Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:51

Mijn vorige paard reageerde op de enting en die gaf ik een ontstoorde enting. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Als jullie niet enten, geven jullie dan wel regelmatig een tetanus injectie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:01

Nee, ook geen tetanus. Maar ik hou bij wondjes wel in de gaten of er koorts bij komt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:09

Niello schreef:
Weet iemand een bedrijf dat weidepalen in de grond kan trillen? Omgeving Etten Leur.

Zou een lokaal loonbedrijf zoiets niet doen?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:13

Karin_deB schreef:
Niello schreef:
Weet iemand een bedrijf dat weidepalen in de grond kan trillen? Omgeving Etten Leur.

Ja zou ik kunnen vragen. Maar een bedrijf die dat dagelijks doet, werkt misschien sneller en netter?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:14

DubbelDun schreef:
Nee, ook geen tetanus. Maar ik hou bij wondjes wel in de gaten of er koorts bij komt.

Niet enten voor tetanus is erg risicovol. Een hoefzweer kan dan al genoeg zijn om tetanus te krijgen. Tetanus inenting hoeft maar eens in de 2 jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:31

Hoeveel mensen ken je die braaf op hun 19e een herhalinginjectie zijn wezen halen :)

[quote=https://lci.rivm.nl/richtlijnen/tetanus]
Sinds 1990 is het aantal gevallen van tetanus in Nederland gemiddeld 1,8 per jaar (spreiding 0-5) (RIVM 2018).

Een groot seroprevalentieonderzoek (Pienter2 2006-2007) liet zien dat 94% van de algemene Nederlandse bevolking beschermd was tegen tetanus (cut-off 0,01IU/ml). De meetkundig gemiddelde concentratie (GMC) was 0,91IU/ml (Steens 2010). Onder de mensen die aangaven dat ze het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) hadden gevolgd, was de seroprevalentie 99% met een GMC van 1,5 IU/ml.

Lagere seroprevalenties werden gevonden bij:

mensen die geboren zijn voor 1950 (77%);
eerstegeneratiemigranten uit niet-Westerse landen geboren voor 1984 (86%);
orthodox protestanten (36%).

In Nederland komt sterfte als gevolg van tetanus zelden voor. In de periode 2000-2014 stierven vijf mensen aan tetanus. Allen waren geboren voor 1950 (doodsoorzakenregistratie van het CBS, RIVM 2018).[/quote]

Dit zal bij paarden niet anders zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:50

Jawel, paarden zijn veel gevoeliger voor tetanus dan mensen. Advies is om 1x per 2 jaar alleen voor tetanus te enten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:05

Heb tetanus wel eens bij een hond in de buurt gezien en was echt gruwelijk.
Ivm de gevoeligheid van paarden vind ik het toch wel een risico. Bij klein wondje kan het al ‘ bal’ zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:32

Paarden zullen dan minder lang 'veilig' zijn, maar ik heb door de jaren heen toch al fikse wonden gehad en waarschijnlijk gewoon geluk gehad. Maar ik hou altijd goed in de gaten of ze koorts krijgen en dan staat de DA zo op de stoep hoor.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:56

Hier worden ze allebei geent. Ben die kleine ook gaan enten toen er 2 jaar geleden zeker (?) die influenza outbreak was. De grote wordt sowieso geent om mee te kunnen nemen naar vreemd terrein.

Vierkante palen in ronde boorgaten is geen probleem, heb ik ook gedaan. Onze benzineboor sloeg alleen compleet vast in de kleigrond (rond december begonnen met omheining zetten destijds). Wij hebben alle palen met de hand gezet, wat een klere werk was dat :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:57

Hier worden ze ook allemaal geënt. Voorheen moesten ze altijd ivm stalling en nu zodat we ook weg kunnen als we willen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:18

Ik heb ook altijd alles geeent.
Maar mijn merrie is er nu 2 jaar echt niet lekker van geweest dus twijfel nu een beetje wat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:35

Hier ook alles gewoon geënt.

En nu net weer draad staan maken _O-
Was gisteren al de vliegenkap van mijn eczemer kwijt, nu snap ik waarom :+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:07

_Penotti schreef:
Maar mijn merrie is er nu 2 jaar echt niet lekker van geweest dus twijfel nu een beetje wat te doen.

Heb je dit wel eens met de dierenarts overlegd? Die van mij gaf aan een andere enting te hebben waar vrij weinig paarden op reageren. Ook in samenspraak besloten geen rhino meer te enten (werd op de stal waar ik toendertijd stond met de hele stal gedaan).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:27

Ik heb ook een paard gehad die op alles extreem reageerde zélfs die enting waarvan de DA zei dat paarden hier goed tegen konden.

Ik ga met de paarden nooit ergens naar toe én er komen nooit vreemden aan mijn paarden, dus hier is het risiko sowieso al kleiner.

Vanochtend toch nog een plas in de paddock, maar aan de platte plekken zand te zien hebben ze gewoon lekker liggen slapen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:36

Ik ben niet zo van het enten. Hond wordt niet geënt, katten ook niet. Hond is in het verleden wel eens geënt, omdat ie naar het pension ging. Maar sinds ie daar niet meer naar toe gaat, ook gestopt met de entingen.
Bliksem wordt ook niet geënt, maar Nick noodgedwongen, omdat ik wel gewoon met hem op pad wil.
Maar als ik nooit met hem weg ging, werd ook hij niet geënt.
Gezonde basis vind ik veel belangrijker.
Hoefsmid, tandarts, ontwormen, goed voer, vers water, goede leef omgeving, vitamines etc.
En hier zitten de dieren ook niet hutje mutje op elkaar en veel in de frisse buitenlucht.
Ik mest meerdere keren per dag uit, ook stallen worden meerdere keren leeg geschept. Geldt ook voor kattenbak etc. Ik houd alles zoveel mogelijk schoon. Dat helpt ook een hoop. Zowel voor mens als dier.
Zo stofzuig ik ook 2 keer per dag, plee elke dag, elke dag een sopje door het huis etc.
Maar dat moet ook wel ivm mijn eigen gezondheid. Lekker alles fris en schoon. Zowel binnen als buiten :D

Vandaag weer verder met verhuisdozen uitzoeken en wegpakken.
Eind van de middag naar het oude huis, schoonmaken en morgen sleutel inleveren. Dan zit dat boek dicht.

En ik verbaas me over de hoeveelheid zooooi! Die we uit de schuur getrokken hebben... dacht dat het wel mee viel ;) haha. Gelukkig staat er een grote container!!! :D
Ik wil als verrassing alle dozen opgeruimd hebben als Daan thuis komt :)
Dus ik ga snel aan de bak.
Dieren zijn al gedaan voor nu.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:05

MarloesHJ schreef:
_Penotti schreef:

Heb je dit wel eens met de dierenarts overlegd? Die van mij gaf aan een andere enting te hebben waar vrij weinig paarden op reageren. Ook in samenspraak besloten geen rhino meer te enten (werd op de stal waar ik toendertijd stond met de hele stal gedaan).

Nee nog niet, wil ik nu de volgende keer doen.
De eerste keer was ze net wat minder fit, maar niet extreem ziek of zo.
Maar je kent je paard en herkent het. Maar of een ander het zou zien?
Ach ja kan, eerdere entingen ook geen last dus heb dat als toevallig een keer aangemerkt.

Maar afgelopen enting was ze echt flink niet lekker.
Echt suf, at wel, maar niet van harte, echt hangerig, stond ook veel op rust in de wei. Wat anders nooit is.
Liep wat stijf. Koorts heb ik niet gemeten maar zou me niet verbazen als ze dat ook licht gehad zou hebben. Echt heel sneu.

Hielp dat een andere enting?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:21

Tis vaak de vulstof waar ze op reageren van de enting. Kan nog wel eens uitmaken welk merk je spuit.
Mijn merrie reageert ook heel heftig op enten. Vorig jr heeft ze er een andere spuit bij gehad en moet zeggen dat dat wel goed werkte. Weet zo even niet meer wat. Kan ik wel nakijken als ik weer thuis ben. Maar ook ik ent om de 2 jr. Puur voor de tetanus. Die durf ik niet te laten verslonzen
Mijn merrie krijgt echt een enorme bal waar ze geënt wordt. Voor de borst een handbal grootte ontsteking en in de hals ook.
Als ze nu geënt wordt kies ik voor de boeg want in de hals kan ze gewoon echt niet laag bij de grond eten een aantal dagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:34

Ik ent ook elk jaar. Heb mijn oudje een tijd niet gedaan, maar toen hij 2 jaar geleden met een flink virus behoorlijk ziek was, heb ik het toch maar weer opgepakt.

Mijn merrie kreeg ook als ik haar in de boeg liet enten een dikke bult. De dierenarts prikt haar nu bovenop haar billen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:09

Ik ent wel. Herd immunity is echt wel een ding. En ik wil op pad kunnen met ze.

Vanmorgen is onze allereerste lading voordroog gebracht. Wat kun je daar blij van worden!

Afbeelding

Met extra dikke duim omdat ik gisteren van de trap ben gevallen...

Hopelijk dan komend weekend de paarden hier. Spannend! :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:44

Altijd een fijn gevoel om genoeg voorraad te hebben.
Sterkte met de duim !! :knuffel:

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:52

Karin_deB schreef:
Niello schreef:

ja loonbedrijf heeft dat hier ook gedaan.

Malenka wat fijn, helemaal voorbereid laat ze nu maar komen!

Mensen ik kom hier even binnenvallen omdat jullie me gok ik wel kunnen helpen: met de wind van de afgelopen dagen waaide mn bodembedekking (gehakseld stro) uit de inloopstal. Hoe hebben jullie dat opgelost? een drempeltje, wekelijks t zand harken?
ik ben heb geel zand voor de stal liggen en ben bang dat dat modderig gaat worden als t stro daarin blijft liggen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:52

Hoe bepalen jullie hoeveel hooi je inkoopt?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:56

ik heb een excelsheet gemaakt #nerd op basis van 1% lichaamsgewicht in de zomer en 2,5 % in de winter. Heb het gecontroleerd met wat ik in de maanden daarvoor had gevoerd en dat kwam mooi overeen voor de zomer iig
Laatst bijgewerkt door SillyB op 31-08-20 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:58

_Lorette_ schreef:
Hoe bepalen jullie hoeveel hooi je inkoopt?

Schatting aan de hand van jaar ervoor in combi met uitbreiding veestapel en dan ruim rekenen. Wat over is voer ik de winter erna als 1e op.