Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:45

Hoi allemaal,
Ik meld mij ook even.
Mijn paard staat momenteel nog op een paddock paradise in Brabant. Omdat ik zelf van de zomer naar Alphen aan de Rijn vertrek om bij mijn vriend te gaan wonen wil ik haar graag mee verhuizen.

Mijn vriend wil haar graag aan huis, hij is boer en heeft schapen en 35 hectare aan land. Hartstikke mooi natuurlijk maar ze moet dan in de winter wel op stal. En dat ga ik niet meer doen... ik ben dus aan het bedenken hoe we dit het beste kunnen oplossen... er staat nog een oude schapenschuur met een stukje grond die straks niet meer gebruikt wordt. Dus ik hoop hem te kunnen overhalen om hier iets van te maken haha. Ik ga eens dit topic lezen met jullie ervaringen en ideeen op te doen.

capopjekop

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:33

Kun je niet met hem overleggen een paddock aan te leggen of een sllet paddock paradise? Pony erbij als gezelschap en je staat ideaal

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:18

Oh wauw wat een prachtige kans Joyce.
Met zoveel ruimte moet er vast een goede oplossing te vinden zijn.
Ga je er ook nog een paard/pony bijnemen als gezelschap?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:19

Ja er komt dan zeker een pony bij voor mijn zoontje en de nichtjes van mijn vriend.

Hij is wat betreft echt een stugge boer haha. Maar ik ga het zeker met hem bespreken wat er allemaal nog meer mogelijk is. Het zou al fijn zijn als we de oude schapenschuur kunnen gebruiken met het stukje grond dat ervoor ligt om als paddock te gebruiken inderdaad. Een soort inloop stal met genoeg ruimte voor twee.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:42

Zijn hier mensen die zelf hun paddock hebben aangelegd? En zo ja, hoe heb je het aangepakt met de drainage en goede onder en bovenlaag? En hebben jullie ook stabbilisatie mat of iets anders?

Ben heel benieuwd naar de verschillende en betaalbare manieren :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:49

Hier zelf de paddock aangelegd, maar heel simpel gewoon zand op het gras.

Waar mijn pre voorheen stond heeft de eigenares gewoon een stuk afgegraven en daar wit zand op gestort.
Piste ligt daar eigenlijk supergoed, in de winter wel natte stukken, maar stevig en niet glad, zwaar of zompig.

Op mijn vorige stal van de trekpaarden lag een piste met drainage, maar die onderhouden ze niet en wordt wel drijfzand.

op mijn huidige plek heb ik laagje zand, kuntstof varkensroosters en daar zand op voor de kleine paddocks (2 X 5*6)
de rest gewoon zand op het gras gestort. Totnutoe ligt het prima, ik zal een dezer weken het lager gedeelte eens proberen te slepen. Maar dit ligt er pas 3 weken dus ik moet zien hoe het zal houden.

Met alle regen geweest was het op een moment wel nat, maar (nog) geen plassen, dus we zien wel hoe het gaat.
Dit heeft me de prijs van het zand + huur van een merlot gekost.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:46

Oh, dan ben ik heel benieuwd hoe het houdt inderdaad! Dacht dat er van alles moest gebeuren om het gangbaar te houden... En voor het behoud van de benen van de paarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 00:14

Voor gewone paddock maak ik me daar niet zo druk over. Ze hebben hun stal/afdak. Een deel in zand en een deel gewoon gras/aarde met grastapijt op. En als het droog genoeg is een extra stuk weide.
Het dunne laagje op het gras voelt nu wel goed genoeg aan om te grondwerken of te rijden. Het stuk waar het dikker ligt is te mul om te werken.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:55

Ik lees af en toe eens mee in dit topic en zag wat over beschimmeld hooi langs komen. Als je aan palletten kan komen: zowel op de bodem als tegen de wanden palletten zetten, dan kan er lucht bij en schimmeld het eigenlijk niet meer (bij mij toch).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:21

Een vraag misschien blond :o maar ik lees vaak hoeveel kilo hooi een paard nodig heeft. Ik heb vierkante balen hoe weet je dan hoeveel hooi je geeft.Dus hoeveel gewicht dat is?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:24

marleen_usar schreef:
Een vraag misschien blond :o maar ik lees vaak hoeveel kilo hooi een paard nodig heeft. Ik heb vierkante balen hoe weet je dan hoeveel hooi je geeft.Dus hoeveel gewicht dat is?

Wij hebben vorig jaar het zeil wat over de baal ligt gepakt, daar de hoeveelheid te geven hooi in gedaan en met een weeghaak gewogen. Want we waren nieuwsgierig naar wat het woog wat we gaven. Nu staan ze op onbeperkt en eten ze naar eigen behoefte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:40

Ken je de blauwe zakken van ikea? Daarin een portie doen en dan met zo'n reishaak of vleespaal afwegen. Mijn balen zijn 20/25kg en ik voorzie 1/2 baal per dag per paard ongeveer. Ze krijgen ernaast nog slobber en krachtvoer en gaan op de paddock wanneer mogelijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:56

marleen_usar schreef:

Een paar keer je hooinet wegen met een bagageweger. Daarna kun je aardig schatten. Of uitrekenen hoe lang je met een baal doet en dan terug rekenen per dag

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:02

ik geef ook onbeperkt en kijk hoe lang ik met de balen doe, dat terugrekenen naar gewicht per kilo.
Hier eet mijn pre rustig 13-15 kilo per dag en de trekpaarden rond de 20. Als je wil portioneren dan kan je best een net vullen en wegen met zon bagageweger inderdaad.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:43

Oh wat een fijne kans JoyceLa! Hopelijk kun je jouw vriend wel overtuigen!

Hier gaan we ook in het voorjaar aan de slag met de paddock. Er gaat een stuk afgegraven worden, grind en een drainagebuis en daarboven op goed zand en dan wordt er nog een platform betegeld voor de hooiruif. Ik kijk er al naar uit!

Iemand vroeg naar foto's van de nieuwe vriend? Ik ben hem gisteren gaan halen. Het zal wel een projectje worden. Voor mij is hij iets te schraal, hij is wel nog aan het groeien, iemand tips wat ik hem best qua voeding kan geven? Qua gedrag is het ook nog een varkentje, wat voernijd en laat zich niet gemakkelijk vangen. De ballen gaan er eerstdaags af,denk dat het daarmee wat zou moeten verbeteren. Hij is heel gefixeerd op eten,nar de andere pony heeft hij helemaal geen hengsten manieren. Zen naam is Lucjan, ik zoek nog iets anders. :') Voor de moment is het "Jean."

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jessol op 02-11-19 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:22

Ik vind hem niet zo schraal hoor. Ik zou starten met goed (onbeperkt) hooi en een vitaminebrok. En een goede wormenkuur. Dan trekt die wel snel bij.
Leukerd is het!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:57

Ik vind het schrale wel meevallen. Sinds ik er 2 met hb heb gehad heb ik ze liever iets te schraal dan te dik.

Goed en voldoende ruwvoer en een vitaminebrok is vaak wel voldoende. Mijn oudjes krijgen grasbrok bij en ze krijgen olie van vitalbix bij. Daar is mijn welsh erg van bijgetrokken. Die was voornamelijk te schraal in haar bespiering

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:47

Ik ben aan het twijfelen over mijn weidebeheer.
Plan was dus:
alle 3 de paarden samen, afdak van 5*3 (met verharding onder van 4*3 + verharding ernaast van 2*2) waaronder slowfeeders hangen. Daaraansluitend paddock met paddockpanelen van 10*6, aangesloten paddock zonder panelen (dus natter) van 15*12. Daarachter is nu een stukje gewoon gras (natter dus) en op het einde een strook van 4*10 in grastapijt waar ook nog 2 voederplekken komen (ofwel een hooiruif dat ik met tijd rubber wil rond leggen of betonplaten, ofwel 2-3 hooinetten.)
Idee was om dit als winterstuk te doen, en dan in de zomer mijn 4 weitjes om en om met strookbegrazing te geven, zodat ieder stuk telkens drie weken kan rusten en het uitmestwerk zo weinig mogelijk verspreid ligt.

Met dat ze nu nog niet samen kunnen heb ik de paddock over de lengte in twee gedeeld. trekpaarden hebben nu het afdak en verharding, 5*6 droge paddock, 7.5*12 paddock en en een voederplaats achteraan, de pre hetzelfde van paddock met een box van 3*3.

En ik vind het saai :+. Als de weides openstaan zie ik dat ze regelmatig nog eens gaan grazen, eens achteraan gaan gaan kijken etc.
Echter is mijn land beperkt (4000m²) dus wil ik in de zomer wel nog iets van gras hebben.
Het is nu natter geworden, als ze eens rennen in de weide maken ze glijsporen (al zijn die niet erg diep, vooral de toplaag). Dus nu moet ik voor mijn gevoel kiezen om ze nu al constant op de paddock te zetten (maar dan kunnen ze pas in mei terug op de weide, dus 6 maand op de stukjes paddock.
Of ik opteer om alle stukken open te zetten en "kapot " te laten lopen.

Vraag is, in welke mate mag het kapot zijn, maar dat het gras wel nog een beetje terug komt? Kan ik ze bv tot eind februari erop laten lopen en het dan "redden" door wat bij te zaaien en te bemesten, of komt dat niet goed?

Of kies ik ervoor om ze elk een kleiner stuk te geven dat ze dan volledig zullen in prut lopen, maar wel iets meer ruimte hebben dan enkel de paddockjes en de rest af te sluiten? (dan heb ik voor de trekpaarden nu een stuk van 20*60 ongeveer; en de pre iets van 20*40 oid. Dan hou ik ongeveer de helft over die niet stukgelopen wordt (maar mss wel intensiever om die kleinere stukjes weer in gras te krijgen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:19

Voorheen liet ik ze altijd op het hele stuk lopen. Het viel mij altijd op hoe goed het herstelde in het voorjaar. In jouw geval zou ik de helft open zetten. Dan kunnen ze in het voorjaar op de andere helft en kan dit stuk bij komen.

Het stuk waar ze 24/7 op lopen is in de winter finaal omgeploegd maar nu met dit zonnige weer kwam het gras toch weer opzetten.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:20

Ik weet niet wat voor hekwerk je hebt en of het prikpaaltjes met lint zijn, maar misschien kan je om de buitenrand van je perceel een pad maken en de weide(s) binnenin laten rusten? Dan hebben ze genoeg ruimte om te rennen en bij elkaar weg te blijven en heb je toch dat je gras gedeelte kan rusten/groeien...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:30

Duhelo schreef:
Ik ben aan het twijfelen over mijn weidebeheer.
Plan was dus:
alle 3 de paarden samen, afdak van 5*3 (met verharding onder van 4*3 + verharding ernaast van 2*2) waaronder slowfeeders hangen. Daaraansluitend paddock met paddockpanelen van 10*6, aangesloten paddock zonder panelen (dus natter) van 15*12. Daarachter is nu een stukje gewoon gras (natter dus) en op het einde een strook van 4*10 in grastapijt waar ook nog 2 voederplekken komen (ofwel een hooiruif dat ik met tijd rubber wil rond leggen of betonplaten, ofwel 2-3 hooinetten.)
Idee was om dit als winterstuk te doen, en dan in de zomer mijn 4 weitjes om en om met strookbegrazing te geven, zodat ieder stuk telkens drie weken kan rusten en het uitmestwerk zo weinig mogelijk verspreid ligt.

Met dat ze nu nog niet samen kunnen heb ik de paddock over de lengte in twee gedeeld. trekpaarden hebben nu het afdak en verharding, 5*6 droge paddock, 7.5*12 paddock en en een voederplaats achteraan, de pre hetzelfde van paddock met een box van 3*3.

En ik vind het saai :+. Als de weides openstaan zie ik dat ze regelmatig nog eens gaan grazen, eens achteraan gaan gaan kijken etc.
Echter is mijn land beperkt (4000m²) dus wil ik in de zomer wel nog iets van gras hebben.
Het is nu natter geworden, als ze eens rennen in de weide maken ze glijsporen (al zijn die niet erg diep, vooral de toplaag). Dus nu moet ik voor mijn gevoel kiezen om ze nu al constant op de paddock te zetten (maar dan kunnen ze pas in mei terug op de weide, dus 6 maand op de stukjes paddock.
Of ik opteer om alle stukken open te zetten en "kapot " te laten lopen.

Vraag is, in welke mate mag het kapot zijn, maar dat het gras wel nog een beetje terug komt? Kan ik ze bv tot eind februari erop laten lopen en het dan "redden" door wat bij te zaaien en te bemesten, of komt dat niet goed?

Of kies ik ervoor om ze elk een kleiner stuk te geven dat ze dan volledig zullen in prut lopen, maar wel iets meer ruimte hebben dan enkel de paddockjes en de rest af te sluiten? (dan heb ik voor de trekpaarden nu een stuk van 20*60 ongeveer; en de pre iets van 20*40 oid. Dan hou ik ongeveer de helft over die niet stukgelopen wordt (maar mss wel intensiever om die kleinere stukjes weer in gras te krijgen?

Ik had vroeger twee paarden op een paddock met inloopstal staan en ik had eigenlijk het hele jaar door het land open zodat ze daar altijd op konden. Het was wel een aardig lap land, en eigenlijk werd vooral het voorste stuk gelopen. Maar het viel mij altijd reuze mee hoe goed het weer bijtrok! Maar ik denk persoonlijk dat jouw land daar te klein voor is waardoor het hele stuk straks kapot gelopen wordt..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:34

ze staan nu nog apart, de trekpaarden samen (die komt als het nat is enkel onder het afdak vandaan als ik ze de weide injaag, die wil niet meer door natte stukken gaan :+) en de PRE apart.
een track zal vrees ik erg snel modder worden (en dan moet ik twee tracks aanleggen waardoor ik wss heel veel ruimte zal verliezen?
ik heb een deel in vaste omheining (rondom rond, en de stukken zijn vast) maar heb ook prikpaaltjes (de paddocks zijn nu zo in gedeeld) om strookbegrazin te doen, dus kan in principe wel kleinere stukken afzetten.

ik vrees ook dat het hele land niet groot genoeg blijkt te zijn, maar ik weet niet hoe kapot het mag zijn voor het niet meer herstelt. de landjes zelf zijn nu eigenlijk nog prima, alleen het ene stuk waar de trekpaarden veel heen en weer gingen is wat modderig vooral in het begin, de rest is eigenlijk nog ok.
Kleinere stukken afzetten is geheid diepere modder, dan denk ik dat ik ze beter op de paddock hou.

Met dat ze nu apart staan kan ik ze gelukkig wel wat bezigheid geven (wat door voedernijd niet kan als ze samen lopen). ik heb voederballen besteld voor het krachtvoer (ik geef ze dan een ton met een voederbal erin) en ik vraag morgen aan mijn boer of die bieten wil meebrengen, met een hele biet zijn ze ook wel even bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:53

Veel hangt af van je bodem, hoe actief ze zijn en vooral hoeveel regen er nog naar beneden komt. Ik heb een stuk van 6200m2 en eerlijk waar, als ik daar tinker en warmbloed op zou laten deze winter is het voor maart compleet naar de kl*ten.
Mijn stukje van 5000m2 daarintegen zou het wel beter kunnen hebben. Puur omdat dat hoger en droger ligt en meer afhelt naar de gracht aan de straat.

Zelfs op stal merk je het verschil. Er zijn 2 paddocks, even groot, naast elkaar. En toch houdt het ene stuk waar mijn 4 op staan het beter uit dan het stuk ernaast waar ze soms met 2 opstaan. Gewoon door de manier van afloop en afwatering.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:52

Mogen paarden de bladeren van bieten eten trouwens? Mijn boer heeft er een bak gebracht maar incl het loof...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:02

Wij hebben de piste helemaal gefreesd en geharkt en daarnaast word hij regelmatig gebruikt en toch groeit er iedere keer terug gras.
Dus ik denk als je de helft kapot laat lopen en ze in het voorjaar vd andere helft laat eten,en het kapot gelopen stuk bemest dat het zo weer aangegroeid is.
Je kan het een jaar proberen ,kan je volgens jaar wat anders proberen als het niks is.Enkle een paddock is idd wel heel saai