hebben wij ook gedaan, scheelt echt enorm.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:19

Ir111 schreef:

Dat kán het betekenen.

De paar plekjes waar bij ons zuring opkomt zijn eerder de plekken die niet verdicht zijn en waar ik te rijk ook niet logisch vind.
Het is óók gewoon een heel hardnekkig plantje met een gruwelijk sterke wortel die maar een heel klein restje nodig heeft om weer verder te gaan.

Uitsteken heeft hier overigens inderdaad veel succes. Stevig klusje maar ik heb plezier in het horen kraken van de wortel :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:26

Mee eens hoor, daarom zou bodemanalyse niet verkeerd zijn (was overigens Ninx haar tip), ging iets mis met quoten.

Ja, uitsteken Zuring kan heel bevredigend zijn. :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:42

Ik maai ze nu elke keer kort met de bosmaaier. Begreep dat uitputting uiteindelijk ook werkt. Het zijn er zo veel en heb gewoon de tijd niet om ze er nu uit te trekken. :+