Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:46

Drama he! Hier ook klei :( ben zelfs aan het overwegen om de paarden alvast naar ons nieuwe huis te verhuizen, daar is het zandleem in de ondergrond en de weides zijn gewoon nog netjes!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:57

Gisteren was het hier vrijwel de hele dag droog. Een beetje miezer regen. Vandaag miezert het al de hele dag, maar je kunt het niet echt regen noemen. De bak is ook nog goed begaanbaar. Nog geen plassen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:58

Hier ook vieze miezer ja. Bah! Maar wel fijn voor de paardjes. Weinig dazen nu.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:14

Hier miezert het ook al 2 dagen. Regelmatig afgewisseld met een flinke bui :')

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:35

Het regent hier wel maar de grond (zand) kan het nog goed hebben.

Bedankt voor alle esdoorntips, ben er weer wat geruster op. Mijn plan om mijn baaltjes te bewaren is nu als volgt: op pallets met zeil erover. Ik zat ermee hoe dit vast te maken, idee is nu met spanband en verzwaring erop, iets als autobanden (maar die heb ik niet). Heb nu stenen maar dat werkt niet haha. Waait er half af met de minste wind.

Toch geen kuilkleed aangeschaft ivm de prijs van +150,- (weet dat het eeuwig mee gaat maar weet niet of ik volgens jaar wel balen in folie heb). Probeer het nu eerst met gewoon simpel zeil.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:02

Hier ook al 2 dagen miezer. De bodem heeft t heeeeeel erg nodig, net als mijn gortdroge bak. Ik vind t niet erg.

Mooie paddock met de platen! Ik zal straks denk ik wat gaan bestellen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:45

Ik heb een vraagje. Wil mijn dekens terug waterdicht maken met zo'n spray bus van bucas maar hoeveel bussen heb ik nodig per deken ongeveer. Iemand een idee.?

Hier ook al 2 dagen tegen. Haal de paarden wat vroeger binnen dan normaal vinden het toch niet plezant buiten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:53

Mooi die Eco roosters, super!! Jammer dat ze zo rete duur zijn.

Hier tot een uur of een miezer maar nu droog en wordt wat lichter.
De jongens maar in de tuin gezet, kunnen ze wat langer scharrelen want spelen op de baan was er niet bij.

Balen als het zoveel bagger is en nog steeds regent...sterkte voor degene :(:)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:56

Even een vraagje. Mijn trailer staat onder een afdak, maar die is aan de zijkant open en dus word de trailer nog nat. Ik kan het bv niet dicht timmeren, want we hebben de ruimte nodig om de trailer erin te draaien. Nu dacht ik een of ander doek of zeil aan het dak te bevestigen en dat naar beneden laten hangen en onderaan een lat aan het doek/zeil bevestigen zodat het naar beneden blijft hangen, maar aan de kant kan voor het in en uit rijden. Je ziet volgens mij dat ze dat ook wel eens bij stallen doen. Het liefst heb ik het in het zwart of zo. Wat zouden jullie gebruiken en heb je ook een naam voor het materiaal?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:03

Kuildoek, sterkt en houd de regen voor een groot deel tegen. Heb hetbij mijn kapschuur gebruikt, als ik erbij moet kan ik het oprollen of in zijn geheel weghalen :)

Is trouwens ook zwart :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:57

Mooi die roosters, flinke investering volgens mij.

Ik ben blij met de regen, kurkdroge zandgrond en nadat mijn paard besloot om als een stier te gaan gedragen tegenover een tractor is nu aantal m2 omgeploegd. Moet ik weer!! opnieuw zaaien, al kan ik dat stuk gelukkig met de hand. Eerst opvullen want is nu echt een kuil geworden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:51

Ik hoorde van mijn vader dat het bij ons ook aardig onder water staat. Op Ameland vanmorgen wel regen, maar verder aardig weer. Wel heel veel wind! En wat zou ik hier grasg rijden met Caj! Ik ga toch eens zoeken of ze ook iets anders verhuren dan alleen een stal of weiland. Dan vind ik het echt het overwegen waard om mijn paard mee te nemen.

Hoeveel spuitbussen van Bucas weet ik niet, DoublevV. Van de spuitbussen van de Action heb ik er 2,5 nodig. Maar dat zijn wel kleintjes.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:54

kvulden, ik zou proberen van (stevig) zeil een soort gordijn te maken, incl. rails (of een buis of kabel). Dan kun je dat aan de kant schuiven als de trailer er in of uit moet. De onderkant zou ik met karabijnhaken aan de bodem vastmaken; je hebt van die ringen die je kunt infrezen in beton.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:58

Ja zeil kan inderdaad ook, maar dan moet het wel iets van vrachtwagen zeil, denk ik. Dat afdekzeil is zo weg. Of bedoel je iets anders.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:01

Fabster schreef:
Ik hoorde van mijn vader dat het bij ons ook aardig onder water staat. Op Ameland vanmorgen wel regen, maar verder aardig weer. Wel heel veel wind! En wat zou ik hier grasg rijden met Caj! Ik ga toch eens zoeken of ze ook iets anders verhuren dan alleen een stal of weiland. Dan vind ik het echt het overwegen waard om mijn paard mee te nemen.

Hoeveel spuitbussen van Bucas weet ik niet, DoublevV. Van de spuitbussen van de Action heb ik er 2,5 nodig. Maar dat zijn wel kleintjes.

Helpen deze ook goed.? Wist niet dat ze er daar ook hadden :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:02

Je hebt van die plastic lamellen, die je er op kan hangen. Kun je ook doorheen om te keren, zonder dat je dingen weg moet halen of op moet rollen. En houden ook veel regen tegen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:03

Ik denk dat vrachtwagenzeil het beste werkt, dat is sterk en kan windvlagen ook goed hebben. Het is wel vrij zwaar volgens mij, dus het dak moet wel sterk genoeg zijn.
Afdekzeil zou ook kunnen, maar ik denk dat dat sneller herrie maakt in de wind en ook sneller scheurt.

Edit: das ook een goed idee, Fabster!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:06

DoubleVv schreef:
Fabster schreef:

Helpen deze ook goed.? Wist niet dat ze er daar ook hadden :)

Die werken echt prima. Staan bij de schoenen(poets) ed. Zijn maar 1,19 per bus. Ik hoor wel eens mensen dat ze bang zijn voor het ademend vermogen. Maar daar merk ik niks van (zweten of iets dergelijks).

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:15

Bedankt voor jullie positieve reacties! Ik ben ook erg blij met de grasroosters, en vanaf het najaar hoop ik dat de paarden het ook fijn vinden. Ik heb maar een heel klein stukje grond, 800 m2, met stal en nog een schuur voor opslag. De paarden hebben nu twee winters in de stal en paddock gewoond (die is 8 bij 10 m), en ik ging iedere ochtend voor het werk met ze wandelen in het donker. Met die roosters hebben ze er bijna 200 m2 ruimte bij gekregen, en kunnen ze vanuit de paddock een rondje maken (soort minimini paddock Paradise). Ik zit op veengrond, en zonder die roosters is weidegang buiten het seizoen echt niet mogelijk. Hooinetten verdelen, en aan de wandel..... Kleine Lotje kan dan ook lekker rennen, en misschien speelt Taar wel mee.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:22

Eindelijk gelukt met de plattegrondjes:

Afbeelding

Dit is mijn stukje grond. Bruin is de stal, geel de paddock. Weide is verdeeld in twee stroken, 2 en 3, en nog een heel klein weitje, nr. 1, waar de track omheen loopt. Achter de stal is een stukje betegeld, ook handig met hooi voeren.

Afbeelding

Op het lichtgroene deel zijn de ecorasters aangebracht.
Het is inderdaad een flinke investering (roosters, loonwerker, wegendoek en zand, en een paar tegels). Maar het is prachtig geworden en het geeft de paarden zoveel meer ruimte door het jaar heen, en mij geeft het veel rust omdat ik weet dat ze lekker de hele dag kunnen scharrelen en bewegen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:32

Dat staat ook nog op mijn to-do lijst fabster. Mijn familie woont op Ameland dus slaapplaatsen enzo zijn niet zo moeilijk om te regelen. Nu wil ik zelf nog mijn e rijbewijs zodat ik de paarden ook zelf mee op pad kan nemen.

Klinkt wel erg functioneel die roosters! Ook fijn dat ze daardoor nog meer ruimte hebben om te ravotten e.d.

Ik weet niet of het in de lucht hangt maar mijn beide echt brave paardjes zijn deze week dikke boeven geworden^^ Wel leuk en tegelijkertijd ook handig om te kijken hoe mijn zit is. Tot nu toe nog blijven zitten (klopt af op hout) dus dat gaat nog goed^^

https://youtu.be/kwoi_T4jgpE
_O-
Afbeelding
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:53

Hilary schreef:
Ik denk dat vrachtwagenzeil het beste werkt, dat is sterk en kan windvlagen ook goed hebben. Het is wel vrij zwaar volgens mij, dus het dak moet wel sterk genoeg zijn.
Afdekzeil zou ook kunnen, maar ik denk dat dat sneller herrie maakt in de wind en ook sneller scheurt.

Edit: das ook een goed idee, Fabster!

Het afdak is van steen dus sterk genoeg afdekzeil vergaat veel te snel. Die lamellen zou ook kunnen, maar is wel prijzig denk ik. Een meter vanaf die zijde staat al weer een schuur van de buren. Zelf hoeven we er niet door te lopen. En met de trailer hebben we maar een klein stukje nodig voor de draai. Ik denk maar 20cm of zo. Dit omdat we om een pilaar moeten draaien. Die eigenlijk binnen het afdak staat zeg maar. Daar moet de trailer achter staan anders komt de trailer voor de staldeur.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:09

Taartje wat slim gedaan! Paardjes zijn er vast blij mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:19

En het deel waar je zelf en de trailer niet door hoeft gewoon dichtmaken en het deel dat je nodig hebt voor de draai een schuif- of draaideur? Ik heb er geen beeld bij hoe het eruit ziet, dus ik opper maar gewoon wat :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:31

Wat mooi gedaan Taartje!

Vrachtwagenzeil is misschien ook nog wel 2e hands aan te komen, met van die ringen om het aan de kant te kunnen schuiven..

Bij mij zijn de paarden juist heel braaf deze week Pauline! Mijn ene 3 jarige is nu goed een maand onder het zadel en pakt alles lekker op. Vandaag is ze gereden terwijl de pensionhonden in de speelweide naast de bak aan het spelen, blaffen etc waren.. ze liep heel braaf !!