Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:38

Nou die van mij had al snel door wat er onder het vieze vlas verstopt zat en ze vist ze er mooi tussen uit ;(
Maar een stevige bult hooi gegeven dus, maar ondanks dat ze straks om 10 uur nog een keer hooi krijgen geloof ik niet dat ze er de hele nacht vanaf gaat blijven.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:40

He Diana,
In de winter staat die van mij inderdaad zo goed als binnen. Hij komt zo'n 3 uurtjes per dag buiten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:42

@ Dubbel

Ja dat gebeurde hier dus ook. Heb in het begin bij Kayleigh op de plasplek korrels gegooid en de rest vlas, werkte niet want de korrels werden al snel verspreid door het vlas en dus werd het een zooi.

Ze zoeken de korrels toch op, heb je wel azijn erop gegooid? Hier leerde de praktijk dat het eten na een paar uurtjes toch afgelopen is. Ze zullen geen hele happen nemen, en al snel zijn ze erachter dat het toch niet lekker is.
De pony van mijn buurmeisje is gister op korrels gezet met daarover een beetje water en vervolgens puur azijn. Is er toch maar af gebleven en buurmeisje was vandaag helemaal blij dat ze nu ook "lekker"kon uitmesten net als buurvrouw Diana.

@ Yvvv.
Ja...ik wist het niet meer zeker, maar ik begrijp dat jou het omwoelen ook beter beviel dan het laten liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:50

Ik heb er een liter azijn over gegooid opgelost in 5 liter water.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:58

Oké, niet al te veel dus....ik had 8 ltr azijn en 12 ltr water erover gegooid. Zie je even later niets meer van terug maar de geur zit er wel aan.
Ach..het is toch afwachten voor het zelfde blijft ze er snel van af.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:01

diana1 schreef:
@ Fitz en Yvv
Ik ben met de eerste stal nu 4 wk. "onderweg". Komend weekend gaat er voor de 3e x een zak bij. Totaal dan 9 zakken.
l

Ik ben de tel kwijt, Komend weekend gaat er voor de 4e x een zak bij. Totaal 10 zakken na 4 1/2 week

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:10

madamX schreef:
priscillak schreef:
waarom in vredesnaam nepstro gaan gebruiken waar je paard niet van mag eten en waar je azijn over moet gooien als hij het wel doet als je goedkoper uit bent met een lekker bedje stro waar ze aan kunnen knabbelen en ze bezig houdt vooral in de winter als ze al meer op stal staan. K vind het maar een stomme uitvinding

Benevens de antwoorden die je van de gebruikers hebt gekregen,zou ik graag het volgende willen opmerken.
Ik heb nog nooit,nimmer of te niet een produkt toegevoegd aan mijn STROVAN stallen!
Mijn oudste paard(8jr) staat er nu een vol jaar op(de potstal)en als ik bijstrooi,gaat hij er telkens eens van proeven.
Na 2 minuten houdt hij het voor bekeken,en dan gaat hij schachten(ruin).
Mijn jongste(7jr)bekijkt het nog nooit.Wel gaat hij altijd ,als hij van buiten naar binnen komt,rollen(wentelen ,in t'vlaams).
Odilon,de poitou ezel,die heeft een loopstal,en die vind er ook niets aan.
Als de boxen vers-of bijgestrooid zijn ,dan gaat ,junior de geit ,wel eens proeven,maar na 1 min is het ook genoeg geweest.
M"ensen ,doe zelf eens de test:neem wat strokorrel in de mond,kauw erop.
1 ste smaak,lekker ,zuiver stro.
Na 20 sec kauwen is de korrel uiteen gevallen ,en begint al het vocht uit de mond op te nemen.
Na 30 sec krijgt het een erg bittere smaak.
En dan ga je niet weten hoe vlug het uit je mond moet.
.Maak dan de vergelijking dat een paardemond (hopelijk)25 a' 30 maal groter is dan de jouwe!
En sla dus niet meteen in paniek,effe afwachten.
Als ze toch nog blijven eten,ik strooi wat oude mest uit de plasplaats eroverheen,en dan is het plezier er vlug af.
K'heb het al beweerd op topic,Deze vlaming is Zuuniger dan jullie NLers.Gezond boerenverstand,zonder extra kosten.
Of is de azijn gratis te krijgen bij jullie misschien.
Mariska,!de volgende maal als ik zeeland uitkom,om met Je te gaan uitrijden,100 liter voor mij aub.(aan deze voorwaarden)
het trekruiterje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:12

Nou hier is de bonte ook de eerste nacht goed doorgekomen.
Ze had de korrels en het vlas vakkundig door elkaar gewerkt en ondanks dat ik nog wel korrels zag liggen zag het geheel er uit als de stal bij Imker :D
Ik hoop niet dat ie nog meer gaat rijzen want hij is nu al 20 cm dik en zo hoog zijn mijn tallen niet :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:33

DD, hoeveel zakken had jij ook alweer in je stal gedaan van hoeveel vierkante meter?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:07

Mijn stal is 3x3, maar ik heb maar bedding op 2x3. Er lagen nog 2 kruiwagens redelijk schoon vlas en ik heb er 4 zakken korrels bijgestrooid.
Korrels onder het vlas, maar dat heeft ze dus gehusseld :D

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:56

Ik wil dit ook even volgen. Kwam het tegen in een adv in Bit en werd nieuwsgierig. Krijg Tiara binnenkort aan huis en wilde Vlas doen. Daar heeft ze al eerder op gestaan en vind ik fijner mesten dan stro.

Meningen zijn dus nog wel een beetje verdeelt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:04

@DubbelDun:

Werkt dat goed? Want mengen zal bij mij ook de enige optie zijn. Gaat het dan niet stinken door het natte vlas wat er dan wel tussen komt te liggen of zie je het vlas niet meer terug.
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:07

Geen idee, het ligt er pas een nacht in :D
Ik denk dat vlas minder snel vocht opneemt als die korrels, dus ik denk dat het met het stinken/nat worden wel mee gaat vallen.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:24

tjee ik volg het al van het begin en volgens mij m oet je het gewoon zelf proberen om te weten of het wat is. Bij ons staan de paarden 24 buiten met inloopmogelijkheid in hun eigen box.
Ik sta nu op stro voor 4 paarden gebruik ik 1 baal per dag. Het enige wat me zou tegen houden is de prijs. Maar ik denk dat ik langer met de korrels ga doen als dat ze op stal staan snachts.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:03

Bij mij liggen de korrels er negen weken in en ik begin nu te merken dat ik bij Strovan vaker bij moet gaan strooien, om de bodem goed te houden. Nu is dit paard extreem smerig op stal.
De Merkloze box kan ik nog weeeeeken goed houden, durf ik nu al wel te zeggen.

Het is idd een kwestie van uitproberen en er een beetje positief tegenaan kijken als je begint, want als je meteen negatief gaat lopen doen vóórdat je korrels in je stal hebt liggen, wordt het nooit wat.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:04

dubbeldun: ah dat is handig dat je paard het zelf doorwoeld, dan wordt het vast ook een stuk minder lekker!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:19

Nou vlas vond ze ook best te eten hoor (als het vers was) :D

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:29

Heb het topic een beetje doorgelezen, maar weet iemand waar ik dat in Noord Brabant ergens kan kiopen.
Als ik google kom ik wel adressen tegen maar niet hier in de buurt!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:50

Ik vrees dat ik morgen een stal leeg ga halen. En wel van het tweede paard, die altijd minder vies leek. Dat betekent dat deze slechts 6 weken doet met de strokorrels. Dat valt me toch tegen. Ik weet dus nog niet of ik het voor deze blijf gebruiken, want dan het is dan toch duurder in gebruikt dan ik in gedachten had.

Stal van het eerste paard lijkt zich beter te houden terwijl deze op stro veel en veel viezer is, daar blijft geen schoon strootje over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:53

vonnie schreef:
Heb het topic een beetje doorgelezen, maar weet iemand waar ik dat in Noord Brabant ergens kan kiopen.
Als ik google kom ik wel adressen tegen maar niet hier in de buurt!

Kijk in het profiel van Dania1, die heeft een hele lijst staan met prijzen, ook NB staat er in. Sint Oedenrode.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:50

@Vonnie.
Ecobodem levert ook in Brabant, ik zal het even opzoeken en via PB zenden.

@Russel, dealerlijst van Ecobodem staat niet in mijn lijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:11

Oke, ecobodem zit in Sint oedenrode

http://www.ecobodem.nl/

Als je je aanmeld op zijn site, zie je prijzen, je kunt ook bij hem afhalen en dan zal het wat goedkoper zijn.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:34

@Russel,
bedankt voor de aanvulling! ik had reeds pb gezonden met dealer in st.oedenroede maar rechtstreeks kan dan natuurlijk ook,haha

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:46

Daar ben ik weer, terug met mijn beervormig-hoevige te kleine pownie die niet in het ideaalbeeld van de dame en heer van de jury pastte (men zocht heerlijke voorbeenzwaaiers die stijf van de adrenaline stonden....) Ik ben/was/blijf er nog lichtelijk (mwa, zeg maar behoorlijk) sjaggie van.
Mijn pownie liep iig gewoon, lees: zonder stuiteren, snuiven en bok/steiger door een verklede ring. Maar dat is te braaf, helaas.....

Strovan zit in Haaren (bij Oisterwijk). Ecobodem zit als hoofdleverancier in St.Oedenrode, met dealers verspreid door heel NL. Die kun je weer vinden op de site van Eco.

Nou, genoeg commotie voor vandaag, ik ga me douchen en mentaal voorbereiden op de wedstrijd van morgen met mijn kromme pownie (die toch lekker de allerliefste is).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:47

Bij ons op de manege staat er ook 1 op. Als het bevalt, gaat de hele manege erop staan ;)