Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:17

Fabster schreef:
Haha! Zie t helemaal voor me! _O- Arme man! Maar ja, je hond opvoeden is zo makkelijk nog niet. Ik heb een hond die niet van gezelschap (van andere honden) houdt. Op zich niet zo n probleem. Ze luistert goed en als het druk is, houd ik haar aan de lijn. Maar de meeste andere honden (of eigenlijk; baasjes) nemen het niet zo nauw. Dus die honden komen op ons af denderen en dat wordt hier niet gewaardeerd. Meestal ga ik er tussen staan en als die vreemde hond wil doorzetten, til ik mijn knie even op. Is meestal genoeg om ze af te laten druipen. Maar somsook niet. En 1 x heb ik mijn hond los gelaten op een andere hond die het wel heel bont maakte. Nou weet ik dat die van mij geen schade maakt. Die duikt er alleen met veel herrie bovenop en dan zijn de meeste honden genoeg onder de indruk om af te druipen. Het is nl een grote hond en de meeste verdwijnen onder die van mij. Maar baasjes vinden dat niet zo leuk. 'Hij doet niks hoor! Wil alleen maar spelen' :roll: >;) Nee klopt, hij doet inderdaad niks. En hij had wel iets moeten doen, nl luisteren. Nou ja. Zal aan mij liggen.

Fabster... er is niets irritanters dan wanneer loslopende honden niet teruggeroepen worden door hun baas als ze richting een aangeleinde hand gaan.
Mensen bezitten niet zoveel hersencellen om te beseffen dat een aangelijnde hond met rust gelaten moet worden, tenzij er anders wordt aangegeven op dat moment.
Jaaaaa.... hij wil enkel spelen hoor :roll: net als wanneer een hond als een daas om je paard heenrent, je aan de eigenaar vraagt hem even aan te lijnen, en je dan als antwoordt krijgt: "Ja, maar hij heeft nog nooit een paard gezien" :x |o

O wat heb ik er een hekel aan als mensen hun dieren (en kinderen) niet opvoeden >;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:48

En daarom heb ik altijd een zweep mee.. :j
Al iets te vaak een onvrijwillige ontmoeting met een aanstormende hond gehad. Hoe zeer ik ook een dierenvriend ben, als ie brutaal is krijgt ie wel een tik.

Mijn paards benen zijn me net even liever.

Grrrr zat ik de hele ochtend op de mest man te wachten, die de container kwam halen. ..Had gezegd voor 12 uur. 11.15 was ie er nog niet en hij moet een half uur rijden.
Dus app gestuurd waar ie bleef. Had ie de boel stuk. Denk bel dan ff af ofzo...kan ik zo slecht tegen hè. .

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:46

Dat je overhangende takken zomaar mag snoeien klopt niet altijd dames! En zeker niet in buiten gebied denk ik. In de bebouwde kom zal het wel vaak zo zijn. Maar wij hebben bv een singel. Deze staat nog geen 0,5 meter uit de grens. Het zijn berken en esdoorns. Ik mag ze niet kappen en ook niet zo maar opsnoeien en mijn buurman dus ook niet. Onderhouden is toegestaan. Maar de singel moet blijven bestaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:13

Niet zo ingewikkeld doen, dat is gewoon onderhoud :D Ook zonder die takken blijft de singel gewoon bestaan :j
Tenzij er een natuurbeschermingsdingetje voor geldt...

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:16

Wij wonen gewoon binnen de bebouwde kom, dus dat scheelt misschien. Wij hebben ook een bomensingel van de gemeente die blijkbaar mag overhangen, aldus de gemeente. Al leken ze zelf ook niet echt op de hoogte te zijn van de regels. Maar met die bomen heb ik geen problemen want het zijn elzen. En ze zijn wel wat opgesnoeid. De bomen van de buren echter niet. Mijn vriend vindt dat ik zeur.. Hij wil geen ruzie met ze en "het zijn maar bomen". Ik laat nog wel weten hoe dit afloopt. Daarom wilde ik eigenlijk geen buren :P Maar ja..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:20

Zapje schreef:
Wij wonen gewoon binnen de bebouwde kom, dus dat scheelt misschien. Wij hebben ook een bomensingel van de gemeente die blijkbaar mag overhangen, aldus de gemeente. Al leken ze zelf ook niet echt op de hoogte te zijn van de regels. Maar met die bomen heb ik geen problemen want het zijn elzen. En ze zijn wel wat opgesnoeid. De bomen van de buren echter niet. Mijn vriend vindt dat ik zeur.. Hij wil geen ruzie met ze en "het zijn maar bomen". Ik laat nog wel weten hoe dit afloopt. Daarom wilde ik eigenlijk geen buren :P Maar ja..

Wij verhuizen eind augustus naar ons nieuwe huis en hoe asociaal het ook klinkt... we hebben geen buren en daar ben ik zo blij om :o Woon nu recht tegenover een lagere school en word stapelgek van die kinderen. Dus begrijp je gevoel helemaal :P

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:06

haha solleke noah wat heerlijk voor jullie!! Lees ook mee in je topic. Heel interessant. Ik heb de gemeente maar gebeld en gemaild wat nu precies de regels zijn hier.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:59

Nou ja zeg. Krijg ik toch een belachelijke vraag in mijn pb box of ik meedoe aan een een of ander spelletje? Dat mag toch helemaal niet van Bokt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:09

Nee die moet je even temmen ;)
Heb ik idd ook al eens gehad, en voor "like" acties enzo.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:44

Maar hoe tem je dan via een pb?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:49

Even de pb doorsturen naar een mod

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:51

geen idee, nog nooit gehad.

Nu heb ik een broedse kip maar geen bevruchte eieren :\
Ga zo bellen naar iemand die hopelijk wat eitjes heeft.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:21

Zapje, esdoorn is op zich niet giftig voor paarden. Ze zijn alleen gevoelig voor een schimmel en die kan bij paarden atypische myopatie veroorzaken. En het is alleen de Nederlandse esdoorn die hier gevoelig voor is, de Canadese en Amerikaanse soorten niet. Zou dus eerst even controleren om welke boom het precies gaat. Kan je een hoop gezeur schelen.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:28

Actieve meelezer *D Hierbij enkele foto's van het plaatsen van de ecorasters:

Eerst het bovenste laagje van de wei frezen
Afbeelding

Aanbrengen van wegendoek, met toeschouwers +:)+
Afbeelding

Flinke laag zand erop
Afbeelding

Ecorasters plaatsen
Afbeelding

De roosters zijn weer opgevuld met de gefreesde weidegrond en een beetje zand. Graszaad erop, en nu ziet het al aardig groen met kleine sprietjes. Ik heb een mooie plattegrond in pdf format, maar hoe kan je die hier plaatsen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:29

Pdf opslaan als afbeelding en die uploaden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:50

Ik heb naast mijn paddock ook een hele mooie grote esdoorn staan..... Laat hem lekker staan, hangt zelfs ruim over mijn paddock. Voordat mijn paarden erin gaan haal ik het meeste blad en zaadjes weg. Uiteraard kàn het een esdoorn zijn waar de giftige stof hypoglycine A (geen schimmel zoals eerder werd gedacht) in zit en kunnen mijn paarden ziek worden, maar voor zover ik heb begrepen komt het meestal voor bij (jonge) dieren die in het najaar NIET bijgevoerd worden, op een schrale weide lopen en die grote hoeveelheden hypoglycine A binnen krijgen.

Ben het met jullie eens dat je voorzichtig moet zijn, maar vind het een beetje overdreven om alle esdoorns bij je paarden uit de buurt om te halen.

http://www.gddiergezondheid.nl/actueel/ ... -myopathie

http://www.uu.nl/nieuws/niet-alle-esdoo ... or-paarden

http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... en/esdoorn

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar cijfers over de kans dat een paard AM krijgt als hij bij esdoorns in de buurt staat. De ziekte komt niet vaak voor, maar heeft meestal wel een dodelijke afloop.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:05

Het staat me mij dat je Esdoorns kan laten testen op de schimmel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:06

sakvis schreef:

Het blijkt niet om een schimmel te gaan, maar om hypoglycine A dat in bepaalde esdoornsoorten voorkomt.

Je kon ze overigens wel laten testen, dit was een paar jaar geleden, maar ik weet niet meer of dat nu nog kan.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:25

[***] schreef:
sakvis schreef:

Het blijkt niet om een schimmel te gaan, maar om hypoglycine A dat in bepaalde esdoornsoorten voorkomt.

Je kon ze overigens wel laten testen, dit was een paar jaar geleden, maar ik weet niet meer of dat nu nog kan.

Aha, dan was de test vast voor hypoglycine A. Ik heb het destijds wel voorbij zien komen, maar nooit opgeslagen. Wij hebben gelukkig geen esdoorns.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:38

Taartje dat ziet er goed uit!! Die roosters zijn wel kostbaar dacht ik?

Fabster daar schrik ik wel van, wat naar voor je. Nav de verschillende reacties vind ik het ook lastig in te schatten hoe gevaarlijk het echt is. Ze gaan dus niet dood van 2 propellors als het goed is. Het zijn wel nl esdoorns dacht ik. Ik voer onbeperkt hooi en beperkt gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 06:11

Oh helemaal vergeten op taartje te reageren! Dat ziet er echt superstrak uit. Is het de bedoeling dat er gewoon een knappe grasmat op komt?

En nee ze gaan echt niet zomaar dood van een paar zaadjes. Helemaal als ze genoeg andere dingen te eten hebben. De zaadjes schijnen wat bitter te zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:40

Ziet er netjes uit die paddock. Goed aanleggen is vaak iets duurder, maar scheelt wel een hoop ergernissen.

Esdoorn staat hier ook gewoon in de wei en in de tuin vlak bij de wei.
Die in de wei daar blijven ze gewoon vanaf, ook van de propellers en bladeren als die gevallen zijn. Het meeste trappen ze toch door de modder als het een beetje regent rond die tijd.
Je kon het idd wel laten testen, volgens mij is er vorig jaar groot onderzoek gedaan en waren idd niet alle soorten "vatbaar" voor de schimmel/ziekte die am veroorzaakt.

Sommige mensen vind ik idd ook wel een beetje spastisch reageren (niet perse in dit topic of überhaupt op bokt) als ze ook maar een esdoorn zien, net als met eiken trouwens.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:12

De singel bij mij staat op mijn grond. En is voor de helft esdoorn. We snoeien ze wel wat op, maar ze blijven natuurlijk altijd over de grond van de buren hangen. Dat kan niet anders. De bomen zijn toch enkele meters breed. Mijn paarden lopen hier al 16 jaar bij deze bomen en daarvoor al jaren paarden van de vorige eigenaar. Zorgen dat je paarden genoeg voer hebben over de hele dag. En dat er niet heel veel op de grond komt te liggen. De bomen testen dat doen ze overigens niet meer. Ik heb een tijdje terug contact met ze gehad. Ze deden het tijdelijk ten behoeve van een onderzoek, maar dat is dus al klaar.

Ziet er mooi uit Taar-tje Dat wilde ik eerst ook in mijn paddock, maar echt heel duur voor een opp van 600m2 Er is nog een andere variant uit amerika maar dat telt ook behoorlijk aan. Ze verkopen het ook op Ali express heb het toen nog wel overwogen. Maar we gaan nu voor drainage en zorgen dat we dan de bak ook kunnen slepen. Dat is nu echt niet te doen met deze grond. Ik hoop dat we het over een maandje klaar hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:37

Pffff, bij jullie ook zo'n regen? Het komt hier al van 's ochtends met bakken uit de lucht, gisteren ook al. Straks mag 'k mijn paarden opnieuw gaan evacueren, zou de tweede keer deze "zomer" zijn >;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:41

Solleke_Noah schreef:
Pffff, bij jullie ook zo'n regen? Het komt hier al van 's ochtends met bakken uit de lucht, gisteren ook al. Straks mag 'k mijn paarden opnieuw gaan evacueren, zou de tweede keer deze "zomer" zijn >;)

Mijn paarden durfde niet meer te lopen op de wei dus die staan nu ook maar weer aan huis, verschrikkelijk die zeiknatte sponsachtige gladde klei -O-