Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mereltje_

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:09

Haha, welja Tong uitsteken krijg je straks een kromgegroeide giraffe. Toch lastig, want waar ligt dan eigenlijk de grens Verward

Amigo_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:11

Wij stonden ook op een manage zonder weidegang.

Dus gingen we dagelijks wandelen, rijden en op een dijkje gras eten. en werden ze 2 uurtjes los gegooid
Nu staan ze lekker buiten dus scheelt weer hoop tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:11

Er zijn dingen uitgefokt, zoals de stevige korte pootjes en de kleine stokmaat

Maar het darmen stelsel is bijv nog hetzelfde gebleven.
De afvoer van afvalstoffen idemdito

Dus noodzakelijke beweging is er nog steeds niet uitgefokt...

En idd waar leg je de grens
Als ik zeg dat ik een giraffe ga houden ben ik een dierenbeul (zelfs als ik hem 24/7 in de wei zal zetten)
Maar hou ik een paard 23/7 op stal is het gewoon geaccepteerd...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:27

Qua uiterlijk is een paard inderdaad iets veranderd maar in werkelijkheid is er inderdaad zeer weinig veranderd. Een paard blijft een bewegingsdier, een kuddedier en een planten/ruwvoer eter. Hoe fanatiek mensen ook fokken er veranderd weinig. Bovendien gaan dat soort veranderingen heel langzaam. Denk dan niet aan jaren maar eerder aan eeuwen.
Bij mensen zie ook nog overblijfselen van onze apen-afkomst, denk aan je stuitje!

Een paard dat je vrij laat in het wild past zich overigens zeer snel aan en zal zich vaak uitstekend kunnen redden.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:18

Beetje vreemde gedachtegang dat een gedomesticeerd dier (paard bijvoorbeeld) nu beperkte vrijheid zou krijgen? Het blijft toch in de basis een bewegingsdier...

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:46

Ik rijd op een manege voor ook gehandicapten ruiters, deze paarden kunnen daar ook niet op het land, er is geen ruimte voor. ze gaan in de zomervakantie 1 maand met vakantie op het weiland, het jaar door worden ze wel aan de hand mee genomen om te gaan grazen.

Verder heb ik 2 verzorgpaarden die ook alleen een bak hebben, een klein stukje gras waar ze eigenlijk nooit op mogen. Ze kunnen gelukkig wel los, ik zou het ook beter vinden als er nog een groot stuk land voor ze was, maar dat is niet mogelijk.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:15

Judje schreef:
Tja, een paard in de achtertuin reageert iedereen altijd raar op, maar in de meeste achtertuinen kan je ook een stal kwijt. En meer dan een stal hebben paarden in die gebieden niet.
Ik moet zeggen dat ik het - ondanks dat ik het heel vervelend vind voor de vele paardenliefhebbers in die gebieden - eigenlijk niet eerlijk vind tegenover de paarden om hun 24/7 op stal te zetten, omdat wij ze zo nodig willen hebben.
En jah, ik vind dus ook dat je geen paarden moet houden als je daar de ruimte niet voor hebt.

Helemaal mee eens. Als je een paard niks anders kan bieden dan een stal van 3x3 en af en toe een uurtje rijden moet je er gewoon niet aan beginnen. Hoe graag je het ook wilt.
Nou wil ik niet zeggen dat je perse een weide moet hebben, maar een paddock waar ze een aantal uur in kunnen met een ander paard is toch wel een minste.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:47

Ik vind het zo erg als een paard nooit of amper op de weide kan, maar vaak is het in de realiteit zo.
Paarden hebben het nodig om lekker te kunnen ravotten met soortgenootjes!
Bij ons in de manege is het wel erg, de kleine manegepony's (ong.1m40) mogen ieder weekend op de weide, maar de grotere manegepony's - en paarden komen er amper op .. vind dit zo oneerlijk! Scheve mond

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:46

merelmeis schreef:
Haha, welja Tong uitsteken krijg je straks een kromgegroeide giraffe. Toch lastig, want waar ligt dan eigenlijk de grens Verward

triest genoeg hebben wij nu een échte foto van een zebra die opgesloten was in een box.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:55

Dat meen je niet... absurd...

Een paard wat niet buiten komt is net zo absurd natuurlijk...
Ik vind het vergelijk wel sterk eigenlijk. Mensen vinden het zwaar belachelijk om een giraffe op te sluiten, maar bij paarden kan het opeens wel...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 06:45

Yamcha schreef:
Dat meen je niet... absurd...

Een paard wat niet buiten komt is net zo absurd natuurlijk...
Ik vind het vergelijk wel sterk eigenlijk. Mensen vinden het zwaar belachelijk om een giraffe op te sluiten, maar bij paarden kan het opeens wel...

Afbeelding

Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 06:58

Het ziet er ook niet uit... arm beest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:32

Is dat die een veulentje heeft gekregen?
Die kwam later gewoon met de vader van het veulentje in een wei

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:42

Prinslover schreef:
.
Mogen wij in deze buurt dan maar geen paarden houden, omdat ze niet 24/7 het land op kunnen? Moet iedereen uit deze buurt dan maar verhuizen waar ze dat wél hebben? Dit is dus mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Wat de meeste hier in deze situatie doen is het paard in de zomer zo'n 2 a 3 maanden 'vakantie' geven. Vaak rijden ze er dan helemaal niet op, of misschien heel af en toe.

Ben hier dus erg nieuwsgierig naar. Laten we het wel gezellig houden in het topic Lachen

Laten we het eens omdraaien en het vanuit het paard beredeneren:

MOGEN wij dan geen weidegang hebben omdat ZIJ zo nodig paard moeten rijden terwijl er eigenlijk geen ruimte voor is? MOGEN wij dan niet eens een lekker wilde galopje doen, uitbuitelen met soortgenoten en lekker rollen als we daar zin in hebben, omdat ZIJ geen zin hebben om verder te reizen (of te verhuizen)? MOETEN wij ons tegennatuurlijk laten opsluiten in een hokje met te weinig beweging, meer kans op ziekten en stress, .... alleen voor HUN hobby?

Denk daar eens echt over na.

Een paard heeft ook rechten. En ieders grootste recht - dier of mens - is m.i. wel dat hij zichzelf kan zijn en zich vrij kan voelen. Dat kan alleen als hij voldoende vrijheid heeft, b.v. in een ruime wei en zich niet het grootste deel van de dag te pletter staat te vervelen in een klein hokje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:26

Ik vraag mij ook af wat voor verhaal er bij die zebra-foto hoort.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:35

Als dat inderdaad die zebra is die nu met veulentje en paps in een weide loopt dan zie ik daar weinig problemen in.

Voor zover ik het heb kunnen zien op het nieuws liepen daar ook andere paarden en daarnaast ook lama's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:39

En deze mensen hadden zich er over ontfermd met mkz oid?
Als dat idd die zebra is, wat bijna wel moet want zoveel lopen er particulier niet rond, vind ik het om eerlijk te zijn wat stemmingmakerij Lachen
Beestje stond geen 24/7 op een stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:40

runningkawa schreef:
Is dat die een veulentje heeft gekregen?
Die kwam later gewoon met de vader van het veulentje in een wei

Dat verandert de zaak idd.

Dank voor de info!

@ ZoekStalling: Zeer terecht gesproken. Mensen zouden vaker vanuit het paard moeten redeneren ipv andersom. Als je een paard wilt hebben, vind ik dat je ook verantwoordelijk bent om het paard zó te houden dat je zoveel mogelijk aan zijn behoeftes kunt voldoen. En nee, 24/7 op de wei hoeft heus niet, is niet nodig, maar een paard moet imo toch wel 12-14 uur buiten komen...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:52

rachelthinka schreef:
Judje schreef:
Tja, een paard in de achtertuin reageert iedereen altijd raar op, maar in de meeste achtertuinen kan je ook een stal kwijt. En meer dan een stal hebben paarden in die gebieden niet.
Ik moet zeggen dat ik het - ondanks dat ik het heel vervelend vind voor de vele paardenliefhebbers in die gebieden - eigenlijk niet eerlijk vind tegenover de paarden om hun 24/7 op stal te zetten, omdat wij ze zo nodig willen hebben.
En jah, ik vind dus ook dat je geen paarden moet houden als je daar de ruimte niet voor hebt.

volgens jou zou dus half nederland geen paard moeten houden? beetje kortzichtig vind je niet? bij onze pensionstal was heel veel weiland en weinig luxe, tot de gemeente ons verplichte te verhuizen. ervoor in de plaats heeft de eigenaar van de stal een redelijk luxe stal gebouwd en ja we hebben minder wei en is dus beperkter in gebruik. en van slechte kwaliteit. dus ik moet me pony dan maar verkopen??

Tja, je kan het kortzichtig vinden, maar aan de andere kant, is het je waard om je pony bijna nooit tot nooit buiten te laten lopen en hem wel te houden omdat jij dat wilt?
Misschien denk je: je hebt makkelijk praten als je in Oost Nederland woont (althans, omg. Apeldoorn), maar aan de andere kant gaat bij mij het welzijn van de paarden en pony's voor het plezier dat de mensen er aan willen hebben.
Ik vind dat als je besluit een paard te kopen/leasen ofzo dat je ervoor moet zorgen om dat paard op zo goed mogeljke manier te houden en daar hoort voor mij bij: dagelijks minimaal een uur of 5 (en dan ben ik nog schappelijk) buiten moet kunnen lopen, het liefst met soortgenoten.
En ik snap dat het vervelend is voor je dat je stal is verhuisd en dat je daardoor minder weidegang hebt, maar dan kan je toch ook kijken of er nog andere stallen zijn die WEL nog die weidegang kunnen bieden?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:56

merelmeis schreef:
Ik vind het een moeilijke discussie. Je kan mensen, vind ik, niet verbieden om een paard te nemen, als ze geen beschikking hebben over een wei. .

Uuuhm, ...... waarom zou je dat niet kunnen verbieden dan? Tuurlijk kun je dat verbieden Haha! . En m.i. zou het ook verboden moeten worden om ELK dier op een manier te houden die direct tegen zijn natuur in gaat. Een schaap is een grazer, dus die kan niet op een balkon (gelukkig zien we dat dan doorgaans wel in), een rat hoort niet in de vijver en een kip hoort niet in een terrarium. Tsja, en een paard is nu eenmaal een vluchtdier dat in de natuur altijd in beweging is, dus die zou je niet 24 uur (en ook niet 23) in een kooi mogen opsluiten.

Dat het niet verboden wordt heeft altijd te maken OF met het feit dat het ons als mens even niet zo goed uitkomt dat het verboden wordt, OF met geld. Maar in feite mogen dat nooit argumenten zijn als het welzijn van het dier in het gedrang komt. En dan heb ik het niet over die enkeling die er toevallig WEL tegen kan.

Ik heb zelf ook in de situatie gezeten dat mijn paard ca. 16-18 uur per dag
op stal stond. Dit was i.v.m. de zanderige weides en een paard dat heel snel last had van zandkoliek. In de stal zetten was toen de enige optie. Toen bleek dat de situatie niet kon verbeteren op die stal, ben ik van stal verhuisd. Dat kwam MIJ minder goed uit (de stal was nl op zich hartstikke mooi, ook mooi bij het bos en ik moet nu een stuk verder rijden) maar aan de andere kant weet ik nu wel dat mijn kleine grote meid lekker de hele dag in de wei staat.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:03

runningkawa schreef:
En deze mensen hadden zich er over ontfermd met mkz oid?
Als dat idd die zebra is, wat bijna wel moet want zoveel lopen er particulier niet rond, vind ik het om eerlijk te zijn wat stemmingmakerij Lachen
Beestje stond geen 24/7 op een stal

Ik weet niet wat jij denkt dat jij weet, maar ik weet wel dat je er heeeeeeeeeeeelemaal naast zit.

Deze foto is namelijk genomen VOORDAT die mkz uitbrak. En ik kan je vertellen: in Nederland lopen meerdere zebra's rond... en in Belgie ook...

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:04

ZoekStalling schreef:
merelmeis schreef:
Ik vind het een moeilijke discussie. Je kan mensen, vind ik, niet verbieden om een paard te nemen, als ze geen beschikking hebben over een wei. .

Uuuhm, ...... waarom zou je dat niet kunnen verbieden dan? Tuurlijk kun je dat verbieden Haha! . En m.i. zou het ook verboden moeten worden om ELK dier op een manier te houden die direct tegen zijn natuur in gaat. Een schaap is een grazer, dus die kan niet op een balkon (gelukkig zien we dat dan doorgaans wel in), een rat hoort niet in de vijver en een kip hoort niet in een terrarium. Tsja, en een paard is nu eenmaal een vluchtdier dat in de natuur altijd in beweging is, dus die zou je niet 24 uur (en ook niet 23) in een kooi mogen opsluiten.

Dat het niet verboden wordt heeft altijd te maken OF met het feit dat het ons als mens even niet zo goed uitkomt dat het verboden wordt, OF met geld. Maar in feite mogen dat nooit argumenten zijn als het welzijn van het dier in het gedrang komt. En dan heb ik het niet over die enkeling die er toevallig WEL tegen kan.

Ik heb zelf ook in de situatie gezeten dat mijn paard ca. 16-18 uur per dag
op stal stond. Dit was i.v.m. de zanderige weides en een paard dat heel snel last had van zandkoliek. In de stal zetten was toen de enige optie. Toen bleek dat de situatie niet kon verbeteren op die stal, ben ik van stal verhuisd. Dat kwam MIJ minder goed uit (de stal was nl op zich hartstikke mooi, ook mooi bij het bos en ik moet nu een stuk verder rijden) maar aan de andere kant weet ik nu wel dat mijn kleine grote meid lekker de hele dag in de wei staat.

Tsja zo ken ik er ook nog wel een paar..... Ratten, muizen, cavias, vogels, konijnen enz. enz.horen ook allemaal niet in een hokje. Maar de dierenwinkels zitten er vol mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:06

op sbs 6 kwam dit paard en ze hadden het niet over de mkz van dit jaar(die is er in nL namelijk ook niet geweest), maar over die van enkele jaren terug.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:07

Vanaf 2001 geloof ik dat die zebra bij die familie was.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:12

Zou wel heel erg speciaal zijn...

Niet dat ik koppig wil doen hoor, maar aangezien je zei: "Die kwam later gewoon met de vader van het veulentje in een wei", ben ik nu toch benieuwd. Hoe kan een mannelijke zebra samen met een andere mannelijke zebra een veulentje krijen? Genetische manipulatie? Of.... zit je er toch naast?