Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:50

Kan het niet zijn dat de bovenlaag dan gewoon dicht zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:57

Jes schreef:
Lynn geef je haar op de trailer ook brok?
Onze paarden zijn gewend dat er eten in de trailer ligt voor ze (krachtvoer) dus gaan erg graag de trailer in.

Hier Cascade en Castello weer mok, hopelijk volgend jaar niet meer, dan hebben ze een inloopstal met betonvloer en daar ook hooi en water.
Dus hopelijk minder modder bende en dus geen mok, waar ze nu staan wordt het flink modderig helaas.
Gelijk begonnen met honingzalf smeren in de hoop het beter onder controle te houden dit jaar.

Wat hier heel goed helpt is, naast het smeren, Cure Mok door het voer te doen. (https://www.paardendrogist.nl/product/c ... 702/25451/) Die van mij had meer last van mijten en wonden daardoor dan van mok, maar het hielp bij hem erg goed. Paard van een vriendin is met behulp van dit spul van haar hardnekkige mok af gekomen.

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:10

We hebben de bovenlaag wel diep gesleept, maar niet verder opengetrokken... Linksom of rechtsom wil ik toch ander zand dan het zwarte zand wat er nu ligt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:05

Het is elke winter raak hier, (sinds winter 2013/2014) voorheen ook minder modder en goede droge schuilstal.
Gelukkig lijkt de modder weer wat op te drogen,sowieso tot en met zondag mooi weer hier.

Lynn dan zou ik gewoon te voet gaan, zeker als ze anders het risico loopt zichzelf te blesseren.

Ik kan echt niet wachten tot ze hier straks ook weer aan huis staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:41

Hier hebben ze eigenlijk eerder mok van de zon dan van modder gelukkig want om de ruif heeft is het een drama (net als elk jaar eigenlijk). De rest van de wei is zo rond het begin van elk eigenlijk ook erg nat. Door alle regen beginnen alle bronnen weer te stromen, sommige plekken blijven zelfs tot eind april onbegaanbaar met de trekker (als ik iig niet alles stuk wil rijden).

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:45

Ik heb bakverlichting *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:51

Wauw Karin!!! Dat ziet er gaaf uit +:)+ +:)+ +:)+ .

Prachtig <3

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:01

Prachtig Karin! Ga je veel plezier van hebben. Je bak is ook echt mooi zo met die omheining.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:17

Dat is zo handig, wat fijn dat het klaar is

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:37

Mooie bak zo met de verlichting!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:35

Wauw Karin! Heel mooi. Weet je ook watvoor lampen het zijn?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:37

Oh dat ziet er mooi uit zeg! Lijkt gelijk heel gezellig haha!

Hier gisteravond bij de laatste check van de paarden voor bedtijd even een scare met Dailey (Fuchs) die last had van gas. Had ze einde van de middag even 10/15 minuten op de wei gehad en schijnbaar nu met de nieuwe aangroei van het gras toch teveel voor hem. Had ook eigenlijk al besloten hem (Fuchs) en mijn merrie (Frederiksborger) er pas weer op te zetten wanneer het gras echt uitgebloeid is later dit voorjaar (afgelopen weken wel bijna elke dag een uurtje erop gehad). Maar mijn vriend liep mee met uitmesten, dus vond het leuk voor hun en praktisch voor mij dat ze dan niet voor de voeten liepen.

Hij lag en kreunde wat, harde buik. Maar geen rollen of naar de buik happen etc. Gelukkig standaard Colosan liggen in de EHBO doos, dus daar gelijk een spuit van gegeven en toen voelde hij zich binnen een een paar minuten (een aantal flinke scheten) een stuk beter en stond hij zelf weer op. Buik gemasseerd voor hem, dat leverde nog een heleboel scheten en veel gapen op en met een kwartier leek hij zich weer aardig de oude te voelen. Vanochtend vroeg de wekker gezet om weer te checken en gelukkig weer helemaal de oude!

Afbeelding

Altijd schikken zulke dingen. Helpt ook niet dat ik vorig jaar door een toemalige stalgenoot in paniek opgehaald werd (woonde daar op de pensionstal) omdat de Fuchs uit de kudde was ingestort en zware koliek had. Die bleek uiteindelijk een darmverzakking te hebben en was niet meer te redden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:42

Dat is schrikken. Gelukkig kreeg je het opgelost. Ik vind het gras er ook al heel verleidelijk uit zien maar ook nog te vroeg.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:52

Zapje schreef:
Wauw Karin! Heel mooi. Weet je ook watvoor lampen het zijn?

https://www.led-bouwlamp.net/led-bouwlamp-150w-zwart

Voor professioneel gebruiken raden ze de 200W aan.

De palen heb ik gratis gekregen, die zijn helemaal gestript en weer opnieuw bedraad en dan deze lampen erop laten zetten door een lasser.

Schrikken Marlies! Gelukkig snel opgelost.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:22

belle_boef schreef:
Dat is schrikken. Gelukkig kreeg je het opgelost. Ik vind het gras er ook al heel verleidelijk uit zien maar ook nog te vroeg.

Ja, had met zo kort geen problemen verwacht zeker omdat ze laatste tijd dus ook vrijwel dagelijks wel wat gras hebben gehad. Maar nu het echte jonge gras doorkomt is het dus toch wel weer anders.

Karin_deB schreef:
https://www.led-bouwlamp.net/led-bouwlamp-150w-zwart

Voor professioneel gebruiken raden ze de 200W aan.

De palen heb ik gratis gekregen, die zijn helemaal gestript en weer opnieuw bedraad en dan deze lampen erop laten zetten door een lasser.

Schrikken Marlies! Gelukkig snel opgelost.

Oh super van de palen! Dat scheelt al weer. Ziet er goed uit in elk geval!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 10:24

He bah Marlies, gelukkig viel het mee.
Tof Karin. Het ziet er mooi uit! Nu geen smoesjes meer om niet in het donker te kunnen rijden ;)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:49

Gelukkig viel het mee! :(:) Maar is wel schrikken.
Hier ook een gevalletje.. Paardlief had gisteren haar been open gehaald in het land. Niet diep maar een flap huid hing los dus moest gehecht worden.
Afbeelding
Zaterdagochtend kijken hoe en wat. Tot die tijd heeft ze stalarrest met de shetlanders naast zich. Maar goed ook dat de stallen er nu dus ook in zitten.

Ziet er mooi uit Karin!
Hier ook alles op de schop sinds Maandag.
Dag 3:
Afbeelding
En nu:
Afbeelding
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:01

Ik had ook nog een stuk met vrij lang oud gras van vorig najaar.
Hier hebben ze gisteren een 1.5 á 2 uur op gelopen.
Ze hadden alle 3 slappe mest -O-
Niet mega dun maar ook geen mooie stevige.
Naja ze zijn er al weer af.

Dat zijn flinke werkzaamheden Merexa, wat gaat het allemaal worden?

Heb de boel ook weer aangepast.
De zoveelste keer in 3.5 jaar :')
Ik had het grote stuk van 7500m opgedeeld in 4 aparte weides.
Vorige maand heb ik alle palen er uit getrokken en om het hele stuk een track gemaakt van 4 meter breed.
Ze hebben dus nu een racebaan van ruim 300meter lang en Melle vind het fantastisch om hier overheen te scheuren <3
Heb dus nu 1 hele grote weide.
Binnenkort komt de loonwerker hier een stuk van frezen en dit gaat ik dan zsm inzaaien.
De grote weide deel ik dan in 2en als het gras allemaal goed is aangegroeid.

Dan heb ik nog een stuk achter ons huis van +-2000m2 waar ik aankomende maand nieuwe palen voor ga halen.
Dit stuk is gesleept, belucht en gekalkt dus laat het mooie weer maar komen *\o/*

Oh ja en ik wil graag het stuk zand in mijn schuur (12mx6.5m) laten bestraten met klinkers.
Klinkers liggen er al, moet wit zand op, aantrillen en dan klinkers erin

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 16:11

He bah Merexa, beterschap voor paardlief! Ben ook wel benieuwd naar de plannen. Ziet er indrukwekkend uit :)

Lekker bezig ClaudiaHS! Waar zaai je het mee in?

Ik heb mij aangemeld voor een trainingsweekend en ben nu al nerveus haha. Duurt nog ruim een maand maar toch ;) Willie heeft bijna 2 jaar geleden voor het laatst iets "gemoeten" maar ik vind dat het nu weleens mag gaan gebeuren. Tijd blijft lastig dus dan maar gewoon plannen en andere dingen laten. Als deze trainer bevalt mag hij het zadelmak maken van Will begeleiden en Gent zelf doen. Daar ga ik pas op zitten als een ander niet verongelukt heb ik besloten :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:33

Karin, goed licht zeg!! Straalt ook niet ver naar buiten dat anderen er last van kunnen hebben lijkt het.

Marlies, Dat is niet leuk als ze niet oke zijn. Fijn dat het gas was en alles zo goed vrij kwam meteen.

Merexa, als ik eerlijk ben zou ik juist niet op stal zetten. Mijn oude merrie ( nu 26, toen 22 denk ik ) had een hele grote beenwond. Hele flap hing eraan, dus naar de kliniek, want veearts wilde het daar doen vanwege hygiene.
Hij zei dat hij het niet meer goed naar elkaar kreeg en ik er wel vanuit kon gaan dat het niet ging houden. Het zou wel genezen, maar langzaam en niet heel mooi. Net zoals bij jouw paard zo ingepakt, ook onderbeen en naar huis.
Gewoon bij mn ruin en shet gezet toen en 24/7 laten lopen, want zat ingepakt en zij heeft niet het karakter om weer op te sluiten of alleen te zetten.

Na 3 dagen kwam veearts controleren en alles zat nog netjes en had hij echt niet verwacht. We hebben toen een paar weken om de 3 dagen ab spray erop moeten doen en drukverband. daarna kwam hij en was been echt netjes. Nog een week zonder drukverband en elke dag ab spray en daarna alles eruit. Ze heeft geen litteken, dus ook geen litteken weefsel gekregen, loopt super en kan niet eens zien waar het was.

Haar oude littekens waar ze vroeger wel mee heeft stil gestaan, zijn echt lelijk en heeft ook wild vlees.

En mn ene ruin heeft 2jr terug op een kleine paddock gestaan en heeft ook littekenweefsel. Had niet moeten luisteren en naar mn eigen gevoel, ervaring en verstand moeten luisteren, maar was toch wel bang om hem te verliezen na alles wat we al hebben meegemaakt.

Beterschap in ieder geval. Ze zouden beter niks mogen mankeren.

Vandaag met hondjes in fietskar naar bos en paardjes, maar ze vinden het niet leuk. Hopelijk went het nog. We doen ons best.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:21

Waar het witte zand ligt komt een pad van betonplaten van 4m breed zodat daar hooi en pallets met vlas op kunnen en uiteindelijk een trailer. De rest (30x25) paddock waar ik ook een rondje in kan rijden en longeren. Word gedraineerd en uiteindelijk komt er Woudzand overheen.

@sp: De wond is mooi dicht gehecht maar zit op een hele nare plek en mag niet te veel bewegen. Ik zal even een foto in de spoiler zetten, maar ze is toch lusteloos en heeft een grote stal dus kan wel wat rond scharrelen. Het is maar tot Zaterdag eerst. Ze wil het been ook niet echt belasten. Zit nu zilverspray onder ook.

Spoiler:
Afbeelding

Spannend Selka! Lijkt mij ook nog wel eens leuk om te doen. Nu ben ik vooral hobbymatig wat aan het rondrijden hier, maar als er uiteindelijk vervoer is kan ik naar lessen toe ook.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:12

Balen Merexa.
Ik had vorig jaar zomer precies hetzelfde (ook zelfde plek) bij mijn jaarling. Het is gehecht en ingepakt en ik heb haar gewoon laten lopen, overdag in de wei (en ze rende wat af). Op stal was sowieso geen optie. Het is netjes genezen. Om de paar dagen verband verwisseld en honingspray erop gedaan. Je ziet er niets meer van.
Knapt hard op bij jou op het terrein, mooi om te zien!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:18

Selka ik zaai met een paardenmengsel wat ik bestel op de Duitse eBay.
Is superspul. Vorig voorjaar kwam het in 5 dagen al op.
Wordt hier gratis binnen 3 dgn bezorgd en hij is goedkoop.
Edit: deze
https://www.ebay.de/itm/Acker-Grassamen-Pferdeweide-Pferdewiese-Weidegras-Wiese-Koppel-Samen-Weide-Gras/301099713221?hash=item461af102c5:m:muSie0tsDv0Rd5AvSc_CidA
Zie dat ie 7 euro per zak duurder is geworden :=

Lastige plek indd Merexa maar zo te zien 'valt het mee' toch.

Ik zal als ik er aan denk morgen eens foto's maken van hoe de wei en track nu is.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:21

ClaudiaHS schreef:

Ik zal als ik er aan denk morgen eens foto's maken van hoe de wei en track nu is.

Heb je een linkje?

Edit: die heb je net geplaatst. :))

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:22

Flew schreef:
ClaudiaHS schreef:

Heb je een linkje?

Edit: die heb je net geplaatst. :))

Toevallig net m'n bericht hierboven gewijzigd haha

_O- hahah tegelijk