het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:10

Ik meende dat ik het vannacht heb horen regenen, maar de paddock is totaal niet nat ?? Snap er niets van :)

@horsi: ben je niet bang dat ze nu de grasjes met wortel en aarde/zand gaan eten?? Of komen ze er voorlopig nog niet op?
@karin: sterkte met de shet!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 09:51

Ik zit thuis te werken voor het werk met mijn rijbroek aan.... In de hoop dat het vanmiddag droog blijft en mocht het even kunnen niet te hard waait....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:19

Er trok hier net een hele donkere wolk voorbij, maar er viel niets uit en nu schijnt de zon weer, maar ik moest wel een fleece vestje aan terwijl ik gister nog in een korte broek liep.
Ik heb de indruk dat er eindelijk en héél voorzichtig wat gras gaat groeien op mijn postzegelweitje.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:53

Balko schreef:
Ohhnee Karin!
Mijn shet is ook zo gevoelig voor hb, erg lastig om ze te houden.
Hopelijk komt het weer goed!

Ohja Belker, je vroeg wat regen nou dat is gelukt.
Hier is het (helaas) droog gebleven. Eigenlijk moet ik zelfs mn baan al gaan sproeien…

Tessabo,
Midibaaltjes kan je ook rollen, net slagje groter maar moet de loonwerker ook kunnen maken.
Kleine moet je op kunnen slaan. Heb je genoeg ruimte?
Midibaaltjes kan je laten wikkelen en buiten bewaren.
Je kan gewoon de plaatselijke loonwerker benaderen hiervoor.
En als jij een mooi grasland wil voor je paarden, zou je ook moeten bemesten en of injecteren. Kalken kan ook nodig zijn.
Doe je dat niet, groeit er weinig en krijgt onkruid snel de overhand!
Je loonwerker kent de grond in de omgeving en kan je adviseren hoe je de grond het beste verzorgd.

Balko:
ik kan geen verpakt hooi meer voeren, daar krijgt mijn merrie dunne mest van. Opslag wordt wel lastig thuis, heb alleen nog een carport ter beschikking en een houthok dat leeg is :D. Mocht er echt veel vanaf komen, dan moet het in de veranda, gelukkig is die groot.
Ik wil proberen een composthoop te maken op het grotere weiland, maar ik vrees dat ik qua bemesting dan nooit genoeg ga "produceren" met maar 2 paarden. Wanneer bemesten jullie altijd? 1 x in het voorjaar? Ik zit ook in wat apps op FB en daar zijn ook veel mensen die zeggen "niet mesten". In ieder geval geen drijfmest, daar maak je het bodemleven mee kapot en je verdicht de grond met een zware tractor. Ik sta in dubio ....

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:10

DuoPenotti schreef:
Dit is een stukje van een oude weide sleep. Heeft iemand voor mij gemaakt.
Nog best zwaar. Maar juist dat lomp trekken vind hij wel grappig.

Dat zou ik mijn paard nou ook nog wel willen leren, heb alleen geen tuig. Wel sinds kort een sleepje voor achter de gazonmaaier, heb 'm alleen zonder zweng gekocht, dus daar moet ik dan eerst weer wat voor hebben. Tuig is ook duur. En ooit in het verleden eens iets geprobeerd met haar, maar toen schrok ze ergens van en trok het tuig kapot (van iemand anders :roll: )

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:15

XladyX schreef:
Moska schreef:
Jippie. Heb brief van gemeente naar aanleiding van het vooroverleg voor het aanleggen van bak en paddock. Ze geven positief advies en we hoeven geen archeologisch onderzoek te laten doen. Alleen moet ik voor het daadwerkelijke vergunningsaanvraag technische tekeningen aanleveren van de bak en het hekwerk. Hoe doe ik dat? De bak is zand met een grondwal eromheen met, als het nodig is, palen met lint. Wat valt daar technisch aan te tekenen? >;) Als ik komend weekend een gaatje heb, dan ga ik proberen de vergunningsaanvraag te doen. Heb het al eerder geprobeerd, maar wat een draak van een systeem zeg.

Volgens mij is doorspoelen ook voldoende. En anders kijken of je de leidingen met een reinigingsmiddel kunt spoelen? Dat zal vast bestaan.

Als je wil kan ik je mijn "bouwtekeningen" doorsturen, ik heb net het hele proces doorlopen (en vergund gekregen gelukkig) incl hekwerk van 125cm wat ze zgn een bouwwerk vinden en speciaal door de commissie moest :+

Oeps, wij hebben het kleine weilandje achter ons huis 3 jaar geleden in een houten omheining gezet ... maar geen vergunning voor aangevraagd hoor ... gelukkig vonden al onze buren het mooi, maar daar kan de gemeente dus ook wat van vinden? Hm

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:29

Karin_deB schreef:
Ah gos arme kuiken.

@Fee, welkom! Ik zou ook een graasmasker omdoen.
Ik ga dat bij mijn ruin ook doen. Ondanks afgewogen hooi en strookbegrazing blijft hij tonnetje rond dus het zal wel moeten.

Ik heb vandaag de matten uit de stal gehaald en helemaal schoongespoten + de stal schoongespoten.
Rotwerk maar voldaan gevoel nu het klaar is.
Nu hopen dat het voldoende droogt vandaag anders gooi ik de paarden een nachtje in de bak.
[ [url=m/B2vkDr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hee, zijn dat Mayo-matten? Als ja, hoe bevallen die? ik wil ze ook aanschaffen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:49

@Tessabo
Ik bemest nooit. Ik heb bodemonderzoek laten doen en daar uit een plan gekregen voor de komende vier jaar. Hieruit bleek dat er nog ruim voldoende meststoffen beschikbaar waren maar dat ik juist graszout e.d. moest uitrijden. Is eventueel ook wel de moeite waard om naar te kijken?

Hier wel nog niet echt regen gehad vandaag. We gaan het zien, een buitje zou wel fijn zijn voor het gras.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:08

Tessabo schreef:
Oeps, wij hebben het kleine weilandje achter ons huis 3 jaar geleden in een houten omheining gezet ... maar geen vergunning voor aangevraagd hoor ... gelukkig vonden al onze buren het mooi, maar daar kan de gemeente dus ook wat van vinden? Hm

Dat ligt eraan wat het bestemmingsplan is, maar wij zitten op agrarische grond voor de rijbak en weide en daar mag je een hek op maken tot 1 meter hoogte. Daarboven heb je officieel een vergunning nodig. Nu gok ik dat het heel erg vaak gedoogd wordt, maar ik zat al in de aanvraag voor de vergunning en had geen haast. Tot ergenis van de gemeente, oa "als je het hek nou 1 meter hoog maakt en tekent, kunnen we het per direct vergunnen en hoef ik het niet voor te leggen aan de commissie", maar ik heb dus de tijd en wou gewoon een fatsoenlijk, legaal hek. Betalen voor de aanvraag moest ik toch al :+

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:15

Tessabo, als je het heel droog wikkelt gebeurd er weinig meer mee.
Dan mbt het niet bemesten. Ansich prima, maar dan moet je wel voldoende land hebben of bij willen voeren en accepteren dat ze op schrale grond staan.
Want dat groeit er weinig.
De trekkers rijden op brede banden dus de schade die dat aanricht ben ik niet bang voor.
Tenzij je net nieuw gras hebt is die bovenlaag echt al stevig zat.
Wij hebben ook stukken onbemest land maar de opbrengst is minder dan de helft. Dus het is maar net wat je wil.
Ik bemest elke keer na het verweiden en dan niet veel maar genoeg om er weer de groei in te krijgen.
Maar ik ben boerin en kijk dus ook anders tegen grond en onderhoud aan dan de gemiddelde hobbyist haha.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:21

@Balko ik weet niet of het tegen mij gericht was omdat ik zei dat ik niet bemest. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet hooi, maar als ik nu mijn land zou bemesten zou dat gewoon weggegooid geld zijn. Er is nog meer dan genoeg voor de komende jaren in de bodem aanwezig doordat de grond bij ons eerder gebruikt is als akkerland/weide met bemesting.
Er is een berekening gedaan aan de hand van mijn doel/gebruik maar mijn paarden staan sowieso 's nachts op stal dus krijgen daar altijd hooi aangeboden. Enkel in de winter als er niets staat voer ik buiten bij.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:46

Tessabo schreef:
Karin_deB schreef:
Ah gos arme kuiken.

@Fee, welkom! Ik zou ook een graasmasker omdoen.
Ik ga dat bij mijn ruin ook doen. Ondanks afgewogen hooi en strookbegrazing blijft hij tonnetje rond dus het zal wel moeten.

Ik heb vandaag de matten uit de stal gehaald en helemaal schoongespoten + de stal schoongespoten.
Rotwerk maar voldaan gevoel nu het klaar is.
Nu hopen dat het voldoende droogt vandaag anders gooi ik de paarden een nachtje in de bak.
[ [url=m/B2vkDr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hee, zijn dat Mayo-matten? Als ja, hoe bevallen die? ik wil ze ook aanschaffen.

Klopt, zijn inderdaad de mayo matrassen!
Bevallen prima! Ze liggen er zonder strooisel heerlijk op.
Ik heb er uiteindelijk toch strooisel op moeten gooien omdat die eikels van mij er allemaal op plasten en dan liep het onder de matten en dat meurde :r

Mocht je ze willen aanschaffen geef ik wel als tip mee om ze door hun te laten leggen.
Ik wilde daar op besparen en heb het op maat snijden zelf gedaan maar dat was een pokke werk en niet netjes geworden ;(

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:51

Goed nieuws wat de shet betreft!
Rechtervoetje is uitverdoofd en daar zit echt het probleem. Verdoofd liep ze goed.
Foto gemaakt omdat we bang waren dat hoefbeen verder gekanteld zou zijn maar dat is niet zo *\o/*
Correctie door de smid was ook netjes gedaan.
Prognose is toch goed alleen het wordt nog een proces van enkele maanden.
Zelfs de DA zag hoe depri ze is dus ze mag weer bij de rest staan *\o/*
Als de andere 2 op de wei staan zet ik haar dan even op stal zodat ze even kan rusten.

Ze heeft gelijk ook haar 5 minutes of fame te pakken :D
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:06

@Karin dat is fijn nieuws voor de shet! Leuk ook zo'n foto op kantoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:12

Goed nieuws karin! En geweldige foto.

Wellicht een Hoefschoen om de druk op de zool wat te verlichten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:14

Wat een goed nieuws.

Haha leuke foto :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:55

Leuke foto :) Idd schoen met zacht zooltje kan verlichting geven.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:07

Wat fijn Karin. Leuke foto.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:54

Ohhh wat leuk, zo'n stagiaire wil ik ook wel <3

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:27

Goed nieuws voor de shet, fijn Karin. Haha die foto. Wat leuk.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:31

Ik heb een shet die lichte verkanteling heeft. Met de kindjes vind ik ijzertjes spannend voor de teentjes.
Welke hoefschoenen zouden jullie adviseren?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:39

Meet de hoeven goed op en kijk wat past. Voor die kleintjes is het lastig fijne schoenen vinden.
Ik ze.f zou scootboots minis of de flexhoof boots nemen. Zie www.hoofwear.com.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:06

MarjanB schreef:
Goed nieuws karin! En geweldige foto.

Wellicht een Hoefschoen om de druk op de zool wat te verlichten?

Ze heeft nu nog zooltjes met kleefverband eronder maar hoefschoenen zou zeker iets voor de toekomst zijn inderdaad.

Weten jullie of er ergens nog gratis te zien is wat voor bestemming een perceel heeft?
Er is wat te koop gekomen bij ons in de straat dus ik wil weten wat de bestemming is met ook op mogelijkheden maar overal moet je betalen -O-

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:46

Pfoe geen idee

Hier geen ervaring met hoefschoenen.

Hier aan de frees.
Ouwe beestje moet er hard aan werken.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:56

Wat fijn van de shet en wat een geweldige foto!

Dat is zeker een zware klus Horsii. Daar knapt het wel van op.

Karin, ik heb die info volgens mij van de site van de gemeente.

Ik zie mijn vriend met Diekke in uitgelicht ha ha.
Hij wordt trouwens fanatiek, want hij heeft zich voor 11 juni weer opgegeven voor Trec:D

Vanmorgen toen ik uit bed stapte verrekte ik mijn nek :( . En die doet al de hele dag flink pijn.
Het was hartstikke druk qua werk, dus maar met een kussen in mijn rug gewerkt.

De hoefsmid kwam tussendoor nog en de dames staan er weer netjes op.
Ook de afspraak gemaakt voor Tess bij de fysio die aan de kliniek verbonden is. Mooi balen, hij komt niet aan huis. Hopelijk worden het niet teveel ritten overdag richting kliniek. Zal de baas leuk vinden

Ik ben maar niet gaan rijden vanwege mijn nek, maar ik ben wel begonnen met mijn deel van de schuur op te ruimen :D

Nu lekker op de bank. De buurvrouw kwam wat zelf gemaakte koffielikeur brengen, dus ik weet wat ik zo ga drinken :o