Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:56

Mijn vorige stalhouder heeft eens de paarden buiten gezet. Er lag een pak sneeuw, maar helaas ook enorme bevroren plassen onder de sneeuw. Mijn paard is tijdens de galop onderuit gegaan op zo'n enorme plas ijs, werkelijk ze waren soms 10 meter lang bij 2 meter breed. De stalhouder was toen al weg. Mijn paard kon geen grip meer krijgen en heeft daar wel een uur zo op het ijs gelegen. Uiteindelijk toen ze gevonden werd, hebben ze haar omhoog kunnen krijgen door pakken zaagsel op het ijs te gooien. Ze was toen al tegen de 23, conditie is enorm verslechterd en ze heeft daar zo'n tik van gehad, dat ik niet per definitie op de kunde van de stalhouder vertrouw. Ook paarden in een natte wei vind ik niet fijn, als ze er fris in worden gezet. Kennisen van mij hadden een paard die jolig werd in de wei, flinke galop er in, remmen voor de sloot in de natte prut en hup, voorbeen door midden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:03

In dat eerste geval kan ik het me voorstellen dat je niet blij bent met je stalhouder, maar wil je dan echt je paard binnenhouden als de wei nat is? Dat zou dan wel heel erg vaak betekenen dat ie niet in de wei kan.
Mijn ruin had laatst een leuke actie…wei was redelijk nat, hij kwam aanrennen, struikelde en gleed op z'n zijkant een paar meter door…stond weer op, schudde met z'n hoofd alsof hij wou zeggen..wat is me nu overkomen??? Schrok natuurlijk heel erg in eerste instantie, maar hij heeft er niets aan overgehouden. Ik kan hem moeilijk behandelen alsof hij van porselein is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:20

Kinke schreef:
In dat eerste geval kan ik het me voorstellen dat je niet blij bent met je stalhouder, maar wil je dan echt je paard binnenhouden als de wei nat is? Dat zou dan wel heel erg vaak betekenen dat ie niet in de wei kan.
Mijn ruin had laatst een leuke actie…wei was redelijk nat, hij kwam aanrennen, struikelde en gleed op z'n zijkant een paar meter door…stond weer op, schudde met z'n hoofd alsof hij wou zeggen..wat is me nu overkomen??? Schrok natuurlijk heel erg in eerste instantie, maar hij heeft er niets aan overgehouden. Ik kan hem moeilijk behandelen alsof hij van porselein is.

Daar was destijds geen bak. Alle dagen kwamen ze buiten, maar ontweken ze de plassen, omdat ze die konden zien. Met een laag sneeuw erop gaat dat niet meer. Ik ben ook van stal veranderd.

Verder blijft mijn paard niet binnen als het nat is, maar ik heb dan liever dat ze in de bak gaan. Ik bedoel er is meer tussen binnen en buiten dan een weiland he. Maar met mijn oudje (ze is nu bijna 29) kijk ik wel uit hoor. Mijn jonge paard staat sowieso 24 uur buiten met stal, die is rustig als hij naar de wei gaat als hij de dag er voor er ook gelopen heeft. Heeft hij een dag paddock er tussendoor, dan gedraagt hij zich als een debiel in de wei en smakt meerder malen tegen de grond. En nee, hij is niet van porselein, zo behandel ik ze ook niet, maar die beentjes hoeven niet door roekeloosheid van mijn kant doormidden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:43

Mindim schreef:
Mijn vorige stalhouder heeft eens de paarden buiten gezet. Er lag een pak sneeuw, maar helaas ook enorme bevroren plassen onder de sneeuw. Mijn paard is tijdens de galop onderuit gegaan op zo'n enorme plas ijs, werkelijk ze waren soms 10 meter lang bij 2 meter breed. De stalhouder was toen al weg. Mijn paard kon geen grip meer krijgen en heeft daar wel een uur zo op het ijs gelegen. Uiteindelijk toen ze gevonden werd, hebben ze haar omhoog kunnen krijgen door pakken zaagsel op het ijs te gooien. Ze was toen al tegen de 23, conditie is enorm verslechterd en ze heeft daar zo'n tik van gehad, dat ik niet per definitie op de kunde van de stalhouder vertrouw. Ook paarden in een natte wei vind ik niet fijn, als ze er fris in worden gezet. Kennisen van mij hadden een paard die jolig werd in de wei, flinke galop er in, remmen voor de sloot in de natte prut en hup, voorbeen door midden.

Mijn merrie ging op droge grond onderuit door een misrekening in haar pas, ze brak haar schouder. En dat is het enige weideongeval ooit bij ons geweest :Y) En ze lopen buiten, ook met sneeuw, storm, regen, gladheid en zelfs als de modder bevroren is en je die fijne onregelmatige grond hebt met diepe putten erin :j Ze zijn daardoor wel belachelijk hard geworden op het beenwerk en bij regen in combi met een show op gras blijven die van mij overeind terwijl de rest tegen de vlakte gaat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:47

Mijn jonge paard presteert het ook prima om over zijn eigen benen te struikelen hoor, maakt een sliding en springt weer op en rent verder en zo gaat dat een aantal malen. Ook tijdens zijn dolle uurtje in de bak, smakt mijn onnozele hals wel eens plat, omdat hij niet inschat waar het hekje staat :') Hij wordt er echt niet om binnen gehouden.

Mijn oudje heeft artrose en is gewoon oud, die laat ik niet over bevroren grond met putten er in lopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:48

Ah..nu snap ik je Mindim :)
Shamal, die 2 van mij lopen ook gewoon in de sneeuw etc. Mijn Spaanse dame zag vorig jaar voor het eerst sneeuw, dat was hilarisch :) Ze vond het helemaal geweldig, ging ook liggen rollen, heb ervan genoten dat ze zelf zo genoot :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:52

Kinke schreef:
Ah..nu snap ik je Mindim :)
Shamal, die 2 van mij lopen ook gewoon in de sneeuw etc. Mijn Spaanse dame zag vorig jaar voor het eerst sneeuw, dat was hilarisch :) Ze vond het helemaal geweldig, ging ook liggen rollen, heb ervan genoten dat ze zelf zo genoot :)

Ik ben soms te voorzichtig met me en zie spoken en beren op de weg, maar ik weet ook dat dat niet realistisch is. Dus tussen wat ik graag zou willen en tussen wat ik doe, ligt vaak een verschil :D
Dit soort plassen (deze was ongeveer nog 4 maal zo groot toen ie opgevroren was). Das gewoon niet handig een paard op te zetten als het opgevroren is en een laag sneeuw erover. Zoals je ziet is het in de herfst een geliefd object, zo'n plas :D
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:39

chevax schreef:
Even serieus: er zijn dus mensen hier die acuut van stal veranderen als een paard een dag binnen moet staan?

Nee, maar ik zou het toch serieus niet leuk vinden en laat ons zeggen, de tweede keer dat er ineens zo een regel uitgevonden wordt en er valt niet meer over te praten, dan kan ik niet beloven dat ik niet eens verder ga kijken. Maar dat hangt ook af van wat jouw eisen zijn. Met mijn werkuren is het een harde eis dat ik ten alle tijde bij mijn paard kan. Als dat niet zo prioritair is, is het inderdaad moeilijk te snappen waarom mensen hier een probleem van maken. Ik zou zeggen, maak eens een werkweek die ik maak, of een maand of zelfs een jaar en je snapt waarom die ene sluitingsdag best wel een grote irritatie is. Dan ben je eens een dag vrij, kan je niet naar je paard, dat idee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:09

sympie schreef:
Nikass schreef:
Bij ons zijn de openingstijden 8.00 tot 22.00 en in het weekend en op feestdagen 8.00 tot 18.00.
Op die dagen kan mijn paard dus max 10 uur haar stal uit (gebeurd dus ook) en dat vind ik, zeker in de zomer, wel wat krap. Maar omdat wij met zo weinig zijn doet de eigenaar niet moeilijk als het eens wat eerder of later wordt. Maar ik wil daar ook weer geen misbruik van maken. In de zomer zouden ze ook dag en nacht op het land kunnen. Maar dan hebben ze geen schuilmogelijkheid.
En ja, bij ziekte of blessure kan ik ook buiten de openingstijden komen, maar dan wel even laten weten van te voren.

Die betrokkenheid is fijn Sympie. Maar die heb je niet overal. Er zijn ook stalhouders die het feit dat je überhaupt iets vraagt al ontzettend lastig vinden. Nog los van de inhoud.
Ben trouwens ook wel eens over het hek geklommen... namelijk nadat dat er van de ene op de andere dag was geplaatst en er na openingstijd nog geen stalhouder te bekennen was en het hek nog op slot zat.

bedankt Nikass,
bedankt, maar toch zijn we ermee gestopt en zijn we aan ons laaste maand bezig. Wij hebben voor 300% ons best gedaan, iedereen zoveel mogelijk proberen te behelpen, ieder paard behandeld alsof het de onze waren, en altijd gewerkt op het principe klant is koning. maar toch hebben ze het ons kotsmoe gemaakt. Ik heb er geen seconde spijt van, en ik verhuig me op mijn "prive-stalletje"

Dat vind ik oprecht heel erg. Ik heb echt wel kritiek op stadhouders maar dan maak je ook wat mee... Maar inzet en betrokkenheid kan ik wel onderscheiden en daar heb ik respect voor.
Zo jammer dat mensen dat dan niet waarderen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:57

Citaat:
Vraagje: wie van jullie werkt er nog meer 365 dagen per jaar :) ?

Ik!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:05

chevax schreef:
Even serieus: er zijn dus mensen hier die acuut van stal veranderen als een paard een dag binnen moet staan? Ik ga er vanuit dat de staleigenaar prima kan beslissen of het bij bijvoorbeeld storm verantwoord is (voor mens en paard), of het niet te bevroren is, niet te glad of wat dan ook. Als de paarden daardoor binnen staan, perfect! Beter dan weer een topic over "mijn stalhouder is zo stom geweest om mijn paard buiten te zetten terwijl het te glad was". En met Kerst? Prima als de stal dan een dagje dicht is. Zolang de paarden eten krijgen, vind ik het prima. Niet mee eens? Zorg dan dat je voor de verzorging van je dier niet afhankelijk bent van een ander, ook niet tegen betaling. Regel het zelf en als het niet volgens de maatstaven kan die jij absoluut noodzakelijk acht voor een paard, schaf dan geen paard aan.

Ik heb heel eerlijk gezegd nog niet een stalhouder ontmoet, die ik de verantwoordelijkheid geef m.b.t. mijn paard. Mijn ervaring is dat ze niets snapten van paarden met insuline resistentie bijvoorbeeld. Ik ben ZELF verantwoordelijk voor mijn paard, niet mijn stalhouder. Daarom sta ik inmiddels op een plek waar ik het ook zelf bepaal. Voor mij en mijn paard niets anders meer. Ik wil nooit meer te maken hebben met anderman's (stupide) regeltjes m.b.t. mijn eigen paard (en dat mag je doortrekken naar mijn vrije tijd, want ik ga met Kerst graag even naar mijn paard :j ).

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:51

als je paard staat op een eigendom van een stalhouder, dan is je stalhouder wettelijk verantwoordelijk voor je paard, of je dat nu leuk vindt of niet...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:02

Sympie, zonde dat je stopt met je stal maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Ik zou nooit een pensionstal beginnen, heb zoveel gezien in het paardenwereldje.
Sommige hebben zoveel noten op hun zang en het is idd nooit goed.
Maar ik denk dat het als pensionhouder echt belangrijk is neutraal te blijven, je kunt het niet iedereen naar de zin maken.
Hierdoor heb je in het begin wat verloop misschien, maar al gauw vestigd een vaste groep.
En duidelijkheid mis ik bij veel pensionhouders.
Sommige beloven echt gouden bergen en als je er staat blijft er een klein zand heuveltje van over.
Maar een dag dicht met kerst zal toch geen ramp moeten zijn.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:38

Vindt het ergens wel logisch dat er soms sluitingstijden zijn, zeker als het om een stalling op prive terrein gaat. Waar ik meer problemen mee zou hebben is als wanneer een afspraak veranderd zou worden of op een vreemde manier en onaangekondigd wordt medegedeeld. In overleg is veel mogelijk immers;-)!

Dit wordt de eerste kerst op de stalling waar ze nu staat. Ze blijft in principe de hele winter gewoon buiten. Wellicht met oud en nieuw even dagje binnen, althans op het "knal" hoogtepunt. Al zal dat eerder zijn voor de veiligheid van de paarden dan voor gemak van de staleigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:41

Het 'probleem' van paarden die uit hun plaat gaan wanneer ze buiten worden gezet als er sneeuw ligt/het glad is zou natuurlijk simpel opgelost zijn met 24/7 buiten lopen. ;) Natuurlijk ontploffen die dieren als ze het merendeel van die 24 uur op stal staan, en dat geldt helaas voor de meeste paarden in de winter.
Omgekeerde wereld om ze dan binnen te houden zodat er niks fout gaat, het gaat juist fout omdat ze te weinig buiten komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:52

RedPassion schreef:
Citaat:
Omgekeerde wereld om ze dan binnen te houden zodat er niks fout gaat, het gaat juist fout omdat ze te weinig buiten komen.

Precies! _/-\o_

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:39

De mijne lopen over het algemeen wel 24/7h buiten en dan nóg ontploffen ze regelmatig. Gisteren werd ik nog ondersteboven gerend door onze shetter :D omdat de hele kudde aan de kletter ging. De enige die dan glijpartijen maakt is het slungelige jonkie dat rondom op ijzers staat... Heerlijk om een kudde dan zo gek te zien doen.

Veel goede buitengang maakt een paard lekker happy in het koppie en dat vertaald zich weer in een goede lichamelijke gesteldheid.

Ik heb die van ons gister om 22.30u binnengehaald en vanmorgen om 07.15u weer buiten gezet. Dan staan ze alsnog 9u binnen, langer wil ik eigenlijk ook gewoon echt niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:52

Ja heerlijk als ze op een leuke manier uit hun bol gaan. Wij hebben net twee nieuwe paarden erbij,hetgeen aaaanleiding gaf om een paar flinke sprinten te trekken over het land. Niet zo best voor het land nu, maar wel een prachtig gezicht. Alleen eentje met rondom ijzers die wat moeite had met het gladde gras.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:40

Ja inderdaad Nikass, nu het weer kouder wordt, gaan onze kudde ook regelmatig aan de kletter met z'n allen. Prachtig om te zien.

Weet je, ik begrijp echt dat pensionhouder een zwaar beroep is/kan zijn, echt. En dat de beste man/vrouw één dag geen mensen op het erf wil óf een dag vrij zou willen zijn, snap ik ook en daar zou ik ook echt geen problemen mee hebben (al is het een week per jaar, niet aaneengesloten overigens uiteraard) maar ik wil gewoon niet dat mijn paard van dinsdag (dit jaar kerstavond) ± 17u tot donderdagochtend 09u binnen staat. Dat is 40 (!) uur. Dat is een werkweek achter elkaar. Dat zou voor mij echt een big :n zijn.

Tenzij ze bijvoorbeeld in een grote groepstal of binnenbak met ruwvoer gezet zouden worden. Ruim ik de dag erna de mest wel op :D.

floortje1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:00

Ik snap het wel. Maar vind dat de pensionhouder wel uitzonderingen moet maken wanneer het echt nodig is, om medische redenen bij het paard bijvoorbeeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:10

sympie schreef:
als je paard staat op een eigendom van een stalhouder, dan is je stalhouder wettelijk verantwoordelijk voor je paard, of je dat nu leuk vindt of niet...

Ik heb stalhouders anders nog nooit de dierenarts zien betalen, als mijn paard weer bevangen uit het land kwam door hun achterlijke weidebeleid destijds. :+
Gelukkig heb ik nu geen stalhouder meer, want we beheren onze eigen plek nu. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:11

RedPassion schreef:
Het 'probleem' van paarden die uit hun plaat gaan wanneer ze buiten worden gezet als er sneeuw ligt/het glad is zou natuurlijk simpel opgelost zijn met 24/7 buiten lopen. ;) Natuurlijk ontploffen die dieren als ze het merendeel van die 24 uur op stal staan, en dat geldt helaas voor de meeste paarden in de winter.

Amen!
Overigens maakt mijn buitenpaard nog steeds graag een sprintje met een paar flinke bokken erbij, maar hij weet precies wanneer het wel kan en wanneer niet. DAT is het verschil, he. :j ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:16

Die van mij gaan eerst gras zoeken en als ze dat genoeg hebben gehad gaan ze pas een sprintje trekken en bij elkaar klieren en als dat klaar is weer grasjes zoeken.
Dus het is niet zo dat als paarden veel buiten staan ze nooit gek doen.
Wel weten ze beter wat het kan hebben.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:16

[quote="Twiggy2008]
Ik heb stalhouders anders nog nooit de dierenarts zien betalen, als mijn paard weer bevangen uit het land kwam door hun achterlijke weidebeleid destijds. :+
Gelukkig heb ik nu geen stalhouder meer, want we beheren onze eigen plek nu. ;)[/quote]

oei...niet veel positieve ervaring met een stalhouder??

wat wij bv wel deden, is de dierenarts betalen en dat dan de klant ons terugbetaalde, idem smid...
maar soms moest je 100 vragen achter je centjes.... :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:27

sympie schreef:
[

Niet met eentje, helaas, stuk voor stuk drama, al die stalhouders, die ik heb gehad. Wat viel dat keer op keer tegen...... -O-
Vandaar dat ik nu op een doe-het-zelf plekje sta met vier leuke meiden, met dezelfde insteek. Ideaal en (stukken) gezellig(er). :D
Het belangrijkste is, dat mijn paard fysiek en mentaal weer happy is. En ik weet dat we goed voor alle paarden zorgen met z'n allen.

Ik zorg overigens ook dat ik altijd zelf aanwezig ben bij dierenarts en hoefsmid. Het gaat om mijn eigen paard, daar hoeft niemand anders voor in te springen.
Dus nee, dat ken ik niet, de stalhouder die dat van je overneemt. Ik ben wel een keer heel erg ziek geweest, ruim een maand lang, waardoor ik echt niet voor mijn paard kon zorgen. Dat vond ik verschrikkelijk. De stalhoudster van toen, voerde mijn paard (hij stond daar 24/7 buiten) bij, meer deed ze niet, maar dat wilde ik ook niet. Als me dat nu overkomt heb ik stalgenoten, die de boel opvangen. Maar gelukkig ben ik nooit (lang) ziek en moet ik haast dood neer vallen, wil ik niet naar mijn paard gaan (ik had destijds longontsteking en kon echt niets meer).

Maar goed, ik snap dat het vervelend is, als je achter je geld aan moet, hoor.... Heel irritant. :j