Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:In dat eerste geval kan ik het me voorstellen dat je niet blij bent met je stalhouder, maar wil je dan echt je paard binnenhouden als de wei nat is? Dat zou dan wel heel erg vaak betekenen dat ie niet in de wei kan.
Mijn ruin had laatst een leuke actie…wei was redelijk nat, hij kwam aanrennen, struikelde en gleed op z'n zijkant een paar meter door…stond weer op, schudde met z'n hoofd alsof hij wou zeggen..wat is me nu overkomen??? Schrok natuurlijk heel erg in eerste instantie, maar hij heeft er niets aan overgehouden. Ik kan hem moeilijk behandelen alsof hij van porselein is.
Mindim schreef:Mijn vorige stalhouder heeft eens de paarden buiten gezet. Er lag een pak sneeuw, maar helaas ook enorme bevroren plassen onder de sneeuw. Mijn paard is tijdens de galop onderuit gegaan op zo'n enorme plas ijs, werkelijk ze waren soms 10 meter lang bij 2 meter breed. De stalhouder was toen al weg. Mijn paard kon geen grip meer krijgen en heeft daar wel een uur zo op het ijs gelegen. Uiteindelijk toen ze gevonden werd, hebben ze haar omhoog kunnen krijgen door pakken zaagsel op het ijs te gooien. Ze was toen al tegen de 23, conditie is enorm verslechterd en ze heeft daar zo'n tik van gehad, dat ik niet per definitie op de kunde van de stalhouder vertrouw. Ook paarden in een natte wei vind ik niet fijn, als ze er fris in worden gezet. Kennisen van mij hadden een paard die jolig werd in de wei, flinke galop er in, remmen voor de sloot in de natte prut en hup, voorbeen door midden.
Kinke schreef:Ah..nu snap ik je Mindim
Shamal, die 2 van mij lopen ook gewoon in de sneeuw etc. Mijn Spaanse dame zag vorig jaar voor het eerst sneeuw, dat was hilarischZe vond het helemaal geweldig, ging ook liggen rollen, heb ervan genoten dat ze zelf zo genoot
chevax schreef:Even serieus: er zijn dus mensen hier die acuut van stal veranderen als een paard een dag binnen moet staan?
sympie schreef:Nikass schreef:Bij ons zijn de openingstijden 8.00 tot 22.00 en in het weekend en op feestdagen 8.00 tot 18.00.
Op die dagen kan mijn paard dus max 10 uur haar stal uit (gebeurd dus ook) en dat vind ik, zeker in de zomer, wel wat krap. Maar omdat wij met zo weinig zijn doet de eigenaar niet moeilijk als het eens wat eerder of later wordt. Maar ik wil daar ook weer geen misbruik van maken. In de zomer zouden ze ook dag en nacht op het land kunnen. Maar dan hebben ze geen schuilmogelijkheid.
En ja, bij ziekte of blessure kan ik ook buiten de openingstijden komen, maar dan wel even laten weten van te voren.
Die betrokkenheid is fijn Sympie. Maar die heb je niet overal. Er zijn ook stalhouders die het feit dat je überhaupt iets vraagt al ontzettend lastig vinden. Nog los van de inhoud.
Ben trouwens ook wel eens over het hek geklommen... namelijk nadat dat er van de ene op de andere dag was geplaatst en er na openingstijd nog geen stalhouder te bekennen was en het hek nog op slot zat.
bedankt Nikass,
bedankt, maar toch zijn we ermee gestopt en zijn we aan ons laaste maand bezig. Wij hebben voor 300% ons best gedaan, iedereen zoveel mogelijk proberen te behelpen, ieder paard behandeld alsof het de onze waren, en altijd gewerkt op het principe klant is koning. maar toch hebben ze het ons kotsmoe gemaakt. Ik heb er geen seconde spijt van, en ik verhuig me op mijn "prive-stalletje"
chevax schreef:Even serieus: er zijn dus mensen hier die acuut van stal veranderen als een paard een dag binnen moet staan? Ik ga er vanuit dat de staleigenaar prima kan beslissen of het bij bijvoorbeeld storm verantwoord is (voor mens en paard), of het niet te bevroren is, niet te glad of wat dan ook. Als de paarden daardoor binnen staan, perfect! Beter dan weer een topic over "mijn stalhouder is zo stom geweest om mijn paard buiten te zetten terwijl het te glad was". En met Kerst? Prima als de stal dan een dagje dicht is. Zolang de paarden eten krijgen, vind ik het prima. Niet mee eens? Zorg dan dat je voor de verzorging van je dier niet afhankelijk bent van een ander, ook niet tegen betaling. Regel het zelf en als het niet volgens de maatstaven kan die jij absoluut noodzakelijk acht voor een paard, schaf dan geen paard aan.
sympie schreef:als je paard staat op een eigendom van een stalhouder, dan is je stalhouder wettelijk verantwoordelijk voor je paard, of je dat nu leuk vindt of niet...
RedPassion schreef:Het 'probleem' van paarden die uit hun plaat gaan wanneer ze buiten worden gezet als er sneeuw ligt/het glad is zou natuurlijk simpel opgelost zijn met 24/7 buiten lopen.Natuurlijk ontploffen die dieren als ze het merendeel van die 24 uur op stal staan, en dat geldt helaas voor de meeste paarden in de winter.
Omgekeerde wereld om ze dan binnen te houden zodat er niks fout gaat, het gaat juist fout omdat ze te weinig buiten komen.
sympie schreef:[