[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:40

Wij zijn ook voor het pimpen van onze plek gegaan. :D Om onze bak heen wilden we een hek hebben. Dat hek hebben doorgetrokken langs het huis richting de weg en langs de weg. We hebben nu vanuit huis uitzicht op het hek en het ziet er echt prachtig uit!

Stroomdraad eromheen zodat ze niet gaan schuren. En dan met een schakelaar bij de ingang van de bak zodat we daar de stroom uit kunnen zetten als we de bak gaan gebruiken. Ik vind het zo'n belachelijk leuke luxe gadget (die de wereld niet kost) zo'n schakelaar. Misschien ben ik daar nog het blijste mee. :')

Deze foto is vanaf de weg genomen, op de achtergrond de bak:
Afbeelding

De bak:
Afbeelding

Verder hebben we nog flink geklust en her en der wat dingen aangepast. Daardoor is alles op het terrein nu bruin koord (ipv wit wat we her en der nog hadden) en zijn alle prikpalen weg. Alleen de semi permanente omheining is wit koord en prikpalen maar dat is nog maar 1 pad. Ben zo ongelofelijk blij met deze stappen. Echt een facelift!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:49

Netjes ir111

Monsera goed bezig geweest

Daihyo gefeliciteerd met het het diploma!

Ik was graag naar de open dag van Femke Dölle geweest (gewoon ook omdat ik het vertik om voor een open dag geld te betalen := ) maar het was helaas echt te ver reizen. Wellicht een volgende keer.
Gelukkig hebben we vrienden om de hoek met een prachtige paddock paradise/equi habitat waar ik genoeg inspiratie kan op doen en die ook altijd mee wilt denken als dat nodig is. Zij helpt ook met het ontwerp voor ons nieuwe stuk :)

Verrijking vind ik erg leuk maar tot op zekere hoogte. Zeker met veel paarden is niet alles haalbaar, maar wil straks wel kijken als we vol staan hoe we het nog kunnen toepassen.

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:00

Heel mooi Ir.

Dayhio, gefeliciteerd.

Jinte, jullie hebben ook al een mooi paradijsje gebouwd. Mij benieuwen hoe je het verder gaat maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:16

De open dag was gratis. De inspiratiedagen kosten wel geld. Daar had ik ook niet zo’n trek in.

Die schaaltjes ga ik proberen, maar geen idee of het gaat werken. Dat gaan we zien. En anders zet ik er gewoon stokken in en steek ik er likstenen op. Of ik leg de stammetjes neer als obstakel :+
Hier nog weinig aanplant behalve de bomenrij. Dat was voor mij echt wel de reden om te gaan. Niet als bos hoor. Maar ik heb best wat bredere stukken en loze hoekjes waar ik wat mee wilde. Iets met borders of wat. En daar heb ik wel ideeën voor op gedaan. Qua indeling, maar ook de manier van aanplanten bijvoorbeeld.

En we hebben die overkapping en planken liggen waar ik iets mee wilde, maar ik wist niet wat. Daar kan ik wel wat dingen mee :j

Die tunnel is vooral voor wat passive physio. In deze kunnen 2 plakken van een baaltje. In die andere 4. Makkelijker, maar sneller op door de grote maas. Voor mijn paarden gewoon niet zo handig :D
En ik wil wat meer hooiplekjes met netten. Zodat ik niet elke keer dezelfde plek hoef te gebruiken, maar kan afwisselen zodat ze meer lopen. Anders staan ze alsnog op 1 plek alles leeg te vreten voor ze naar de volgende gaan. En door af te wisselen gaan ze wat meer zoeken en dus lopen. Beter voor de lijn :+

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:14

pol013 schreef:
Ben blij dat je dat zegt ir :o
Het ziet er inderdaad echt super tof uit. En alléén dat kan al een mooie reden zijn om het te doen.
Maar ik vraag me dan inderdaad ook af wat dat nou toe gaat voegen voor de paarden.

Ik snap, hoog en laag eten wel. Maar verder.
Vooral die schalen. Ik zie daar dan een paard voorbij lopen. hap slik weg en klaar.
Of ik zie een paard voor me die je steeds overal achtervolgt omdat ze willen controleren of je niks lekkers bij je hebt :+

En of het iets toevoegt! Ik maak zelf ook veel gebruik van snackhoekjes. En ja, het is na één of twee happen op. Maar ik zie wel dat de paarden regelmatig een rondje doen om te kijken waar er nog iets te vinden is. Zo gaan ze meer bewegen en stimuleer je hun browsegedrag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:19

ukie schreef:
pol013 schreef:
Het ziet er inderdaad echt super tof uit. En alléén dat kan al een mooie reden zijn om het te doen.
Maar ik vraag me dan inderdaad ook af wat dat nou toe gaat voegen voor de paarden.

Vooral die schalen. Ik zie daar dan een paard voorbij lopen. hap slik weg en klaar.
Of ik zie een paard voor me die je steeds overal achtervolgt omdat ze willen controleren of je niks lekkers bij je hebt :+

En of het iets toevoegt! Ik maak zelf ook veel gebruik van snackhoekjes. En ja, het is na één of twee happen op. Maar ik zie wel dat de paarden regelmatig een rondje doen om te kijken waar er nog iets te vinden is. Zo gaan ze meer bewegen en stimuleer je hun browsegedrag.

Leg je er dan ook elke dag iets op? En hoeveel plekjes heb je? Gebruik je ze allemaal in 1x? En slopen ze ze niet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:22

Ir111 schreef:
Wij zijn ook voor het pimpen van onze plek gegaan. :D Om onze bak heen wilden we een hek hebben. Dat hek hebben doorgetrokken langs het huis richting de weg en langs de weg. We hebben nu vanuit huis uitzicht op het hek en het ziet er echt prachtig uit!

Stroomdraad eromheen zodat ze niet gaan schuren. En dan met een schakelaar bij de ingang van de bak zodat we daar de stroom uit kunnen zetten als we de bak gaan gebruiken. Ik vind het zo'n belachelijk leuke luxe gadget (die de wereld niet kost) zo'n schakelaar. Misschien ben ik daar nog het blijste mee. :')

Deze foto is vanaf de weg genomen, op de achtergrond de bak:
[ [url=m/WZba7L.jpg]Afbeelding[/url] ]

De bak:
[ [url=m/e7junA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder hebben we nog flink geklust en her en der wat dingen aangepast. Daardoor is alles op het terrein nu bruin koord (ipv wit wat we her en der nog hadden) en zijn alle prikpalen weg. Alleen de semi permanente omheining is wit koord en prikpalen maar dat is nog maar 1 pad. Ben zo ongelofelijk blij met deze stappen. Echt een facelift!

Wauw! Dat is wel heel erg fancy pants inderdaad! Mooie kleur hout ook….. echt heel fraai.

Was vast even huilen die investering, maar inderdaad echt de moeite waard!

Die hooitunnel lijkt me wel wat. Maar hier is nu alles Maas 2 X 2. De tunnel heeft 3 X 3. Misschien toch weer sneller leeg dan :-(

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:32

ukie schreef:
pol013 schreef:

Toch maar weer eens gaan gebruiken. Had hier een merrie in pension en die vloog in volle galop van het ene punt naar de andere zo bang dat ze iets miste en heeft mijn lol er een beetje afgehaald. Die is er nu niet meer maar de bakjes ook niet meer gevuld.

Ik heb nu 3 plekjes en inspiratie voor nog een aantal.

Volgens mij hoef je ze maar eens in de paar dagen te vullen. Dat deed ik toen wel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:44

tamary schreef:
Belker schreef:
Slim Polo. Bedankt. Ik heb deels zand en deels gras. Heb nu een eikelraper en die werkt best goed. Verder gebruik ik de bladblazer ook veel.

Eikelraper? Wil ze hier ook van de track en wei hebben, zowel de groene als bruine (veevoer winter).

Afbeelding
Werkt fijn op de track en steen, minder op de wei.
Al met al wel het geld waard omdat het makkelijk is om het tussendoor bij te houden.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:46

Daihyo schreef:
ukie schreef:

Leg je er dan ook elke dag iets op? En hoeveel plekjes heb je? Gebruik je ze allemaal in 1x? En slopen ze ze niet?

Ik heb zo'n 15 plekjes waar ik iets neerleg en die wissel ik af. En de ene dag leg ik er 3x iets neer en zo weer 2 dagen niets. Als je je rondje mestruimen doet, is het een kleine moeite om er een snackje neer te leggen :)
Mijn paarden slopen zelden iets. Als ze dat doen, hebben ze daar ook vast weer lol van gehad dus dat vind ik prima. Mochten ze nu veel slopen, dan zou ik toch eens kijken of er wel genoeg te doen is :)
Ik deel er regelmatig iets over: https://www.instagram.com/ukiespaddockparadise/

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:53

Ik ben nog in opbouw, dus het is zeker nog niet compleet.
Momenteel schuren ze vooral graag overal aan. En mijn jonge merrie is nogal eeehm…. Jong en lomp :+

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:05

Daihyo schreef:
De open dag was gratis. De inspiratiedagen kosten wel geld. Daar had ik ook niet zo’n trek in.

Klopt, mede daarom wilde ik hier wel naar toe. Tijdje terug zag ik ergens ver weg (aan zee ofzo) ook een open dag maar daar vroegen ze entree. Dan doe ik t wel met de foto's :+
En als ik echt gericht advies wil doe ik dat in een adviesgesprek met deze of gene omdat het overal anders is en niet overal dezelfde aanpak werkt natuurlijk :)
Maar voor wat inspiratie op doen is zo'n open dag juist fijn. Wij willen er volgend jaar ook 1 organiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:18

Wij gaan volgend jaar echt voor een evenement dus met clinics, een trainingsstraatje met je paard, demo's en lessen en een wat groter strodorp.

Nu al zin in.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:56

Ik werk hier niet met een blank canvas. Er staat alzo ontzettend veel aan bomen en struiken dat ik hier echt kijk wat iets toevoegt. Daarnaast is het gewoon wildgroei en dat heeft zijn charme. Daar ga ik niet iets geknutseld naast zetten. En we zitten op veengrond wat een kwetsbare bodem is. Allerlei slingerpaadjes zou hier een groot drama worden. Recht toe en rechtaan werken hier wel.

En deze werken fantastisch

Afbeelding
Dit is zo’n 60m2.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:09

Stille mee lezer hier en vooral genieten (en stiekem ideeën opdoen) van alle prachtige fotos. Maar ben eigenlijk benieuwd of er hier iemand ook een paddock paradise heeft op een groter oppervlak? Lees vooral veel over om juist een klein oppervlak intressant te maken voor de paarden dmv een pp, maar ik zou graag een redelijk groot stuk om willen bouwen naar een pp (voor met name jonge hengsten in een gemengde leeftijden groep 1-4 jaar) en ben een beetje op zoek naar info en ervaringen.

Afbeelding
25ha en denk er over om ongeveer 10 a 15ha om te bouwen naar een pp voor de baby hengsten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:05

Wat wil je kunnen qua hooien (gemak qua trekker) en grazen? Vast punt om ze op te sluiten ivm dagelijkse check, Mogelijkheid om ze kortere rondes te laten lopen, teveel kms kan wel eens noodzaak geven tot fors moeten bijvoeren. En hoe doe je dagelijkse onderhoud, hooi voeren, weides open en dicht, enz.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:23

Snackbakjes staan leuk op instagram maar hier ook niet zo'n succes. De jongeman hier krijgt toch echt alles gesloopt want wilt overal mee spelen := en ja, verder is er genoeg te doen..

Ik leg af en toe gewoon wat lekkers langs de track of de poel of wat dan ook. Dat is meer browsen dan elke dag dezelfde plekken nalopen, doen ze voor het hooi ook al.
Mja die bakjes zien er wel leuker uit en misschien past het bij sommige paarden(houders) wel, voor ons in ieder geval geen toevoeging.

Wow Quir wat een mooie plek! <3 Het voordeel van zo'n groot en groen oppervlak is eigenlijk dat je niet veel verrijking hoeft toe te voegen, enkel tactisch inrichten voor jezelf en zodat de paarden gestimuleerd worden om ook echt van die afstanden gebruik te maken. Ene kant water en de andere kant schuilen is dan al voldoende om ze voldoende beweging te geven _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:59

Mooi Quir! In Nederland heb je de Mariahoeve in Renkum. Management is discutabel, veel verloop. Maar het terrein is wel prachtig aangelegd op een groter stuk grond.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 21:35

Quir schreef:
Stille mee lezer hier en vooral genieten (en stiekem ideeën opdoen) van alle prachtige fotos. Maar ben eigenlijk benieuwd of er hier iemand ook een paddock paradise heeft op een groter oppervlak? Lees vooral veel over om juist een klein oppervlak intressant te maken voor de paarden dmv een pp, maar ik zou graag een redelijk groot stuk om willen bouwen naar een pp (voor met name jonge hengsten in een gemengde leeftijden groep 1-4 jaar) en ben een beetje op zoek naar info en ervaringen.

[ [url=m/j4ZPpW.jpg]Afbeelding[/url] ]
25ha en denk er over om ongeveer 10 a 15ha om te bouwen naar een pp voor de baby hengsten.

Wauw! Ik wilde antwoorden met "ja wij gaan van 3 hectare een PP maken" maar dat is niks qua grond in verhouding :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:45

Maartje1990 schreef:
Wauw! Ik wilde antwoorden met "ja wij gaan van 3 hectare een PP maken" maar dat is niks qua grond in verhouding :+

Haha, ja, ik wilde ook roepen dat ik 1,5 ha heb maar dat is toch niet zo heel representatief voor wat Quir heeft. :D

De paardenkamp in Soest heeft toch ook wat moois op veel ha?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:19

Bedankt en ook voor de tips van voorbeelden via pb! Daar heb ik heel veel aan. <3

Inderdaad moet alles met de tractor goed te bereiken zijn, te voet met een kruiwagen is niet te doen. :))
Ook zullen ze in de zomer 24/7 toegang tot weides/gras hebben, maar wil het wel in stukken opdelen zodat ik stukken kan afsluiten om te maaien, slepen en te laten rusten. Voordeel van die jonkies is dat je ze meestal niet hoeft te beperken in gras en hooi. We zitten aan het water, dus de droogte slaat hier minder snel toe dan verder van het water af (was in onze zoektocht ook wel een vrij grote eis om aan het water te zitten vanwege de extreme droogte).

Voor de zomer wil ik ooit nog wel graag een poel die goed af te sluiten is in de winter, maar waar ze in de zomer in kunnen spelen en afkoelen.

Het pp/track systeem is dan ook vooral bedoeld voor de winter als er sneeuw ligt en ze wat meer te doen hebben dan in de grote inloop stal slapen en hooi eten met een "saaie" uitloop/paddock. Dus denk vooral het voorste stuk en dan achterste stuk voornamelijk gras houden.

Op de paden wil ik meerdere (overdekte) hooi plekken hebben waar ik een hele baal in 1x in kwijt kan, zowel onbeperkt hooi in de winter als in de zomer (wellicht in de zomer wel op wat minder plekken, afhankelijk hoeveel ze dan eten). De paden zullen gemest worden met een speciale stofzuiger en rondom de hooi plekken verhard zodat dat makkelijk schoon te maken is met een tractor.

Ik weet ook nog niet hoeveel jonkies ik er precies op wil hebben lopen uiteindelijk, hebben een grote schuur van 55x20m die opgedeeld is in 2 zand ruimtes van 20x20 en dan in elke ruimte een beton pad van 5m breed. Daartussen in nog een betonnen pad van 5m. Is een koeien stal geweest.

Volgens de wet mag ik hier zo'n 90 paarden in kwijt (45 per kant), 9m2 per paard. _O-
Dat gaat alleen niet gebeuren, dacht misschien aan 10 hengsten per jaargang en dan 1 of 2 stabiele volwassen ruinen/hengsten die er altijd lopen, dus max ca 30. Denk ook dat ik er de mogelijkheid in moet maken om er eventueel 2 groepen in kwijt te kunnen als het niet klikt oid, al is dat op een groot oppervlakte vaak niet zo'n groot probleem. Liefst wil ik gemengde groepen, mijn jaarlingen nu staan ook in een gemengde hengsten groep (1, 2 en 3 jarige hengsten) en dat gaat fantastisch.

Afbeelding
Gaat nog flink gerenoveerd worden, wind dicht maken en zand gedeeltes opgehoogd. Ook wil ik hier voerwanden met hooi in maken, zodat ik ze hier in noodgevallen kan opsluiten. Nog even kijken wat ik met de betonnen paden doe (beetje bang dat het glad wordt in de winter). Misschien matten met zand er op of iets dergelijks. Voor de stal is ook een uitloop van beton, ongeveer 30x30m. Denk dat ik daar ook matten met zand erop doe? Denk dat alleen zand ze delen weg lopen, omdat naar de deuren toe het omhoog loopt. Wil geen schuivers met spelende hengsten. :=

Afbeelding

Maar goed, het zou ook kunnen dat dit de rijbaan wordt en er een nieuwe stal voor opfok komt. :')

Zit ook te denken aan een voer automaat voor krachtvoer, met name in de winter maar voor die het nodig hebben ook in de zomer. Heeft iemand daar ervaring mee? Werkt dat goed? Lijkt me in ieder geval minder arbeidsintensief dan met de hand voeren en in de computer kan je dacht ik terug zien wat ze gegeten hebben en eventueel meer/minder geven.

Eigenlijk hebben we al een soort track, onze prive draf/galop baan die in een 8 loopt.
Afbeelding
Helemaal achteraan, loopt tot aan het water

Afbeelding
Links is dan het stuk waar ik over denk, bij de boom linksaf heb je het stuk drafbaan midden door. Gebouw links wordt op dit moment gesloopt en wordt ook gras.

Afbeelding
Pad midden door.

Nu staat er graan, maar verkoper gaat het in het voorjaar het voor ons helemaal inzaaien met gras (dus als iemand nog tips heeft voor goede mengsels voor paarden? :)) ). Volgend jaar gaan we het dan hooien en dan het jaar er op kunnen dan de jonkies er op. En dan kunnen we komend jaar ook zien hoe de grond zich "gedraagd" met regen en zo.

Uiteraard een meerjaren plan, maar wel heel tof vooruitzicht. *\o/*

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:39

Ik heb een klein beetje ervaring met de krachtvoerautomaat die bij het HIT-actief systeem hoort. Ik vond dat wel een aardig ding, je kunt in de computer instellen hoeveel elk paard mag en op elk moment van de dag uitlezen hoeveel ze al gegeten hebben. Volgens mij kunnen ze dan 24/7 steeds kleine beetjes halen, maar niet elke tien minuten opnieuw (om draaideurcriminelen te voorkomen, zeg maar).
De Maesberg in Arnhem heeft een HIT-systeem en geven daar volgens mij ook graag ervaringen over door.
HIT heeft ook ‘selectie’hekjes, waarbij je volgens mij per hekje kunt instellen of een specifiek paard daar wel of niet doorheen mag.

PP Buitenkans heeft ook iets meer hectaren (maar volgens mij voor de hoofdkudde alleen een pad rondom, daar zou ik persoonlijk creatiever mee zijn).

Wat betreft het beton in het midden van je stal: wellicht kun je daar gedeeltelijk een voergang van maken? Als je het als één geheel wil houden, soort U maken op het beton, binnen in de U kun je dan voeren, langs de buitenrand van de U kunnen de paarden heen en weer banjeren. Indien je toch een keer moet splitsen sluit je de ‘onderkant’ van de U af.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:14

Ik wil graag hooinetten met maaswijdte 2x2. Wie weet waar die te koop zijn? Ik heb al gegoogled, maar kan niets vinden. Het wordt wel genoemd, maar als je dan op een site komt, staan alleen grotere maten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 10:24

tine10 schreef:
Ik wil graag hooinetten met maaswijdte 2x2. Wie weet waar die te koop zijn? Ik heb al gegoogled, maar kan niets vinden. Het wordt wel genoemd, maar als je dan op een site komt, staan alleen grotere maten.

Barefoot Nederland heeft die.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 10:25

Quir schreef:
Bedankt en ook voor de tips van voorbeelden via pb! Daar heb ik heel veel aan. <3

Inderdaad moet alles met de tractor goed te bereiken zijn, te voet met een kruiwagen is niet te doen. :))
Ook zullen ze in de zomer 24/7 toegang tot weides/gras hebben, maar wil het wel in stukken opdelen zodat ik stukken kan afsluiten om te maaien, slepen en te laten rusten. Voordeel van die jonkies is dat je ze meestal niet hoeft te beperken in gras en hooi. We zitten aan het water, dus de droogte slaat hier minder snel toe dan verder van het water af (was in onze zoektocht ook wel een vrij grote eis om aan het water te zitten vanwege de extreme droogte).

Voor de zomer wil ik ooit nog wel graag een poel die goed af te sluiten is in de winter, maar waar ze in de zomer in kunnen spelen en afkoelen.

Het pp/track systeem is dan ook vooral bedoeld voor de winter als er sneeuw ligt en ze wat meer te doen hebben dan in de grote inloop stal slapen en hooi eten met een "saaie" uitloop/paddock. Dus denk vooral het voorste stuk en dan achterste stuk voornamelijk gras houden.

Op de paden wil ik meerdere (overdekte) hooi plekken hebben waar ik een hele baal in 1x in kwijt kan, zowel onbeperkt hooi in de winter als in de zomer (wellicht in de zomer wel op wat minder plekken, afhankelijk hoeveel ze dan eten). De paden zullen gemest worden met een speciale stofzuiger en rondom de hooi plekken verhard zodat dat makkelijk schoon te maken is met een tractor.

Ik weet ook nog niet hoeveel jonkies ik er precies op wil hebben lopen uiteindelijk, hebben een grote schuur van 55x20m die opgedeeld is in 2 zand ruimtes van 20x20 en dan in elke ruimte een beton pad van 5m breed. Daartussen in nog een betonnen pad van 5m. Is een koeien stal geweest.

Volgens de wet mag ik hier zo'n 90 paarden in kwijt (45 per kant), 9m2 per paard. _O-
Dat gaat alleen niet gebeuren, dacht misschien aan 10 hengsten per jaargang en dan 1 of 2 stabiele volwassen ruinen/hengsten die er altijd lopen, dus max ca 30. Denk ook dat ik er de mogelijkheid in moet maken om er eventueel 2 groepen in kwijt te kunnen als het niet klikt oid, al is dat op een groot oppervlakte vaak niet zo'n groot probleem. Liefst wil ik gemengde groepen, mijn jaarlingen nu staan ook in een gemengde hengsten groep (1, 2 en 3 jarige hengsten) en dat gaat fantastisch.

[ [url=m/L061jZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gaat nog flink gerenoveerd worden, wind dicht maken en zand gedeeltes opgehoogd. Ook wil ik hier voerwanden met hooi in maken, zodat ik ze hier in noodgevallen kan opsluiten. Nog even kijken wat ik met de betonnen paden doe (beetje bang dat het glad wordt in de winter). Misschien matten met zand er op of iets dergelijks. Voor de stal is ook een uitloop van beton, ongeveer 30x30m. Denk dat ik daar ook matten met zand erop doe? Denk dat alleen zand ze delen weg lopen, omdat naar de deuren toe het omhoog loopt. Wil geen schuivers met spelende hengsten. :=

[ [url=m/YN2C33.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar goed, het zou ook kunnen dat dit de rijbaan wordt en er een nieuwe stal voor opfok komt. :')

Zit ook te denken aan een voer automaat voor krachtvoer, met name in de winter maar voor die het nodig hebben ook in de zomer. Heeft iemand daar ervaring mee? Werkt dat goed? Lijkt me in ieder geval minder arbeidsintensief dan met de hand voeren en in de computer kan je dacht ik terug zien wat ze gegeten hebben en eventueel meer/minder geven.

Eigenlijk hebben we al een soort track, onze prive draf/galop baan die in een 8 loopt.
[ [url=m/S37kK8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Helemaal achteraan, loopt tot aan het water

[ [url=m/gPXAYj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Links is dan het stuk waar ik over denk, bij de boom linksaf heb je het stuk drafbaan midden door. Gebouw links wordt op dit moment gesloopt en wordt ook gras.

[ [url=m/gTvoYU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pad midden door.

Nu staat er graan, maar verkoper gaat het in het voorjaar het voor ons helemaal inzaaien met gras (dus als iemand nog tips heeft voor goede mengsels voor paarden? :)) ). Volgend jaar gaan we het dan hooien en dan het jaar er op kunnen dan de jonkies er op. En dan kunnen we komend jaar ook zien hoe de grond zich "gedraagd" met regen en zo.

Uiteraard een meerjaren plan, maar wel heel tof vooruitzicht. *\o/*

Jeetje echt heel gaaf hoor! Heb je iets van een overzicht van je terrein? Via google maps oid?