Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:08

Ik betaal 4,25 voor een baal hooi en 22,50 voor een ronde baal voordroog van 100 kilo (midi)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:10

Ik voer ook eifel hooi (woon er ook) tot nu toe geen probleem gehad. Natuur hooi wil ik niet dat is oud gras en heel fijn. In het natuurgebied mogen ze niet bemesten en spuiten. Naast dat jet zeer fijn is is mij het risico ook te groot.
Het hooi kost hier 2.50 voor een baaltje en 55.00 voor een rechthoekige baal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:15

We zijn momenteel ook bezig om een ander stuk land klaar te maken, maar hebben op het moment meer geld nodig voor de verbouwing dus het gaat daar niet zo hard.

Er heeft 2 jaar geleden graan op gestaan (illegaal gezaaid) dit is gemaaid en heeft een jaar stil gestaan.
Afgelopen zomer een paar keer gemaaid om te kijken of er meer gras op zou komen, dat is deels gelukt, andere delen is alleen maar onkruid.
Voor de winter getwijfeld om het te laten ploegen en zaaien maar toch niet gedaan.

We wilden hier eerst hooi vanaf halen, maar als ik ze voor €10 kan kopen is dat alle investeringen nog niet waard (maaimachine, balenpers etc), dus komen er volgend jaar schapen op ;)
Kunnen we later altijd nog kijken of we er hooi vanaf halen.

Op de wei thuis staan de palen momenteel op 6 meter geloof ik, hier moet nog een paal tussen komen, maar het draad blijft nu omlaag dus is het goed ;)
Hebben ook nog maar 1 draad, dat moeten er 2 worden en eventueel 3 als dat nodig blijkt maar met 1 gaat het ook goed dus verwacht weinig problemen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:24

Leuk om die prijsverschillen te lezen.. of nou ja.. leuk.. :') :+

Shirley, wel apart, wij wonen hemelsbreed een paar km van elkaar vandaan maar 1,50 verschil op kleine baaltjes is op een grote partij best veel! Haal jij bij een particulier of een handel?

Hier staan de palen trouwens om de 4 meter en dan met dubbel donkergroen lint. We hebben voor groen gekozen omdat de wei helemaal met bosjes en bomen omheind is, om het zo mooi mogelijk in het landschap op te laten gaan dus groen gekozen. We hebben hout overwogen maar dat is te veel in onderhoud en dan moet je alsnog een draadje er langs doen met mijn knollen.. :') Vind hout wel waanzinnig mooi! We hebben nu aan de wegkant een oud ijzeren hek en daar zou ik wel een mooi houten hek willen, wellicht volgend jaar, deze is prima functioneel en we hebben andere dingen die ik liever eerst zou aanpakken. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:33

Ik betaal momenteel 5 euro per baaltjes en ze zijn voor mij eigenlijk te zwaar om te tillen, ik gok 25 kilo. Wel gratis thuisgebracht (dat mag dan ook wel voor dat bedrag).

Overigens om even terug te komen op hooi dat ineens niet meer gegeten wordt...ik sprak laatst nav iets wat ik zelf had meegemaakt een voerboertje die ook ineens van diverse kanten hooi terug kreeg wat niet gegeten werd...en die is gaan terug zoeken waarom.

Bleek dat zijn hooi uit een weiland kwam wat naast een lelieveld lag.
En lelie's worden flink bespoten, echt wekelijks/om de 14 dagen gaat daar een lading gif over heen.
Mijn gehuurde weiland lag ook naast een lelieveld (werd ineens aangelegd zonder dat we dat wisten) en allebei mijn paarden kregen last met hun ademhaling, terwijl ze maar een paar uur op het gras stonden.

Misschien iets om in het achterhoofd te houden...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:39

Als je hier van die geïmpregneerde palen koopt zijn ze vrij duur.
Wij hebben nu kastanje palen voor €2 Inc leveren, maar ik kan ze ook zelf zagen (maar dan ben ik m'n benzine en diesel en tijd ook weer kwijt).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:40

Wij hebben een partij gekocht, soort kwantumkorting.. kreeg er nog 50 gratis bij omdat we net een raar aantal wilden. :P We hebben er een paar nog voor de winterwei gebruikt en nog wat over, we willen achter de mesthoop een soort houtwal maken zodat dat ook mooi is afgeschermd en daar kunnen we nog wel wat palen kwijt. :+

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:11

Laat je hooi anders gewoon testen? Is heel interessant vind ik en zo weet je tenminste 'wat' ze binnenkrijgen aan voedingsstoffenen waarden? :) (al kan je veel ook al wel afgaan op de paarden hun eetlust en op de geur en structuur)

Dat is hier ook wel een voordeel.. man die ons het hooi levert woont hier in het dorp en wet weten dus perfect waar hetvhooi vandaan komt.. ;) het was de hooiboer van de vorige eigenaars van ons stuk land en ons huis. Dus wel handig dat we die gewoon mee konden 'overnemen' ;) zitten hier wel met een goede fourrage en weten nog wel wat adresjes hier un de buurt mr we zijn zo tevreden over ons hooi en onze hooiboer nu dat we ht allemaal zo houden! :D denk dat we zeker genoeg betalen mr ook zeker niet te veel.. en die service erbij werkt ook altijd prettig.. ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:27

Tinky12 schreef:
Zou dit zeker ook de 1e 2 jaar niet hooien,de verse plant wordt niet gegeten maar gedroogd wel en deze plant blijft ook gedroogd giftig.

Het voordeel is dat JKK makkelijk herkenbaar is en het land is dus makkelijk na te lopen, dus dat durf ik wel aan. :)

ik denk dat ik volgend jaar hooi in Frankrijk ga halen :D voor dat geld zal het wel niet in plastic zitten neem ik aan? dat is dan weer jammer, ik sla het liever buiten op.

Ik betaal nu 45 euro per baal. Heb ook wel eens 65 betaald.
kleine baaltje geloof ik 3,50
stro 2,75

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:28

Voor grote partijen is testen een optie, maar als je elke kaar nog geen 100 baaltjes kunt hebben en elke kaar een wisselende partij, dan wordt testen een dure hobby.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:55

Het hooi wat il gister gegeven heb en waar ze voor weg liep was vanochtend schoon op hihi...dus denk kwestie van niet lekker genoeg.

heb een voordroog rol open gemaakt. Bak gevuld met onderop voordr en bovenop eiffel....dat was 1 beweging, neus onder het eiffelhooi en hoppa uit de bak gesmeten haha.

even een andere vraag, had hem in het begin ook gesteld maar denk overheen gezien.

mijn stalbodm is beton gestort op zand. Zonder drainageputje. Ik wil graag rubberen tegels in de stal ivm de warmte (ik pot nu op maar dat is zwaar mesten, als ik dagelijks mest is det zo dicht op de koude betonvloer)

Nou kan il aan rubbertegels komen. Maar gaat de pies daar niet onder lopen? Het kan nl niet weg omdat er heen putje in de stal zit. Zouden jullie dat dan doen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:58

als het echt nergens weg kan is het misschien niet zo'n goed idee.

ik had het voorheen in de schuilstal, maar daar was de helft beton en de andere helft klinkers, dus daar kon het doorheen lopen de grond in. En nu heb ik een betonvloer met putje dus kan het ook weg.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:59

Nee het kan niet weg helaas....balen. vriendje wil nog wel sleuven in het beton freesen o de plasplekken dat zal allicht genoeg schelen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:00

ja dat zal wel schelen ja.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:11

Er zijn hier ook wel verpakte balen hoor, maar weet niet wat die kosten.
Wij hebben binnen ruimte om op te slaan dus dat is makkelijk.

Hier kopen voor in nl is natuurlijk een optie, houd wel rekening met de transportkosten (tol, diesel etc) die zullen weer wat hoger liggen.
Je kan informeren bij de grotere fourage zaken, die kom ik onderweg weleens tegen als ik weer opweg ben naar huis vanuit nl.
Nijssen, stouten en dat soort bedrijven, die halen ook stro uit Frankrijk, die kunnen vast ook wel hooi mee nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:16

@karev: hoe groot zijn die matten, want als het echte goede grote zijn dan komt er niets ander.
Is het een optie om gaatjes (15 mm) in het beton te boren op de plasplekken ??

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:17

Stro kost in de Eifel ongeveer 1 euro per baaltje. Vorig jaar had in niets besteld omdat ik nog veel over had van het jaar daarvoor

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:24

Wij hebben hooi van ons eigen vogeltjes-land, dat is ideaal want dan weet je precies waar het vandaan komt / hoe het is geoogst / enzovoorts.
We hebben alleen veel teveel hooi voor onszelf, dus we hebben nog ong. 100 ronde baaltjes (van 110 kg ongeveer) te koop staan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:42

karev schreef:
Het hooi wat il gister gegeven heb en waar ze voor weg liep was vanochtend schoon op hihi...dus denk kwestie van niet lekker genoeg.

heb een voordroog rol open gemaakt. Bak gevuld met onderop voordr en bovenop eiffel....dat was 1 beweging, neus onder het eiffelhooi en hoppa uit de bak gesmeten haha.

even een andere vraag, had hem in het begin ook gesteld maar denk overheen gezien.

mijn stalbodm is beton gestort op zand. Zonder drainageputje. Ik wil graag rubberen tegels in de stal ivm de warmte (ik pot nu op maar dat is zwaar mesten, als ik dagelijks mest is det zo dicht op de koude betonvloer)

Nou kan il aan rubbertegels komen. Maar gaat de pies daar niet onder lopen? Het kan nl niet weg omdat er heen putje in de stal zit. Zouden jullie dat dan doen?

ik heb zo ook met putje.
Na verloop van tijd is het niet alleen urine wat er onder ligt, maar echt drap.
Tis ook echt zwaar om dat schoon te maken omdat de matten zo zwaar zijn.
Ik raad wel de grote matten aan, want die kleine gaan snel bol staan/verschuiven.
Als het ligt vind ik het wel fijn. Tis toch warmer en met schrapen ook ideaal.
In de zomer gebruik ik minder stro door die matten. In de winter potten we het een beetje op.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:05

Ik kan aan tegels komen van 5x5 van 3,5 cm dikte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:09

Meter, centimeter ???

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:18

Tegels van 50 bij 50 cm en 3,5 cm dik sorry :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:50

Ik heb allemaal matten van 1 x 1 m.
Loeizwaar maar daardoor blijven ze ook mooi liggen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:03

Hier ook hooi van eigen weiland. Vorig jaar een 200 kleine botten geprest (+/- 12 kg per stuk) voor 125 euro alles samen (gemaaid en geprest) *\o/*

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:46

Wij halen het hooi bij het loonbedrijf van onze buurvrouw. Dat is in Nieuwleusen Kristel.

De palen hebben wij op 3 meter. Met 3 rijen bruin lint. De afstand hebben we bewust gedaan omdat we uiteindelijk overal hout willen. Maar dat vonden we nu te duur in een keer. We hebben alleen het aangezicht van de paddock gedaan nu.
Afbeelding

Heb er niet een hele duidelijke foto van. Maar je kunt het zien naast de stal.