Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marleen_usar schreef:Een vraag misschien blondmaar ik lees vaak hoeveel kilo hooi een paard nodig heeft. Ik heb vierkante balen hoe weet je dan hoeveel hooi je geeft.Dus hoeveel gewicht dat is?
marleen_usar schreef:Een vraag misschien blondmaar ik lees vaak hoeveel kilo hooi een paard nodig heeft. Ik heb vierkante balen hoe weet je dan hoeveel hooi je geeft.Dus hoeveel gewicht dat is?
Duhelo schreef:Ik ben aan het twijfelen over mijn weidebeheer.
Plan was dus:
alle 3 de paarden samen, afdak van 5*3 (met verharding onder van 4*3 + verharding ernaast van 2*2) waaronder slowfeeders hangen. Daaraansluitend paddock met paddockpanelen van 10*6, aangesloten paddock zonder panelen (dus natter) van 15*12. Daarachter is nu een stukje gewoon gras (natter dus) en op het einde een strook van 4*10 in grastapijt waar ook nog 2 voederplekken komen (ofwel een hooiruif dat ik met tijd rubber wil rond leggen of betonplaten, ofwel 2-3 hooinetten.)
Idee was om dit als winterstuk te doen, en dan in de zomer mijn 4 weitjes om en om met strookbegrazing te geven, zodat ieder stuk telkens drie weken kan rusten en het uitmestwerk zo weinig mogelijk verspreid ligt.
Met dat ze nu nog niet samen kunnen heb ik de paddock over de lengte in twee gedeeld. trekpaarden hebben nu het afdak en verharding, 5*6 droge paddock, 7.5*12 paddock en en een voederplaats achteraan, de pre hetzelfde van paddock met een box van 3*3.
En ik vind het saai. Als de weides openstaan zie ik dat ze regelmatig nog eens gaan grazen, eens achteraan gaan gaan kijken etc.
Echter is mijn land beperkt (4000m²) dus wil ik in de zomer wel nog iets van gras hebben.
Het is nu natter geworden, als ze eens rennen in de weide maken ze glijsporen (al zijn die niet erg diep, vooral de toplaag). Dus nu moet ik voor mijn gevoel kiezen om ze nu al constant op de paddock te zetten (maar dan kunnen ze pas in mei terug op de weide, dus 6 maand op de stukjes paddock.
Of ik opteer om alle stukken open te zetten en "kapot " te laten lopen.
Vraag is, in welke mate mag het kapot zijn, maar dat het gras wel nog een beetje terug komt? Kan ik ze bv tot eind februari erop laten lopen en het dan "redden" door wat bij te zaaien en te bemesten, of komt dat niet goed?
Of kies ik ervoor om ze elk een kleiner stuk te geven dat ze dan volledig zullen in prut lopen, maar wel iets meer ruimte hebben dan enkel de paddockjes en de rest af te sluiten? (dan heb ik voor de trekpaarden nu een stuk van 20*60 ongeveer; en de pre iets van 20*40 oid. Dan hou ik ongeveer de helft over die niet stukgelopen wordt (maar mss wel intensiever om die kleinere stukjes weer in gras te krijgen?