Bedankt en ook voor de tips van voorbeelden via pb! Daar heb ik heel veel aan.

Inderdaad moet alles met de tractor goed te bereiken zijn, te voet met een kruiwagen is niet te doen.
Ook zullen ze in de zomer 24/7 toegang tot weides/gras hebben, maar wil het wel in stukken opdelen zodat ik stukken kan afsluiten om te maaien, slepen en te laten rusten. Voordeel van die jonkies is dat je ze meestal niet hoeft te beperken in gras en hooi. We zitten aan het water, dus de droogte slaat hier minder snel toe dan verder van het water af (was in onze zoektocht ook wel een vrij grote eis om aan het water te zitten vanwege de extreme droogte).
Voor de zomer wil ik ooit nog wel graag een poel die goed af te sluiten is in de winter, maar waar ze in de zomer in kunnen spelen en afkoelen.
Het pp/track systeem is dan ook vooral bedoeld voor de winter als er sneeuw ligt en ze wat meer te doen hebben dan in de grote inloop stal slapen en hooi eten met een "saaie" uitloop/paddock. Dus denk vooral het voorste stuk en dan achterste stuk voornamelijk gras houden.
Op de paden wil ik meerdere (overdekte) hooi plekken hebben waar ik een hele baal in 1x in kwijt kan, zowel onbeperkt hooi in de winter als in de zomer (wellicht in de zomer wel op wat minder plekken, afhankelijk hoeveel ze dan eten). De paden zullen gemest worden met een speciale stofzuiger en rondom de hooi plekken verhard zodat dat makkelijk schoon te maken is met een tractor.
Ik weet ook nog niet hoeveel jonkies ik er precies op wil hebben lopen uiteindelijk, hebben een grote schuur van 55x20m die opgedeeld is in 2 zand ruimtes van 20x20 en dan in elke ruimte een beton pad van 5m breed. Daartussen in nog een betonnen pad van 5m. Is een koeien stal geweest.
Volgens de wet mag ik hier zo'n 90 paarden in kwijt (45 per kant), 9m2 per paard.
Dat gaat alleen niet gebeuren, dacht misschien aan 10 hengsten per jaargang en dan 1 of 2 stabiele volwassen ruinen/hengsten die er altijd lopen, dus max ca 30. Denk ook dat ik er de mogelijkheid in moet maken om er eventueel 2 groepen in kwijt te kunnen als het niet klikt oid, al is dat op een groot oppervlakte vaak niet zo'n groot probleem. Liefst wil ik gemengde groepen, mijn jaarlingen nu staan ook in een gemengde hengsten groep (1, 2 en 3 jarige hengsten) en dat gaat fantastisch.
[ [url=m/L061jZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gaat nog flink gerenoveerd worden, wind dicht maken en zand gedeeltes opgehoogd. Ook wil ik hier voerwanden met hooi in maken, zodat ik ze hier in noodgevallen kan opsluiten. Nog even kijken wat ik met de betonnen paden doe (beetje bang dat het glad wordt in de winter). Misschien matten met zand er op of iets dergelijks. Voor de stal is ook een uitloop van beton, ongeveer 30x30m. Denk dat ik daar ook matten met zand erop doe? Denk dat alleen zand ze delen weg lopen, omdat naar de deuren toe het omhoog loopt. Wil geen schuivers met spelende hengsten.

[ [url=m/YN2C33.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar goed, het zou ook kunnen dat dit de rijbaan wordt en er een nieuwe stal voor opfok komt.
Zit ook te denken aan een voer automaat voor krachtvoer, met name in de winter maar voor die het nodig hebben ook in de zomer. Heeft iemand daar ervaring mee? Werkt dat goed? Lijkt me in ieder geval minder arbeidsintensief dan met de hand voeren en in de computer kan je dacht ik terug zien wat ze gegeten hebben en eventueel meer/minder geven.
Eigenlijk hebben we al een soort track, onze prive draf/galop baan die in een 8 loopt.
[ [url=m/S37kK8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Helemaal achteraan, loopt tot aan het water
[ [url=m/gPXAYj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Links is dan het stuk waar ik over denk, bij de boom linksaf heb je het stuk drafbaan midden door. Gebouw links wordt op dit moment gesloopt en wordt ook gras.
[ [url=m/gTvoYU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pad midden door.
Nu staat er graan, maar verkoper gaat het in het voorjaar het voor ons helemaal inzaaien met gras (dus als iemand nog tips heeft voor goede mengsels voor paarden?

). Volgend jaar gaan we het dan hooien en dan het jaar er op kunnen dan de jonkies er op. En dan kunnen we komend jaar ook zien hoe de grond zich "gedraagd" met regen en zo.
Uiteraard een meerjaren plan, maar wel heel tof vooruitzicht.