Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:27

kokosvezel is nog steeds anders als snippers qua werking en verwerking!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:46

Timmie2000 schreef:
Als het zo goed werkt waarom gaat dan het gros voor de bekende bakvulling zoals de agterberg. die vele malen duurder is?

Je zult mij niet horen beweren dat mijn kokosbodem ook maar in de buurt komt van een agterbergbodem! Het heeft alleen wel mijn probleem opgelost zijnde een te zware, losse bodem. Daar werkt het prima voor. Als je een gelikte en fijn verende dressuurbodem wilt zul je waarschijnlijk sneller op een agterbergproduct uitkomen. Die bodem zul je dan neem ik aan ook niet als paddock gebruiken, wat ik wel doe. Maw: je hebt het over twee compleet verschillende marktsegmenten!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:07

wij hebben nu ongeveer 3 mnd kokos in onze bak liggen en het voldoet ons heel goed.
normaal om deze tijd van het jaar was het een blubberboel maar nu niet meer, wanneer je rijd hoor je het wel soppen maar je trapt niet meer door de bodem heen.
regelmatig rollen we de bak met een zware rol en tussendoor hark ik de gaten dicht wanneer de paarden er los in zijn geweest.
we hebben wat meer kokos besteld dan nodig,voor de plekken die wat natter worden.
ik ben alleen benieuwd hoe de bak zich houdt wanneer het gaat vriezen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:12

Is er al iemand die weet hoe de bak zich naar meer dan 5 of 6 jaren houd

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:21

Bij wie kan ik komen kijken hoe de bodem is.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:25

Je mag wel bij mij komen kijken.. woon zo'n 30 km onder utrecht.. bak ligt er nog niet zo lang, maar ik ben zeer tevreden!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:26

vandaag en morgen gaat er bij ons kokos in de rijbak die nu super zwaar is

JO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:47

maresie schreef:

Bij ons hopelijk ook snel!
Wij gaan zaterdag bij Mac op bezoek om haar bak te bekijken. Stal eigenaar heeft zelf ook nog een referentie nagebeld van de lijst van kokosvezels en die waren ook tevreden.
Was wel een boel werk zij hij en het verdelen met een mestverstrooier zal niet gaan ben ik bang.
Wordt dus veel handwerk.

Onze bak is nu redelijk te rijden. Absoluut niet nat maar nog wel wat zwaar. Bij ons komt dus de kokos erin om, net als bij Mac, de bodem stabieler te maken, niet voor drainage.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:05

maresie schreef:

Welke soort krijg jij erin?

En ook voor de anderen, die het al in de bak hebben liggen: welk soort (bij wie weg)?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:09

Heeft iemand hier ervaring met een buitenbak met kokos en drainage toevallig. Ik wil dit voorjaar/zomer een bak aan gaan leggen en zit aan deze combinatie te denken. Blijft de bak dan droog/goed te rijden na regenval?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:14

robeer schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een buitenbak met kokos en drainage toevallig. Ik wil dit voorjaar/zomer een bak aan gaan leggen en zit aan deze combinatie te denken. Blijft de bak dan droog/goed te rijden na regenval?

Wij hebben een bak met kokos en we hadden eerder al drainage aan laten leggen. De bak waterde altijd goed af, eigenlijk te goed. Nu hebben we nog steeds geen plassen.. Volgens mij heeft het geen effect op de drainage..

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:34

Iloonie schreef:
Je mag wel bij mij komen kijken.. woon zo'n 30 km onder utrecht.. bak ligt er nog niet zo lang, maar ik ben zeer tevreden!

Als dat mag graag zullen we dit via pm afspreken?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:50

Oke. Dus alleen drainage is in jouw ervaring ook al goed om een rijdbare bak te houden voor wat betreft plassen. Ik nheb namelijk een ontzettende hekel aan een natte bak met veel plassen (jeugdtrauma :o ). Ik zou dan wel kokos kunnen gebruiken voor de toplaag neem ik aan zodat deze minder zwaar en goed rijdbaar wordt.

Heeft iemand trouwens ervaring met het laten leggen van zo'n buitenbak, dus drainage en kokos. Namen en sites zijn welkom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:21

Vandaag ontving ik al mijn gratis proefpakketje met Husks en vezels
@moreson: bedankt voor de snelle service +:)+
Morgen eens gezelling in het zand spelen er mee :D

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:27

wat zijn husks?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:27

Stukjes schil :D

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:46

Zammie schreef:
maresie schreef:

Welke soort krijg jij erin?

En ook voor de anderen, die het al in de bak hebben liggen: welk soort (bij wie weg)?

wij hebben de korte vezels
vandaag is de helft van de bak gedaan ,morgen of vrijdag de andere helft
dus dat word zaterdag rijden,ben wel erg benieuwd

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:06

robeer schreef:
Oke. Dus alleen drainage is in jouw ervaring ook al goed om een rijdbare bak te houden voor wat betreft plassen. Ik nheb namelijk een ontzettende hekel aan een natte bak met veel plassen (jeugdtrauma :o ). Ik zou dan wel kokos kunnen gebruiken voor de toplaag neem ik aan zodat deze minder zwaar en goed rijdbaar wordt.

trauma's met een natte bak heb ik ook.. Daarom vorig jaar bodem opnieuw laten aanleggen.. Dus toen ging de drainage er in. Toen altijd een droge bak, maar dan zoekt een mens al snel iets anders om over te zeuren ;) De bak was te zwaar/onstabiel... en dat is nu verholpen door de kokos. Ik heb het bij www.go-koko.nl vandaan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 06:22

DubbelDun schreef:
Vandaag ontving ik al mijn gratis proefpakketje met Husks en vezels
@moreson: bedankt voor de snelle service +:)+
Morgen eens gezelling in het zand spelen er mee :D

Deel je ervaringen! Wil het graag gebruiken om een paddock-achtig stuk bij mijn wei droog te houden (jij toch ook??). Las net wel dat je niet kan slepen en dat is voor een paddock wel ee nadeel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:29

@maresie.
Waar heb je het besteld? En is het nu droog genoeg bij jullie om het te verwerken?
Het is hier echt zo'n natte bende momenteel. Kan denk ik niets beginnen met kokos op dit moment. Ik wil ook eerst de paddock als proef proberen. Daar lopen ze bij de winterdag toch het meeste in en dat wil ik graag verbeterd hebben. Als dit (kokos) de oplossing is, dan wil ik de rijbak ook doen. Die is prima gedraineerd, maar met zulk extreem veel regen, als waar we de laatste weken mee zitten, kan volgens mij geen enkele drainaige op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:52

Ik ben wel blij dat ik hoor dat het bij jullie ook zo is, want ik heb hier een waterballet :( :( :( we wonen hier nog niet zo lang, maar dit kan echt niet....ik heb vorig jaar 60 kuub in mijn paddock gestort, lijkt wel of alles al bijna weg is gespoeld. Drainage moeten we dan ook maar aan gaan leggen.... en het blijft maar regenen....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:41

Ik heb eergisteren een testje gedaan met de blub voor het hek. Daar zat kennelijk geen tot weinig kokos doorheen en de paarden staan daar 's avonds te dralen als ze denken dat ze naar binnen gaan dus de eerste twee pasjes waren een beetje soeperig. Laagje kokos eroverheen gedaan om te kijken wat dat doet ... nu is het nat, maar wel stevig. Het stabiliseert dus iig super.

Voor wie meteen gaat rijden nadat de kokos erin is gegaan: in het begin voel je soms nog dat er op de ene plek wat meer kokos ligt dan op de andere. Na een paar weken is dat beter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:19

@wuswa: ik ga in mijn PP sowieso paden maken in de hoop dat de stukken er naast dan redelijk blijven. Omdat ik op zand liet laat ik het keren.
@Mac: is een goeie, die stukken ga ik vandaag dan ook instrooien met vezel.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:26

ik heb een paar soep plekken in mijn bak,
zal daar vandaag of morgen alvast een laagje opdoen,
gelukkig waait het niet meer want mijn vorige proefstuk is geheel weggerold/waaid, de wind rolde het laagje op en gooide het achter het hek,
aanstampen en natmaken hielp niet,
vandaar dat ik nu zeker weet dat ik een rotorkopeg erover moet doen als het uitgeplosen is

volgend jaar hoeven de paarden niet meer in de bak te overwinteren denk ik,
ik ga een weiland kopen wat heel hoog ligt, wel een meter hoger dan ons huis volgens mij,
kunnen ze lang in staan denk ik, alleen dat water van de afgelopen tijd was wel erg veel,
maar er staan nu ook geen plassen in,
maar er lopen ook geen beesten op nu

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:28

@Dubbeldun, vertel, hoe zijn die proefmonsters?

@kokos-verkoop-lui, is het geschikt voor een paddock waar paarden 24/7 lopen? Het gaat er niet om dat het "mooi" is of te rijden is, dat het nat is, is ook prima, zolang ze maar niet wegzakken in de blub :roll: Als kokos dat voorkomt denk ik dat ik het wel proberen wil.
Paddocks zijn overigens niet gedraineerd en in de zomer ook niet mul ofzo.