Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:05

He ik heb ook al zo’n smid die het rubbertje gewoon nog een keer gebruikt! :+ :')

De kg’s hooi die ik voer snap ik zelf eigenlijk helemaal niets van >;) Ik heb balen van 500/600 kilo en daar doe ik met 2 paarden en een kleine E pony 8 a 9 dagen mee. Dat betekent dat ik ze circa 18 tot 25 kg per etmaal per paard voer ?! En ze zijn niet baggervet! De jongste mag wel wat afvallen maar de andere 2 zijn goed op gewicht. Het is ook niet dat ik veel hooiverlies heb, ik voer uit slowfeeder netten die ik 2x per dag vul. Meestal zijn de netten ook wel zo goed als leeg bij de volgende voerbeurt. Dit is overigens wel zonder gras.

Wat betreft het gratis weg geven van een paard, zo een heb ik er hier ook staan. Toen mijn eerste pony overleed en Ordeal alleen achter bleef heb ik een advertentie geplaatst dat ik een gezelschapspaard zocht en in de advertentie aangegeven wat ik te bieden had. Ik kreeg zo veel reacties van pony’s/paarden die ik gratis of voor heel weinig mocht hebben!! Er zijn genoeg mensen die het niets uit maakt als ze geen geld krijgen maar die een goed huis echt belangrijker vinden.

Hier gaan we een dag met véél regen tegemoet….

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:10

Hi, hi, hi, die hoefsmeden.

Spatter hoe vaak gebruikt jouw man het rubbertje?

Daan ik heb hier ook een pony die ik heb gekregen, afgelopen weekend is de vorige eigenaresse nog bij hem wezen kijken en we zijn met z'n allen erg blij dat hij bij ons mag wonen.

Er zitten helaas alleen veel rotte appels tussen de lieve "paardenmensen". Zo heb ik mijn Lompe Lolly ook wel eens als weidemaatje beschikbaar gesteld, alleen heeft deze mevrouw hem binnen 3 maanden voor veel geld verkocht en ja heel naïef van mij om dat zonder contract te doen, maar ik geloofde oprecht dat deze vrouw het allerbeste met mijn grote vriend voor had......

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:10

Ik heb ook een gratis pony. Toet..
Zocht destijds ook een nieuw maatje voor karev en Had er 1 gevonden. Maar dat werd afgezegd op 1 dag voor het brengen. Dus hals over kop een oproep op facebook gezet.
Toen werd toet me gratis aangeboden.
Was wel een zal botten toen. Nou heeft toet ook een ander gebruiksdoel als een rijpaard, maar bij haar was het natuurlijk ook maar de vraag of ze verder gezond was, op de verwaarlozing na.

Gelukkig bleek dat het geval

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:15

niet gratis maar mijn vorige paard heb ik voor 500 euro van een manege gekocht! super mooi dier en toch een paar fijne jaren gehad, maar dat lage bedrag was niet voor niks uiteindelijk na 5 jaar moeten laten inslapen omdat hij lichamelijk echt op was. heb er nooit spijt gehad maar wel een hoop zorgen |(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:16

Hier eten ze met onbeperkt hooi ongeveer 350 kilo in de week met z'n 4e maar ze hebben ook de wei waar ze in scharrelen.

Wij hebben ook een gratis paard staan, die is hier gewoon met pensioen.
Ook toen we net gingen verhuizen en op zoek waren naar een paard hebben we veel aangeboden gekregen maar omdat we een paard zochten om ook op te kunnen rijden sloten de meeste daar niet bij aan helaas.

Inmiddels is het hier weer koud en alles bevriest, zelfs de kont van onze koudbloed. Wel apart want de warmbloeden hadden dat dan weer niet ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:18

Logisch..koud bloed is al koud haha

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:20

Shadira was ook een zak botten toen ze kwam, had nog nooit in real life zo'n mager paard gezien. Het vreemde was dat die mensen haar 12 jaar gehad hebben en heel veel liefde voor haar hadden. Ik denk dat het een beetje mis is gegaan toen de dochters uit huis gingen en ouders voor de paarden moesten zorgen...

Een van de dochters kwam nog wel 1 a 2 keer per jaar bij haar kijken en dan maakten we samen een ritje. Hele leuke meid maar helaas overleden aan de gevolgen van anorexia.. De laatste 2 keer dat ze is geweest ging het al erg slecht met haar hoewel ze altijd een erg leuk gezelschap bleef. Vreselijk om te zien ;(

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:28

Ik heb ooit jaren geleden ook gratis een paard gekregen. Was een merrie die plots niet meer zuiver liep, niet kreupel, maar gewoon niet helemaal rad. Na een half jaar dokteren had hun DA gezegd dat ze waarschijnlijk nooit meer helemaal goed zou worden.. die mensen hadden 2 paarden op pension met de constructie dat ze 2 uurtjes per week meeliepen in de lessen, zodat het pensiongeld minder was.. aangezien deze merrie dus waarschijnlijk niet meer goed zou worden zochten ze een goed plekje voor haar. Zat leuk papier bij en DA had gezegd dat fokken wel mogelijk was, ze was pas 7.
Ik heb de merrie zo op mogen halen. Na een half jaar zag mijn smid ineen een horizontale barst in de hoef net onder de kroonrand van de voet waar ze niet rad op was. Een jaar later was deze verder uitgegroeid en was ze weer helemaal rad. Ze is nooit meer een dag kreupel geweest :D
Echter ging ik op een gegeven moment verhuizen en haar vaste verzorgster helemaal overstuur, ze had geen geld om de merrie te kopen van me.. niet wetende dat ik al contact had met haar ouders of stalkosten geen probleem waren en of ze de merrie van me mocht hebben ;) Dus zij heeft de merrie weer gratis van mij gekregen (tot de dag waarop ik haar naar haar nieuwe stal bracht geloofde ze het nog steeds niet :') ze vroeg me wie het paspoort moest bewaren, zij of ik.. dus ik zei dat zij dat natuurlijk moest doen, aangezien het nu haar paard was, weer tranen... :+ )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:43

@[***]: zoek eens op de berichten van Bokker Anya en sarcoid... zij heeft hele goede resultaten met een speciaal goed uit Engeland voor haar Lan gehad.

Ik haast een gratis Tinker gehad, een mooie buckskin. Die had beginnend hoefkanker en de eigenaar kwam niet verder als een onkundige smid en weken. De behandeling had wat geld in gaan zitten, maar voor een 8-jarige was me dat het wel waard geweest.
Helaas ging de deal niet door en is het arme dier na weken aanmodderen alsnog ingeslapen.

Net tijdens het voeren al een hagelbuitje, al is het wel veel minder koud als ik verwacht had.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:48

Hier waait het behoorlijk en het regent natuurlijk... Krijg mijn paarden met moeite naar buiten zo denk ik.. Mijn oudste merrie draait in de deuropening om om weer de stal in te lopen

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:49

Ik heb ook een gratis paard gehad.
Hij was 1.5 en had een lichte vorm van ataxie.
Omdat het niet zo erg was wilde ik het wel proberen omdat hij me niks koste.
1.5 uur gereden.
Toen we aankwamen bij de weide waar hij stond, was er niemand te bekennen >;)
Hing er een briefje aan het hek, het is die bruine, laad maar in....
Heel vaag, maar ze wilde er blijkbaar niet bij zijn toen ik hem ophaalde.
Uiteindelijk bleef hij me wat aan de kleine kant en heb ik hem verkocht voor €500.nadat hij was gekeurd door een DA.

Ik vind het hier echt heel erg koud.
Het is 2 graden maar voelt als -10 met die sneeuw en harde wind. Brrr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:55

@ClaudiaHS: die had ik zo niet durven meenemen... zaten zeker ook geen papieren/paspoort bij ??
Voor hetzelfde geld is het iemand die een hekel had aan iemand en op die manier zijn paard 'steelt'...

Overigens ben ik op een dergelijke manier wel eens aan een cavia gekomen. Die kon ik ook gratis ophalen. Daar aangekomen (portiekgalerij woning) staat er naast de voordeur een schoenendoos met een doekje er over... en ja hoor daar zat de cavia in. Toch maar even aangebeld...

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:02

Jeetje dat is pas een vaag verhaal Claudia! Ongelooflijk dat mensen zo met hun dieren omgaan :oo
Ow en DubbelDun ook al zo'n verhaal! 8)7

Onze katten zijn als kitten op de snelweg uit een rijdende auto gegooid. Moeder heeft het niet overleefd. 3 kittens uit het nest (waaronder die 2 van ons) wel. Via noodopvang bij ons terecht gekomen. 1 heb ik met de fles groot gebracht.

Inderdaad pokkenweer. Alles was buiten net een beetje opgedroogd :(
Die van mij gaan met zulk weer meestal rond 12 uur op stal (mijn schoonmoeder is zo lief om ze binnen te zetten). Als ik vanavond uit mijn werk kom gooi ik ze nog wel een poosje los. Verwende nesten

Ik ben wel blij dat de rust weer terug is in dit topic. Was bijna niet bij te houden de eerste pagina's.

Fijn dat Rosie het trouwens goed doet Kvulden! Bah anorexia is zo een nare ziekte. Wij hadden destijds een meisje op de manege die in de, toen nog beginnende fase, van anorexia zat. Die wilde echt alleen maar bewegen, liep het liefst de hele dag het hele erf te vegen, heel negatief zelfbeeld. Sneu hoor, het was juist zo'n leuke meid. Ben haar een paar jaar later nog wel eens tegen gekomen. Helaas nog steeds veel te mager etc.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:29

DubbelDun schreef:
@ClaudiaHS: die had ik zo niet durven meenemen... zaten zeker ook geen papieren/paspoort bij ??
Voor hetzelfde geld is het iemand die een hekel had aan iemand en op die manier zijn paard 'steelt'...

Jeetje, zou ik niet eens aan denken....je hebt wel gelijk.

Overigens ben ik op een dergelijke manier wel eens aan een cavia gekomen. Die kon ik ook gratis ophalen. Daar aangekomen (portiekgalerij woning) staat er naast de voordeur een schoenendoos met een doekje er over... en ja hoor daar zat de cavia in. Toch maar even aangebeld...

Ben er ook helemaal voor een verbod op de verkoop van knaagdieren en vogels in tuincentra etc. Die impulsieve aankopen van zo'n schattig konijntje wat drie weken later zit weg te kwijnen achter in de tuin. Met een beetje mazzel geeft iemand hem nog water en voer..... Dierenzaak hier tegenover is al jaren geleden gestopt met "levende " handel.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:31

Pfff, gisteren met de vorst en zon zag het er allemaal weer zo vriendelijk uit. Paddocks bijna helemaal droog, deel wat nog wat nat was, was licht opgevroren en door de paardjes aangestampt dus mooi vlak.
En nu weer regen/natte sneeuw en veel wind :brr:

Qua hoeveelheid ruwvoer is het hier simpel. Ze hebben genoeg als er de volgende voerbeurt nog wat restjes liggen. Liggen er geen restjes dan moeten ze meer, ligt er nog een flinke berg dan krijgen ze wat minder. En dat verschilt regelmatig, met koud en nat weer eten ze een stuk meer.
Met de mini's durf ik ook geen netten te gebruiken, zulke kleine hoefjes en ik ben bang dat ze erin blijven hangen. Geen slowfeeders dus. Gewoon hopen dat ze niet te vet worden.
De groep merries die 24/7 buiten loopt op de grote wei krijgt voordroog in een ruime voerbak. De meesten eten daar redelijk netjes, 2 hebben een hekel aan het randje modder om de voerplek en gaan dus maar in de voerbak staan :')
Afbeelding

De groep veulens + jonge ruin staan op een andere wei, zij krijgen hun ruwvoer in een oude trekkerband. Waait er niet veel weg en ze kunnen met het groepje er mooi omheen staan eten.
De hengsten staan in paddocks en krijgen dan in de schuilstal hun ruwvoer. Op rubber matten. Is ook makkelijk schoon maken en ze liggen er graag op.

De drachtige merries lopen overdag in een paddock zonder schuilstal en die eten hun hooi uit schapen ruiven.
Afbeelding
Afbeelding
Op de achtergrond de 3 hengsten paddocks met de schuilstallen (groepshokken voor kalfjes).

Van het geknoeide hooi laat ik wel wat liggen, dat voorkomt dat ze iedere keer de restjes uit het zand eten.
Overdag eten deze ongeveer 3 of 4 plakjes hooi met z'n vijven en deze komen eind van de middag weer op stal en dan eten ze ongeveer een plak hooi tot de volgende ochtend. Ze mogen wel meer maar eten gewoon niet meer.
Vanmorgen wilde ik ze eerst op stal wat hooi laten eten ivm het weer maar ze wilden graag naar buiten. Prima, moeten jullie het zelf maar weten. Na 5 minuten stonden ze weer bij het hek :+
Nu zijn ze toch maar hooi gaan eten...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:45

DubbelDun schreef:

Het is ruim 14 jaar geleden.
Paspoort zat er bij, en een kopie van het papier.
Het origineel kreeg ik niet omdat ze bang was dat hij anders de handel in zou gaan.
Hij had echt een goed papier namelijk.
Sowieso was het een vaag iets, maar het was wel de grootste lieverd die ik me kon voorstellen.

Inmiddels hier ook regen en hier en daar wat natte sneeuw.
Paardjes toch maar net buiten gezet want ik moet van 12-17 werken. Anders staan ze zo lang op stal. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:32

DubbelDun schreef:
@[***]: zoek eens op de berichten van Bokker Anya en sarcoid... zij heeft hele goede resultaten met een speciaal goed uit Engeland voor haar Lan gehad.

Ik haast een gratis Tinker gehad, een mooie buckskin. Die had beginnend hoefkanker en de eigenaar kwam niet verder als een onkundige smid en weken. De behandeling had wat geld in gaan zitten, maar voor een 8-jarige was me dat het wel waard geweest.
Helaas ging de deal niet door en is het arme dier na weken aanmodderen alsnog ingeslapen.

Net tijdens het voeren al een hagelbuitje, al is het wel veel minder koud als ik verwacht had.

Zijn net terug van de da. Zalf is niet mogelijk..... Het zit op zijn wang en er is aan de binnenkant van zijn mond ook al een bult voelbaar. Risico dat de zalf een te groot "gat" veroorzaakt en dus door het slijmvlies van de mond heen komt is te groot.

Advies is BCG injecties, maar we hebben net naar Utrecht gebeld en die zeggen dat ze dat niet meer doen???? We gaan verder zoeken en informeren. Thanks voor de tip!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:41

@[***]: misschien een idee om even bij de DA die Anya gehad heeft een 2e mening te vragen ??
Ik vrees dat je erg weinig opties hebt op deze moeilijke plek.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:58

ohjajoh6 schrok je nou omdat het lijkt dat je veel te veel geeft of veel te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:12

Omdat ik veel en veel te veel gaf.
Dat blijkt ook wel, omdat nu dat ik het weeg, die kleine niet meer hoefbevangen is geraakt in de SR periode (is een risico tijd met cushing), en voorgaande jaren eigenlijk altijd wel in lichte vorm.
Dus ik pluk er ondanks het niet zien afvallen, nu al de vruchten van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:13

kristel extra geld in deze tijd van het jaar is heerlijk!

donja wat een mooi verhaal voor jou verzorgster

marije zo voer ik ook, kijk gewoon of alles op is en dan vul ik aan.
Mochten ze het ontbijt erg rap op hebben, voer ik smiddags gewoon wat extra en savonds krijgen ze ook zoveel dat het smorgens op is.
Dat is makkelijk te controleren door eens een dagje vroeger te komen en dan ligt er nog hooi.

Geen idee of mijn man rubbertjes opnieuw gebruikt _O- _O- _O-
Wij gebruiken zelf geen rubbertjes :))

Blue staat op voorbeslag, zonder ging echt niet vanwege zijn linkervoorpootje, maar mijn ervaring is dat hij daar zelfs met sneeuw wel mee weg komt.

Hier vooral heeeeel :brr: :brr: :brr: :brr: :brr: :brr: :brr: :brr: :brr: :brr:

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:50

Hier 3 gratis paarden...
1 grote shet, Dendy: Chronisch hoefbevangen. Zou 1 zomertje als gezeldschappony dienen, maar zijn haar nooit meer komen ophalen.
1 kleine shet, Loetje: Heeft ergens in 'hoef' een botje gebroken, ooit. Loopt zuiver heeft geen pijn, maar mag gewoon niks dragen en absoluut niet zwaar trekken. Is gekomen als gezeldschap voor Dendy.
En natuurlijk 1 rijpaard, Seven: Het schatje dat ik dit jaar voor mijn verjaardag heb gehad. Toen kreupel en 26.
Trouwens Dendy moet ook 25 of zelfs plus zijn, Loetje is 17.

Gisteravond gelukkig nog snel gereden, want hier alleen maar regenregenregenregen. Alles getverderrie nat... Bak is trouwens, op 1 hoe na, helemaal goed.

Hier krijgen ze echt onbeperkt in slowfeeders. Buiten zit dit in een trekkerband en in de schuilstal zit er een opvangbak rond. Dit om ergste morsen tegen te gaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:55

Ik ben een watje :o
Net de drachtige merries al binnen gehaald. Ze vonden er buiten ook niets meer aan. Ze stonden niet eens te eten maar achterin de paddock op een rijtje met de kont in de wind en toen ik ze riep kwam er zielig gehinnik en stonden ze daar te schrapen met een voorbeen of ik even op wilde schieten :+
Als het zo hard regent, kunnen ze namelijk niet naar het hek lopen :roll:
Maar goed, nu staan ze lekker binnen hooi te eten en op te drogen.

Hier geen gratis paarden maar er lopen er wel altijd een aantal die met pensioen zijn. Paarden die bij anderen misschien gratis weg zouden zijn gegaan.
Maar ik doe juist de oudjes of de paardjes met problemen niet weg...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:14

Ik wilde vandaag nog longeren anders moet ik er donderdag weer op na 4 dagen stilstaan maar het waait, regent en is berekoud :brr:
Moet nog een berg uitmesten.. Blegh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:14

DubbelDun schreef:
@[***]: misschien een idee om even bij de DA die Anya gehad heeft een 2e mening te vragen ??
Ik vrees dat je erg weinig opties hebt op deze moeilijke plek.

Ja dat is ook wel een idee. Ik zal het eens voorstellen bij mijn vriendin. Het is inderdaad een rotplek. En de laatste weken gaat het ineens heeeeel erg hard. Er zit onder de grote sarcoïd alweer een nieuwe bult, waar gewoon nog haar op zit, maar die is te voelen aan de binnenkant van zijn mond. Er moet dus echt iets gebeuren.

Na verder geïnformeerd te hebben in Utrecht zijn we erachter dat ze het bij hoge uitzondering nog wel doen (bcg injecties), maar dat ze eerst overleg willen met de behandelend dierenarts. Dus er zijn foto's gemaild naar Utrecht en hopelijk zijn die een beetje vlot met overleggen.....