Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:14

Hoi!
Waarom zulke kleine boxen? Weet je zeker dat je nooit een groot paard zult hoeven stallen? Ik zou 2* 4x5 aanleggen. Dan houd je nog 30m2 over voor eventueel een 3e box. Als je het tussenschot weghaalt heb je mooi een inloopstal van 40m2.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:30

Moet het hooi, stro, stallen en wasplaats allemaal in die schuur jeanna??
Want dat gaat best wel krapjes worden dan.
Mijn schuur is 12x10 ongeveer met ene kant 3 stallen erin en andere kant hooiopslag.
Mijn schuur is al propvol.

Mocht je schuur een behoorlijke hoogte hebben dan zou je een hooizolder kunnen maken maar dat wordt lastig tillen met die grote balen.

Ik zou hem sws dan 14 meter maken ipv die 8 meter.
Ik weet niet of je je boxdeuren aan de binnenkant van de schuur wil hebben of aan de buitenkant (zodat de paarden ook een buitenluik hebben).

Ik zou in jouw geval alleen een inloopstal maken van 5x5 of 5x6 meter.
Bij boxen hou je weinig gangruimte over om bv met je paard doorheen te lopen. (Tenzij het een soort kapschuur is/wordt?)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:46

Selka: Nee, voorlopig iig geen interesse om weer naar paarden met formaat te gaan. Er moet ook een looppad overblijven en ruimte voor de wasplaats en opslag hooi en stro. Bovendien denk ik dat ik als ik ooit weer zo fanatiek zou gaan rijden ik dat paard in pension zou zetten. Mocht het echt heel erg nodig zijn is er altijd wel een mouw aan te passen in een van de andere schuren.

ClaudiaHS: Het is de bedoeling dat in de 8.80 schuur de boxen komen en in de aanbouw de wasplaats en opslag hooi en stro. Dat zou in totaal maximaal 14 meter lengte kunnen worden. Ik sta dus open voor andere ideeen wat betreft indeling. De schuur kan ook deels open blijven (hij is nu helemaal open namelijk.

Ik had heel graag een loods oid laten bouwen, maar ik zit vast aan het bouwblok en hoogte van maximaal 4 meter. Daarnaast moet ik ook rekening houden met het reilen en zeilen op de boerderij en de aangrenzende kuilbulten.
Wat betreft de opslag van hooi en stro, het gaat om 1 grote baal kuil en 1 grote baal stro. De rest ligt gewoon in de andere schuren.

Ik besef dat het wel handig is om te vermelden dat ik op een grote boerderij woon met koeien en landbouw dus er is al het eea in huis.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:51

Ah zo.
Als de schuur open is dan zou ik een soort kapschuur idee er van maken. 3 kanten dicht en de voorkant dus open.
De boxen zou ik wel groter maken dan 3x3.
Bij 2 boxen toch zeker wel 4x4m.
Ook als je merrie met veulen op stal wilt zetten is 3x3 echt te klein.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:57

Afbeelding

Ben er even heen gereden. Dit is de stal. Hij blijft hier dus niet staan. Mijn bestaande boxen 3x3 komen er in. Het is de bedoeling dat merrie en veulen in de uitloop komen te staan of als het gaat ook met mijn ouwe erbij in de goede maanden.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:42

Het is idd een 2,5 jarige welsh cob ruin dus hij w wordt nog we l wat groter en hoop vooral zwaarder.

Wij zijn op zoek naar een inloop stal minimaal 3 bij 6 het liefst 4 bij 9. Iemand tips waar te kopen?

Ik ben helemaal niet van de paarden binnen opsluiopsluiten. Laat ze maar zelf kiezen binnen of buiten. Ik z ik er dus een inloopstal van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:49

sas27 schreef:
Het is idd een 2,5 jarige welsh cob ruin dus hij w wordt nog we l wat groter en hoop vooral zwaarder.

Wij zijn op zoek naar een inloop stal minimaal 3 bij 6 het liefst 4 bij 9. Iemand tips waar te kopen?

Ik ben helemaal niet van de paarden binnen opsluiopsluiten. Laat ze maar zelf kiezen binnen of buiten. Ik z ik er dus een inloopstal van maken.

Ik heb een mooi schuilstal bij de tuinhuizenman.nl gekocht. Ze komen hem ook plaatsen inclusief betonpoeren. Ik ben super tevreden!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:02

[***] schreef:
sas27 schreef:

Ik heb een mooi schuilstal bij de tuinhuizenman.nl gekocht. Ze komen hem ook plaatsen inclusief betonpoeren. Ik ben super tevreden!

Dar ziet er inderdaad goed uit.
Laat je even weten of ze ook 4 x 9 m aanbieden? Dat zou ik ook wel interessant vinden.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:07

Ik vind 3x3 ook krap, maar snap het als je de boxen al hebt.

Leuk dat je er weer bent kristel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:13

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:29

Mooie stal [***].

3x3 vind ik erg klein, zeker als je een veulen erbij wil. Zou sowieso kiezen voor een verschuifbare tussen wand. Heb je die boxen van 3x3 al? Je zou het anders aan kunnen sluiten op een vast stukje wand, zodat ze bijvoorbeeld 3x 4 of. 3,5 x 3,5 worden.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:43

Ja ze staan nu ook in de 3x3 boxen. Ze worden verplaatst van een van de schuren naar deze waar wat meer faciliteiten gerealiseerd kunnen worden (zoals automatische drinkers en dat ik niet met ze over het terrein hoef te sjouwen van en naar de wei) Misschien niet ideaal qua formaat, maar ze staan er echt niet krap in. Kunnen prima bewegen en languit liggen. Verder staan ze elke dag op de weide. Met het veulen er straks naast zou de inloop wat mij betreft ideaal zijn. Daarom zou ik die er graag bij realiseren. De boxen wil ik gewoon ook houden. Ik heb zo een goed beeld wat ze allebei binnen krijgen aan voer en dat vind ik met name voor een paard van 33 belangrijk. Ik waardeer jullie input heel erg en ik zal nadenken om de boxen eventueel toch te vergroten.

Ideeen over wasplaats/opslag hooi/stro en opslag van spullen? Hoe hebben anderen dat?

Mooie dingen bij de tuinhuizenman. Ik ga ook even kijken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:19

Wasplaats, opslag etc heb ik allemaal in andere gebouwen. 70 m2 - 18 is 52m2 over daar gaat de gang vanaf dus dan houd je 40m2? over? Dat is best krap voor alles. Hoeveel hooi/stro wil je opslaan? Grote pakken zijn al snel 2 bij 1,5

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:24

Wat hebben jullie voor dak op de stal/schuilstal? En heb je daarmee geen last van condens?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:27

Selka; telkens van beide 1 pak. Als t op is haal ik weer een pak uit een andere schuur. Dus opzich heb ik daar niet zoveel ruimte voor nodig. Wel moet ik er dan inkomen met de shovel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:32

Oke dan heb je 28m2 over als wasplaats en opslag. Dan zou ik een poets- en wasplaats combi maken van 2x2 maar dan wel genoeg ruimte over laten zodat je vooruit weer weg kunt lopen. Dan als het gaat een kastenwand maken. Vrij hoog zodat je er lekker veel in kwijt kunt :)

Maar je zou eens moeten gaan tekenen hoe dit werkt. Ik vraag mij namelijk af of je wel de bochten kunt nemen met de shovel op dit oppervlak.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:33

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:56

sas27 schreef:
[***] schreef:
@carika, ik denk dat je vraag aan mij gericht is. Kijk maar even op onderstaande link. Volgens mij is er veel mogelijk.
Je kunt ze zelf even mailen met je vraag of vragen.

http://www.detuinhuizenman.nl/core/cont ... witem&id=8

Deze heb ik:

http://www.detuinhuizenman.nl/core/cont ... d=27&le=18

Zoals je ziet is hij in meerdere maten leverbaar.

Deze had ik al voorbij zien komen. Fijn om ook ervaringen te horen! Heb je misschien een foto van hoe hij er bij jou uitziet?

Oh ik had gewoon snel gereageerd en dacht gelezen te hebben dat sas27 navraag zou doen, naar de 4x9m versie.
Ik ben ook wel benieuwd naar foto;s, die van jou is aan de binnenkant afgewerkt met betonplex neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 06:18

@carika, mijne is niet afgewerkt met betonplex. Wel zit er langs de randen een metalen afwerking. Het is vrij dik hout en de stal is super stevig.

@sas27 Ik zal straks als het licht is even een foto maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 06:20

kvulden schreef:
Wat hebben jullie voor dak op de stal/schuilstal? En heb je daarmee geen last van condens?

Ik gewoon golfplaten, absoluut geen condens. Zowel op de schuilstal als op de stal met boxen. Maar ik heb echt open boxen. Zal ik ook wel even een foto van maken.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:28

alfab wou ook even reageren op de tuinhuizenman. aanvankelijk waren wij super tevreden, mooie stal voor weinig geld. echter hebben ze een fout gemaakt met het dak, de helling is niet groot genoeg waardoor bij hevige regen het water gewoon binnensijpelt waar de golfplaten elkaar overlappen, en dit gaat niet om drupjes maar echt emmers water. stal is daardoor onbruikbaar, echte modder binnen. Vorig jaar reeds gemeld en antwoorden gewoon niet. Net weer gemeld, ben benieuwd!
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:42

[***] schreef:
kvulden schreef:

Ik gewoon golfplaten, absoluut geen condens. Zowel op de schuilstal als op de stal met boxen. Maar ik heb echt open boxen. Zal ik ook wel even een foto van maken.

Hier wel condens. Heb golfplaten en damwandprofielen. Maar die paae druppels maak ik me niet zo druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:51

Waaslander schreef:
alfab wou ook even reageren op de tuinhuizenman. aanvankelijk waren wij super tevreden, mooie stal voor weinig geld. echter hebben ze een fout gemaakt met het dak, de helling is niet groot genoeg waardoor bij hevige regen het water gewoon binnensijpelt waar de golfplaten elkaar overlappen, en dit gaat niet om drupjes maar echt emmers water. stal is daardoor onbruikbaar, echte modder binnen. Vorig jaar reeds gemeld en antwoorden gewoon niet. Net weer gemeld, ben benieuwd!
[ [url=m/OSvrKt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh bah, wat waardeloos! Bij ons gelukkig geen gedoe met het dak en/of de platen. Stal is kurkdroog.
Hopelijk komen ze het snel oplossen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:22

Waaslander misschien kun je vijverfolie over het dak leggen. Gewoon dat dikke zwarte, als je het netjes doet, ziet het er best mooi uit.
En geen gelek meer tussen de platen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:25

De schuilstal:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn boxen:
Afbeelding
Afbeelding