Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:40

little_king ,ten eerste staan mijn paarden niet met afgebogen hoofd in een stal,dus als je een giraffe wilt gaan houden,geef dan in ieder geval en stal dat dat beest zijn kop omhoog kan doen ( zie dierentuinen daar staan giraffen óók de hele winter "op stal")

daarnaast slaat dat signalen missen op de wei ws ook op mij...dat komt omdat er mensen waren die zeiden dat hun paard naar binnen wilde,en dit lieten merken ook,maar als tegen reactie kwam dat je dit moet negeren want dan moeten paarden maar gewoon wennen...

als tegenhanger moet je dan elk signaal ,hoe miniscuul klein ook,van een stalpaard wél lezen en wat mee doen..

dat vind ik persoonlijk een beetje raar,werkt toch zowel links als rechtsom dan??? ongenoegen is ongenoegen bij een paard, bij mij althans...

maar goed,kan dat natuurlijk helemaal verkeerd zien..

ennuh Apple,ik ben nog wel iemand die de meeste paarden hier buiten heb staan,en zit hier nog de "stalpaarden" te verdedigen ook :')

en ik help dan ook nog eens de discussie om zeep..als weidepaard houder.. :=

Apple

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:41

Kimmie, hoe durf je :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:43

Je mist mijn punt.
Dat een giraffe dan ook een half jaar niet natuurlijk gehouden word, net zoals een stalpaard een half jaar niet.
Maar bij een giraffe zou ik iedereen over me heen krijgen, bij paarden is het gewoon.

En het ging me over je toon, je manier van je berichten, niet zo zeer je mening, die mag je hebben.

Maar nogmaals, fijne "discussie".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:44

kimmie261 schreef:
daarnaast slaat dat signalen missen op de wei ws ook op mij...dat komt omdat er mensen waren die zeiden dat hun paard naar binnen wilde,en dit lieten merken ook,maar als tegen reactie kwam dat je dit moet negeren want dan moeten paarden maar gewoon wennen...

als tegenhanger moet je dan elk signaal ,hoe miniscuul klein ook,van een stalpaard wél lezen en wat mee doen..

En omdat 1 persoon dat heeft gezegd moet dat 500x herhaald worden natuurlijk, want dat vind natuurlijk iedereen die voor paarden buiten is :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:45

little_king schreef:
Je mist mijn punt.
Dat een giraffe dan ook een half jaar niet natuurlijk gehouden word, net zoals een stalpaard een half jaar niet.
Maar bij een giraffe zou ik iedereen over me heen krijgen, bij paarden is het gewoon.

Bij mijn weten worden giraffen in België en Nederland ook niet natuurlijk gehouden, dus ik snap niet zo goed wat je daarmee bedoelt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:45

Apple, dat niet respectloos reageren gebeurt uiteraard beide kanten op, het is maar net in welke 'kamp' je zit van wie het je opvalt ;).

Kimmie261, als paarden aan het hek staan te dralen is het veelal een kwestie van iets 'missends' in de buitengang (weer, voer, afleiding, kudde whatever) of het feit dat er in de beginjaren van zo'n paard al iets mis gegaan is met het wennen (wat normaal en natuurlijk zou moeten zijn) waardoor zo'n paard z'n draai wellicht niet meteen zal kunnen vinden.

Paarden associëren een stal niet met wat wij met een stal associëren; lekker bedje met stro, ruwvoer en veilig binnen 's nachts voor de boze wereld.

LK, ik hoop niet dat je het topic verlaat hoor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:48

Gini, LK legt het toch echt wel vrij simpel uit ;).

Waarom is het ophokken van paarden algemeen geaccepteerd onder het mom van allerlei vreemde argumenten maar moet je het niet proberen je hond de hele dag in de bench te laten zitten. Massaal gruwelen we van legkippen en varkens in de stal maar paarden ophokken kan dan weer wel.

En jaha ik wéét dat legkippen en opgehokte varkens het slechter hebben dan menig stalpaard maar het gaat om het idee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:50

Ik zit in geen kamp, ik probeer alleen verder te kijken dan "hoe ik mijn paarden hou is de beste manier". Ook ik ben helemaal niet voor 24/7 op stal, maar ik wil wel zo open mogelijk kijken naar waarom mensen die keuze wel (tijdelijk) maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:51

Sees schreef:
Gini, LK legt het toch echt wel vrij simpel uit ;).

Bwa, ze legt het een beetje dramatisch uit. ;) Ik ken geen enkele stal waar het paard de hele tijd met het hoofd gebogen moet staan om erin te passen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:51

kimmie261 schreef:
wat trek ik uit zijn verband dan???

VogeltjeM schreef:
Ik vind dat als je een paard hebt dat minder buiten komt dan dat het binnen staat, je dus niet voldoet aan de basisbehoeften van het dier, en als je het écht niet anders kan waarmaken, moet je je paard verkopen. .

dan kan ip niemand in de randstad een paard hebben,op de uitzonderingen na die een pensionstal weten te vinden die een klein beetje weidegang aanbieden...

Je kan in de randstad prima een paard hebben, als je bereid bent om een eind te rijden. Dat dat in veel situaties niet haalbaar is, begrijp ik. Maar ik vind nog steeds dat je je paard dan toch ergens zou moeten zetten waar hij wél fatsoenlijk buitenkomt, ook al gaat dat ten koste van het aantal keer dat je kan komen, en als je daartoe niet bereid bent, je hem beter kan verkopen. Je neemt toch ook geen hond als je niet in diens behoeften kan voorzien? Waarom dan wel een paard?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:52

Het is onzin te stellen dat er in de randstad niet voldoende ruimte zou zijn. Ik zie steeds meer stallen die de mogelijkheid bieden voor zomer en winter buiten. Het heeft te maken met hoe je een pensionstal inricht en voor hoeveel paarden. Een pensionstal zonder buitenmogelijkheid zou in mijn ogen geen bestaansrecht moeten hebben.
Vwb de discussie: er zijn heel veel genuanceerde meningen. Ik vind dat er relatief vriendelijk gediscussieerd wordt. Daarnaast hoef je bij zo 'n vraag eerlijk gezegd niet te verwachten dat er geen enkele kritische noot volgt. Dit is zo'n essentieel punt voor t welzijn van het paard in veel (wetenschappelijke) ogen dat je van veel mensen op weinig begrip hoeft te rekenen. En de een is daar wat steviger in dan de ander.
Ik vind het net zoiets als goedkeuring en aanmoediging verwachten voor de bio industrie of voor nertsenfokkerijen. Ik hoop maar dat al die 24/7 staleigenaar paarden de discussie lezen, niet de verdediging ingaan maar inzien dat ze niet goed bezig zijn voor hun paard, goede ideeën opdoen, en op zoek gaan naar een andere oplossing.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:55

Apple schreef:
Kimmie, hoe durf je :')

ja...sorry.... Afbeelding

en oowww...tja de toon die sommige mensen aanslaan tegen mensen die paarden op stal hebben staan is ook niet altijd even aardig hier :)

en fellor,nee ik vraag het me gewoon af,krijg alleen nooit antwoordt daarop...

dit paard is elke dag weer zo...zelfs toen ik haar naar de hengstenhouder bracht en zei dat ze dit deed was hun antwoordt dat ze dat vast bij hun niet zou doen...

:+ nee hoor...na 2 dagen haalde ze haar braaf naar binnen want ze loopt zich echt helemaal stuk:

daarom is denk ik mijn mening zo dat niet ieder paard zo lang op een wei wil staan,dit paard zou echt het helemaal niet erg vinden om op stal te blijven staan, maar ze moet naar buiten van mij,maar voor haar...echt geen meerwaarde,heb ik het idee hoor......

kan het helemaal verkeerd zien natuurlijk...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:58

Gini, ik schat jou hoger in dan dat je niet zou begrijpen wat de gedachte achter de opmerking van LK is ;). Je kunt ook in gaan op wat ze bedoelde ipv de vergelijking om zeep helpen ;).

En mijn opmerking over kampen ging over de opmerking van Apple, dat was toch wel duidelijk :o ?

Tja en ik kan het niet anders dan stiekem toch wel eens zijn met VogeltjeM.
Ik heb ook op meer dan 45min rijden gestaan omdat dat beter was voor mijn paard, ik heb me scheel betaald, ik ben jarenlang om 6u mijn nest uitgegaan voor net dat beetje extra, uren langer gebleven om die buitengang wèl te kunnen bieden, van stal verhuisd, extra betaald etc etc.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:59

Sees schreef:
Gini, ik schat jou hoger in dan dat je niet zou begrijpen wat de gedachte achter de opmerking van LK is ;). Je kunt ook in gaan op wat ze bedoelde ipv de vergelijking om zeep helpen ;).

En mijn opmerking over kampen ging over de opmerking van Apple, dat was toch wel duidelijk :o ?

Tja en ik kan het niet anders dan stiekem toch wel eens zijn met VogeltjeM.
Ik heb ook op meer dan 45min rijden gestaan omdat dat beter was voor mijn paard, ik heb me scheel betaald, ik ben jarenlang om 6u mijn nest uitgegaan voor net dat beetje extra, uren langer gebleven om die buitengang wèl te kunnen bieden, van stal verhuisd, extra betaald etc etc.

:j Goed bezig! ben het met je eens.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:59

kimmie261 schreef:
en oowww...tja de toon die sommige mensen aanslaan tegen mensen die paarden op stal hebben staan is ook niet altijd even aardig hier :)

En vice versa maar dat is maar net van wie het je wel en van wie het je niet opvalt ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:02

Paulinebes; eens :j.

Kimmie261, ik kan op het filmpje niet zoveel zien eigenlijk. Of in zoverre, de buitengang is wat lastig te beoordelen ;). Het kan aan allerlei factoren liggen waarom ze dit gedrag vertoond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:06

Sees schreef:

Maar met zulke vergelijkingen kun je natuurlijk alles in het slechte daglicht stellen.
Ik kan nou ook beginnen over arme paarden die 24/7 buiten moeten staan zonder enige vorm van beschutting tot over hun knieën in de modder, waarschijnlijk nog wel wat mok en rainrot erbij. Wat gaat iedereen dan zeggen? Je moet het niet zo in het extreme trekken. Maar de andere kant op mag dat blijkbaar wel?
Ik weet het niet, ik hou mijn paarden de helft van de tijd buiten. Maar ik ben niet de persoon om andere manieren meteen de grond in te boren. Mijn ogen zijn open gegaan toen ik mijn paard 24/7 buiten kon houden en ik een zielig hoopje paard had dat ongelukkig was. Daar ben ik van geschrokken. Maar ik ben er ook dankbaar voor. Want het heeft me nog meer doen inzien dat ieder paard echt een individu is met eigen behoeften. Mijn paard soest en slaapt alleen maar in de stal, voor haar is het echt haar plekje, waar ze tot rust kan komen, waar ze zich even niet met de kudde moet bezig houden. Waar ze even niet moet weggejaagd kan worden van het hooi, maar gewoon kan schransen als ze wil. Mijn paard vindt de stal niet erg.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:08

chelle_dora schreef:
Nouja ik zie ook wel dat de discussie kapot wordt gemaakt en dat is echt niet alleen door de "excuus-zoekende-stalgangers".. Als er woorden doorheen worden gegooid als geen paard verdienen, je wil niet genoeg, paardonwaardig et cetera.. Helpt iedereen net zo goed mee aan het kapot maken van de discussie.
Ben het ook wel eens met Apple dus... Is vaak genoeg gezegd.. Evenals dat je dan in de randstad geen paard moet willen et cetera..

Ja wat moet je dan met een paardenwens? 2 uur treinen, want als je dat niet doet dan wil je niet genoeg?..

Dan heb je dus gewoon pech. Waarom moet altijd maar alles kunnen? Waarom niet accepteren dat sommige dingen gewoon niet kunnen? Zijn we dan zo verwend?

Ik wil dolgraag een hond, maar ben van 8.00 uur tot 18.00 uur van huis en woon alleen. Ergo: ik kan geen hond.
Ik wil dolgraag een paard maar heb er momenteel geen geld voor. Ergo: ik kan geen paard.

En ik leef nog steeds :Y) Ik ga niet dood van accepteren dat sommige dingen (nu) niet kunnen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:10

sees: ze staat daar met 4 andere paarden op de wei,op het filmpje op 1,5 hect voorjaarsgras..

maar ze doet dit al zolang ik haar heb hoor,jaartje of 9 nu...ook dus toen ze bij de hengstenboer stond tussen de andere merries op 5 hectare land vol met gras...

ze kan dit bij wijze van spreken al om 2 uur smiddags gaan doen,en ze loopt zich werkelijk zeik en zeik nat in het zweet,echt totaal over de rooie...

ik zet haar dan altijd maar naar binnen,heb het lang volgehouden haar daar zo te laten rennen,maar ze overhitte zich zo vreselijk in de zomer dat ze een lichaamstemp had die gewoon gevaarlijk werd..plus dat ze op stal zo happy is,tja wie ben ik dan om haar tegen haar wil in buiten te houden...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:11

Ik heb wel gereageerd.
Heb ook aangegeven dat ik mijn paard liever vaker buiten zie (ook handig zodat ik af en toe eens een dagje over kan slaan) maar dat ik daar nu de mogelijkheid niet toe heb.
Mijn paard is een stuk gelukkiger dan als manegepaard terwijl ik hem niet naar een ander stal gedaan heb.
Ik kan ook met zekerheid zeggen dat hij niets mankeert, en een blije kokosnoot is of het nu op stal of op vakantie op de wei is.
Mocht ik ooit gaan merken dat dit veranderd, dan ga ik uiteraard versneld op zoek naar iets anders wat ook binnen de mogelijkheden ligt. En ik denk dat ik dan ook voor een hoop andere stalpaard eigenaren kan spreken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:13

Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:13

Fellor schreef:
Apple schreef:
Ik sluit me aan bij Kimmie261 :-)

Sees, er is hier wel regelmatig gezegd dat je geen paard verdiende als hij niet buiten kwam :-)

Klopt, dat was ik :) En daar sta ik ook 100% achter.

En ik sluit me ook bij Fellor's woorden aan. :j
Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom je een paard dag in, dag uit, nacht in, nacht uit op stal kan houden (met iets van een uurtje rijden per dag). Ken er zat die het zo doen en dat nog normaal vinden ook. Schandalig!! ;(

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:17

chelle_dora schreef:
Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..

Doordat mijn ouders geen paardenmensen zijn mocht ik ook geen paard.

Tot ik het zelf kon betalen en toen was ik een jaar of 30.

boehoe.

Een paard is geen récht he... dat vergeten veel mensen geloof ik nog wel eens.

En ja, als jouw pony 24/7 op stal staat dan vind ik dat inderdaad paardonwaardig (waarbij ik niet zeker weet of dat zo is, maar zo doe je het wel overkomen)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:19

Mijn merrie vertoonde dat gedrag ook, maar dat was toen ze alleen in het land stond (wel alleen met paarden om haar heen). In combinatie met het weghalen van een van de andere paarden uit andere landjes, of aan het einde van de dag als ze naar de paddock mocht, waar hooi in slowfeeders klaarstond (in het gras zat niet veel meer, was in november), werd het gedrag versterkt. Maar bij haar was de hoofdreden dat ze geen maatje erbij had. Dit was omdat haar toenmalige maatje plotseling naar een andere stal ging. Gelukkig heeft ze maar een paar weken alleen gestaan. Ben zelf op zoek gegaan naar een ander maatje door een advertentie te plaatsen, ondanks dat het niet mijn pensionstal is. Toen ze een maatje had, hebben we een poos problemen gehad met uit elkaar halen en vertoonde ze vergelijkbaar gedrag (onrustig heen en weer rennen)..maar dit was een kwestie van steeds doen en uiteindelijk hebben ze allebei begrepen dat de ander steeds weer terugkomt. :) en is het nu weer rustig. Je leest maar weer overal haken en ogen...

Ik lees jouw reactie dat het bovenstaande waarschijnlijk niet van invloed is bij jouw merrie, maar ze vertoond dus wel uitzonderlijk "gestoord" gedrag en is dus die ene uitzondering die uit zelfbescherming op stal gezet moet worden. Ik zou trouwens wel willen weten waarom ze dit doet en ik zou dat verder onderzoeken (heb jij waarschijnlijk ook wel gedaan). Maar over dat soort paarden hebben we het niet. We hebben het over geestelijk en lichamelijk gezonde paarden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:19

paulinebes schreef:
Het is onzin te stellen dat er in de randstad niet voldoende ruimte zou zijn. Ik zie steeds meer stallen die de mogelijkheid bieden voor zomer en winter buiten. Het heeft te maken met hoe je een pensionstal inricht en voor hoeveel paarden. Een pensionstal zonder buitenmogelijkheid zou in mijn ogen geen bestaansrecht moeten hebben.
Vwb de discussie: er zijn heel veel genuanceerde meningen. Ik vind dat er relatief vriendelijk gediscussieerd wordt. Daarnaast hoef je bij zo 'n vraag eerlijk gezegd niet te verwachten dat er geen enkele kritische noot volgt. Dit is zo'n essentieel punt voor t welzijn van het paard in veel (wetenschappelijke) ogen dat je van veel mensen op weinig begrip hoeft te rekenen. En de een is daar wat steviger in dan de ander.
Ik vind het net zoiets als goedkeuring en aanmoediging verwachten voor de bio industrie of voor nertsenfokkerijen. Ik hoop maar dat al die 24/7 staleigenaar paarden de discussie lezen, niet de verdediging ingaan maar inzien dat ze niet goed bezig zijn voor hun paard, goede ideeën opdoen, en op zoek gaan naar een andere oplossing.

Super !
Kun je mij een lijstje geven in de omtrek van Rotterdam ?
Ik zou graag op zo een stal staan aangezien het mij veel tijd scheelt als ik niet iedere dag er naar toe hoef. Wil er wel 1 maar mijn paard niet het risico loopt zandkoliek te krijgen en ze in de gaten houden da hij niet baggervet wordt, dus niet 24/7 op een wei.