Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:23

Goed om te weten. Ik heb vorig jaar een stuk meer betaald voor graszaad. Wil dit najaar weer flink doorzaaien.
Laatst bijgewerkt door Flew op 21-02-19 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:25

Ik had vorig jaar 3 zakken voor iets van 95 euro. Ik had toen een zak extra meebesteld voor een bokker.
Nu valt de prijs alsnog mee.
M'n buurvrouw had vorig jaar zakken van bijna 80 euro p.st en dan 5 stuks. En de helft is niet opgekomen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:27

Die van mij kostte iets van 60 euro dacht ik. Was op zich prima spul hoor, maar het was wel aan de prijs.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:51

Barenburg zaaide ik voorheen die is kg per zak en over de 100 euro
Staat er ook bij welke grassoorten het zijn? Ik moet de nieuwe wei ook inzaaien

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:22

Oh balen Merexa! Hopelijk houden de hechtingen goed en hersteld het allemaal netjes! Flinke terreinaanpassingen! Lastige plek op zo’n kogel. Ik heb het mijn vorige paard gehad, die was gevallen op de paddockmatten op de toenmalige stal. Dat kon toen niet meer gehecht worden en advies toen was juist zoveel mogelijk bewegen zodat er een goede doorbloeding was. Maar die liep er ook niet kreupel op.

Claudia, ook al reactie dus! En wat tof dat je nu ook een stuk track hebt!

Selma, leuk dat je een trainingsweekend gaat doen! Slim om het dan gewoon maar in te plannen. Zo makkelijk om dat soort dingen maar op de lange baan te schuiven omdat er nooit “uit komt”.

Graszaad moet ik ook nog eens naar kijken...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:28

Merexa, ik heb het bekeken en bij onze merrie lag er echt een lap vlees af van boven naar beneden. Juist door het 24/7 lopen bleef het been dun. Op stal was been dikker geworden en hadden de hechtingen onder druk komen te staan. Dat gevoelig lopen regelen ze zelf wel, als ze maar van voer naar water lopen. In een stal maken ze kleinere draai bewegingen.

Ik had vorig jaar ook 1 zak paarden mengsel van 90 euro en wil eigenlijk niet meer investeren. Het kwam goed op, maar is daarna zo droog geworden.

Hondjes vinden fietskar dus niet leuk. Eerst naar bos, toen naar paardjes. Daar drinken ze altijd uit de groene bak met bal en hou ik de bal even opzij.
De paarden drinken nu leidingwater uit ibc vat ernaast wat we elke dag vullen. Onze kleine hondjes kunnen daar niet overheen.
Sta ik dus de bal opzij te houden voor ze, hoor ik opeens plons en is mn reutje in ibc vat gesprongen :) Waterratje.......

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:46

Sterkte Merexa.

Mijn hond vind de fietskar ook niet leuk. Maar op vakantie ging hij toch de link leggen met het strand. Ik zou het even de tijd geven.

Ik heb vorig jaar een mengsel gezaaid met eetbare bloemen en kruiden erdoor. Het gras staat mooi, de bloemen en kruiden moet ik nog even geduld voor hebben denk ik.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:19

Ik had nog een foto beloofd van onze composthoop:
Afbeelding

Drie bakken, de meest rechter is waar de verse kruiwagens worden geleegd. De middelste en de linker zijn de oudere hopen. We zetten ze dus steeds handmatig om. Ze zijn ongeveer 3 meter diep en 2 meter breed. De linkerhoop is nog breder en is het eindstation, waar we het land mee bemesten. We hebben daar een poort naar het weiland aan de achterkant gemaakt...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 01:39

Marexa lastige plek.
Ook voor een dierenarts om advies te geven :j
Cascade had laatst een flinke plek, nietjes erin en waar ML normaal mensen boxrust zou adviseren voor de zekerheid, zijn wij zelf door blijven rijden omdat ze er geen last van had en 10 dagen later zelfs op wedstrijd waar ze super sprong.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 01:40

ClauH, ja, ik hoop dat ze de link gaan leggen, maar het reutje is ook niet erg dol op autorijden en krijgt soms zijn zus mee in de emoties. Het is niet het autorijden zelf, maar de spanning van mee gaan, ergens heen gaan etc. Dat trainen we en gaat echt veel beter dan voorheen. Maar met zijn 2en in de auto was dat wel te doen. Op de fiets en hun in die bak erachter best lastig zo tussen verkeer door.
Ene hondje heeft echt een nare start in het leven gehad helaas....... Zo sneu hoe dat zo af en toe kan opspelen bij spanningen.

greendragon, ideaal zo. In die mesthopen zitten dus veel wormen ook? E doe je er ook GFT bij?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 02:09

@Merexa, arm paard! :(:)
Flinke bezigheden bij jullie!

@ClaudiaHS, lekker bezig geweest zeg!
Thanks voor de link van het graszaad, ik moest ook nog hebben haha.

@Selka, leuk een trainingsweekend!

@superpony, lekker zwemmen :D

Welk kunstmest gebruiken jullie?
Als ik google is de eerste hit die ik krijg die van pavo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 07:45

Wat een rotplek Merexa! Hopelijk hersteld het snel. Verder ziet het er bij jou mooi uit! Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het helemaal af is.

Balen van de krampkoliek MarliesR, ik heb ook standaard Colosan in huis en als het niet al te ernstig lijkt dan probeer ik dat ook altijd eerst even.

Graszaad moet ik ook nog gaan kopen. Ga waarschijnlijk wel gewoon Engels raai bijzaaien. Vooral op de stukken waar we van hooien.

Jij hebt hard ClauHS. Ben wel benieuwd naar foto's.

Selka wat voor trainingsweekend ga je volgen? Blijf je daar met paard slapen of ga je gewoon naar huis? Ik wil met mijn jongedame ook wel eens een keer op stap, maar zou graag gewoon 's avonds naar huis gaan.

Ik vind zo'n fietskar er wel altijd superschattig uitzien superpony. Misschien hebben je hondjes nog wat tijd nodig? In het IBC vat gesprongen???? Mijn hond stapt over plassen, die heeft een ontzettende hekel aan water :D .

Ik gebruik ook Pavo kunstmest. En straks gaat er eerst rundermest op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 10:39

Bedankt voor de link ClaudiaHS! Ik vind het mengsel van BioRon zo duur..
Ziet er netjes uit greendragon. Weer wat inspiratie om zelf ook zoiets te maken. Ik zit alleen met stroomdraad aan de achterzijde. Zal dus een houten wandje moeten plaatsen denk ik.

Ik ga naar Humphrey Dirks. Toen ik in Italië was bij Buck Brannaman werd hij mij aangeraden door twee Nederlandse meiden. Hij is een Parelli instructeur maar toen ik aangaf daar niks van te kennen was dat geen probleem :) Hij staat bekend als rustig maar duidelijk. Aangezien tot nu toe allerlei verschillende aanpakken bij Willempie niet werken ga ik dit maar eens proberen. Ik hoop dat wij zijn gaspedaal weten te vinden.

Maar ergens denk ik dat hij geleverd is zonder.. ;)

Voorheen gebruikte ik ook Pavo kunstmest. Nu het mijn eigen perceel is wil ik niks kunstmatigs meer op het land en bemest ik het dus voor het eerst met ruige mest. Weet iemand hoe lang dat nodig heeft om te verteren/vergaan?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:41

Zo, ben ik ook weer eens. Iets minder tijd voor Bokt de laatste tijd, want ja: paarden aan huis he :') .

Mooie lampen Karin! Staan bij mij ook op de planning (met nog vele andere zaken :o ). Ziet er naar uit dat ze precies in je bak schijnen, heel mooi gedaan!

Marlies: schrikken he! Ik had precies hetzelfde twee dagen geleden, kleine Sari niet lekker: geen eetlust, beetje gapen. Ook Colosan gegeven en toen was het meteen veel beter. Na een paar uur was ze al weer helemaal het vrouwtje. Ik denk dat ze zich een beetje overeten had, dus nu weer gedoseerd op het gras. Ook even een psylliumkuurtje, want het is net een stofzuiger, dus ben ook bang voor wat inname van zand.

Sterkte met de merrie Merexa. Komt vast goed, volg je eigen gevoel, jij kent je paardjes het beste.

Ik heb toevallig ook net kalk, mest en graszaad besteld. Als mest ben ik voor de Seferto Horse gegaan (lijkt erg op de Pavo mest voor paardenweiden) en als graszaad heb ik Horsestar (merk ik Greenstar). 85 euro voor 15 kg. Lijkt ook erg op Pavo GrassSeed, maar dan wel wat voordeliger. Alles bij Agrifield besteld, hoop dat het begin volgende week geleverd wordt.

Hier veel 'eerste keren': trekkertje opgestart, voor het eerst naar de overbuurman gereden om mest af te voeren, uitgevonden dat alles heeeel goed dicht en met een flinke klap stroom erop moet omdat Sari nogal ondernemend is (Jack is een beetje mijn referentiekader en die blijft nog achter een draadje als je het op de grond legt zo ongeveer), uitgevonden hoe de maaier/zaaier zo ongeveer werken. Het wordt nog wat :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:33

Voor alles een eerste keer hè ;)

Ik ga mei/juni ook op spoedcursus voor alle machines die we overnemen op de boerderij.

Ruwe mest hangt een beetje vanaf hoe het bodemleven van je wei is . Hoe beter hoe sneller alles verteerd wordt. Alle torren en wormen etc hebben toch even tijd nodig. Daarna moet het nog opgenomen worden..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:35

Voor de mensen die hun land bemesten: waarschijnlijk is het efficiënter om eerst je grond te laten testen en aan de hand daarvan te bepalen wat je er op gooit.
Het gaat er namelijk niet zo zeer om wat voor dier er op staat maar om welk type begroeiing je wilt en dat hangt dan weer heel erg samen met de voedingswaarden van je grond.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:43

@lizy29: Ik heb een Equisoil test laten doen bij Eurofins (mijn buren vonden dat trouwens niet raar, die vonden dat heel bijzonder :') :j ). Daarna wel even gebeld met Eurofins om te checken of mijn interpretatie van de uitslagen (dus benodigde percentages in de meststof) klopte, en dat bleek zo te zijn. Ben heel vriendelijk geholpen daar!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:55

Klopt lizy29, het nadeel vind ik alleen dat het advies vaak commercieel is. Noem mij maar een hippie maar ik wil een gezond bodemleven en niet zo zeer de hoogste opbrengst :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:52

Selka schreef:
Klopt lizy29, het nadeel vind ik alleen dat het advies vaak commercieel is. Noem mij maar een hippie maar ik wil een gezond bodemleven en niet zo zeer de hoogste opbrengst :)

Maar als je weet wat je bodem nu doet kan je zelf al een heel eind komen om je grond te verbeteren. En juist een gezond bodem leven is belangrijk voor hoge opbrengst. Maar dan zal je wel zelf idd uit moeten zoeken wat je bodem nodig heeft. Kunstmest is bijvoorbeeld iets wat vaak juist niet nodig.
Mocht je bodemleven echt al te veel verpest zijn door jarenlang klakkeloos kunstmest rijden kan je er ook nog voor kiezen om deze eerst weer goed op gang te krijgen door speciale mest met bacteriën te strooien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:56

Gelukkig hoef ik me niet druk te maken over het weideonderhoud :=

Vanmiddag een rondje met Diva gedaan, heel relaxed en super onder controle ook op het pad recht tegenover het huis waar ze tot nu toe echt elke keer een rodeo gaf als ik met haar alleen weg wilde. Zelfs een sprintje laten maken daar *\o/*
Kom wel terug en vind een lelijk wondje op de voorkant van haar koot, korstje er half af en vies dus de slang erop gezet en hopen dat de natuur het verder regelt.

Verder gaat het zijn gangetje en heb niet veel ervaring met de huidige onderwerpen dus niet veel te vertellen :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:27

Ik hoef ook niet zo zeer een hoge opbrengst. Melle heeft toch zomers last van de suikers dus ik wil geen 'vet' gras want dan gaat hij schuren.

Kennis zei vorig jaar, gooi er maar lekker dik drijfmest op. Nou nee bedankt.
Bij veel onkruid kalk ik en als ik wil dat het gras wat sneller groeit gaat er een korrel met mest en stikstof op en dan ook maar de helft van de aanbeveling op de zak.
Af en toe verticuteren en slepen en meer doe ik niet.

En uiteraard giftig onkruid uitsteken en kale plekken bijzaaien

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:22

Ik doe minstens 1x per jaar drijfmest, maar dan minder dan voor koeien wordt gedaan, ik geloof de helft. Ik denk er over om dit jaar 2 keer (voorjaar+na het hooien) te bemesten maar nog niet zeker. Ik dacht dat drijfmest beter was dan kunstmest voor je bodem. Mijn gras groeit echt super altijd, maar dat schijnt ook te komen door de elzen naast mijn land, die zorgen voor stikstof in de bodem. Ik heb overigens geen glimmend koeiengras. Ook geen hb gevoelige paarden. Moet ook nog kalken, over een week weer regen hoop ik, dus voor die tijd probeer ik de kalk erop te doen. Heerlijk om weer buiten bezig te zijn! {:}

Hoe verticuteren jullie en hoe vaak?

Azmay, hoe gaat het met je trainingspaardje?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:34

Ons land is al meer dan 10 jaar niet bemest. Daarvoor maisland geweest. Het gras staat tot nu toe elk jaar een meter hoog (was vorig jaar de Shet bijna kwijt, kwam nog net een schoft en een kont boven het gras uit). We kregen het gras alleen op omdat het zo’n warme nazomer was.
Moet wel zeggen dat ons weideseizoen in april/mei begint met rustig opbouwen, eind mei staan ze dan 24/7. Gras staat goed hoog dan en is wat grover, dus ze moeten er ook nog op kauwen :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 01:33

Wondjes doe ik acederm op

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:16

@zapje, ik heb het 1 keer met een handmachine gedaan die ik gehuurd heb, mocht het ooit nog eens nodig zijn laat ik een boer komen dat was bijna niet te doen namelijk op 8000m2