Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:31

Bbij mij werkte dat stro echt helemaal niet. Werd steeds drassiger. Heb er nu al jaren niks meer op gegooid en nu is het gewoon aarde geworden. Wat snel goed nat is bij regen. Dus die kleden soreken me wel aan.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:14

Ik heb mijn oude welshje apart moeten zetten en heb dus maar snel een schuilstalletje gebouwd zodat hij wel droog kan staan. Ook daar ligt als noodoplossing nu 'kamerbreed tapijt' in. Wel met de tapijtkant naar onderen, dat veegt toch het makkelijkste. Werkt super!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:53

Ik lees al een tijdje mee; mooi hoor wat jullie allemaal maken! Vooral de PP van Fabster en Soprano vind ik erg mooi. Maar blijft het pad bij jullie droog? Is het gedraineerd?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:26

Afbeelding
Pad vóór de bestrating blijft wel lang nat. Dus daar wil ik iets met tapijt gaan doen.

Afbeelding
Dit is het pad gefotografeerd vanaf de bestrating. Behalve het stuk vóór de bestrating is het hier dus aardig droog. De boog met slingers voor schriktraining erbij. Beetje verwaaid. Niet meer echt een sliertengordijn :+

Afbeelding
Achterin de paddock. Er zijn ook bomen asngeplant en bloemen gezaaid.

Afbeelding
Zelfde stukje, achterin, andere hoek. Hier is het ook droog, op wat plassen in paden na.

Afbeelding
Pad richting het huis en de rijbak. Ook redelijk droog op wat plassen na.

Afbeelding
Pad richting de longeerring. Ook droog.

Dus valt mee oo het moment. Op wat natte stukken na, is het goed te doen op het moment.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:46

Ziet er goed uit! Alleen de paden op sommige stukken wat smal? Of lijkt dat maar zo op de foto?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:04

Zijn volgens mij 2-3 m breed. Maar ze hebben het uitgelopen, dus langs de hekken zit zo n 30 cm (aan beide kanten dus) wat hoger ligt en wat het pad dus smaller maakt. Maar het is geen probleem. Ze kunnen elkaar makkelijk passeren en niks loopt dood. Ze kunnen dus altijd weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:13

Ik kom hier graag meelezen, wij hebben een soort van paddock paradijs voor de paarden;

Afbeelding
http://myalbum.com/photo/hFPZOc7RfU5J/1k0.jpg

Nu is het probleem echter dat ons land in de winter echt onbegaanbaar is. De bedoeling was dat looppad 1, waar ook de schaduwplekken zich bevinden, het winterstuk zou zijn voor de paarden, maar omdat ik er momenteel 3 heb die slecht lopen (alle 3 een andere reden) en de modder te zwaar voor ze is staan ze momenteel in de crosswei (ook erg nat) en de bak.

Nu staan de paarden sowieso 's nachts op stal, maar om te voorkomen dat de crosswei net zo'n drama wordt als looppad 1 ben ik al wel opzoek naar een oplossing tegen de modder. Rubberen matten van 1 x 1,25 zakken te snel weg helaas, en dat steeds uitgraven en verleggen is geen pretje..

We krijgen ook een houten overkapping van 4 x 5 met 2 kanten open voor in de wei, het liefste zou ik dit op looppad 1 hebben (omdat ik toch het liefste dit zou kunnen gebruiken in de winter) maar ik denk dat het toch de crosswei gaat worden.. Wat zou een goed idee zijn om hier in te leggen? Rubber of toch gewoon tegels? Of misschien wel tapijt?

Hoe zit het overigens met het afvoeren van tapijt?

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:39

Wat een super leuk topic, en goed om te lezen dat ik niet alleen ben in mijn strijd tegen het water ;-)
Om eerlijk te zijn valt het dit jaar wel mee vergeleken met vorig jaar. Heb nu wel al een thinkgs to do list voor het voorjaar zodat het volgend jaar weer een beetje beter word.
Ik zal vanavond wat foto's plaatsen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:27

Helaas het geld wat ik apart had gelegd voor de bestrating moet nu eerst even naar de omheining. Dat is zo slecht aan het worden :( overal gaas los doorgeknipt of opgekruld en plat gedrukt.. (leuk zo'n wandelpad er langs)

Heeft iemand misschien tips wat ik zou kunnen doen?
Ik ga nu een A4tje ophangen of mensen misschien nog gaas over hebben en mij dit zouden willen doneren.
Het is echt een omheining van vanalles en nog wat.. stevige palen staan er, maar ook losse palen. En dan nog maar niet te spreken over de verschillende soorten gaas (schapengaas, harmonicagaas, stukje kippengaas, stroomlint en draad en prikkeldraad) daar bestaat de omheining uit langs het wandelpad. Het gaat om wel zo'n 350 tot 400 meter..

Het is een huur wei dus het moet niet te duur zijn. Eigen wei had ik direct een professionele omheining laten zetten.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:25

Wat een heerlijk droog weertje dames.. Met het zonnetje erbij droogt alles weer netjes op.

De units staan weer terug op hun plekje. En wat is dat fijn om over het verharde te kunnen lopen ipv modderploeteren..
Op de plek waar de trailer nu staat komt het afdak weer wat tevens ook een gedeelte schuil stal is..

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 00:15

BianCatjee schreef:
Helaas het geld wat ik apart had gelegd voor de bestrating moet nu eerst even naar de omheining. Dat is zo slecht aan het worden :( overal gaas los doorgeknipt of opgekruld en plat gedrukt.. (leuk zo'n wandelpad er langs)

Heeft iemand misschien tips wat ik zou kunnen doen?
Ik ga nu een A4tje ophangen of mensen misschien nog gaas over hebben en mij dit zouden willen doneren.
Het is echt een omheining van vanalles en nog wat.. stevige palen staan er, maar ook losse palen. En dan nog maar niet te spreken over de verschillende soorten gaas (schapengaas, harmonicagaas, stukje kippengaas, stroomlint en draad en prikkeldraad) daar bestaat de omheining uit langs het wandelpad. Het gaat om wel zo'n 350 tot 400 meter..

Het is een huur wei dus het moet niet te duur zijn. Eigen wei had ik direct een professionele omheining laten zetten.

Waarom praat je niet eens met de eigenaren van de weide? Misschien wil hij of zij je wel tegemoet komen dat hun bijvoorbeeld 75% betalen en jij 25%, maar daarvoor onder contract nog vijf jaar kunt blijven staan. Bijvoorbeeld dus. ;)

Of je investeert in fatsoenlijke stroom input, van die prikpalen en een goed stroomlint en zet deze voor de slechte draad. Als je dan weggaat kun je alles meenemen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 06:39

Net wat Kim zegt...gewoon een draad en prikpalen ervoor,goed betaalbaar bij http://www.schrikdraadwinkel.nl/
Kun je zelf meenemen mocht je ooit verkassen.

Dat stuk verharden?Hoeft ook niet duur te zijn,tegels worden vaak gratis aangeboden op MP en dan is het een kwestie van organiseren en mensen lief aankijken ;)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:52

Bedankt voor de reacties!

Met de eigenaar van de wei iets regelen gaat nogal ingewikkeld. Ik huur het al die tijd al van een oude man maar sinds vorig jaar weet ik dat het gewoon gemeente grond is wat hij mag gebruiken. (Ooit van hem geweest) Maar zodra de gemeente het nodig heeft (voor niet agrarische doeleinden) moet ik/hij eraf. (Dan moet eerst het bestemmingsplan veranderd worden) De gemeente weet hoe het zit, officieel zou hij niet mogen onderverhuren. Het is dus nogal ingewikkeld..

Tegels hebben we ruim voldoende liggen om te betegelen, alleen nu omdat het al te nat werd hebben we dit uitgesteld tot het voorjaar en zouden we om deze winter te overbruggen steenschotten neerleggen.

Stroom heb ik daar niet alles gaat op accu's.
Ik ga eens op die website kijken misschien dat ik daar iets mee kan doen.
Weet iemand misschien of er ook apparaten zijn waarvan de accu's oplaadbaar zijn?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:07

Kan iemand mij wat meer info en prijzen geven ivm die tapijten waarover jullie het hebben? :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:10

Als je heel strikt kijkt, zijn alle accu's oplaadbaar. Het zijn de batterijen die dat niet zijn ;)

Maar wij hebben een accu staan die we opladen als hij weer leeg is, meestal duurt dat ongeveer 24uur voordat deze vol is. Wij hebben makke paarden die toch wel achter het draad blijven, met of zonder stroom dus voor ons maakt dat niet uit, maar ik kan me voorstellen dat als je van die varkens hebt die zodra je het stroom er af haalt alles uitproberen, dat je dan iets voorzichtiger bent. Dan zou ik zorgen voor een 2e accu.

Je hebt ze ook met zonnepaneel, die laden zichzelf op, maar hier heb ik geen ervaring mee of dit goed werkt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:50

LOLLYYwood schreef:
Kan iemand mij wat meer info en prijzen geven ivm die tapijten waarover jullie het hebben? :=

Hoeft ook niets te kosten...gisteren een hele zwik gratis gekregen van iemand via een lokale weggeefhoek op FB.
Mensen die nieuw tapijt leggen,hebben vaak stukken over die ze graag kwijt willen ;)

BianCatjee...dat zou voor jou wellicht ook een optie zijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:55

Ik heb mijn tapijt ook via fb gratis gehaald gewoon even een oproep gooien in facebook en in groepen in de omgeving voor te koop en ect

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:02

wanneer maak je de keuze dat "het nu genoeg is geweest"?

De paarden moeten nu echt door dikke kuitdiepe bagger ploeteren om bij de stal te komen. Er mag zand op, maar dat kan nu dus niet ivm de regen en het natte. Tapijt leggen zal nu vast ook geen zin meer hebben. En betegelen kan nu dus ook niet. Van de week krijgen we nog meer regen.

Maar als ik naar een andere stal zou gaan, moeten ze (weer) met de kont in een veel te klein hok en in een veel te drukke stal. Rock staat al 9 jaar "vrij" en de bonte ook alweer 2 jaar. Die kan ik het toch niet aandoen om in zo;n klein hok te komen?

De bak is namelijk ook niet te berijden. De buren hebben wel een goede bak. Heb hen gevraagd of ik er tegen betaling mag rijden. Dat zouden ze overleggen.

Dus kortom, wanneer is het voor jullie "genoeg"?

Ik wil hier eigenlijk in de zomer best staan. Lekker stekkie. Dit najaar/deze winter overleef ik echter geloof ik echt niet. Althans, niet zonder bak waar ik wat met de beestjes kan doen en ook niet door de bagger die er nu is bij de stal.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:07

Kun je anders niet wat modder weg scheppen, even een klus, maar dan zou je er nieuw zand in kunnen doen en eventueel tegelen of tapijt of iets. Vaak is het toch zo dat onder die modder een harde vaste laag zit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:17

wat modder wegscheppen is niet echt een optie. dan moet ik er echt grof geschut bijhalen. Droog en hard eronder klopt. Maar ik zit op de dikke kliederige klei. En mijn ervaring is dat je dan niets "effe" doet helaas

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:56

Wil je ze anders toch weer ergens in pension zetten Charlotte?
Ik kan me helemaal voorstellen dat dit idd niets is en telkens voor meer frustratie zorgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:30

Rocamor schreef:
wat modder wegscheppen is niet echt een optie. dan moet ik er echt grof geschut bijhalen. Droog en hard eronder klopt. Maar ik zit op de dikke kliederige klei. En mijn ervaring is dat je dan niets "effe" doet helaas

Hoewel er ook een nadeel zit voor je aan het op pension zetten denk ik toch dat dit de beste optie is aan je reacties te lezen..

Straks krijg je nog problemen met de dierenpolitie of omstanders..

Onze paarden zijn vanochtend verhuisd naar nieuw stekkie! Helemaal blij :))

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:35

ik had dat ook de eerste winter hier. Ik twijfelde toen ok over tijdelijk verplaatsen naar pension, maar had 3 pensiondieren bij de mijne staan, dus dat lag ietsje ingewikkelder.

Toen hebben we noodstallen gemaakt in de schuilstal 2 en 2 die een kapschuurtje van 4 bij 6 moesten delen met nog een metertje "balkon" er bij. en daar hebben we ze elke dag van 17:00 tot de volgende ochtend in opgestald de rest van de winter. Dan hoefden ze alleen overdag in die natte zandbak te staan en konden ze 's avonds opdrogen en droog eten en liggen.

Ik heb er dagen van wakker gelegen, als het niet al weken was. Achteraf baale ik dat ik zo lang gewacht had en het zo door had laten slepen. Onnodig lang stress van gehad. Was opgelucht toen we ze op konden stallen.

Dat volgende jaar hebben we gelijk laten bestraten rond de schuilstal en als de paddock dan alsnog te nat was om buiten droog te liggen ging een deel van de paarden voor de nacht op "stal" in de kapschuur verderop op het erf. Pas sinds 2011 na de bouw van de nieuwe stal heb ik ze niet meer verplicht op hoeven stallen omdat we toen voldoende schuilmogelijkheden hadden voor alle paarden. Alleen strooiden we niet de hele inloopstal op (hoogstens de helft) omdat dat dan een bende werd dus ze konden niet allemaal tegelijk binnen liggen.

Daarom wil ik al een paar jaar graag paardenmatrassen zodat ze altijd zacht en droog kunnen liggen zonder dat ik de stal vol hoef te gooien met strooisel wat weg waait, vooral als toilet wordt gebruikt en waar de hele dag doorheen gebanjerd word zodat het een natte rommelige bende wordt. Wat dat betreft had ik beter niet een stal met aan beide zijden deuren kunnen hebben...

Ook nu baal ik nog geregeld van de eeuwige strijd tegen het water. Maar ben blij met mijn stal met extra afdakje en ruim bestrating rondom.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:20

Mag ik ook even meeposten? Ik lees al een tijdje mee, en dan vooral over de modderperikelen.
Ik heb 16 jaar moeten "dealen" met de Westfriese kleigrond (en wij kwamen oorspronkelijk van zandgrond in Egmond :D ) dus het was echt een shock, al die bagger.
We hebben ruim 16 jaar een stuk land gehuurd en moesten dus ook een oplossing zien te vinden voor de bagger, en dan vooral bij de doorgangen tussen de stukken land en voor de stallen.
We begonnen met een grote schuilstal op het achterste deel van het land, zoals jullie natuurlijk welbekend: zodra het flink geregend had werd het 1 grote modderbende bij de inloop. Het werd zelfs zo erg dat we er zo diep in wegzakten dat we onze laarzen in de bagger verloren :D klinkt lachwekkend maar geloof me, als je daar staat in wind en regen en je verliest je laars vergaat het lachen je wel :+
Omdat het stuk land ver van de weg af was en er niet echt een makkelijke toegangsweg was, was betegelen niet echt een optie, een heel gedoe.
Later hebben we 2 grote buitenstallen geplaatst op het voorste gedeelte maar daar had je ook al snel het probleem, stukgelopen grond en bagger. Probleem met die klei is dat het in de zomer natuurlijk kurkdroog en gescheurd is.
Ik kan jullie bijna 100% verzekeren dat wij de oplossing voor de bagger hebben gevonden, vraag me niet meer hoe we erop gekomen zijn :D maar wat was ik blij toen we ze eenmaal hadden. Nooit meer kniediep door de bagger!

We hebben een partij zgn. gruproosters of stalroosters (boeren gebruiken die meestal in de koeienhouderij) op de kop getikt. Je hebt ze in verschillende maten, wij hadden de maat 1.00 x 1.50 m, dan zijn ze met 2 man te tillen of in je eentje kun je ze ook redelijk goed verplaatsen.
Ik zet hier even een link naar Marktplaats, wij hadden exact deze stalroosters.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Wat wij hebben gedaan: voor de stallen hebben we een stukje van de bagger weggehaald zodat de roosters ongeveer gelijk aan je stalrand komen te liggen en de roosters zo strak mogelijk tegen elkaar aan neergelegd. We hebben een flink stuk genomen omdat je natuurlijk geen supersmal stukje voor je paarden wilt hebben waar ze droog kunnen staan maar een flink stuk. We hebben ze over de hele breedte van de stallen gelegd en dan nog zo'n 3 meter daaruit vandaan, dus echt een flink stuk om te staan.
Daarna hebben we de bagger die we weggeschept hadden in een dunne laag over de roosters uitgewerkt. Dit moet je wel doen omdat de roosters spijlen naast elkaar hebben en je niet wilt dat je paard erin blijft hangen (overigens is dit bij ons nog nooit gebeurd omdat de spijlen vrij dicht op elkaar zitten) In het begin merk je dat de paarden het een beetje vreemd of misschien wel eng vinden om eroverheen te lopen maar naarmate de modder/bagger er goed vast in gaat zitten zul je zien dat ze het geen enkel probleem meer vinden.
Wat er nl met deze roosters gebeurt is: ze zetten zich letterlijk vast in de modder en liggen muur en muurvast. Door het heen en weer lopen van de paarden komen ze goed vast te liggen en komt de modder/bagger erop goed over de roosters heen te liggen. Ik kan je garanderen: de paarden glijden er niet over uit, het ligt muurvast en stabiel en het mooiste is: ze zetten zich vast in de modder maar verzakken daarna niet verder. Je hebt dus altijd een perfekte inloop voor je stal/weide-ingang of waar je ze dan ook neerlegt en nooit geen diepe modder meer. Het klinkt alsof ik een sprookje vertel maar het is echt waar.
Het enige dat wij deden was, als er heel erg veel modder op de roosters lag door het geloop van de paarden, we het eraf veegden met de bezem zodat er niet een te dikke modderlaag op de roosters kwam te liggen.
Je kunt de roosters leggen waar je maar wilt.
Je kunt ze zelfs nu met al die bagger neerleggen (ze zetten zich toch wel vast) maar voor het beste resultaat om ze goed naast elkaar te kunnen leggen moet je echt even het bovenlaagje weghalen en ze neerleggen.

Sinds april zijn we verhuisd naar onze nieuwe stek waar we de paarden aan huis hebben dus hebben we de stalroosters wel meegenomen (en niet nodig maar je weet maar nooit) maar ze lagen zo vast dat de voorlader van een tractor ze eruit heeft moeten trekken :+

Ik heb evt wel foto's waarop je de roosters kunt zien liggen bij de stallen maar ik zit nu op mijn werk en kan ze nu niet uploaden.

Ik ben er altijd dolgelukkig mee geweest en omdat ik iedereen hier zo zie worstelen met die modder dacht ik dat ik het toch maar neer zou zetten want deze roosters zijn bij veel mensen niet bekend.
Het is misschien niet de meest supergoedkope oplossing maar ik denk wel een van de meest effectieve.
Helaas worden de roosters niet vaak 2e hands aangeboden dus je moet MP goed in de gaten houden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:25

Blingh schreef:
Rocamor schreef:

Hoewel er ook een nadeel zit voor je aan het op pension zetten denk ik toch dat dit de beste optie is aan je reacties te lezen..

Straks krijg je nog problemen met de dierenpolitie of omstanders..

Onze paarden zijn vanochtend verhuisd naar nieuw stekkie! Helemaal blij :))

De kogel is door de kerk. We gaan dit weekend op pensionstal kijken. Die ligt wel 25 km verweg, maar de paarden komen wel in kuddeverband, in een loopstal met verharde paddock. Geen bagger. Goed berijdbare buitenbak. En (relatief) weinig pensionklanten. Ik stond vanmorgen letterlijk te janken op stal. Die paarden gaan echt dit weekend over. linksom of rechtsom. Ik lig letterlijk wakker van de stress om mijn beessies.

Heb inmiddels > 200 euro aan medicijnen betaald omdat mijn Rock door het weinige lopen met mega dikke poten stond. Zo dik, dat ik bang was dat zijn huid zou openscheuren.

We gaan eerst kijken of we op die stal thuisvoelen. En als ze overzijn, gaan we heel diep nadenken of ik naar mijn huidige stekje terugwil. Momenteel ben ik zo negatief dat ik er eigenlijk een punt achter wil zetten.

Het stekkie heeft het voordeel dat het dichtbij is. Lekker op de fiets ernaartoe.

Maar het nadeel is (of eigenlijk de nadelen zijn):
- de bak is met een beetje regen niet meer te gebruiken. het heeft me nooit uitgemaakt om door plassen te rijden, mits de bodem vast genoeg is. In deze bak is de ene pas goed en de volgende ineens 10 cm dieper. De paarden (en ik ook) durven dus eigenlijk niet te lopen
- ik moet relatief veel investeren om voor de stal een kleine paddock te maken zodat ze binnen en buiten kunnen staan
- het huis met de grond en de bak staan te koop. Mijn stukje niet. Maar zou bij goed bod wel verkocht kunnen worden. Stel dat het huis verkocht wordt, kan het zijn dat ik via de achteringang naar de stallen moet, wellicht mag ik geen water en licht gebruiken (komt nu allemaal van het huis, maar ja, als dat verkocht is). En of ik dan nog wel een bak mag gebruiken, is ook de vraag. Ook geen idee hoe het dan met de mestafvoer moet (de ingang naar de wei is in een dorp tussen twee huizen namelijk)

Toegegeven, met mooi weer is het een heel leuk stekkie en ik was als zandkind ook echt NIET voorbereid op deze hel. Ik was vanmorgen letterlijk blij dat ik knielaarzen aanhad. Mijn regenlaarzen zouden namelijk ondergelopen zijn. Heb de paarden op een andere paddock van de eigenaar gezet met wat hooi. Dan maar een paar dagen niet in de stal. Deze paddock zal ook snel drama zijn, maar ja, het is even niet anders.

Tosadog, dank voor je idee. Hier ook west friese klei en ik neem je idee mee in mijn overpeinzingen