Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 20:36

Hahaha ja zo'n situatie was dit ook :')

Als ze echt plat liggen met hun achterbenen zo stijf....

Ik weet niet, dan ga ik het toch altijd even checken :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:08

Zo stond ik vorig jaar met een stalgenote te kletsen. Mijn ruin ging liggen. Helemaal plat. Ogen draaiden weg, begon spastisch met zijn ledematen te trappen. En reageerde niet meer op ons roepen.

Stalgenote had het nummer van de dierenarts al onder de knop en ik probeerde uit alle macht contact met mijn ruin te krijgen.

Die wordt wakker en kijkt mij verdwaasd aan met een slaperige blik van: "hoezo. Wat is er. Ik zwom in een bad vol wortels en dan maak je me nu wakker.... pfffffft mensen...."

Ik was 5 jaar ouder in 30 seconden.

Vinden jullie wel eens paarden die ineens overleden zijn? Met zoveel dieren moet dat toch helaas wel?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:11

ruitje schreef:

Ja heel herkenbaar :)) Als ik er zo een van ons ergens zie liggen moet ik altijd even checken of het nog ademt/een oor beweegt.

Mijn driejarige doet dus niet anders :+

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 21:57

Hahaha herkenbaar al die verhalen ja! En inderdaad dan 5 jaar ouder zijn in 1 minuut.

Ja, door de hoeveelheid paarden hier al jaren gebeurt dat helaas wel. Dat gaat van een oudje dood in het land of jonger dier wat je om 08.00 nog gevoerd hebt en om 09.00 dood vind. Niet jaarlijks ofzo hoor, is niet dat we per bosjes dode paarden vinden :o . Maar gebeurt gewoon wel eens ja.

Ben ook al zo vaak bij het inslapen geweest van een dier, veel eigenaren vinden het fijner als dat op stal gebeurt.

Dat vind ik minder lastig dan er 1 onverwacht vinden. Dat telefoontje wil je niet plegen zeg maar....

Alhoewel het met inslapen soms lastig is omdat niet alles wat iemand wil praktisch is en dat aan een emotioneel iemand vertellen is gewoon lastig.

Als iemand bijv. Wil inslapen in het paard zijn eigen box, of eigen land. Maar je weet dat je een dood paard amper meer door een boxdeur krijgt, of de trailer van het crematorium nooit door het land heen komt: Dat is wel eens lastig als iemand het moment van afscheid al helemaal in zijn hoofd heeft zitten.

Is dan niet dat we niet met iemand mee willen denken, maar wij weten inmiddels wel wat wel en niet handig is voor het stuk 'erna' :o .

We komen daar eigenlijk altijd wel uit en vaak helpt het wel dat wij het al zo vaak hebben gedaan, je kan met respect meedenken en mensen ook helpen( bijv: wil je een stuk staart/halster mee, zoiets vergeten mensen dan op het moment zelf toch)

Is niet leuk om te doen maar eigenlijk is ook dit op een gekke manier alweer best 'part of the job' geworden :o

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:49

Dat inslapen in de box vind ik ook niet handig. Je krijgt zo'n dier er amper nog uit.

Ik neem aan dat jullie met contracten werken. Is een extra blaadje naast het contact niet een idee. Zodat men er van tevoren over kan nadenken dat mocht het gebeuren, ze voorbereid zijn. Zo'n soort beslisboom.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:15

Ik zou het echt heel raar vinden dat een stal dat meegeeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:19

Rocamor schreef:
Dat inslapen in de box vind ik ook niet handig. Je krijgt zo'n dier er amper nog uit.

Ik neem aan dat jullie met contracten werken. Is een extra blaadje naast het contact niet een idee. Zodat men er van tevoren over kan nadenken dat mocht het gebeuren, ze voorbereid zijn. Zo'n soort beslisboom.

Incl. de boodschap dat te verwachten is dat er paarden sterven op die stal. Ik zou meteen naar een andere zoeken, voelt niet als of je paard daar veilig staat dan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:31

Het is maar hoe je het brengt Tamary.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:43

Als ik op daar op stal kom en 5 jaar later komt mijn paard te overlijden, ben ik allang vergeten dat zoiets in het contract stond, zeker op het moment zelf.
Ik denk dat iedere eigenaar wel eens nadenkt over wat zij wilt als het paard overlijdt maar vele niet bewust zijn van het feit dat een stal eigenlijk onmogelijk is..
Die van mij is erg oud dus voor mij is het 'plan' duidelijk. Wordt ingeslapen in de wei en daarna opgehaald voor crematie. Er vanuit gaande dat ik het moment kan plannen voor over een aantal dagen. Is het een spoedgeval geworden en is hij ineens zo slecht dat hij in z'n stal ligt, ga ik hem niet met z'n laatste krachten de stal uit duwen. Ik zou er dan ook niet goed op reageren als iemand van mij op zo'n moment verwacht dat ik m'n paard wel omhoog hijs en naar de wei breng.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:15

ruitje schreef:

Precies zo’n gevalletje :D

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 20:31

Ja! Precies zo liggen ze dan haha!

Grappig die verschillende meningen over dit onderwerp. Boeiend om te lezen ook :) .

Laat ik even duidelijk maken dat als een paard doodziek is, of een breuk heeft o.i.d. ik echt niet ga zeggen: zet hem even ergens anders :o . Soms voor mij lastig om te zien hoe iets opgevat word want dat doe je natuurlijk nooit :o

Het gaat mij om de eigenaren die zeggen 'het is goed zo' : Hij word volgende week ingeslapen. Dan kun je respectvol meedenken over wat er allemaal geregeld moet worden, vaak zijn eigenaren namelijk zo erg bezig met de emotie in het laatste stuk. Die denken niet aan praktische zaken. Daar zijn wij dan weer voor :)

Gelukkig komt dit echt te weinig voor om er echt stalregels van te maken hoor, voordat mensen denken dat we dit dagelijks hebben :+ .

Andersom: denken jullie er wel eens aan of en hoe het zou kunnen op de plek waar je staat? Ik vraag mij dat af, of dat überhaupt in mensen opkomt? Bij ons is dat namelijk ook alleen maar gebeurt omdat je een paar keer wat meemaakt wat niet handig is :o

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:36

Ik denk daar absoluut over na, sterker nog het is al uitgebreid besproken met de staleigenaresse.

Maar mijn ruin is dan ook bijna 27, gedraagt zich momenteel als een jonge fanatieke hengst maar is medisch gezien al een paar keer door het oog van de naald gegaan, en het moment voor hem komt er realistisch gezien natuurlijk op niet al te lange termijn wel een keer aan.

Kan over een dag zijn, kan ook nog een paar jaar zijn, niemand die dat precies weet natuurlijk.

Maar het is wel besproken ja. En de praktische zaken spelen uiteraard mee, naast de emotionele.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 05:57

Hier denk ik ook zeker al over na. Op m'n vorige stal 1 van m'n pony's in moeten laten slapen en op m'n huidige stal helaas ook 1 pony moeten laten gaan.

Beide keren in de wei gebeurd, zodat de tractor er daarna bij kon om ze daarna op de juiste plek neer te leggen voor de rendac.

Zijn altijd nare dingen, maar ben daar wel gewoon realistisch in, paard is geen kat die je na z'n dood nog ff makkelijk kan verplaatsen, dus daar moet wel groot geschud aan te pas komen/bij kunnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:18

Afgelopen voorjaar heb ik mijn merrie laten inslapen, ik had zelf al bedacht dat het naast de oprit moest, maar een fijn meedenkende dierenarts wees een nog veel betere plek aan. Heel fijn :j

Ik vind het leuk om hier mee te lezen, je legt het allemaal fijn uit ruitje (en maakt me weer heel bewust dat ik hier echt geen pensionklant wil hebben :')).
Met mijn Achterhoekse bril op vind ik het alleen wel veel paarden op een kleine paddock, vind het mooi om te zien dat het dan toch heel goed gaat :j Het kan dus wel!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 11:01

Snap ik hoor, in de zomer ben ik echt voor 100% tevreden met 12 hectare land. In de winter zou je het hetzelfde willen maar dat gaat niet. Als je kijkt naar ons grootste verbeterpunt als bedrijf qua welzijn is dat het denk ik( de winter-buiten-setting zeg maar) . En schaduw in de zomer.

Qua accomodatie zou er nog 1 ding overdekt bij moeten.

En dan ben ik wel voor 100% tevreden( nou, vast niet, bedenk ik vast weer wat nieuws :') )

We zijn niet bedrijfsblind, we zien het wel, maar je kan maar zoveel als je afhankelijk bent van geld en vergunningen. Als je ziet hoe erg wij ontwikkelen, terwijl ik soms denk: mijn ouders hadden ook kunnen zeggen en nu koop ik een zeilboot en blijft het bedrijf voor de komende 20 jaar zoals het is :) . Zouden ze wel verdiend hebben :o .

Wel goed om te lezen dat jullie met het onderwerp inslapen bezig zijn trouwens, mijn ervaring is dat je dat beter kunt doen voordat je echt de beslissing moet nemen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:04

Ik heb ook zeker nagedacht over het inslapen van mijn merrie. Dat was ook een ‘het is goed zo’ dus alles goed in kunnen plannen in overleg met staleigenaren, DA en de Rendac. Dat was heel fijn. Ze is op het erf ingeslapen, daarna naar de weg gesleept door mijn staleigenaar en onder het zeil gelegd. Ik heb dat niet gezien, ze hebben dat gedaan nadat ik weg was.

Mijn andere paard is op de kliniek ingeslapen, dus dat was een hele andere situatie. Maar staleigenaren denken zeker mee en geven ook aan wat handig is. Iemand had ook eens paard in laten slapen in de box. Dat paard is eruit gekomen, maar vraag niet hoe...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:53

Ik ben daar ergens ook wel nuchter in. Heb heel vroeger meegelopen op een boerderij en het is al een heel drama om een volwassen varken uit de stal te trekken, zeker als het warm is en je te laat bent. Laat staan bij een paard of koe.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:38

ruitje schreef:
Het gaat mij om de eigenaren die zeggen 'het is goed zo' : Hij word volgende week ingeslapen. Dan kun je respectvol meedenken over wat er allemaal geregeld moet worden, vaak zijn eigenaren namelijk zo erg bezig met de emotie in het laatste stuk. Die denken niet aan praktische zaken. Daar zijn wij dan weer voor :)

Het is echt superfijn als de staleigenaren meedenken in het proces van inslapen. Vooral ook over de praktische kant waar je misschien als eigenaar nooit aan gedacht hebt.

Toen ik mijn paard jaren geleden moest laten inslapen heeft de staleigenaar zo fijn meegedacht en geholpen (was een spoedsituatie, hij heeft mijn paard na inslapen netjes vervoerd naar de plek waar hij door Rendac opgehaald kon worden, netjes en respectvol onder zeil gelegd en Rendac geregeld). Dat heeft mij zoveel geholpen in het verwerkingsproces. Echt heel fijn. Je kunt als staleigenaar in zo'n situatie echt een verschil maken!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:37

Ja dat merk ik bij ons op stal ook, komt helaas regelmatig voor dat er (moet) gaan en dan wordt dit met veel respect uitgevierd en er kan veel in overleg. Kadaver gaat netjes op een wagen in de schuur tot volgende dag Rendac komt en dan vanaf de wagen mee. Eigenaar kan ook bericht krijgen als rendac is geweest, zodat je er niet mee wordt geconfronteerd. Wordt ook stil gehouden voor de andere klanten, zodat in alle rust afscheid kan worden genomen. Superfijn. Ook mij is het al een keer overkomen. Nu drie in de afgelopen jaren dat een oud paard dood neerviel (vermoedelijk hartfalen) en ook dat wordt super netjes afgehandeld.
Idem voor paard in de sloot, heeft die zelfs apart frame voor gemaakt, zodat ze er netjes uit kunnen worden getakeld met de kraan en op afstand de banden onder de buik los kunnen, zodat niemand gewond raakt als het paard in de stress gaat maaien met de benen.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:09

Rocamor schreef:

Dat lijkt me inderdaad een goede. In het contract wat ik heb met mijn huidige stalling heb ik zelfs aan moeten geven wie de verantwoordelijke wordt over mijn paard, mocht ik overlijden of verdwijnen. Dat zijn van die dingen waar ik wel eens over na heb gedacht, maar nooit heb besproken met die persoon waarvan ik wilde dat ze mijn paard onder haar hoede zou 'krijgen'. Ik vind het wel heel fijn dat dat nu geregeld is. Bij overlijden van mijn paard zou ik het ook fijn vinden als ik daar al rationeel over na heb kunnen doen (want ik denk niet dat ik dat nog kan mocht het moment daar zijn := ).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:18

Ik heb er nooit over nagedacht, inslapen op stal. Wij zijn alle keren naar de kliniek gereden en hebben ze daar in laten slapen. Maar wij wisten het al wel een ruime tijd van te voren, dus kan je plannen en overleggen. Wij vonden dat prettiger, ook om niet geconfronteerd te worden met ons paard onder een zeil. Ik weet eigenlijk niet eens hoe de staleigenaren erover denken, wij hebben veel kinderen rondlopen en die wil je wel een beetje beschermen, maar de meeste paarden werden toch weggebracht en ergens anders ingeslapen.

Bij spoed is dat toch anders, ook voor de staleigenaren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:22

Dat zou ik nu net niet doen. Liever in de eigen vertrouwde omgeving, het is het laatste wat je voor je maatje kan doen. Paard onder zeil is niet prettig, maar het is wel de realiteit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:25

Tja, jouw keuze. Mijn paarden hebben er nooit last gehad van vreemde omgeving bij de da. Misschien omdat we er langere tijd regelmatig kwamen. Laatste is in het land bij de DA ingeslapen terwijl hij rustig stond te grazen.

Ik zal dat dus wel altijd doen, een DA op stal zorgde bij die van mij bij allemaal voor meer onrust dan ritje naar de kliniek.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:34

Ik denk dat het echt aan de situatie ligt wat het fijnst/mooist/best is, op stal of op de kliniek.

Ik heb een groepje pony's die echt al jaren bij elkaar is, zelfs als ik een dagje op wedstrijd ben is er thuis wat onrust, laat staan als er eentje niet meer terug zou komen. De enige die ik gepland in heb moeten laten slapen was ook nog eens de meest fijne stabiele leider die je kan bedenken (stond 14 jaar samen met mijn ruin, 13 met mijn oude merrie en ze stond er altijd in het leven van haar dochter en jonge ruin). Ik kon het naar mijn andere pony's niet maken om haar nog een laatste uitje naar de dierenarts te gunnen en met een lege trailer thuis te komen (want zelfs toen ze bijna niet meer op haar voeten kon staan 'rende' ze de trailer op om weer mee te mogen). De rest van de pony's moest zien hoe het zat, en toen was het goed ook, geen enkele onrust.

Op een pensionstal met veel meer paarden en veel meer wisselingen in groepen zou zo iets al minder een probleem zijn. Ik zie zelden(lees: nooit) groepen die 10 jaar of meer in precies de zelfde samenstelling bij elkaar zijn op een stal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:27

Sclimpre schreef:
Dat zou ik nu net niet doen. Liever in de eigen vertrouwde omgeving, het is het laatste wat je voor je maatje kan doen. Paard onder zeil is niet prettig, maar het is wel de realiteit.

Dat was mijn afweging ook idd. En wat dat eventueel zou doen met andere mensen/kinderen dat boeit me nou totaal niet. Daarbij hoort dood gaan bij het leven.

Ik wilde grietje laten inslapen met de andere er bij zodat ze ook echt afscheid konden nemen en zodat ze niet de stress van een andere omgeving zou hebben. Amber boeide het niks. Hans heeft echt met zijn neus tegen haar aan lopen duwen en hij is snachts nog ontsnapt en stond naast het zeil te eten. Meneer is zelfs nog door de sloot gegaan naar de buren toe terwijl hij normaal totaal geen held is. Pap heeft hem toen nog een keer aan haar laten snuffelen voordat ze werd opgehaald en toen leek hij er vrede mee te hebben

Het lijkt me heel fijn dat een stal goed meedenkt. Ik vond het zelf iig wel pittig om de dierenarts en rendac te bellen en bezig te zijn met de praktische zaken.