Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:15

Ik weet niet hoe zwaar je honden zijn,maar je kan ook een kinderfietskar gebruiken he.Die heeft een vriendin van mij voor haar herders.
Ik heb zelf wel een hondefietskar ook 2e hands over genomen ,maar de bijbehorende hondjes zijn samen 10 kg ,in veel hondefietskarren past niet zoveel gewicht.
En de kinderfietskar van mijn vriendin heeft nog een extra opbervak,ook handig voor je rugzak of zo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:29

Onze hondjes zijn 8 en 9 kilo zo ongeveer.

Ik heb op beide gezocht. Maar zag bij sommigen voor kinderen dat er een bankje in zit en dat lijkt me niet fijn, maar voor proberen zou het prima zijn.

Die voor honden hebben wel een anti slip bodem en iets om ze aan te bevestigen. Die voor kids hebben echte gordeltjes.

Als we niks vinden dan maar een nieuwe. Maar mn reutje draait nogal door in een mandje, dus wilde het testen. Hij heeft een verleden en sommige dingen blijven een ding. Heel erg geoefend met het mandje, maar wordt hem niet.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:10

Ik heb er eentje nieuw gekocht via zooplus, die was niet zo prijzig als die een vriendin aanbeveelde,maar wij maken er niet zoveel gebruik van.
Maar we gebruiken hem niet achter de fiets. Er zat een set bij om als wandelwagen te gebruiken. Echt een fijn ding. De honden gaan er graag in , de luilakken :D
Gisteren was onze oudste hond heel erg aan het hoesten ,advies gevraagd aan vriendin en die zei dat het kennelhoest kan zijn. Ze staat nu op de metacam en tijmsiroop en het lijkt beter te gaan.
Wil zo graag dat ze nog meegaat naar het nieuwe huis :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:23

Bij mij is het wisselend 1 gaat er niet graag in en de ander spring er in terwijl ik al fiets.Soms zet ik ze dan er naast om mee te rennen.Dan rent hij achter de fiets aan en springt terug in de kar de ander moet ik echt oppakken en er in zetten.

Bij die kinderdingen kan je het bankje er uit halen.Mijn vriendin haar honden zitten daar los in.ze heeft een plankje op maat vd bodem gemaakt dan is hij wat steviger voor d e honden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:32

Er staan er in deze omgeving weinig te koop helaas. Zoek al met 50km.

Het is echt bedoeld ipv de auto pakken om naar het bos of de hei te rijden. Daar haal ik ze eruit en gaan we gewoon lopen.
En misschien is het handig als ik boodschappen doe en grote dingen wil meenemen.

Ik zag een nieuwe, maar die heeft rondom veel gaas en denk dat ze dat zo slopen als ze het wat eng vinden.

Noordje, dat begrijp ik zo goed. Had het eerst met mn Border Collie dat ik zo graag wilde verhuizen en zij dat nog mee mocht maken. Helaas van alles tussendoor gekomen toen.
Nu heb ik het ook met de paarden. Mn ene ruin was steeds slecht en hoopte dat hij het wel mee zou maken, zodat ik ook wat meer kan aanpassen voor hem. Nu is hij er toch nog en gaat goed ( * ff afkloppen * ) dus hoop zo dat hij het mee gaat maken en we lekker kunnen tutten samen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:02

Ik herken dat ook, ik heb dat met de oma pony, ik heb dr al 21 jaar en mijn droom was altijd om haar aan huis t hebben en nu zijn wij zoooo dichtbij

De vraag is alleen hoe ga ik haar verhuizen, het zijn een 9 km lopen met artrose. Trailer is altijd een probleem geweest met haar, ze flipt in enge ruimtes en met vaststaan.
Ik oefen nu vaker met de ruin, zondag nog gedaan en zij loopt met een los touwtje achter mij aan de trailer in. De ruin blijft ook staan en dan kan ik de stang erachter doen, bij haar gaat dat absoluut niet Ik wil nu nog eens oefenen met iemand erbij, omdat zij dat wel enger vind dan met mij alleen en dan ook eens de stang proberen al ben ik doodsbang dat zij vol achteruit wil en dan de stang meeneemt in paniek

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:40

Wanneer wil je verhuizen? 9km is op zich niet ver. Waar we stonden was klein rondje bos 8km en dat is ongeveer een uurtje in stap.
Je kan het opbouwen?

Wij hebben ook paarden met artrose in verschillende vorm en mate. Hebben ny wat minder gedaan, maar ga weer opbouwen. Die van 26 wordt ook nog gereden en anders ernaast meegenomen. Maar eerlijk heeft haar zoon van 20 door zwaar verleden meer last.

Onze merrie van 26 wil ook niet graag meer op de trailer. Heeft hem al eens flink verbouwd ook. Dacht dat maatje ernaast wel zou helpen, maar laatste 2x maalt ze daar ook niet om en blijft flink stampen. Waar zij vroeger toch veel op trailer heeft gestaan.

Ik denk dat ze toch moeilijker van dr plek wil en ook meer moeite heeft met balans. Merk je zo niks van, maar zoals zij stampt............En mijn man rijdt echt uiterst rustig en voorzichtig met haar.

Je kan ook nog proberen schuin te laden. Dat helpt die van ons wel iets, maar dan kan er bij ons dus niks naast en moet ze wel alleen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:25

Ik heb alleen 1.5 paards trailer dus 1 ernaast kan niet. Een trailer lenen./ huren durf ik niet aan, stel dat ze flipt is er straks ook nog schade en dat wil ik liever niet aan andermans spullen

Ik krijg ik mei de sleutel dan juni gaan wij wonen en dan pas begin ik aan het paardendeel, dus juli vermoed ik dat ik ze wil gaan verhuizen, tijd om nog iets te oefenen en niet meer zo koud waardoor ze minder last van dr artrose heeft.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:22

Lynn geef je haar op de trailer ook brok?
Onze paarden zijn gewend dat er eten in de trailer ligt voor ze (krachtvoer) dus gaan erg graag de trailer in.

Hier Cascade en Castello weer mok, hopelijk volgend jaar niet meer, dan hebben ze een inloopstal met betonvloer en daar ook hooi en water.
Dus hopelijk minder modder bende en dus geen mok, waar ze nu staan wordt het flink modderig helaas.
Gelijk begonnen met honingzalf smeren in de hoop het beter onder controle te houden dit jaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:44

De trailer inlopen doet ze zelfs zonder brok, beloon haar wel als ze erin staat knuffel en geef ook vaker wat lekkers maar het echte probleem bij haar is de stang en klep en erna opgesloten staan.

Ze heeft in haar hele leven 3 keer op de trailer gestaan, als veulen met haar moeder voor de veulenkeuring, verkocht als bijna 3 jarige en toen brak ze al de trailer af en had een hoofdwond toen ze afgeladen werd en ik gok toen ze een jaar of 10 was nog eens en dat duurde 3 uur voor ze erop stond, 2 kapotte longeerlijnen en een trailer die nog net niet omkiepte van het gespring erin. Daarna is het nooit meer nodig geweest om haar te vervoeren, alles rijdend gedaan en geen eigen trailer om rustig mee te oefenen. Nu was het ook niet de bedoeling dat zij mee oefende maar zij liep steeds de klep op als ik de trailer er open had staan om te oefenen met de ruin. Vandaar uit heb ik haar ook meegepakt en vind ze het zelfs leuk. Ze kan ook gerust 5 minuten blijven staan zolang ik maar geen druk op het touw geen en zeker niet probeer om weg te lopen, zodra ik dat wil doen schiet ze achteruit de trailer uit
Alleen is stang en klep oefenen als ik alleen ben erg lastig en weet ik niet wie mij daarmee kan helpen en ben ik ook bang dat zij zo schrikt dat ze zichzelf pijn doet of iets sloopt.
het is echt niet de gemakkelijkste, ik werk met een paar honderd merries en als ik haar vergelijk met hun staat zij in de top 3 van lastige paarden die ik ken. Ik heb daar een aantal jaren geleden Adam Shereston ( horse whisperer uit de UK) bij gehad om te trainen en ook hij gaf aan dat zij een hopeloos geval was. Ik denk wel dat zij het meeste leert van rust en herhalen maar ben ook wat bang met de stang en klep

De ruin laad ik ook alleen, ik zet hem op de klep met een longeerlijn, dan loop ik via de trailer door het deurtje met de longeerlijn vast en ga naast/ achter hem staan en loopt hij er zo in en kan ik de stang erachter doen en sluiten. Hij krijgt dsn ook een beloning. met eruit halen hang ik de voerbak erin , maak hem los, open stang en klep en geef commando om eruit te komen.

Mok en modder is hopeloos ja, Nog even en dan is er geen modder meer en zal de mok ook overgaan. Fijn als dan bestraat is. Hoe gaat het met verbouwen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:53

Is het te voet te doen qua weg? Wij hebben ooit een hele groep verhuist,was 11 km maar het grootste gedeelte door het bos met af en toe een weg oversteken was toen een gemengde groep van jaarling tot stok oud. Bij atrose is juist beweging goed dus ik denk als je het te voet doet ,jij naast haar en haar dan bij je nieuwe huis in de wei laat lopen dat het geen probleem gaat zijn.Wel als je haar dat stuk laat lopen en dan thuis op stal zet.Ze zal wel moeten kunnen bewegen om zo min mogelijk last te hebben,desnoods een pijnstiller er bij in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:20

Ja, dat stuk is eigenlijk mijn buitenrijweggetje, bijna alleen maar zandweggetjes en bos, 2 keer een weg oversteken en dat was het. Zal ze met een pijnstiller juist niet overbelasten? dat is waar ik een beetje vang voor ben. Pff keuzes...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:28

Denk als je rustig aan stapt, dat je niet zal overbelasten. Als ik het zo lees, zou ik ook eerder dat risico nemen dan dat ze zichzelf bezeert in de trailer

manlief had gister de loonwerker aan de lijn, die raadt echt af de bodem te keren... Het zwarte zand hier is van dusdanig slechte kwaliteit dat loonwerker bang is dat we een vijver creëren. Het laat ook wel heel slecht water door, dus hij heeft ergens ook wel een punt. Zijn alternatief was afgraven en dan een mix van maasvlaktezand en iets wat mijn man niet heeft onthouden erop, en dan zou het volgens hem wel goed te doen zijn. Twijfel, twijfel...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:29

ow wat moeilijk Maartje, geen buren die op dezelfde soort grond zitten om na te vragen wat hun gedaan hebben? Is dat afgraven en ander zand storten ontzettend veel duurder? Als dat zo is, evt toch de gok nemen en keren en als het dan toch niet te doen is alsnog ander zand erin?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:31

ja, buren 2 deuren verder, maar die hebben een dure professionele bodem volgens mij dus dat wordt hem niet.
Omzetten richtprijs was €1000, zand erop laten leggen €4000, maar hij wilde wel eerst een keer komen kijken over het hoe en wat. Het is hier ook best een aardige laag zwart zand, dus ik vrees dat er dan veel af - en dus ook op moet

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:52

Mijn rijbak is ook “gewoon” zwart zand.
Nu we hem goed bijhouden ( ieder jaar spuiten tegen gras en onkruid en zeer regelmatig slepen) is het van een natte onregelmatige vol met gras en onkruid bezaaide zandhoop naar een rijbak die bijna altijd droog is en bijna altijd zeer goed te rijden. In de zomer even sproeien tegen stof en als het echt diep gevroren heeft is hij te hard.
Geen idee of het ooit gekeerd is, bak ligt er al 16 jaar maar ik denk het niet, ik denk alleen open getrokken zoals je met een weiland doet
Voor het zaaien en daarna plat gereden.
Goed slepen doet echt wonderen!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:58

Maartje_m, ik zou nog 2 andere loonwerkers om een offerte/advies vragen. Als ze allemaal zeggen dat keren een slecht idee is, dan zou ik dat pas aannemen. Onze zwarte grond waar de bak ligt is veen. Maar de gekeerde bak is kurkdroog. Mijn zand zat ook bijna 1,5 meter diep, was ook geen probleem. De zwarte grond goed diep wegstoppen was hier het advies dat ik heb opgevolgd.

Ik begrijp niet helemaal wat de kwaliteit van de bovengrond zou moeten uitmaken. Watvoor zand erin je bodem zit lijkt me belangrijker.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:11

Hij was bang dat we door het zwarte zand naar onder te brengen een dichte laag onderin creëren waardoor het water daar niet weg kan en dus in de bovenlaag blijft staan. Ik vond het wat vreemd klinken...

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:19

Zit er veel leem in je grond? Er was hier een loonwerker die hetzelfde beweerde en dat bleek toen niet te kloppen gelukkig. Zou zeker ook een ander vragen. Zijn ze wel komen kijken omdat je zei aan de telefoon?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 10:45

Weet je zeker dat het aan de modder ligt Jes? Die van mij hebben maar 1 jaar mok gehad ondanks de sokken en dat kwam door slecht voordroog. Shire vindt het leuk om lekker in de modder te spelen, leuker dan de droger paddock.. maar nooit mok. (klopt af)

Ik zou rustig lopen Lynn. Als het dan echt niet blijkt te gaan kun je altijd nog ingrijpen met de trailer.

Maartje_M, vind het niet gek klinken. Water zal mooi wegzakken door het zand maar als er dan een dichte kleilaag is dan kan het alsnog niet weg, water bouwt op en blijft staan in de bak. Daarom zit er bij mij op de klei een puinlaag tussen en bij Mer drainage (correct me if i'm wrong).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:12

Ik zou die pijnstiller er thuis pas ingooien lynn. Het is meer dat ze thuis ook wat inbeweging blijft. Ik heb zelf zwaar atrose vooral in mijn knieen en stappen gaat ook nog best.wat je niet moet doen is belasten. Door te belasten geef jemeer druk op gewrichten. Dus zou ik er naast stappen of met de fiets er naast of als handpaard.ik weet niet wat ze gewend is.

Ik heb er ook ene die niet te laden is . Heel wat profs bij gehad. De laatste onder de mom no cure no pay. Het heeft me helaas geen cent gekost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:46

Lynn, ik zou mn merrie ook niet meer in een trailer van iemand anders durven te zetten. Eerste keer dat ze de trailer kapot sloeg, moest ze naar de kliniek met grote open beenwond. Kwamen aan, tussenschot kapot en 2 beenwonden...
Terug was ze nog onder invloed van sedatie, maar moesten toch terug. Zonder tussenschot en achterstang gereden, maar we moesten terug en een ander bellen durfde ik niet. Ze was zelf schuin gaan staan en verder rustig door sedatie nog. Waar ik zelf niet snel met gesedeerd paard in trailer zou rijden.

Heb een keer met verhuizen naar de wei gedacht; ik zet de shet ernaast, daar is ze gek op. Maar dat hielp niks. Terug dr zoon ernaast waar ze echt een eenheid mee is, maar scheelde haar ook niks.

Ik bedenk me nu wel dat we nog een hengstenschot hebben voor ons ( overleden ) hengst en die verminderd misschien zicht en contact.

Ik zou het opbouwen. Bewegen bij Artrose is echt wel goed, mits je opbouwt en de grenzen niet over gaat. Als je nu steeds een klein rondje kan doen, red ze 9km echt wel. Ze zal daarna even moe staan en uitrusten. Zou dan daarna haar wel in beweging houden en niet weer stil zetten. Dan zal ze stijver zijn.

Lastig met bodems. Ik zie wel dat het bij ons verschilt per plek hoe de bodem is, ook al is het 1 terrein. Maar het pad wat wei was, is nu gewoon zand. Aan de ene kant heel zwaar en wit. Andere kanr donkerder en steviger. Dat is bij de rijbak aan andere kant ook zo. Denk door de bomen rij van gemeente aan de stevige kant.

Jes, wilde hetzelfde zeggen als selka. Mok komt doorgaans door weerstand. Mijn merrie was erg verwaarloosd en zat toen onder. Daarna helemaal oke. Ze hebben 1 winter in modder gestaan en 2 zomers geleden in de wei veel modder, maar allemaal nooit mok. Staan 24/7 buiten. Nu niet echt modder meer.

Ik heb een fietskar voor kinderen gevonden en we gaan hem vanavond ophalen en hoop dat bankje eruit kan voor de hondjes. Lijkt erg netjes, dus ben benieuwd.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:09

Zapje schreef:
Zit er veel leem in je grond? Er was hier een loonwerker die hetzelfde beweerde en dat bleek toen niet te kloppen gelukkig. Zou zeker ook een ander vragen. Zijn ze wel komen kijken omdat je zei aan de telefoon?

Geen leem denk ik. We zitten aan het kanaal en de bodem is hier wel echt super vochtig...
Ze zijn hier afgelopen jaar al een aantal keer geweest, dus hij kent het perceel en weet waar we de bak hebben

Selka we zitten op zand, dus geen klei. Gewoon prutzand haha

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:41

Toevallig wonen wij ook aan een kanaal en de grondwaterstand is hier hoog. +- een meter. Maar ik heb daar geen last van (niet te veel paarden op de wei, dan gaat het prima). Als ik palen ga zetten kom ik water/nat zand tegen. Maar de bovenlaag vd bak is echt droog. Aan de grondwaterstand kun je sowieso weinig veranderen. Drainage is hier ook lastig. Daarom heb ik ook een meter zand.

Zou gewoon ook eens een ander vragen voor je wat gaat doen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:49

Normaal is de bovenlaag prima inderdaad, maar nu met dat natte weer is het wel echt prut...