Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:34

Ladygiroc schreef:
Omdat de stallen ook vol staan als de paarden 23/7 binnen staan. Waarom zou een stal eigenaar dan investeren in grote gedraineerde paddocks met overkappingen en hooibakken?
Plus al dat gesleep met paarden met buiten en binnen zetten. Handiger als een klant dat zelf doet toch.

Bij ons zit een stal die de ommekeer aan het maken is. Stalprijs stukken hoger dan de rest.. ben benieuwd of dat over een anderhalf jaar, 2 jaar nog steeds vol staat. Hoop voor de paarden natuurlijk wel!

waar staan ze zoveel uren binnen? dan krijgen ze stalbenen, funest voor de doorbloeding. dat is dierenmishandeling. paarden moeten naar buiten, hoezo handiger als de klant dat zelf doet. hoe moet dat als je fulltime moet werken om je paard uberhaupt te betalen. zoals je hier kan terug lezen a 1000 euro per maand.

ik heb nu gezien bij een professionele stal hoe zij de boel uitmesten; dat is in een no-time geregeld voor +50 paarden! Nog nooit zo'n schone stallen gezien, elke dag dik opgestrooid, genoeg hooi. Ipv stallen die zeuren dat de prijzen zo hoog zijn en alles maar half doen, stinkende stallen naar amoniak, paarden in eigen uitwerpselen moeten liggen, hooi met jacobskruid of gewoon uren zonder eten. Er zou eens gehandhaafd moeten worden. Genoeg stallen zorgen er voor dat paarden maagzweren krijgen. Die zouden ze moeten beboeten. Dierenmishandeling. En wij als mensen maar dure middeltjes er in proppen omdat het nergens op orde is. Dat is toch belachelijk. En allemaal maar zeuren dat het zo duur is. Als ze het eens professioneler aanpakken en goed doen. Groots inkopen, desnoods per woonplaats, dan krijg je bulkkorting. En automatiseren zo veel mogelijk. Dat het een boel gezeur is en geen vetpot, snap ik. Maar dat weet je als je er aan begint als stal. Ik ben wel van mening dat die stallen waar ze paarden in de paddock zonder eten zetten + 2 uur, heel snel berispt moeten worden. Want dat is bewezen schadelijk. En geloof me, dat komt bij heel veel stallen voer. Het boeit de stalhouders helemaal niks, enige dat telt is dat ze er nog iets aan overhouden. Ten koste van de paarden. Schandalig.

Poekkie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:46

Hoeveel betaal je voor die geautomatiseerde stal?

En hoeveel investeringen denk jij dat er in zoiets ongeveer inzit? Hoeveel grond (+ optie tot bouwvergunningen, drainage, etc.) verwacht jij nodig te hebben voor zo’n stal?
Ik ben zeer benieuwd naar een snelle back-of-the-envelope berekening van je voor zulk bedrijfsplan.
En ook je mening over de haalbaarheid bij kleinere stallen (tot 15 paarden?).

Roepen is makkelijk maar het feit dat er zo weinig van bestaan betekent meestal dat het financieel gewoon niet rendabel te krijgen is. Maar go ahead, prove me wrong :)

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:11

@Miss_mii21 ik zag gisteren nog een advertentie op facebook staan voor aangeboden stalling.
's zomers kwamen de paarden zo veel mogelijk buiten, dit werd gedaan door de stalhouder.
's winters moesten de paardeneigenaren hun paarden zelf buiten en binnen zetten en zouden ze maximaal een uur gebruik mogen maken van de paddock. :=
Weet zo even niet waar dit was en wat de kosten waren voor deze stal, maar kwam iedergeval een hoop commentaar op.
Èn terrecht.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:19

Ange1a schreef:
@Miss_mii21 ik zag gisteren nog een advertentie op facebook staan voor aangeboden stalling.
's zomers kwamen de paarden zo veel mogelijk buiten, dit werd gedaan door de stalhouder.
's winters moesten de paardeneigenaren hun paarden zelf buiten en binnen zetten en zouden ze maximaal een uur gebruik mogen maken van de paddock. :=
Weet zo even niet waar dit was en wat de kosten waren voor deze stal, maar kwam iedergeval een hoop commentaar op.
Èn terrecht.

Ik weet precies welke advertentie dat was. Zag er mooi uit hoor, die stallen, maar als je paard daar een hele winter tegenaan moet kijken dag en nacht is 'ie alsnog niet blij...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:16

Nou hier in de omgeving is een stal, daar mogen ze 15 minuten los.. 15 hele minuten. Gelukkig is er wel een binnenbak dus kunnen ruiters lekker binnen rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:47

Mijn goede voornemen om minder geld uit te geven is na een halve maand al compleet om zeep geholpen :') .

Factuur van een kiepwagen zand van 4 maanden geleden kwam binnen, met de vorst snel de mestcontainer laten legen en nog eens gevraagd voor de factuur van 3 maanden geleden.
Dus dat was al weer ruim 800 euro buiten wat hooi om.

En heb een marathon wagen gekocht voor mijn jonge merrie *\o/* . Stond nog niet op de planning maar ach, oeps O:) .

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:01

Geld moet rollen toch :')

Al rolt ons geld iets te hard naar de bankrekening van de DA. :=

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:57

Sherivey schreef:
Geld moet rollen toch :')

Al rolt ons geld iets te hard naar de bankrekening van de DA. :=

Ach, ook jij houdt weer een dierenarts of kliniek draaiende :=
Heel herkenbaar :+

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:58

Poekkie schreef:
Hoeveel betaal je voor die geautomatiseerde stal?

En hoeveel investeringen denk jij dat er in zoiets ongeveer inzit? Hoeveel grond (+ optie tot bouwvergunningen, drainage, etc.) verwacht jij nodig te hebben voor zo’n stal?
Ik ben zeer benieuwd naar een snelle back-of-the-envelope berekening van je voor zulk bedrijfsplan.
En ook je mening over de haalbaarheid bij kleinere stallen (tot 15 paarden?).

Roepen is makkelijk maar het feit dat er zo weinig van bestaan betekent meestal dat het financieel gewoon niet rendabel te krijgen is. Maar go ahead, prove me wrong :)

Mits je een mega bankrekening hebt, de staatsloterij gewonnen hebt of geld wit wilt wassen. :+

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:01

Ik lees hier al een tijdje mee en vind het wel interessant om iedereen zijn meningen en standpunt te lezen :j

Mijn paard gaat volgend weekend verhuizen van aan huis bij mijn ouders naar een 'luxe' volpension stal in de randstad. Helaas kon hij echt niet meer thuis blijven staan, heb veel stallen bezocht maar weinig wat aan mijn 'eisen' voldoet in de buurt en dus is het ook nog de áller duurste stal geworden in de omgeving omdat die wel echt bezig zijn met paarden welzijn en bijv.'s zomers 12uur in de wei in groepsverband aanbieden.

Ik ga €625,- per maand betalen. Ik kan het betalen maar of de hobby er echt heel veel leuker op word, ga ik ervaren. Van veel klusjes in weer en wind en vaak niet kunnen rijden door tijd/nattigheid/kou oid naar 0 klusjes en elke dag kunnen rijden in een 30 x 70 indoor baan. Ik hóóp dat ik zoveel meer plezier krijg in met mijn paard bezig zijn ipv vooral alles eromheen maar vind het ook wel spannend.

Ik ga wel de variabale kosten naast de stalling nu wat beter bijhouden zodat ik weet wat het totaal echt kost. Afgelopen jaren keek ik daar niet zo nauw naar := Scheelt dat alle groten dingen zoals tuig enz op orde is maar dat nieuwe dekje denk ik nog wel 2x keer overna :Y) Maar op deze manier kan ik mij voorstellen dat lang niet iedereen meer een paard kan veroorloven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:29

Pfoe, 625 stalgeld! Dan komt daar nog smid, dierenarts, osteo, ditjes en datjes boven op, tik je al snel 750 euro per maand aan zonder lessen of extra luxe dingen.
Voor die prijs heb ik er 4 (in eigen beheer uiteraard) :+

Wat krijg je dan precies op die stal voor 625 euro?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:02

Duhelo schreef:
Pfoe, 625 stalgeld! Dan komt daar nog smid, dierenarts, osteo, ditjes en datjes boven op, tik je al snel 750 euro per maand aan zonder lessen of extra luxe dingen.
Voor die prijs heb ik er 4 (in eigen beheer uiteraard) :+

Wat krijg je dan precies op die stal voor 625 euro?

Ja klopt, alles komt er nog bij en ik houd ook rekening met die €750,- minimaal.

Hij krijgt een box van 6 x 3 met dagelijks nieuw stro, 1x per week mesten. 's Winters 7 dagen dagdeel in ruime paddock met vriendje incl. service, 3x krachtvoer en 3x (veel) ruwvoer (laatste beurt om 22:30), in de zomer dan 12 uur weidegang in groepsverband ook incl. service. Het paard van mijn vriend verhuisd mee dus ze kunnen mooi samen in de paddock, dat staan ze nu ook. Lekker spelen en gek doen samen.

Voor mij een 20 x 60 buitenbaan met top bodem, 30 x 70 indoor baan, longeercirkel, gratis warm water, luxe kantine, rondje polder als uitrijmogelijkheid en wekelijkse (spring) lessen op eigen terrein. Vooral dat laatste lijkt mij érg fijn, paard is nog jong en dit lijkt mij een fijne manier van trainen. Dan zal ik hem alsnog afentoe meenemen naar een andere locatie maar 'thuis' fijn kunnen opleiden is wel een pluspunt. Laatste maanden kon ik dat amper omdat de bak zich met al het water net aan goed hield om te dressuren of gewoon helemaal niet rijdbaar was. Laat staan springen. Ik neem een 3,5 jarige liever niet 2/3 keer in de week mee naar vreemd terrein zeg maar. Dat kost hem mentaal ontzettend veel energie.

Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen en of we beide beetje snel gewend zijn :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:39

Oh, dat klinkt wel super!
een grote ruime box is sowieso al fijn en daar bovenop minstens 4 uur buiten met een vriendje (en ruwvoer?) daar is super.
Als je in de avond dan nog eens beweging gaat geven, is het idd heel fijn voor elkaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:54

Capriootje schreef:
Ja klopt, alles komt er nog bij en ik houd ook rekening met die €750,- minimaal.

Hij krijgt een box van 6 x 3 met dagelijks nieuw stro, 1x per week mesten. 's Winters 7 dagen dagdeel in ruime paddock met vriendje incl. service, 3x krachtvoer en 3x (veel) ruwvoer (laatste beurt om 22:30), in de zomer dan 12 uur weidegang in groepsverband ook incl. service. Het paard van mijn vriend verhuisd mee dus ze kunnen mooi samen in de paddock, dat staan ze nu ook. Lekker spelen en gek doen samen.

Voor mij een 20 x 60 buitenbaan met top bodem, 30 x 70 indoor baan, longeercirkel, gratis warm water, luxe kantine, rondje polder als uitrijmogelijkheid en wekelijkse (spring) lessen op eigen terrein. Vooral dat laatste lijkt mij érg fijn, paard is nog jong en dit lijkt mij een fijne manier van trainen. Dan zal ik hem alsnog afentoe meenemen naar een andere locatie maar 'thuis' fijn kunnen opleiden is wel een pluspunt. Laatste maanden kon ik dat amper omdat de bak zich met al het water net aan goed hield om te dressuren of gewoon helemaal niet rijdbaar was. Laat staan springen. Ik neem een 3,5 jarige liever niet 2/3 keer in de week mee naar vreemd terrein zeg maar. Dat kost hem mentaal ontzettend veel energie.

Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen en of we beide beetje snel gewend zijn :o

Oh, daar zou ik zo voor verhuizen!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:01

Leuk om het allemaal te lezen :D
Ik heb met terugwerkende kracht mijn data nog aangevuld in de app. Zal hier en daar dus nog bedragen hebben gemist, maar mijn hoofd stond het afgelopen jaar wel ergens anders naar dan heel accuraat de app bijhouden.
Kanttekening; gaat over een Welsh Mountain pony in pension met eigen hooi en eigen krachtvoer.

Januari '23 € 777,45
Februari '23 € 569,15
Maart '23 € 996,99
April '23 € 1.477,68
Mei '23 € 1.454,89
Juni '23 € 1.367,64
Juli '23 € 2.491,08
Augustus '23 € 2.113,98
September '23 € 1.258,38
Oktober '23 € 936,75
November '23 € 752,18
December '23 € 524,40
Januari '24 € 844,18

Afbeelding

Op naar een beter jaar *\o/*

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:58

Maand januari, komen geen kosten meer aan als het goed is. Paard in volpension.

Afbeelding

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:22

Januari
€90 ruwvoer
€11,50 brok
€57 supplementen (die in Duitsland bijna 50% goedkoper zijn dus even ingeslagen)

€158,50 totaal

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:50

Deze maand vooral veel extra's gekocht..
Stalling 160 euro
Voer 15 euro
Beloningsbrok 40 euro
Nieuwe bekap materialen. 280 euro
Lespakket force free training 250 euro.
Totaal 745 euro.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:03

Januari
Voor een 32 jarige D pony, Tinker en shet.
3 wortelen, 3× 5.25= 15.75.
Röntgenfoto gebit, 185 euro
6 zakken biks, 53,85 euro.
Totaal 254,60 euro.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:16

Capriootje schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee en vind het wel interessant om iedereen zijn meningen en standpunt te lezen :j

Mijn paard gaat volgend weekend verhuizen van aan huis bij mijn ouders naar een 'luxe' volpension stal in de randstad. Helaas kon hij echt niet meer thuis blijven staan, heb veel stallen bezocht maar weinig wat aan mijn 'eisen' voldoet in de buurt en dus is het ook nog de áller duurste stal geworden in de omgeving omdat die wel echt bezig zijn met paarden welzijn en bijv.'s zomers 12uur in de wei in groepsverband aanbieden.

Ik ga €625,- per maand betalen. Ik kan het betalen maar of de hobby er echt heel veel leuker op word, ga ik ervaren. Van veel klusjes in weer en wind en vaak niet kunnen rijden door tijd/nattigheid/kou oid naar 0 klusjes en elke dag kunnen rijden in een 30 x 70 indoor baan. Ik hóóp dat ik zoveel meer plezier krijg in met mijn paard bezig zijn ipv vooral alles eromheen maar vind het ook wel spannend.

Ik ga wel de variabale kosten naast de stalling nu wat beter bijhouden zodat ik weet wat het totaal echt kost. Afgelopen jaren keek ik daar niet zo nauw naar := Scheelt dat alle groten dingen zoals tuig enz op orde is maar dat nieuwe dekje denk ik nog wel 2x keer overna :Y) Maar op deze manier kan ik mij voorstellen dat lang niet iedereen meer een paard kan veroorloven.

Jeetje, wat een geld. Als hier de prijzen zo waren, werd mijn paard morgen verkocht. Niet te doen dat soort prijzen... Wel belangrijk dat je het er naar je zin hebt en het gevoel hebt dat je paard er goed staat. Hoop dat het je goed gaat bevallen, fijn dat er genoeg faciliteiten zijn.
Mijn dierenarts heeft letterlijk gezegd dat er in de wijde omgeving hier geen stal is waar ze EN droge voeten hebben EN onbeperkt voldoende hooi. Dus het blijft tobben en iedereen pompt er maar weer middeltjes in tegen rotstraal en maagzweren. Ik vind hier wat van. Als ik dit wist, had ik nooit een paard gekocht. Wat een kosten en wat een zorgen.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 26-01-24 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:19

Miss_Mii21 schreef:
Citaat:
Per januari:

Stalling: 425
Hoefsmid: 30
Enting 14
Tandarts 20
Zadelmaker 17
Ontwormkuur 10 (incl mestonderzoek 2x/jaar)
Onvoorzien 135
Verzekering 37
Les 120
Voer 80
Osteopaat 35

Ik vind het echt belachelijk veel geld. Mijn paard doet het niet goed op een paddock paradise, ik wil hem niet de hele dag in de modder hebben (rotstraal) of in een vieze stal. In verband met fulltime werken heb ik geen tijd om elke dag zelf te mesten, er moet gewerkt worden om dit te betalen. Hierna komt er geen paard meer, ik vind het echt veel veel te duur.

December: kliniek 1500 + dierenarts 150
Januari: dierenarts/osteo 350 (incl omeprazol)

Onvoorziene kostenpost moet omhoog, ik red het niet met 1500/jaar. M'n kinderwens gaat maar in de ijskast want dit is niet te betalen.
Februari komt er weer een dierenarts/osteo rekening aan ; die zou wat lager zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:41

Afbeelding
Geen bijzonderheden deze maand. Enkel kooi, stro en voer voor 2 mini’s en 2 paarden aan huis.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:41

Iemand zou er eigenlijk eens doorheen moeten ploegen en een datasetje van moeten maken!
Ben wel benieuwd!

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:03

Ik wil het ook beter bij gaan houden dit jaar.
We beginnen meteen met een hele slechte maand :')
Afbeelding
Gaat om 2 D pony's in volpension

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:34

December was duur, januari niet veel beter. :')

Afbeelding

Maar ik bekijk het maar positief, paardlief is uit het verband, dus hopelijk gaan de DA kosten de komende maand wat omlaag :+