Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:07

Ah ik ben 28 en ga juist verhuizen naar een stukje Nederland dat ik niet ken. Maar het vooruitzicht van de paarden aan huis maakt een boel goed. Ik snap je ook wel hoor. Wij hebben 7 jaar gehuurd. Maar in de 3 jaar dat we een koophuis hebben, hebben we een mooie overwaarde verdient. Die 7 jaar huur is foetsie. Echter kunnen we niet zo makkelijk meer gaan en staan waar we willen.

Gaaf trouwens zo voor het eerst buiten er op! Jij bent goed bezig :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:15

Waar woon je nu en waar ga je heen? Ik vind paard(en) zo dichtbij echt geweldig, maar zit hier gewoon niet op mn plek. Ik weet dat ik realistisch moet zijn en als ik elders heen wil paard wellicht op pensioen verder weg komt, of verder van huis een stukje huren. Daarom is het hier voor nu prima, ik kijk vooral werk gerelateerd tot wat ik doe, zolang ik hier kan doorgroeien ben ik gek als ik weg ga :P Ik huur mijn woning, stal+paddock en weiland alledrie van een andere particulier, maar wel binnen cirkel van 300 meter, dat is echt puur geluk. Ik ben op alledrie de locaties volledig vrij in wat ik doe, heb dus een zadelkamer/poetsplaats hier in de garage en paard wel eens in de tuin om te wassen met warm water in de zomer (of om binnen aan tafel samen een koekje te eten :Y) ), gebruik de boxen niet, maar heb de paarden op de stoep/verharding, aansluitend op de bak die nu paddock is, en weiland kregen we echt als hooiland van 15 jaar oud onbemest, dus omheining er omheen en voor de rest ons maar redden. Is dus heel veel geluk en samenloop van omstandigheden, zo mooi krijg ik het nooit meer, en dat weet ik verdomd goed.

Ja, zo'n onderneming als vandaag maakt een mens blij/tevreden, eindelijk kunnen we bezig met de toekomst, zo voelt het :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:15

Ik voel me erg oud inene.... :)

Kreeg de paarden op mijn 40ste aan huis. Daarvoor al een jaar of 10 altijd doe-het-zelf gestaan. De overgang was niet groot voor mij.

Hier sterf ik. Net als de paarden :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:41

Ik was 22 toen de paarden bij huis kwamen. Telt het nu ook als aan huis? Niet mijn erf, maar loop qua meters minder ver dan toen we op de boerderij woonden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:55

Dat klinkt echt super Caily. Ik snap dat je niet zomaar vertrekt. We gaan van noord-Brabant aan de rand van de LDD naar de Betuwe. We moeten altijd binnen een uur van de randstad blijven ivm werk. Wat jammer dat je niet op je plek zit. Ik ben snel tevreden als vriend en de beesten maar in de buurt zijn. :)

Lijkt mij heel apart als je dat zo bewust weet Antheman. Wij hebben nu 10 jaar in ons hoofd maar de tijd zal het leren. Wij hebben de 5 jaar in dit huis ook niet volgemaakt haha

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:02

Hier vandaag precies 4 jaar de paarden aan huis (aldus feestboek) en heb er nog geen spijt van ;)
Toen we hier heen gingen hebben we eerst nog ons ene paard proberen te verkopen in Nederland maar dat viel wat tegen (hij hoefde ook niet weg dus dan kun je wat meer houden aan je "eisen"). In nl dus maar een paard erbij gekocht zodat ze hier samen in de wei konden. Inmiddels zijn het 4 paarden en is nummer 5 onderweg (veulen).

Of we echt hier blijven wonen is dus nog niet helemaal duidelijk maar we blijven wel in deze regio.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:50

Selka schreef:
Lijkt mij heel apart als je dat zo bewust weet Antheman. Wij hebben nu 10 jaar in ons hoofd maar de tijd zal het leren. Wij hebben de 5 jaar in dit huis ook niet volgemaakt haha

Hier ben ik heel gelukkig <3

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:12

Caily schreef:
:wave: Kristel. Is Viola weer helemaal de oude?

Lief dat je er naar vraagt! Ze is weer helemaal op de rit en heb haar nu 2 keer meegenomen naar de Lemelerberg waar het echt wel ruw terrein is. Af en toe voorzichtig lopen, net zoals nu met alles hard opgevroren.. :') maar wel oke! Het is nu (19 jan) een jaar geleden dat ze bevangen raakte en ik dacht echt dat het einde verhaal was maar met een topsmid en fijne kliniek en goede beleiding (en heel veel drugs) is ze er dus helemaal bovenop gekomen. Ik denk dat het zo na nog eenmaal bekappen helemaal uit de hoef is. Haar stand moet wel goed worden bijgehouden want ze heeft wel een lichte kanteling bleek uit de foto's. Ik denk zelfs voorzichtig aan een endurancewedstrijd, kortste afstand als een soort come-back revanche :j

As we speak wordt er voor onze stal een extra stuk bestraat! Van een strookje van een meter voor de stal wordt het nu in totaal 50 m2 wat we gaan omheinen en dan een sluis naar de bak/paddock die ook wordt opgehoogd.. het is zoooooo nat geweest. De stallen blijven dan open en met dat natte weer kunnen de paarden iig droog staan. Heb ze iedere dag buiten gehad maar wel in de drek en ik heb al maanden niet meer in de bak kunnen rijden of longeren en dat is wel jammer want Viola is zo krom als een hoepel. :')

We hebben eind november al akkoord op de offerte gegeven en het zand ligt bij onze buren opgeslagen maar het was te nat voor de trekkers om 100 m3 te brengen zonder alllles kapot te rijden. :( Ik ga straks even bellen of het nu niet kan met de vorst... komende week is het iets zachter en alles droogt zo mooi op nu. <3

Zo dat was mijn egopost! :D
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 09-01-18 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:18

Dat is mooi om te horen Kristel.

Ik wil ook graag en stuk bestraat en mn schuur ook (ondergrond schuur is zand nu, behalve de stallen die staan op beton).
En graag een stuk voor de schuur ook bestraten. Ong 13x5.5 meter.
Ik kan zeer waarschijnlijk 150m2 bestrating krijgen voor weinig.
Alleen zal daar wel de hele grote hoeveelheid wit zand onder moeten ben ik bang.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:35

ClaudiaHS schreef:
Dat is mooi om te horen Kristel.

Ik wil ook graag en stuk bestraat en mn schuur ook (ondergrond schuur is zand nu, behalve de stallen die staan op beton).
En graag een stuk voor de schuur ook bestraten. Ong 13x5.5 meter.
Ik kan zeer waarschijnlijk 150m2 bestrating krijgen voor weinig.
Alleen zal daar wel de hele grote hoeveelheid wit zand onder moeten ben ik bang.

Ja onze buurman had heeeeeel veel stenen en zand 'over' en we hebben dat voor een mooi prijsje mogen overnemen en hij straat zelf.. zo fijn al die gepensioneerde boermannen. <3

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:37

Grappig om te lezen hoe ieder het ervaart het hebben van paarden aan huis. Bij mij is het echter totaal anders. Tot 1,5 jaar geleden in pension gestaan van doe het zelf tot luxe. Echter ging het nooit op mijn manier en wilde ik ze overdag buiten hebben. Helaas is dat bijna onmogelijk regio Westland/den haag. Toen wij 1,5 jaar geleden gingen verhuizen hebben we er bewust over nagedacht wat te doen. Ik wil graag de paarden aan huis, maar niet koste wat het kost. Ik wil niet naar Drenthe of limburg. Vind het daar werkelijk waar prachtig, maar mijn familie woont daar niet, geen strand en mijn werk ook niet. Toevallig mijn eigen stuk weide van 2000m2 op 1 km weten te bemachtigen. Vlakbij huis, binnenbak op 5 minuten stappen, tegenover strand en alles in eigen beheer. Op den duur zal ik weg moeten. Ik heb een wei aangeboden gekregen van 4400m2 maar op 12 km rijden en de dichts bijzijnde bak is daar op 25 min stappen. Helaas voor mij niet realistisch want ook geen strand aan de overkant en mijn pony moet echt aan het werk blijven om relaxed te kunnen blijven rijden. Hierna ga ik waarschijnlijk in pension ergens. Het geregel in combi met gezin en lastige pony vind ik pittig. Dus ik geniet ervan zo lang het duurt.

Moet altijd een beetje aan jouw denken chasey.... Dat als ik mijn droom najaag Mojo er tussen uit glipt zoals James. En als ik dan heel eerlijk ben weer ik niet of ik er mee door wil gaan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:47

Mooi verwoord Engel! :j

Hier heeft manlief in de winter en eigenlijk sinds we een kind hebben ook wel eens gevraagd of ik niet liever weer op pension zou willen omdat ik dan gericht veel meer tijd heb om te rijden en minder lasten en meer lusten. Maar ik wil dat niet. Kind is inmiddels bijna 1,5 en 'helpt' mee met uitmesten en dat rijden komt wel weer.. ik reed voorheen 2 paarden per dag of om en om en longeren en nu 2 x in de week en soms niet. Heb het maar losgelaten, kind is niet altijd zo klein en als de bak straks weer oke is kan ik 's avonds weer wat doen. Het is een supergoede slaper tegenwoordig (klopt af) dus ja.. let it goooo!

Maar snap je wel Engel! Het combineren is soms pittig.. en dan heb ik geluk met een man die superflexibel is en meestal vanuit huis werkt en ik werk maar 2 dagen (ouderschapsverlof). :D

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:50

Vandaag wordt onze veestapel uitgebreid. Deze mooie Man ga ik ophalen!!

Afbeelding
Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:52

Wat een knappie! Een haflinger? Mooi donker zeg!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:55

Leuk sas! Een jonkie of niet?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:09

Ja maar Engel, James wou gewoon een kroket halen :’) ff stappen met Bliksem in de stad.
Nu lachen we erom, op dat moment moest ik janken.

Bedankt voor de wormen info allemaal. Ga hem toch maar ontwormen. Straks even de dierenarts bellen.

Leuk sas! Wat is het? Welsh cob?
Lastig te zien.

Onze droom is hier echt wel uitgekomen. Straks helemaal als de grond van onzelf wordt. Heb er zin in!
Daan en ik hebben altijd geroepen ‘voor ons 30ste wonen we buitenaf’.
Ja ja iedereen verklaarde ons voor gek. Nou ja, je ziet maar weer, waar een wil is....
ja het is knokken, maar we hebben het wel voor elkaar gekregen :)
En dan een gehele nieuwe indeling maken :)
Met waterbak!!! :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:12

Ik val er zo middenin weer maar Chasey, jullie hebben dus een mooi stekje gevonden? Gefeliciteerd!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:35

Door jullie berichten bedenk ik me dat ik ook nog moet ontwormen! Thanks voor de reminder!

Echt zo fijn dat de grond straks van jullie is Chasey!

Wat een leukerd Sas! Vertel eens wat meer? Leeftijd, ras, plannen?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:24

Wat een knapperd sas! <3
Fijn kristelhans! Ideaal idd zulke boermannen.

Ohja. Ontwormen. Goeie!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:16

Ontwormen moeten wij ook nog doen; we ontwormen ze altijd tegelijk na de eerste nachtvorst, maar er komt steeds iets tussen. Na de eerste nachtvorst was de shet ziek, dus die wilden we geen ontworming aandoen. Dus dan moet de rest ook wachten. Nu heeft het weer gevroren, maar komt over twee weken de holistisch DA voor consulten en dat vind ik er dan weer te dicht op zitten...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:50

Grappig om te zien dat iedereen zo laat was! Ik ben normaal super stipt, ook met mestonderzoek maar nu ook veel te laat en geen onderzoek gedaan maar via 'een bekende' :x een uitgebreide wormspuit gegeven. :')

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:59

Ik ben normaal ook echt super stipt, maar nu is er toch het een en ander tussen gekomen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:12

Wij lopen wel wat achter met ontwormen maar het is niet anders, soms loopt het nou eenmaal zo ;)

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:18

Leuke nieuwe aanwinst, Sas27, hij ziet er nog jong uit? Lief hoofdje.

Tof om te lezen hoe het paarden-aan-huis bij jullie verlopen is. Ik ben zo dankbaar dat ze aan huis staan ... En er kruipt inderdaad veel tijd in de verzorging, waardoor er minder tijd overblijft om te rijden, maar ik vind het zorgen voor minstens even fijn als het echt werken met de paarden ... En moesten ze niet aan huis kunnen staan, zou ik persoonlijk liever geen paarden houden. Ik ben nogal een controlefreak en zorg graag zelf voor mijn beestjes :-). Wij hebben wel geen kinderen, wat een en ander uiteraard veel makkelijker te regelen maakt.

Bij ons is het paardenavontuur 10 jaar geleden begonnen. Toen kochten we Fara, die we bij de pony van kennissen van m'n tante mochten zetten (m'n tante was mede-eigenaar van m'n paard). Zij huurden een stuk (bouw-)grond van 80 are, bij een plaatselijke boer. Er stonden twee stallen op die grond, waarvan er eentje voor ons was. Zelf woonden we toen nog ver weg - Fara was dus mijn 'weekend-paard'.

Anderhalf jaar later kwam er een andere job en wilden we een huis dichterbij komen. Warempel kwam het huis NAAST onze gehuurde weide te koop! Eerst veel te duur, maar het raakte maar niet verkocht. Nog een half jaar later, trokken we onze stoute schoenen aan en deden we een bod vér onder de originele vraagprijs. Na wat over-en-weer onderhandelen was het van ons!

Een droom die uitkwam, m'n paardje naast de tuin. Een paar jaar later, kwam de quarter van die kennissen uit pension naar huis, dus moesten we een stal bijbouwen. Ondertussen beseften we ook dat hoe ouder die boer werd, hoe groter de kans dat hij zijn bouwgronden ooit zou gaan verkopen ... Dus knapten we ons huis op om de verkoopwaarde te laten stijgen.

Begin vorig jaar vonden we dan ons droomhuis: een klein huis aan de rand van een bos, met 1,3 ha land eraan. Een beetje rekenwerk gedaan en de sprong gewaagd! Meteen hebben we dan ook het verbouwde huis te koop gezet, dat gelukkig erg snel twee geïnteresseerde kopers had. Letterlijk twéé dagen nadat het compromis getekend was, stond er een bordje voor de weide die we al zo lang huurden: ze zou verkaveld en verkocht worden!!

Wel een beetje irritant dat die boer ons vooraf niets laten weten had ... We mochten pas 18 maanden later in ons nieuwe huis, maar gelukkig mocht Fara tot dan op die grond blijven. Toen we verhuisden hebben we dan ook meteen Stella erbij gekocht: mijn tweede paardje. En zo is mijn droom helemaal compleet.

En oh ja, deze controlefreak moet dus ook nog ontwormen ...

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:08

Hallo! Mag ik mee komen schrijven? :)

Mijn paarden staan sinds een jaar aan huis en we gaan nu een 'nieuwe' stal bouwen. Ik zit echter een beetje vast en ik ben benieuwd of er iemand een totaal andere blik op kan werpen of gewoon super slimme ideeen heeft :D Ik heb zelf helaas het technisch inzicht van een komkommer...

Paarden zijn mijn 30 plusser (1.60) en mijn drachtige (verwacht eind maart/begin april) Welsh NWR merrie (1.48). We zitten vast aan een bouwblok en de stal hebben we al, maar moet wat worden aangepast en er zal nog een stukje moeten worden aangebouwd.

Het plan is in ieder geval voor nu 2 maal box 3x3 en mogelijkheid voor een derde box. Een poets/wasplaats met warm en koud water (opslag voor wat spullen). Een opslag voor hooi en stro. Grote voorkeur dat ik er in kan met de shofel vanwege de grote hooi en stro balen. Ook wil ik er eventueel mee kunnen schuiven zodat ik ook een uitloopstal zou kunnen maken in de zomermaanden. Er is geen paddock of rijbak. In de zomer lopen ze op ongeveer 1 hectare weiland en in de wintermaanden lopen ze op een kleine 4 hectare en is de 1 hectare 'op slot'.
Ook is de bedoeling dat er een camera komt te hangen, verlichting, bestrating. Misschien zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien? We hebben de neiging om de stal dicht te gaan maken. Deels of helemaal. De stal is 8.80 lang en een meter of 5 breed. Er zou dan een stuk bij aangemaakt moeten worden. Het gebouw kan max. 14 meter lang worden.

Ik heb wat getekend, niet zo geweldig. Het is een indicatie :+

Afbeelding