Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niello

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:42

Weet iemand een bedrijf dat weidepalen in de grond kan trillen? Omgeving Etten Leur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:49

Hier is Buienradar aangepast en nu zegt ie dat het de rest van de middag regent en als ik naar buiten kijk lijkt het daar idd op. Nou ja... morgen weer een dag. :)

@niello: kun je niet ergens in de buurt zo'n grote boormachine huren ??

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:03

Gewaagd BB, hoop dat het droog blijft komende dagen.

Bedankt voor de link DD, werkt het echt goed? Bij uierzalf staat ook op de pot dat het vliegwerend is maar merk het niet.

Niëllo: hier gewoon door een kleine kraan erin laten duwen. Ging heel makkelijk, wel veengrond hier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:05

@rover: ik vind dat het goed werkt, ik gebruik het echt al jaren. Je moet het wel regelmatig verversen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:25

DD: smeer jij dat fly swat spul van de Walmart dan om de ogen? Moeten ze niet heel erg wennen aan de geur?

Zit ik me hier te bedenken wat ik het beste om mijn horizontale palen van de omheining kan laten groeien zodat mijn paarden er niet meer met hun gewicht tegenaan duwen en nou lees ik dat bramen zo lastig uit te roeien zijn. Ik had bedacht om die er omheen te laten groeien maar dat gaat me dus niet worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:31

Ze ruiken niet met hun ogen hoor ;) Het ruikt hetzelfde als een anti-vliegenmiddel en je moet het niet in de neusgaten smeren natuurlijk :)
Walmart was toevallig de eerste die ik tegenkwam met het spul, maar het is in meer shops te koop, de merknaam is Farnam; welbekend van fly-repellent.

Palen zou ik niets omheen laten groeien; óf je bent bezig om het in toom te houden óf ze eten er van. In iedere geval kun je er ook niet meer bij als je de palen eens in de prut moet zetten.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:41

Palen erin duwen schijnt niet te gaan op zandgrond. Ivm tijdgebrek willen we het zetten van de weidepalen graag uitbesteden aan een bedrijf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:45

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:46

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:47

balance schreef:
DD: smeer jij dat fly swat spul van de Walmart dan om de ogen? Moeten ze niet heel erg wennen aan de geur?

Zit ik me hier te bedenken wat ik het beste om mijn horizontale palen van de omheining kan laten groeien zodat mijn paarden er niet meer met hun gewicht tegenaan duwen en nou lees ik dat bramen zo lastig uit te roeien zijn. Ik had bedacht om die er omheen te laten groeien maar dat gaat me dus niet worden.

Doen ze het om te schuren? Want hier was de oplossing om een aantal bezemborstels tegen een extra dikke paal (spoorbiels) te monteren. De rest van het hekwerk laten ze braaf met rust nu ze een speciale schuurpaal hebben.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:42

Pff 120 palen met de hand. Dat gaat niet lukken. Willen dit graag uitbesteden, zijn zelf te druk met verbouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:44

Met 120 palen heel begrijpelijk :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:04

Niello schreef:
Pff 120 palen met de hand. Dat gaat niet lukken. Willen dit graag uitbesteden, zijn zelf te druk met verbouwen.

Jawel hoor, in 2 dagen tijd erin gezet met de hand. Wel zandgrond, dat scheelt behoorlij

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:07

Wij krijgen deze week ook onze omheining geleverd. Toevallig ook 120 palen. Vierkante palen, rechte onderkant en diamantkop aan de bovenkant. Ik ga de omheining zetten samen met mijn vader ( al weet hij dit zelf nog niet :') ). Een benzine boor ga ik huren en mijn man heeft een speciaal boormachine gekocht voor deze klus zodat ik geen lamme pols heb nadat ik 120 planken heb geschroefd :'). Ohja, er breken wel eens mensen hun pols met dat ding omdat hij zo krachtig is, dus dat gaat nog wat worden :o .

Ineens is het herfst en de paarden vinden er geen klap aan op de wei. Ik trouwens ook niet, zoveel wind! Brrr :brr: . Dit najaar ga ik echt schandalig veel bomen planten zodat de paarden veel meer beschut zullen staan... hopelijk... over een jaar of 5 a 10 :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:09

Lynn_Nikita schreef:
Niello schreef:

Jawel hoor, in 2 dagen tijd erin gezet met de hand. Wel zandgrond, dat scheelt behoorlij

Dankjewel voor je bemoedigende bericht. Hier zitten we wel met zware kleigrond, maar met zo'n benzine grondboor moet dat wel te doen zijn lijkt me! :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:12

Valt tegen hoor met benzineboor en kleigrond. Hier keileem maar sommige palen zijn er maar met een tractor ingedrukt. Andere met een boor maar die sloeg regelmatig vast in de bodem.
Nu doe ik af en toe een enkele met de hand. Ben altijd blij als ik daar mee klaar ben.

Hier nu een buitje regen maar nog steeds windstil. Ik vind zelf de herfst altijd wel een leuk seizoen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:16

Ik las net regen, kijk naar buiten, lekker droog 1 minuut later.... regen
Verder wel de hele ochtend droog geweest en vanmorgen ook een buitenrit gemaakt. Elke zondag is dat vaste prik.
Morgen osteopaat en ik moet hem ook nog enten, entstof en spuit heb ik al maar durf het niet te doen de dag voor de osteo komt of de dag erna ivm evt koorts, vrijdag komt de smid, een apk weekje voor hem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:19

Enten doe ik al jaren niet meer. Ze komen hier niet in kontakt met andere paarden en zeker de oudjes hadden al zoveel weerstand opgebouwd in hun leven dat zelfs de DA zei dat het geen meerwaarde meer had.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:23

MarloesHJ schreef:
Valt tegen hoor met benzineboor en kleigrond. Hier keileem maar sommige palen zijn er maar met een tractor ingedrukt. Andere met een boor maar die sloeg regelmatig vast in de bodem.
Nu doe ik af en toe een enkele met de hand. Ben altijd blij als ik daar mee klaar ben.

Hier nu een buitje regen maar nog steeds windstil. Ik vind zelf de herfst altijd wel een leuk seizoen!

Aahh we gaan het wel zien. Als het echt niet lukt dan vinden we wel een andere oplossing. En het hoeft ook niet per se in 1 dag, al zou dat wel fijn zijn want dat scheelt wat huur uiteraard :) .

Ik hou ook echt wel van de herfst, maar meer van de mooie herfstdagen, niet van deze regen-wind grauwe herfstdagen :').

Lynn_Nikita, groot onderhoud voor het paard dus :D.

Ik heb vanavond de hoeven weer op de planning staan voor het bekappen (nouja, beetje vijlen want meer werk is het ook niet eigenlijk). Ze zullen wel iets zachter zijn nu ze de hele dag in de regen hebben gestaan :D .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:23

Hij is ook de enige die ik ent van de kudde, puur zodat het boekje klopt en ik aan clinics deel kan nemen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:30

Dan heb je het enten nodig. Ik twijfel of ik Peppy ook nog wel laat doen, die heeft één enting van de basisenting gehad (volgens zijn paspoort) en en ik denk niet dat ie verder in zijn leven ooit geënt is geweest.

De hoeven nu even bijwerken is wel een goed plan...

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:01

Dais_ schreef:
Wij krijgen deze week ook onze omheining geleverd. Toevallig ook 120 palen. Vierkante palen, rechte onderkant en diamantkop aan de bovenkant. Ik ga de omheining zetten samen met mijn vader ( al weet hij dit zelf nog niet :') ). Een benzine boor ga ik huren en mijn man heeft een speciaal boormachine gekocht voor deze klus zodat ik geen lamme pols heb nadat ik 120 planken heb geschroefd :'). Ohja, er breken wel eens mensen hun pols met dat ding omdat hij zo krachtig is, dus dat gaat nog wat worden :o .

Ineens is het herfst en de paarden vinden er geen klap aan op de wei. Ik trouwens ook niet, zoveel wind! Brrr :brr: . Dit najaar ga ik echt schandalig veel bomen planten zodat de paarden veel meer beschut zullen staan... hopelijk... over een jaar of 5 a 10 :')

Ben benieuwd of vierkante palen zetten in ronde boorgaten makkelijk lukt.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:05

Lynn_Nikita schreef:
Niello schreef:

Ha ha knap hoor. Deden wij vroeger ook, maar vermoed dat je een stukje jonger bent dan wij. En zoals gezegd zijn we te druk met de verbouwing. Iets wat je met oliedruk kan doen, moet je niet met bloeddruk doen zei een kennis laatst. Vond dat wel een goeie.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:30

DubbelDun schreef:
Dan heb je het enten nodig. Ik twijfel of ik Peppy ook nog wel laat doen, die heeft één enting van de basisenting gehad (volgens zijn paspoort) en en ik denk niet dat ie verder in zijn leven ooit geënt is geweest.

Als jij het niet nodig vindt hoef je Peppy niet te enten, hoor.
Hier is Jolly nog nooit geent en Miracle en Punette een keer of 3 voor de keuring.
Ik ken er teveel die er ziek van worden dus ik laat het gewoon maar.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:38

Ik doe wel enten, onder andere om het in orde te houden als ik ergens aan wil deelnemen. Daarbij ga ik minimaal drie keer per week naar de bak = vreemd terrein en staan ze op stal als ik les heb bij mijn IJslanderinstructrice. Maar iedereen moet die afweging voor zichzelf maken denk ik dan altijd.

Ik kom geregeld op twee locaties, heb nog een derde waar ik af en toe naar toe ga en ookal laat ik ze niet neuzen e.d. vind ik het wel fijn dat de entingen op orde zijn. Mijn warmbloed reageert ook op entingen (7 dagen koorts, drie weken gezwollen borstkas gehad) maar er is een enting waar hij minimaal op reageert en die wordt voor hem dan besteld. Rhino laat ik niet meer enten.
Mijn IJslander wordt zelfs twee keer per jaar geënt om wedstrijden te mogen starten.