Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:39

@fabster; daar ben uk echt benieuwd naar. Links is geheel en rechts gedeeltelijk verlamd weet dat ze daar klittenband voor gebruiken om het een beetje op de plaats te kunnen houden. Niet lopen is ook niet zo'n ramp, maar slecht kunnen zitten is echt lastig. Heb wel een heel fijne rolstoel waarin ik telkens van houding kan wisselen.
Heb de paarden zeker een half jaar lang bijna alleen maar bekeken, was te moeilijk allemaal (eerste maanden gingen ook niet; eerst ziekenhuis en daarna nog maanden alleen maar kunnen/mogen liggen). Nu zie ik ze weer graag en kan ik er wel wat mee, zonder terug te kijken; we zien wel hoe ver we komen.

Eerste keer weer mijn meisje zien en voelen:

Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:46

Heel heftig Avaluna!! Mooie foto's wel. Veel sterkte...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:47

petje af avaluna!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:50

Ah, nee, moet ook geen zeurtopic worden en er blijft niet veel anders over dan doorgaan, meestal lukt dat en soms zou je het liefst oplossen; hahahA.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:52

Je deed toch aan mennen zei je?
Heb je een kar of span je ze gewoon voor je rolstoel? :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:52

avaluna heel heftig, maar dapper dat je je hobby toch door zet en er nog van geniet!

Donja en Anke gefeliciteerd met jullie veulens *\o/*

Claudia van harte gefeliciteerd Y)(^)

nieuwkomers welkom :wave:

karev mooi bordje!

en de rest weet ik niet meer :o

Vandaag hier heerlijk weer dus gelijk Blue gereden.
Bak was helaas toch behoorlijk sompig dus die daarna gelijk gesleept.

sandra we moeten maar eens wat afspreken wat rijden betreft.

Zondag heb ik een klein wedstrijdje, hopelijk kan ik morgen de proefjes eens oefenen wat dat ging vandaag niet en ik moet ook nog starten op 1 hand .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:53

avaluna schreef:
Ah, nee, moet ook geen zeurtopic worden en er blijft niet veel anders over dan doorgaan, meestal lukt dat en soms zou je het liefst oplossen; hahahA.

Ik heb geleerd om te kijken naar wat ik nog wel kan en daar van te genieten. Soms een hele enkele keer eventjes klagen en dan weer doorgaan want het helpt toch allemaal niet!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:57

Jeetje wat heftig Avaluna! Maar wat een mooie foto die laatste. Heel fijn om te lezen hoe positief je bent!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:06

AbbyBlues schreef:
Je deed toch aan mennen zei je?
Heb je een kar of span je ze gewoon voor je rolstoel? :+

Hahaha
Haha; zo ver zijn we nog niet. Moeten het maar eens oppakken. Balen is dat ik eigenlijk niks van die dingen meer zelfstandig kan, maar goed. Zou wel leuk zijn als het weer eens zou kunnen. De honden doen het goed voor de rolstoel. Heb weinig energie dus die keer met scoot was de eerste keer maar tot nog toe ook de laatste. Hoop wel met les te kunnen beginnen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:07

Avaluna, het is een Ariane de Ranitz zadel:

http://www.eastin.eu/nl-nl/searches/pro ... /id-E30573

Deze is mooier.

Afbeelding

Maar je kan de kussens dus overal plakken, want het zadel bestaat uit klitteband.

Ik was vorige week dus bij Laarakker en daar was een dame in een rolstoel met haar paard. We raakten even aan de praat, want ik vond haar wel erg stoer met zo n enorm paard terwijl zij dus in de rolstoel zat. Ze was er erg handig in geworden en het paard was betrouwbaar genoeg om niet in/op de rolstoel te springen bij schrik. En haar motto was; bij iedereen kan wat gebeuren. Bij mij ook. Ze pakte niet zomaar een ander paard. Maar in haar eigen paard had ze alle vertrouwen. En dat was ook geen dooie. Ik vond dat wel mooi om te zien.

Die foto vind ik ook echt ontroerend, Avaluna. En wat Abby al zei: de wonderen zijn de wereld ng niet uit. Je weet nooit wat er nog van komt. Ik vind je in ieder geval heel stoer! :j
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:19

@avaluna: chapeau hoor +:)+

Gaar er nog iemand van hier WRAN starten volgende week ??

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:20

Ik vast niet. Ik weet niet wat WRAN is :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:23

Dank je wel, Fabster; zit je dan met beide benen aan 1 kant? Hier ook alleen mijn eigen merrie en dan nog; vallen kan nu echt niet meer, maar blijven dieren en je hebt niet alles in de hand.

Mooi stuk om lekker lis te gaan, Fabster!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:27

Nee, in principe zit je met 1 been aan 1 kant. Alleen met die kussens in je knieholten heb je je knieen heel hoog, zodat je echt zit, zoals je ook in een stoel zit. Je hoeft je benen dan niet te spreiden. Maar in principe kun je ook een zitting maken om 2 benen aan 1 kant te doen. Zal je mss andere kussens nodig hebven, maar die kun je (laten) maken. Ik zal nog even voor je speuren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:28

http://www.daaleman.nl/Specialezadels/

Afbeelding

Zo dus. Maar Daleman zegt dat alles op maat kan. Er zitten standaard 5 kussens bij om je helemaal vast te zetten. (Mss moet ik die ook eens nemen. Kan ik er tenminste niet meer van af vallen :D ) . Ze kunnen ook met een bontje.

Ik weet niet wat t kost, maar een 'normaal' zadel (beetje goeie) kost ook een aardige cent. Dus wie weet is het ooit nog iets voor je.

Ik ben zelf op zoek naar een Airbagvest voor mijn dochter. Beter voor mijn hart... :+
Laatst bijgewerkt door Fabster op 28-04-16 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:31

avaluna zag laatst een filmpje waar bij het paard geleerd was te gaan liggen zodat de ruiter vanuit zijn rolstoel zo op het paard kon gaan zitten.

Moet zeggen dat ik inmiddels wat verder ben in het muildiergebeuren en dat deze dieren vooral veel gereden worden door oudere ruiters en veel muiltjes wordt dus ook het liggen geleerd, wat ze blijkbaar makkelijker doen als een paard.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:36

Ok lijkt me best akelig zo zitten, qua balans ook, maar plan is t.z.t. Eens naar een speciale manege te gaan.
@ spatter; ook idd wel eens gezien; gaaf!
Maar mijn man niet gerust op, ben ik bang...

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:41

Avaluna, er is een Duitse mevrouw die in een rolstoel zit en op redelijk hoog niveau Parelli met d'r paard doet. Staan mooie filmpjes van haar op internet. Als je wilt kan ik haar naam wel opzoeken. Ze geeft ook demonstraties.

Ik heb ooit geroepen dat ik mijn pony zo veelzijdig mogelijk wil opvoeden en ook wil leren mee te lopen met de rolstoel. Ik heb 1 keer 'geoefend' maar daarna nooit mee verder gegaan. Staat nog op de to-do list. Al kent ze wel de basis (commando 'naast' en ze wisselt op handcommando van kant tijdens het fietsen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:45

Ik heb wel eens een plaatje gezien van een westernzadel met een rugleuning. Hier in werd de ruiter middels een band om het middel op zijn plaats gehouden.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:53

Jeetje wat een verhaal Avaluna, knap hoe je er in staat zeg! Heel veel respect!

Caily, hij is er vanaf maandag. Zelf dacht ik hoe eerder ik met hem op pad ga hoe sneller dat "normaal" is maar zo dacht hij niet haha. Het is voornamelijk dat hij ontzettend reageert op het gehinnik van mijn merrie.
Vandaag dus alleen een rondje erf gedaan. Dit ging heel goed. Toen ik de spanning zag stijgen ben ik terug gegaan naar z'n stal om het toch goed af te sluiten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:59

Silke nog wat, geloof ik. Ken de filmpjes wel, zelf niet echt die ambitie, tenminste nu niet.
Mijn romp zal ik wel genoeg kunnen trainen, echt vast zitten lijkt me mentaal erg moeilijk gezien de manier waarop mijn ongeluk. Maar bedankt voor het meedenken, allemaal, ik sta nog asn het begin, begin langzaam pas een beetje door te hebben wat er aan de hand is en wat er bij kont kijken om alleen maar al een beetje dit niveau vast te kunnen houden. Moet leren accepteren en doseren en dat is kastig met gezin, eigen zaak, eigen stal en wonend op boerderij. Nu ook weer te veel, maar lichaam stopt er ineens van zelf mee.

Gelukkig wel heel goede hulp en 2 pensionklantjes die ook e.e.a. Opvangen.

Zal even tijd nodig hebben Willemlover, maar gaat dus al de goede kant op, begrijp ik!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:18

Avaluna, wat een inspirerend verhaal! Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo positief bent, knap en ontroerend!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:26

Avaluna, wat heftig zeg. Wat moet jij een ontzettend nare tijd hebben (gehad) sterkte in ieder geval alsnog

Rolcontainer en mest. Ik had dat plan 10 jaar geleden ook maar de gemeente gaf aan dat de container dan te zwaar werd (vraag was ook of alles er wel uit zou komen) en daarnaast bleek het geen haslbaar plan ivm hoeveelheid mest

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:44

avaluna schreef:
Ok lijkt me best akelig zo zitten, qua balans ook, maar plan is t.z.t. Eens naar een speciale manege te gaan.
@ spatter; ook idd wel eens gezien; gaaf!
Maar mijn man niet gerust op, ben ik bang...

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar de dame die er bij ons op rijdt, is er blij mee. Gaat ook gewoon in draf. Galop doen we niet, want dat houden de begeleiders niet bij :+ . Maar het zal inderdaad wel wennen zijn. Zeker als je altijd in een 'gewoon' zadel hebt gezeten.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:53

Verdorie heel verhaal getypt.....is het weg

Fabster, mooie foto en omgeving. Je lijkt qua paard/ruiterverhouding heel erg op mij voel me soms zo'n ukkie op mijn fjord, jij niet?

Avaluna, tjee kan me inderdaad herinneren dat je het zowieso al vrij druk had met gezin/bedrijf/paarden. Heel veel succes met het hervinden van de nieuwe balans in je leven.