Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:53

Ja,zo gaat dat he...de watjes vallen zo af. :P
Toen ik ziek werd mocht ik alleen nog maar balen tellen,tillen mocht niet meer :\ en als de jongens gingen hooien,zorgde ik dat alles op stal werd gedaan.

Hoefde ze dat niet ook nog eens te doen,voelde ik mij niet zo schuldig...

Hier staat alleen Kjarni nog op de oprit te knabbelen in de schaduw en wind,gelijk heeft ie.Fax en Beer zijn bijna gaar denk ik,ze lagen te bakken op de baan in de volle zon... 8)7 zal ze zo even omdraaien _O-

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:06

We zijn nog niet klaar :') ik wilde 100-150 pak, blijken er 295 te zijn... :+
Afbeelding

Nu 80 op de wagen en dat eerst in de schuur pakken, dan nog een lading halen en morgen de rest. Dan maar wat verkopen deze winter :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:10

WendyBZ schreef:
We zijn nog niet klaar :') ik wilde 100-150 pak, blijken er 295 te zijn... :+

Nu 80 op de wagen en dat eerst in de schuur pakken, dan nog een lading halen en morgen de rest. Dan maar wat verkopen deze winter :+

Oeps!!... _O- Gelukkig blijft droog vannacht...morgen nog even door buffelen,is wel regen voorspelt einde van de dag.
Mooie partij hoor,je mag hier wel wat wegstapelen :D

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:14

Oh haha, wat veeeeeel!!! Hier is geen regen voorspelt hoor! Zaterdag kans op onweer en voor de rest de hele week hot hot hot!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:27

Jammer dat je niet om de hoek zit Wendy!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:28

Respect Wendy!

Karev, gefeliciteerd!

Welkom Pasterza :)

Lees hier allemaal horror over vliegen.. Hier geen horzels, is altijd zonde dat je in zo'n bosrijk gebied een periode niet meer leuk op pad kunt gaan. Bij mijn ouders 5km verderop krijgen sommige paarden een vliegenfrontje op. Lijkt wel alsof er hier nog meer wind staat, want mijn paarden hebben nog geen vliegen rond de ogen zitten.

Dat Keltische zout klinkt wel goed. Ik voer de paarden tijdens warm weer na intensieve arbeid elektrolyten en ze hebben standaard een rood KNZ blok (wordt nu ook eens echt gebruikt). Verder staan ze in de paddock i.v.m. de keuring.. Er is wel een tocht hoek en ze hebben de hele dag door schaduw van de stallen. Morgen komt een van de paarden terug van de kliniek. Ik baal als een stekker dat ze op boxrust moet en die warmte is ook niet grappig met wonden.. Bij m'n ouders gaat de hoogdrachtige merrie (arm dier) na het benen strekken in haar grote stal. Ze staat graag tegen de muur.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:54

Twee wagen in de schuur gepakt, de achterste wagen alleen de schuur in gedrukt, die maken We morgen af.
Afbeelding

Morgen ook nog even met de trailer heen en weer, er ligt nog 40 pak, dus We hebben al 250 bij huis *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 05:03

Super Wendy!! Die 40 baaltjes zijn zo binnen :D
Geen slechte beslissing want het wordt echt niet grappig :n ik ben nu extra vroeg opgestaan,ga zo maar met de jongens beginnen.Strakjes te warm,is nu al over de 20 gC hier...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:13

karev schreef:
Jammer dat je niet om de hoek zit Wendy!

Dit is in Eelde, 30 km van je af <<)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:40

Zie net op FB een foto voorbij komen van een vriendin van mij die een paar maanden geleden verhuisd is naar Duitsland, schitterende rollen hooi, niet in plastic, 350 kilo per stuk, aan huis gebracht voor 22 euro per stuk. Snap ik dat ze blij is.
Wauw, zeker respect Wendy, wat een klus met deze temperaturen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:18

phoe wendy, pittig

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:38

Nog eentje met paard aan huis.

Hebben jullie ervaring met natuurhooi? Ik wil dit jaar met een kennis een vrachtwagen laten komen...welke fouragehandelaar zal ik daar voor nemen? Ik wil graag hooi wat gecontroleerd geen giftig onkruid bevat...waar een certificaat of iig een bewijs voor is....bestaat dat? Of is het altijd een gok?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:15

Zo hé dat zijn 2 flinke karren!

Helaas Tcm62 geen ervaring. Je kan misschien het weiland waar 't af komt gaan bekijken?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:17

Wat is natuurhooi?

Wendy, goed gewerkt! Viel het mee in die warmte? Ik vond het om 22:30uur nog niet echt aangenaam buiten.

Nieuwe vliegendekens liggen op. Enkel het masker hebben ze nog niet aan, dat durfde ik niet aan alleen.
Afbeelding
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:18

Lijkt mij een interessante zoektocht. Certificaten bestaan niet officieel, worden dan door de fouragehandel zelf afgegeven en zeggen mogelijk niet zo veel.
Natuurhooi en vrij van giftige kruiden is ook een behoorlijke uitdaging.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:19

Kirr: waar ben je bang voor met het masker?

Zien er wel goede dekens uit, lekker luchtig!

Mijn oudste staan onder een rambo deken maar die is best zwaar, hij zweet er ook onder. Straks maar een goede douche geven. Ben nu wel extra blij met onze boswei, ze staan de hele dag in het bos in de schaduw :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:19

Ik weet van natuurhooi alleen dat ze pas laat mogen hooien vanwege de vogels en dat het vaak grof hooi is. Dus niet geschikt voor die van mij.
Volgens mij wordt er in natuurgebieden niet gecontroleerd op giftig onkruid en van een duitse vriendin weet ik dat ze daar helemaal niet moeilijk doen over JKK in natuurhooi.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:24

Ik ben niet zo bang, paard is nogal hyper :D. Heb het even heel voorzichtig getest, maar ze begon al direct rond te springen en te briesen. Dus ik heb het maar even zo gelaten. Passeer ook maar snel voor mijn werk, dus ben beetje tijdsgebonden en zoiets heeft tijd nodig voor mijn merrie.
Ze is super veel gewend, we rijden zelfs carrousels waarbij de vlag verschillende keren over haar hoofd gaat en ze dus amper iets ziet. Maar dit is toch weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:26

Zo Wendy, gefeliciteerd!! Dacht ik dat we al veel hooi hadden met 170 baaltjes :o . Gisteren heeft mijn man onze "boerman" geholpen met 900 baaltjes ophalen }> , was echt niet grappig. Zo meteen gaat hij nog 1 kar lossen en dan is het klaar.

Las net dat het afgelopen nacht de warmste nacht ooit was := . Ik twijfel wat ik met mijn paardjes zal doen. Op het land is het warm, vol in de zon, geen schaduw, maar wel stevig windje. De stallen staan ook vol in de zon en daar is geen wind, maar staan ze wel in de schaduw, in de paddock is het tot een uur of 16:00 ook volop zon en daarna pas wat schaduw van de bomen.

Misschien dat ik ze zo even ophaal, nat maak en laat "paneren" in de paddock, daarna dan maar weer het land op.

Als het goed is krijgen we vanmiddag wat afkoeling van zee. Hoop het......

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:27

Kirr: Ahaaa op die manier :D ja geen ervaring mee, die van mij ondergaan alles gelaten :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:31

Ik 'heb' ze al 13 jaar dus ik ben het ondertussen wel gewend.
Je kan er alles mee, maar je moet wel de handleiding kennen en wat geduld hebben.
Van ontwormen maakt ze ook telkens zo'n drama. :D

Mijn vriend steekt het op 'merrie zijn'. De 3 ruinen maken van niks een drama.

Wow, 900 dat is nog wel iets anders dan onze 600 :+.

Wij hebben hier al veel zin voor gehad. {:}
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:34

Haha dat kan ik aanraden zo'n hooibalen zwembad. Doen! :D

Hier wordt pas na 27 juli ons hooi geleverd, nog even afstel gelukkig..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:34

Goedemorgen!

Ik heb natuurhooi! :j Bij de fouragehandel is het gewoon van boeren maar mijn boerman werkt voor Rijkswaterstaat en maait veel natuurgebieden (ook privé). Hij heeft zijn zolder vol hooi, heel divers. Hij heeft zelf ook paarden en voert dat al jaren, daarom durfde ik het ook aan. Het hooi ruikt heerlijk, ziet er goed uit en de paarden vinden het zalig. Lekkerder als dat van de fouragehandel. :P Ze hebben er ook minder van nodig lijkt wel, eerder vol denk ik..? Afgelopen winter had ik een paar baaltjes die ik wat minder vond, dat is het risico maar de paarden vraten het net zo goed en aan de mest veranderde ook niks (dat is mijn graadmeter. :') ) En het is goedkoper en de buurman brengt het in ruil voor een praatje en een kopje koffie. Eens in de zoveel tijd breng ik hem wat lekkers en dan glundert ie helemaal. Goede buren zijn zoo fijn!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:37

Op de hoogtijdagen haalden we ook wel 600 van dit stuk land, maar dan werd het ook goed bemest, dat is nu niet gedaan omdat ik toch niet veel nodig had :') We hebben vroegâh wel eens 1500 pak in de schuur gehad, van verschillende snee. Maar toen zat alles ook echt propvol.

Het was op zich wel te doen, gewoon een blouse met lange mouwen en er stond een lekkere wind in de polder. Vanavond nog even een wagen leeg halen en dan de 40 pak halen die er nog ligt. Als dat met de trailer moet doen we het in twee keer, ben bang dat ik anders vast zit. Het is veengrond daar en op sommige stukken niet erg stevig :=

Natuurhooi ben ik geen fan van. Vaak toch onkruid ivm niet mogen spuiten en bemesten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:37

Pff wat een weer om hooi binnen te halen hè. Mijn man heeft gisteren ook weer tot half 11 meegeholpen bij mijn boer en vanavond ook weer.

Mijn paarden hebben gelukkig ook nergens last van met dit warme weer buiten van de steekbeesten die er zitten.

Zo een zwembad van hooibalen hebben wij ooit met de jeugdbeweging op kamp gemaakt. Was echt heerlijk!