[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 08:48

Je kan gaan voor de twee opties samen? Dat lijkt me een mooie aanvulling op elkaar. Een natte wei in deze droge zomers is ook wel heel fijn, onderschat dat niet. Je gras blijft langer heel dan gras op een hoger gelegen stuk. Je kan heel beperkt op het gras en je zou er voor kunnen kiezen om voor je haf het zelfs helemaal te laten uitbloeien, waardoor je nog best lang wél gras kan geven maar waar veel minder voedingswaarde in zit en meer knabbel aan is.

En de plek waar je nu bent met je paarden is niet oké of niet oké genoeg? Je wil graag verbeteren? Het is een verbetering, die twee opties tesamen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:10

Het klikt niet met de paarden waar ze nu mee staan en dat stuk moet helemaal bewerkt worden. Dus we moeten weg van dat stuk. Er zijn eigenlijk 4 opties.

1. Hoger gelegen stuk. Deze is eigenlijk altijd droog.
Maar geen beschutting. Er staat een haag omheen en dat is het. Verder zijn ook dit vakantieweitjes die gebruikt worden, dus in de zomer hebben ze een klein stuk (zeg 20x40) en geen optie tot verweiden.

2. Het eerdergenoemde stuk van de vakantieweitjes. Dat is in de winter volledig te gebruiken, in de zomer zou ik 1 of 2 kleine weitjes tot mijn beschikking hebben. Er staan aan 1 kant bomen voor voldoende beschutting. Een deel van de weitjes ligt hoog en dus droog. Een ander deel laag, dus nat maar veel gras in de zomer. Maar zo klein weitje dat het snel op is (ook weer ongeveer 20x40). Hoeft geen probleem te zijn, want er is hooi. Maar beperkte loopruimte vind ik ook een nadeel. Nadeel is ook het verloop van de vakantiepaarden. Dit stuk wordt altijd gebruikt voor vakantiepaarden die er een weekend of een week staan en dan weg gaan en andere voor terug komen. Mijn haflinger heeft verlatingsangst en kan slecht tegen verandering. Dus dat is iets om in het achterhoofd te houden.

3. Het lage perceel. Maar daar staat dus veel water. Verder is het perfect. Veel beschutting van bomen, geen vakantiepaarden, genoeg gras en zelf te managen. Maar nat zodra het een paar dagen regent.

4. Combinatie van 2 en 3. Natte maanden op 2, droge maanden op 3. En met droge weken in de herfst/winter kan 3 dan ook.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:46

Oh, dan 2 en 3, sowieso. Optie 1 is dan eigenlijk geen fijne optie hé!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:48

Nee vind ik ook niet. Wel hoger gelegen en daardoor droog. Maar verder zie ik geen voordelen :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:51

En prijsgewijs lukt het ook?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:58

Prijs blijft hetzelfde waar ik ook ga staan. Het zijn allemaal stukjes grond op hetzelfde terrein. Ik betaal een all in prijs per maand, dus incl water, hooi, enz.
Moet alleen verder alles zelf doen. Maar dat verandert niet.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:33

Zoals ik het zie is optie 1 geen goede optie, en optie 2 eigenlijk ook niet. De hele zomer op 20x40 en wisselende buurpaarden lijkt me geen succes. En dat je geen track kan aanleggen terwijl je dat zo graag wilde vind ik ook jammer. Ze bewegen echt veel minder als ze alleen op een weitje staan.
Optie 3 is in de winter niks, ik ken hier in de buurt ook lager gelegen weides en dat wil je echt niet, wat een drama.
Dus als je de mogelijkheid hebt tot winter optie 2, en zomer optie 3 dan lijkt me dat veruit de beste optie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:45

Fijn dat jullie meedenken. Ik vind optie 4, dus 2 en 3 ook de beste :j
En dan de winterweitjes niet bij elkaar trekken maar openingen maken vind ik wel een hele goeie tip. Dan stimuleer je ook beweging.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:27

Dat lijkt mij ook de beste optie, dan heb je van beide stukken het beste :j

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:37

Wat balen dat het niet klikt met de pony waar je eerst bij zou komen Daihyo, dat plekje zou wel zo mooi zijn. Waar je nu terecht kan, optie 3, is dat dan waar de paarden van carolien stonden, daar achterin? Zou je het water niet kunnen proberen af te voeren naar de poel of de greppel tussen het andere perceel, volgens mij zit daar toch een greppel. En dan misschien een goed droog stuk zand maken bij de bomen, eerste weitje zeg maar. Als je daar wat zand zou mogen storten en eventueel wat (half)verharding hebben ze daar een goed droog en beschut plekje.
Voor de drogere maanden lijkt me dat sowieso de beste plek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:30

Ja dat plekje viola. Carolien gaat weg, dus dan komt dat vrij. Er zit inderdaad een greppel, maar het loopt precies naar de andere kant af. Als het leeg eens maar eens kijken of er wat aan te doen is :j
Voor nu is de winterwei (andere kant van de greppel :D ) klaar. 3 weitjes bij elkaar getrokken, 3 voerplekken ingericht. Zeiknatte voeten inmiddels, kaplaarzen vergeten en het gras staat hoog en is nat :+
Heb er meteen 1,5 baal neergelegd verspreid in netten. Daar zouden ze in theorie een dag mee kunnen doen. Ben benieuwd.
Afbeelding

En van de andere kant
Afbeelding

Vond nog een losse paal. Dus gelijk maar gebruikt als voerplek voor 2 plakken :))
Afbeelding

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:01

Dan zou ik inderdaad voor de droge maanden voor dat plekje gaan, zit je toch wat minder tussen alle gasten en gastpaarden. En als je dan voor nu op deze winterwei terecht kan, kan je tegen volgende winter weer zien of je de achterste wei enigszins droog krijgt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:11

Ja precies :j
Dan is er tijd genoeg.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:27

Leuk plekje! Dat lijkt me een goeie vooruitgang dan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 15:40

Zo, ze staan. Geen gedoe. Prioriteiten zijn helder :Y)
Ik hoop dat we nu eindelijk ff rust hebben en dan straks op het gemak het andere stuk bekijken en waar nodig aanpassen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:58

Fijn! Dat ging vlot! Goed gedaan!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:34

Leuk topic, ik kom me ook melden. Wij hebben sinds 2 jaar een paddock paradise aan huis op een stuk grond van ongeveer 8.000m2. Mijn 2 paarden staan hier met 3 andere paarden die in pension staan. We hebben een grote rijbak, 3 stukken wei en daar omheen en tussen looppad. Verder een schuilstal van 5x6 en een grote verharde uitloop.

We hebben op dit moment nog weinig beplanting maar gaan over een paar weken aan de slag met de aanplant van 400 boompjes en struiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:44

Een heel leuk topic dit, ik lees al een tijdje mee en zie prachtige plekjes voorbij komen en ook veel info en tips.

Wij zijn ook rustig aan het rondkijken naar een huis met grond waar paarden bij kunnen. Oppervlakte wat we dan aan 2 a 3 paarden willen geven is 5000m2 of iets meer als dat mogelijk is.
Wat we nu op het oog hebben betreft agrarische bestemming voor de wei van 5000m2, daarnaast nog woonbestemming met de woning en schuren.
Het ligt op zandgrond

Afbeelding

In het midden van de wei ligt een greppel zodat de wei licht afloopt bij regen. Ik kom dus niet verder dan deze schets, omdat mijn inziens de mogelijkheden klein worden met de greppel in het midden. Opzich is dit idee verder wel handig. Rood zijn doorgangen/poorten, je kunt dus makkelijk vanaf de woning de track op, en vanaf daar makkelijk de 2 weides in.

De rijbak/extra wei ligt op de woonbestemming, of we daar iets voor de paarden zouden gaan maken of privé tuin is nog onbekend. Ligt ook aan de regelgeving uiteraard.. wat mag hier wel en niet..

Ik zie hier in het topic heel veel zandpaden/grond gekeerd. Mijn angst is modder/in de winter een horror.
Nu hebben we al wel op website van gemeente gekeken of je op de agrarische grond de grond mag keren zodat zand boven komt, maar dat is niet duidelijk.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Aangevraagd of gewoon gedaan? En zoals een poel graven? Mag dat zomaar?
Zoals een rijbak lees ik ook veel over, als je dat met houten omheining doet zou het als bouwwerk gezien worden en moet er een vergunning aangevraagd worden. Als je het met palen en lint doet, wordt het weer makkelijker.

En ik lees veel dat omheiningen 1 meter hoog mogen en anders moet het ook weer aangevraagd? Zeker voor de buitenomheining is 1 meter heel laag natuurlijk met paarden. Iemand hier nog info over?

En dan hebben we nog beplanting. Heel leuk overal eetbare struiken en bomen, maar ook dat is ons nog onduidelijk of dat zomaar mag op agrarische bestemming.

Morgen gaan we in ieder geval de desbetreffende gemeente hier even over bellen :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:12

Ik weet niet hoe diep en stijl de greppel is? Maar als dat meevalt kan je natuurlijk ook prima een pad door de greppel maken bij wijze van "doorwaadplaats". In de winter zal je die dan waarschijnlijk dicht moeten doen dan wel de bodem en kanten daar verstevigen.

Modder en blub is eigenlijk altijd wel op te lossen, maar afhankelijk van je ondergrond etc. kan het soms wel een enorm vermogen kosten... Dat het op zandgrond ligt scheelt echt al de wereld! En verder is het toch in de praktijk kijken hoe het gaat. En vooral ook hoe het zich over de jaren heen houdt (naarmate er langer paarden op lopen verdicht de grond waardoor opvolgende winters anders kunnen zijn).

Via https://www.ruimtelijkeplannen.nl/ kan je je stukje grond opzoeken en kijken wat de regels zijn. Dat verschilt enorm per gemeente en vaak ook nog weer per locatie in diezelfde gemeente. Wij mogen bijvoorbeeld wel van alles aanplanten, maar alleen inheemse beplanting. Voor de rijbak heb ik goed de regels uitgezocht en een vergunning aangevraagd ("handelen in strijd met het bestemmingsplan" oid) die gelijk voldeed aan alle door hun gestelde regels. Dan weet je eigenlijk bij voorbaat al zeker dat het vergund wordt. Bijna niemand regelt hier overigens een vergunning, maar je ziet toch wel eens gemeentes waar nooit gecontroleerd wordt opeens toch niet meer gedogen. Of dat je in een later stadium toch buren krijgt die niks met paarden hebben en graag moeilijkheden maken... Dan heb ik het liever maar gewoon allemaal officieel netjes geregeld!

Of de omheining hier officieel meer dan een meter hoog mag zijn weet ik dan eerlijk gezegd weer niet. Dat is voor mij geen optie en heb ik dus gewoon gedaan. Máár, ik zorg wel dat het er netjes uit ziet (vind ik zelf ook belangrijk). Dus (bijvoorbeeld) geen lelijke slap hangende witte cord/lint. Maar terra cord van Gallagher wat mooi wegvalt in de omgeving (van dichtbij is het wel gewoon goed zichtbaar). Alles netjes opgespannen.

Hier weer aan het werken aan een nieuw stukje track :D
Een extra slinger met een "rotonde" halverwege waar ik een boom in ga plaatsen. Langs de buitenkant komt een wilgenhaag.
Afbeelding

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:38

Fijn Amanda! Hopelijk nu wat rust voor jullie.

Ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien na het planten van de 400 ( _/-\o_ ) bomen en struiken SSDesign! <3

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:08

Dank voor het meedenken MarliesR!
Ben jou topic al vanaf het begin met heel veel plezier aan het meelezen, wat hebben jullie het onwijs mooi voor elkaar!

Ruimtelijkeplannen.nl hebben we inderdaad doorgespit.
Daar staat in voor de agrarische bestemming (het paardengedeelte van het eventuele perceel) dat een schuilstal ter plaatse van ‘ specifieke vorm van agrarisch - schuilstal’ toegestaan is.
1 paardenbak is per agrarisch bedrijf toegestaan uitsluitend binnen het bouwperceel, danwel ter plekke van de aanduiding "specifieke vorm van agrarisch - paardenbak"
Het aanleggen/onderhouden/in standhouden van groensingel mag ter plaatsen van aanduiding ‘groen’.

Dat vind ik dus vrij onduidelijk. Een schuilstal mag op de agrarische grond als dat aangeduid is als specifieke vorm van agrarisch - schuilstal. Is een agrarische bestemming dan nog weer onderverdeeld in specifieke vormen en hoe kom je daar achter? Hetzelfde met de paardenbak, ook als specifieke vorm van agrarisch, maar dan ook nog als agrarisch bedrijf, dat hebben we niet.
Beplanting lijkt wel duidelijk.

Ik ga er maar vanuit dat de gemeente opheldering kan geven.
Is ook zo zonde als na 5 jaar iemand aan de deur komt en dat alles weg moet :Y)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:42

Ik neem aan dat je in Nederland woont, daar weet ik weinig van. In België is er veel grijze zone maar kunnen ze over alles moeilijk doen. Anderzijds zie ik hier paardeneigendommen uit de grond schieten met faciliteiten dat je denkt "hé?!" En vraag ik me af hoe mensen OF hun vergunning bij de cornflakes krijgen OF ze mij op de gemeente niet graag zien. (Betaal nochtans ook netjes belastingen..)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:45

Hebben jullie nog tips qua voerplaatsen?
Ik wil er graag een voerplaats bij maken achterin de track, maar weet nog niet hoe.
Ik had paaltjes in de grond geslagen om hooinetten aan te hangen, maar die waren binnen 2 dagen omgeschuurd... -O-
Toch zie ik hier genoeg foto's van hooinetten aan paaltjes voorbij komen, hoe doen jullie dat?

Een hooibak erbij lijkt me ook wel handig, maar hoe vind je zoiets? Ik zie op marktplaats bedragen van €120 euro voorbij komen, en halve IBC vaten van €65 of meer, ik hoopte eigenlijk op iets betaalbaarders, of ben je zoveel geld altijd wel kwijt?

@daihyo fijne update! Het ziet er goed uit, hopelijk zijn ze gauw gewend. Jij hebt ook wel handige hooibakken.

@SSdesign dat ziet er heel goed uit! En wat heerlijk dat je dit aan huis hebt :)

@Wieke volgens mij mag een rijbak op woonbestemming niet, maar met navragen weet je het zeker! Ook qua mogelijkheden voor agrarische bestemming. Paardenhouderij is toch vaak wat grijs gebied, is vaak meer sport/hobby dan agrarisch, waardoor de regels soms moeilijk toe te passen zijn.
Navragen is het beste, met als risico dat ze dus weten dat je bezig bent en het mogelijk eerder door hebben als iets niet voldoet aan de regelgeving. Maar goed, wel zo fijn als alles netjes geregeld is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:50

Hoe lang zijn je palen en hoe ver had je ze de grond in?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:53

Wij hebben palen van 180 voor de hooinetten, en ik denk tot 60 a 70 cm in de grond. Bij ons laten ze ze gewoon staan, maar hebben ook borstels etc hangen waar ze aan kunnen schuren.

Voor de bakken is het goed opletten wat er voorbij komt. Zag er laatst 3 (palletboxen) voor €100 samen. Maar dat was voor ons wat ver weg. Hadden zelf mazzel met een koopje, €20 per stuk.