Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:55

Happy Birthday Karev!

Nu is het wel heel heet ja.. Paarden lopen bij ons gewoon buiten, ze wisselen zelf wat af tussen wei en paddock/schuilhok.. Ze zweten wel, maar op stal is het ook pokkeheet dus zweten doen ze overal. Ik vind de tropische temperaturen wel heerlijk, maar voor de paarden mag het gerust wat minder zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:14

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:27

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:33

Dat wist ik niet :D maar 2 is ook een resultaat hihi

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:35

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:37

Goedemiddag! Vanmorgen heb ik de paarden maar binnen gezet (tot groot verdriet van mijn ruin :+). In de wei waar ze nu lopen is er pas vanaf 5 uur wat schaduw, leek me geen goed idee om ze nu midden in de zon te laten lopen.

Endure heb ik nog staan, maar dat gebruik ik vooral in combinatie met vliegendekens.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:39

Echt belachelijk het prijsverschil met USA. Maar lees verschillende verhalen over het importeren.
Heb net de nieuwe dekens aan gekregen. Even kijken hoe ze daar op doen, voordat ik effectief denk over bestellen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:05

De mijne lopen toch nog maar buiten, ik had ze ook op de paddock (met schaduw) kunnen zetten maar ik gok dat ze dan gewoon in de volle zon naar de andere paarden gaan staan kijken die wel op de wei staan. Er staat hier een flinke bries dus het is goed uit te houden. Lekkere zeewind. Plus ze zijn wit, dat scheelt de helft.

Vanavond bij een boer kijken waar we in 1 keer 150 baaltjes hooi op kunnen halen, spannend! Ik ga natuurlijk eerst kijken, dan voelen en dan ruiken he, ik heb 't onthouden. :+
Misschien kan hij het zelfs nog in 1 keer brengen, het staat nu namelijk op een kar op 't land.
En dan heeft de boer waar we gaan staan al aangeboden om zijn lopende band (je weet wel, voor aardappels) voor de zolder te zetten. Rollen ze zo naar boven. Best luxe. :j

Alleen even kijken hoe of wat... Morgen word wel heel warm om met pakken hooi over een zoldertje met volgens mij een blikken dak te gaan sjouwen. :=

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:07

Vergeet niette proeven!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:08

Mijn man gaat vanavond bij onze boer ook baaltjes sjouwen. Vriendendienst omdat de lieve mens telkens voor 5 euro mijn piste wil komen slepen en de baaltjes hooi voor 10 stuks altijd gratis komt leveren omdat ik niet meer kan stockeren. (en manlief anders altijd mee moet met de trailer om op te halen etc :Y) )

Karev, gefeliciteerd!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:09

Uhm.... Je neemt me in de zeik hè? :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:28

karev schreef:
Vergeet niette proeven!

Eerst kijken, voelen en ruiken he ;)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:32

Wij hebben maandag hooi afgedaan en dat wordt morgen 18u geprest. Da's dus baaltjes hooi op de zolder stouwen bij 35°C -O- Hoef geen geld te gaan geven aan een sauna, dit is veel efficienter :P .

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:35

Direct onder het dak is het vaak veel warmer dan buiten, zeker als de zo'n er de hele dag op staat.
Heb hele trauma's van hooizolders overgehouden.

Dagen dat ze 300 ton kleine baaltjes kwamen brengen met buiten 38 graden -O- daarna nog lekker aan het werk.

Dat mis ik niet echt eerlijk gezegd ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:36

palousa_boy schreef:
karev schreef:
Vergeet niette proeven!

Eerst kijken, voelen en ruiken he ;)

Yes sir! *\o/* Will do! }:0

Dat van dat dak zei onze boer dus ook al, dat is geen pretje.

Oef miezelke... We mogen dus bij jou wel een beetje zout door je water doen straks. :oo

Maar het moet toch naar binnen met dat onweer dat voorspeld word...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:09

Palousa...je vergeet erbij te zeggen dat je ook nog op moest schieten omdat het zou gaan onweren...doorstapelen dus :P
Hier dan niet met hooi maar wel met stro en dan op een klamp(250/300 stuks)...dus na het stapelen ook graag nog even vastsjorren en afdekken met vrachtwagen dekzeilen (Je weet wel...die dingen die niet te lichten zijn :+

Dan waren we nog blij want voorheen moesten we zelf ook hooi persen...en dat was ook altijd met op de achtergrond een zwarte lucht en een kleine balen-pers die continu vastliep -O-

Heb mijn portie ook wel gehad...ik ben blij met mijn boerman...hoef alleen maar te zorgen dat hij erbij kan en te wijzen waar ik het wil hebben :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:23

Ligt er mooi bij, straks na zessen persen en opladen :)
Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:24

Succes in dit weer!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:27

Super Wendy!! Lekker droog en dat blijft het ook...goed drinken en neem af en toe ook een sportdrankje voor de nodige mineralen ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:31

Droge worst hoort erbij :9 lekker zout.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:50

Pfieu ik benijd je niks.. Sterkte voor straks.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:43

Ik meld me ook even :)

Mijn paard en bijrijdpaard staan bij mij aan huis. Ze hebben beschikking over een inloopstal van 5x6m met 2 ingangen met pvc lamellen en in 2 hoeken slowfeederbakken. Het is mogelijk om de stal en het stoepje ervoor in tweeën te delen (2x 3x5m + stoepje 2x 3x3m), mocht dat ooit eens nodig zijn. Het stoepje sluit aan op het pad rondom de weide. Het eerste stuk was vroeger een weg, dus mooi verhard. Ernaast loopt de grond schuin af naar een sloot met daarvoor een houtwal. De rest van het pad/ wei is kleigrond en sleep ik zelf met één van de paarden (oude ouderwets type Gelderse).
De weide is ong. 100 bij 25m, doorgezaaid met een paardenweidemengsel en verdeeld in 4 stukken waar ze strookbegrazing krijgen. Genoeg om de zomer door te komen. In het najaar/ winter mogen ze de resten van het koeienland van de buren opeten i.c.m. hooi.

Hier heb ik naast de gewone waterbakken ook een bak met water en een beetje keltisch zeezout. Ook hangt er een liksteen.
Met deze hitte doe ik 's middags de wei dicht en kunnen ze enkel in de stal met hooi, op het stoepje en het stukje pad met de houtwal. Daar staat een kastanje boom waar zelfs met windstil weer een zuchtje wind staat. Heel apart :?. Ze staan daar graag. Het hele jaar door eigenlijk wel, is echt een rustplek voor ze :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:22

Neuj hoor gipsy hihi..eetze :D

pffff succes hoor Wendy. .koppakking gaat vast lekken!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:53

Tamaar, gefeliciteerd!

En Wendy, succes vanavond! Mooi gezicht altijd dat gras in banen. :j

Hier stond mijn ruin heerlijk te soezen in de zon, zo apart.. het is een fjord... doe normaal man! :') Merrie stond in de vijver tussen het riet. :+ Voor de rest van de week heb ik een soort pad over het gras naar de bak gemaakt vanaf de stal. Die laat ik dan open zodat ze er in kunnen als ze willen en dat pad is langs wat boompjes. Kan dat andere stuk weer even rusten want het is droog waar ze stonden!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:11

Tinky12 schreef:
Palousa...je vergeet erbij te zeggen dat je ook nog op moest schieten omdat het zou gaan onweren...doorstapelen dus :P
Hier dan niet met hooi maar wel met stro en dan op een klamp(250/300 stuks)...dus na het stapelen ook graag nog even vastsjorren en afdekken met vrachtwagen dekzeilen (Je weet wel...die dingen die niet te lichten zijn :+

Dan waren we nog blij want voorheen moesten we zelf ook hooi persen...en dat was ook altijd met op de achtergrond een zwarte lucht en een kleine balen-pers die continu vastliep -O-

Heb mijn portie ook wel gehad...ik ben blij met mijn boerman...hoef alleen maar te zorgen dat hij erbij kan en te wijzen waar ik het wil hebben :D

Ik hoefde het gelukkig niet op de wagen te laden, alleen van de wagen op de zolder, waar uiteraard zo veel mogelijk op moest dus elk hoekje en gaatje moest vol.
Hoe dichter je dan bij de nok kwam, hoe warmer het begon te worden omdat er minder lucht is om de warmte over te verdelen, en alle warmte stijgt uiteraard naar de nok toe.

Lossen deden we meestal bij de eerste wagen met z'n 5e of 6e maar er vielen er altijd snel een paar af omdat ze plat gingen van de warmte of dat hun handen tot bloedens toe open lagen. Dan had je ook altijd een paar watjes die je liever kwijt bent dat rijk (lang leven stagiaires) en die hielden het nog geen uur vol.

Het kwam er dus op neer dat ik er altijd bij was en D chauffeur, en de rest dat wisselde nog weleens.

Aan het einde van de zomer had ik dan ongeveer tussen de 6 en 10 vrachtwagens gelost, dat dan genoeg was tot het volgende jaar.