Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:35

Met die wind wil je idd niet de weg op.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:37

Hier staan de paarden wel gewoon buiten, en morgen en vrijdag ook gerust. Ze zijn niet van suiker, ik moet gewoon werken en ze gaan dus voor het werk naar buiten en als ik weer thuis kom gaan ze weer fijn naar binnen. Ze hebben wat hooi in netten erbij, kunnen achter de haag uit de wind staan en verder tja, het is wat het is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:22

Hier staan ze ook buiten maar zie ze nu toch wel steeds vaker binnen staan met dit weer. Denk dat ze er ook echt klaar mee zijn := Ik heb getwijfeld om Cheetah een deken op te leggen maar ben ook veel te bang dat hij zich kapot zweet met zijn teddyberenvacht dus toch maar niet gedaan

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:30

Helaas is de sneeuw hier ook overgegaan in regen (met af en toe wat sneeuw vlokken). Gisteren had ik ze allemaal een regendeken opgelegd, maar ze stonden er allemaal onder te zweten (1/2 graden). Dus nu staan ze in hun blote kont in de regen. :+

Afbeelding
Nu wel even een bende, gelukkig lijkt het op de foto wel erger dan het is (alleen bovenste cm is modder, dus ze zakken er gelukkig niet in weg).

De kleintjes gaan in mei (beetje afhankelijk van het weer) lekker met een groepje jonge hengsten van 6-8 en 1 volwassen ruin 24/7 de grote wei op. Ongeveer 8 hectare grasland en 2 stukken bos, dus wel fijn voor ze. *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:07

Ze hoeven zich iig niet te vervelen... er 'groeit' wel een rare paal uit dat paard :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:11

Het is een echte hengst. _O-

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:22

Solleke, ik heb ook al een stukje ingezaaid. Het spoelt daar niet weg en ik hoop dat het idd komende week gaat groeien.

Hier staan ze nog met liner onder de regen deken. Ik ben al Deurle dag de hort op. Nu met Jones naar de DA. Ze is 11 en is nu incontinent. Maar even nakijken. Ze zit vol artrose, heeft pijnstillers en daardoor ook maag/darm problemen. Even een en goed plan maken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:48

Ze voorspellen hier van windkracht 8 tot zelfs 12 op de top. Dus ik heb nu te ch echt het zeil maar van de tent afgehaald. De paarden hebben een water en winddichte deken op en staan met storm toch niet in de tent (ze zijn gelukkig slim genoeg).

Afbeelding

Helaas ligt er op veel plekken nu wel weer een laagje water terwijl het net weg was. :( Maar goed, de heuvel is droog en overal zitten er roosters of platen onder dus ze staan stevig.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:19

hier is het gelukkig even droog en staat alles buiten, de paddock is ook nog niet nat, maar dat zal de komende dagen wel veranderen. Met die miezer en harde wind haal ik ze binnen.
Dat is het voordeel van thuiswerken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:21

Hier staan ze nu ook de hele dag buiten. Goed weer op zich.
Morgen en de dag daarna kijk ik wel. Ze gaan naar buiten maar hoe lang weet ik niet.
Raar weer de laatste tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:35

@malenka: wijs besluit!
Ik ben blij dat mijn schuiltent achter de stallen staat en dus minder wind vangt.

Er kwam net een nestkastje uit de boom gewaaid en die mag na jaren ook wel wat versteviging gebruiken :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:13

Ik kijk het weer nog even aan of ik ze naar buiten doe of niet. Of morgenmiddag pas naar buiten.
Vanmorgen wel de schuifdeur van de stal dichtgelaten. Als daar de wind onder komt... dat dak is er in 2017 al eens afgewaaid.

Ze staan nu wel buiten maar denk dat ze straks héél graag weer naar binnen willen :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:39

Hier vannacht en morgen wat extra hooi in stal, dan zien ze zelf maar wat ze doen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:56

Ik voer nu hoofdzakelijk binnen.
De wei is echt heel erg nat nu.
Helaas doen ze t dus maar even op 200m2 wat goed en droog is.
Ze mochten even spelen in de bak tussen de middag. Morgen ook weer en vanaf vrijdag rijd ik ze gewoon beiden en dan zijn ze hun energie ook kwijt.
Maar, ben wel klaar met alle wind en regen. Alleen de wind en regen nog niet met ons :D Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:24

Ik heb hier ook het erf net stormproof gemaakt.

Windkracht 8 hebben we hier eerder nog niet gehad volgens mij. En hier is het altijd erger dan elders lijkt het omdat we dus langs 3 kanten rondom ons de westerschelde hebben en verder alleen maar open land.

Ook geven ze springtij af vrijdag dus ik vrees dat de huizen op het veerplein weer in het water zullen staan :=

Ik wil zomer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:05

Aan de kust is springtij niet leuk nee. Vroeger toen ik nog in Harlingen woonde kon ik bij storm vanuit het zolderraam de zee over de dijk zien slaan.

Hier iig alweer regen, straks maar weer binnen zetten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:26

Hier geen beschutting op de wei en ook al regelmatig lint kapot gewaaid. Moet morgen hele dag naar begrafenis aan andere kant van het land. Dus ze hebben morgen pech helaas en wordt een dagje binnen voor ze. Nou staat mn Spanjaard uit zichzelf ook al de hele dag binnen met de deur van z'n box open naar de paddock :)) dus die zal het niet zo erg vinden. Die wacht net als ik op zon en warmte :))

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:49

Hier zijn de zadels weer goedgekeurd. Vrijdag heb ik de les definitief afgezegd, het zou hier in het binnenland pas later op de dag gaan stormen maar mijn instructrice zit ook vast op Terschelling. Varen geen boten vanwege het weer.

De paarden hun zadels zijn vandaag weer gecontroleerd. De grote was alles in orde ondanks zijn meer dan een jaar vakantie. Hoefde niets aan gedaan te worden.
De IJslander zijn zadel lag niet helemaal lekker meer. Het midden draagt niet mee op dit moment vanwege afgenomen bespiering terwijl de voor- en achterkant heel netjes liggen en het zadel ligt verder ook netjes in balans. Voor nu een passende oplossing gevonden met bijvullen en een onderlegger totdat de bespiering weer is toegenomen.

Ik hoop zo dat de weerberichten voor volgende week kloppen, droger weer...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:56

Hier ook ingezaaid van de week, ik duim flink :D

Hier zijn ze allemaal zuur door het weer en kijken mij aan, maar binnen staan ho maar _-:(

Maar goed, they will live.
Ik heb zaterdag weer mn eerste les in 2 maanden gepland staan maar vrees een beetje voor mn bak :=

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 06:34

Hier stormschade, verdorie. Uurtje geleden wakker geworden van een vallende boom. Halverwege afgebroken en natuurlijk precies door de omheining heen en deels op de stal. De stal is kapot, de paarden vond ik snorkend in een hoekje van de paddock. Die zijn geschrokken, maar heel. Dat is wat telt. De boel afgezet zodat ze niet bij de gevallen boom/kapotte stal kunnen komen en bij daglicht maar even kijken hoe het ervoor staat. Nu eerst maar aan het werk, want slapen zit er natuurlijk niet meer in.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 07:42

Flew schreef:
Hier stormschade, verdorie. Uurtje geleden wakker geworden van een vallende boom. Halverwege afgebroken en natuurlijk precies door de omheining heen en deels op de stal. De stal is kapot, de paarden vond ik snorkend in een hoekje van de paddock. Die zijn geschrokken, maar heel. Dat is wat telt. De boel afgezet zodat ze niet bij de gevallen boom/kapotte stal kunnen komen en bij daglicht maar even kijken hoe het ervoor staat. Nu eerst maar aan het werk, want slapen zit er natuurlijk niet meer in.

Ach oliebol zeg!! Gelukkig de paarden ongedeerd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:02

Wat vervelend Flew, hopelijk kunnen jullie de schade snel oplossen.
Het stormt hier behoorlijk, geen oog dichtgedaan. Paarden op camera gevolgd, die hebben de nacht wel redelijk rustig doorgebracht.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:10

Flew, wat heftig. Gelukkig zijn de paarden verder oke ondanks dat ze geschrokken zijn. Hier even gewacht met buitenzetten totdat het licht aan het worden is (nu dus) dan kan ik tenminste zien hoe het er buiten uitziet.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:11

Ik zit nu even in twijfel voor wat betreft hoe verder. Misschien kunnen jullie meedenken. Mijn paddock is aan alle kanten omzoomd door bomen. Eentje is dus buiten de paddock afgebroken en deels op de stal terechtgekomen. De stal is nu voor de helft niet meer bruikbaar, er is nog enkel een afdak over, dat staat wel stabiel. Als we het ergste nou gehad hadden, had ik de paddock afgezet en het zo gelaten tot we de boel gefikst hebben. Echter, het schijnt morgen nog veel erger te worden. Ik voel me er dus niet goed bij om de paarden tijdens de volgende storm in de paddock te laten staan.

Volgens mij heb ik dan twee opties:
1) Hoek van de (erg natte) wei afzetten buiten bereik van vallende bomen, de paarden daarop zetten en accepteren dat het even een blubberige bende wordt en de paarden geen stal (wel deken op) hebben, maar wel veilig en op een voor hen bekende plek staan.
2) Kijken of ik ze elders kan onderbrengen tot en met het weekend. Ik weet alleen niet waar en het is nou ook bepaald geen weer om met de trailer op pad te gaan.

Wat zouden jullie doen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:19

Oh wat enorm rot dat je schade hebt.

Hoe ver moet je met de trailer?
Ik meen dat rond 3 uur de wind even wat minder word?

Maar geen makkelijke keuze in wat te doen.
:knuffel: