Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:53

Ook nog blauwe maandag gekeken :P

Ik zie 2 verzopen katten onder een dekentje :(:) hopelijk kriebelbeestjes nu weg.
Lisa...je kunt niet met iedereen vriendjes zijn op het werk,iemand die zich onprofessioneel gedraagt,vloeit vanzelf af.Niet druk om maken verder en genieten van je nieuwe baan en je paardjes,lekker bakkie gaan doenbij Donja :9k

Reis niet veel met trailer,wel altijd zaagsel op de bodem,of stro...net wat voor handen is.Dat gespatter vinden de jongens niets :+ Bovendien waren de reizen altijd langer dan een uur.
Hooinetje voorin vastgeknoopt in de trailer,wel zo dat er niet geslingert kan worden.In de veewagen nooit...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:42

Bijzondere ochtend. Met de kids op de camping. Geen stallen mesten, niet voeren en pas om half 10 waren ze wakker. Ben wel ff ontregeld haha.

* lijkt een heel andere versie van het leven!
Laatst bijgewerkt door Anke op 12-02-16 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:53

Geniet ervan zo lang het kan Anke!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:57

Moet morgenvroeg weer thuis zijn. Dochterlief krijgt haar tweede les op de manege.
Dus duurt niet lang. Echter dit ff is al mooi meegenomen!
En zet me weer aan het denken over de (in)vulling van mijn leven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:08

The Gilmore Girls! Leuk zeg! Heb ik weer geen netflix! Als ze komen, dan toch maar een keer proberen dan. Ben jij op de set geweest, Hilary?

Aangekomen in Tromsø. Vanuit het vliegtuig het noorderlicht al gezien. Heel tof. Kreeg t alleen niet op de kiek. Maar hopelijk komt dat nog.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:17

Wat gaaf Fabster! Mooie start van je vakantie :D
@anke: geniet ervan :)

Trailer heb ik niet, komt hopelijk nog :)
Even van me aftypen... heeft zijdelings te maken met de paarden.
We wonen hier nu sinds oktober 2014, en door fouten aan de kant van de verkoper, is het huis en de grond nog steeds niet van ons. Er zit wel schot in de zaak, maar het duurt allemaal gewoon te lang.
Manlief is er de laatste tijd behoorlijk depri van, ons leven staat immers al ruim een jaar on hold op dat vlak. We willen verder, dingen aanpakken, maar dat kan simpelweg niet.
De onzekerheid, in combinatie met het eind van de winter, begint hem op te breken. En daardoor mij uiteindelijk ook een beetje.
Het is heerlijk om hier te wonen, paarden aan huis vind ik ook echt geweldig, maar we zitten nu wel op een punt dat je soms wel wat twijfelt... is dit het allemaal wel waard? Maar ja, als dit het niet waard is, wat zouden we dan doen?
Dit is en blijft wel onze droom en we weten ook echt niet wat we anders zouden willen. Maar o wat zouden we er veel voor geven als die handtekeningen er staan en het huis ook écht van ons is.

Zo. Klaaguurtje voorbij, nu weer aan de slag voor de baas :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:21

Geniet ervan dames!

Wendy, als er schot in de zaak zit even doorbijten nog! En verder zoveel mogelijk deadlines stellen, zo min mogelijk abstract.

Hoeveel ruimte vinden jullie dat je per paard moet hebben ongeveer? En dan voor 2, 3 enz.? Ik hoor wel eens van halve ha per paard, maar dan is alles onder de ha dus automatisch ongeschikt om paarden te houden? Dat vind ik een beetje overdreven...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:23

ik heb 8000 m2 weides en heb daar 4 paarden op staan, heb paddocks voor in de winter, en desnoods in de zomer spoeien of wat hooi bijvoeren. dat is goed te doen, niet superroyaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:29

Dat ligt er denk ik ook helemaal aan hoeveel gras je wilt.
Maar heel eerlijk gezegd vind ik inderdaad een huis waar minder dan een hectare grond bij zit eigenlijk ongeschikt ja... maar ik weet dat niet iedereen dat met me eens is :D
Ik heb net zoveel weide als fokfanaat voor 2 paarden.

Je bedoelt het vast goed, maar veel concreter dan we het aanpakken kan simpelweg niet :') Daar hebben we vorige week vrijdag nog een heftig gesprek over gehad met de bank, verkoper, advocaat en notaris.
Er ligt op dit moment een verzoek van de vereffenaar (notaris) om het perceel wat vast zit in de erfenis onderhands aan ons te verkopen, ondanks dat nog niet alle schuldeisers bekend zijn en niet alle erfenamen gevonden. Omdat het toch aan ons geleverd moet worden (er ligt immers een voorlopig koopcontract wat bindend is) en dit ook voor de vereffenaar de beste mogelijkheid lijkt om de opbrengst zo hoog mogelijk te krijgen. Dat verzoek is maandag ingediend, het wachten is op de reactie van de rechtbank. Die verwachten we met een week of 3.
Het probleem is dat het verhaal alleen elke keer weer een andere wending krijgt, doordat mensen hun werk niet goed doen, doordat er ineens meer erfgenamen blijken te zijn, etc. Je kunt het haast zo gek niet bedenken of het is al gebeurd...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:31

Ipv een boete voor de koper zou je haast een boete bij de verkoper moeten kunnen neerleggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:34

Dat kan wel... maar van een kale kip kun je niet plukken.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:34

Jezus Wendy wat sj*t zeg. Effe doorzetten mup, komt allemaal goed. Het is nu gewoon even een rottijd van het jaar, het weer werkt natuurlijk ook niet mee. :(:)

Het huis dat wij gekocht hebben heeft in totaal 6600m2 grond waar nu 3000m2 in gebruik is als paardenwei. Met een beetje passen en meten zouden we daar 4000 van kunnen maken.
Maar we hebben een wei op 100 meter van huis liggen van 8800m2 die we het eerste jaar om niet mogen gebruiken en daarna, mist nog niet verkocht, mogen huren.
Er komen 2 paardjes op te staan. Nou ja, een paard en een tank. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:40

Anke geniet van je korte vakantie!

fabster heerlijk begin van je vakantie, gaaf hoor!

wendy toch doorbijten al snap ik de frustratie :(:)
Hier was het ook een hele bevalling omdat er ineens een dochter op dook uit een tweede huwelijk die ze niet hadden ingelicht.
En daarna hebben we nog 6 jaar gezeten met een zoon naast ons die de verkoop niet kon verkroppen al joeg hij de centjes er met plezier door heen.
Ging zo ver dat hij niet alleen vernielde, bedreigde(ook onze kinderen die toen nog heel klein waren) maar ook gif spoot tot 1.5 m in onze tuin, waar de kinderen speelden.
Dat was wel de druppel, juiste persoon weten te vinden en meneer was binnen een paar maanden verhuist, huis verkocht.
Ik kan je zeggen dat we dat eerst met ongeloof aanhoorden en toen heel wat vreugde dansjes gemaakt hebben.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:41

Jeetje spatter wat een ellende. :( Sommige mensen zou je wat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:43

pffft wat een gedoe joh! het is al allemaal genoeg geregel en werk, zonder zulke grapjes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:45

wij hebben weer flinke plannen voor de zomer/voorjaar.

we willen wat extra hypotheek opnemen en alle asbest verwijderen, nieuw dak op de grote stal, de garage en kippenschuur helemaal vervangen, mestvaalt aanleggen, paddock ophogen, bak laten vlakken en een nieuwe badkamer. en nog wat extra bestarting als daar nog budget voor is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:47

Dat zijn mooie plannen fokfanaat! Ga je dan weer voor een volgtopic? Ik ben altijd benieuwd hoe anderen dat soort projecten aanpakken :j
@spatter: daar had je idd al eens wat over geschreven ja... heel bijzonder dat het op die manier ineens kon worden opgelost!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:50

was iig wel van plan weer een fotoboek te maken, maar kan het ook wel in mijn oude topic plaatsen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:52

wonen hier nu 4 jaar, steeds weer een project, eerst huis, toen stallen, schuilstal en hooischuur opknappen, bestating om de deur, tuin op de schop, bouwvalletjes vervangen voor nieuwe stal, terras vervangen en nu dus weer flinke plannen. maar daarna is het ook allemaal wel goed!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:10

Ach, wij wonen hier al 17 jaar en we blijven bezig.
Nu de keuken weer verplaatsen naar de woonkamer en van de keuken , praktijk ruimte maken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:19

Oh Wendy bah wat een vervelende situatie.

En ach natuurlijk willen we allemaal wel een halve hectare per paard tot onze beschikking bij huis.
Dream on. Dat is vaak alleen betaalbaar voor de elite/rijke mensen of misschien ergens in the middle of no where.
Belangrijk is dat ze een fijne plek hebben en ruimte om de benen te strekken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:25

wat voor mij het belangrijkste is dat ze heel veel buiten zijn, in de winter van 7 tot 5 en in de zomer van 7 tot 23 uur.
of ze dan genoeg aan het gras hebben of hooi erbij eten vind ik niet zo belangrijk.

Ik heb ook nog wel uitwijk van 1,5 hectare bij mijn ouders, maar dat is allen voor het 24/7 buiten spul. niet voor de rijpaarden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:40

Mijn hele perceel is maar een half hectare, of nouja, 6000m, ietsje meer.
Toch heb ik jaren 5 paarden gehad al zaten daar wel Atjes bij of veulens.

Juist omdat ik zo zit durf ik gerust een zomerexcemer te nemen want ze staan hier toch hoofdzakelijk op hooi.
En die hoeft hier niet eens een deken op terwijl ze bij de fokster tot bloedens toe schuurde en de buurt de DB er al bijgehaald hadden.

Tika is een muildier en die kan ook niet op een Nederlandse graswei, veels te rijk dus ook prima.
Buiten staan ze wel de hele dag tot savonds laat en ze hebben allemaal een open stal van 4 x 4m

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:56

Ons perceel is bijna een hectare, maar daar zit het pension ook op, dus voor mijn paarden is er niet veel. Maar gelukkig ka ik een hectare huren van mijn buurman en op dat stuk kijken we ook nog eens uit ;) Kunnen ze, vanwege klei op veengrond wel alleen in het zomerseizoen op (afgelopen jaar van april t/m oktober), maar op mijn eigen stuk hebben we wel een bak/paddock, waar ze overdag in kunnen. willen ze nu niet, vinden ze te nat :') ze staan nu een half uurtje krauwelen met elkaar alweer bij het hek dat ze naar binnen willen en zijn bijna beledigd dat ik dat niet doe :')
Mijn mini's hebben wel meer ruimte 's winters, die hebben tot begin januari op het gras gelopen en staan nu in een stal (3 x 4) met verharde paddock waar ze continu (24/7) op kunnen. dit jaar voor het eerst dat het zo nat is, dat ze niet nog op het gras kunnen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:08

De oppervlakte hangt ook wel van een aantal zaken af.

Staan er alleen paarden op en gebeurt er verder niets mee, hoe intensief bemest je de wei, is het alleen wei of ook nog bestrating bijvoorbeeld etc etc.

Als je puur naar een wei zou kijken, dan moet je jezelf afvragen of je wilt hooien of niet, hoe vruchtbaar is de grond, hoe nat is het in de winter/zomer, staan ze 24/7 buiten of niet..

Afhankelijk daarvan zou ik zeggen tussen de 1/2 en 1 ha per paard.

Hier staan ze nu op 3ha met z'n 4en, dan zijn we nog bezig met een andere wei van bijna 4,5ha en hebben we een wei voor wat hooi (als de kwaliteit wat beter is) van 2ha.
Nu zijn ze met z'n 4en maar daar komen er nog wat bij in de loop van een aantal jaar.