Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:06

Hier ook even een extra mening nodig. Mijn pony staat op zich prima waar ik nu sta, maar past slecht in de groep en word daar heel onrustig van. Zo moet daar dus wel weg, maar niet acuut.

Ik ban vandaag bij een stal wezen kijken met veel pluspunten, maar ook een paar minpunten. De paarden staan het hele jaar door overdag buiten, maar de ruimte is beperkt. in de winter in koppels op kleine paddockjes, in de winter met 9 op een redelijk stukje wei. Ze worden goed gevoerd, en zien er allemaal prima uit. Er is onbeperkt ruwvoer van prima kwaliteit. Bak is uitstekend, buitenrijdmogelijkheden zijn minder.

Het is voor mij heel dichtbij, maar je moet er redelijk veel zelf doen en het gaat me dus wel weer extra tijd kosten die ik eigenlijk niet heb.
Een andere optie heb ik nu eigenlijk even niet. Ik sta op de wachtlijst bij een stal die ik echt perfect vind, maar er staan nog mensen voor mij op de lijst, en dat kan dus wel een hele tijd gaan duren.

Wat denken jullie, gaan voor deze stal, of wachten en het risico lopen dat het nog heel lang gaat duren? Het is hier een lastige regio (omgeving Alphen aan den Rijn) en heel veel opties zijn er niet...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:12

Als het kan zou ik wachten, dan hoeft je pony ook niet twee verhuizingen te doorstaan. Kun je voor de wacht periode niet iets op je huidige stal regelen? Dat je pony met één ander apart komt te staan bijvoorbeeld?
In welk opzicht past ze nu niet in de groep? Dat kan je op die andere stal ook tegenkomen natuurlijk. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de stal om daar een oplossing in te bieden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:22

De groep waar ze nu staat is behoorlijk instabiel, waardoor ik een permanent gestrest paard heb. Ze jaagt de andere paarden bij zich weg en staat vervolgens altijd alleen. Het is gewoon een heel sneu om te zien. Ze staat bij vrienden aan huis, en om haar met een ander apart te zetten hebben we gewoon de ruimte niet helaas.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:52

M_nouska schreef:
55 km enkele reis? Dat is echt heel erg ver! Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden om met de auto langer dan een halfuur te moeten reizen. 6 km is lekker dichtbij en als de weide kurkdroog is en je goed afspraken kan maken dan zou ik zeker voor die keuze gaan. Staan ze daar het hele jaar op of is er ook een weide voor de zomer?

Er is mogelijkheid dat de weide nog kan uitbreiden met een 35 are, maar die kans is eerder beperkt omdat de eigenaars van dat aanpalende stuk een beetje moeilijk doen. Er is geen contract op papier getekend voor het huidige stuk dus ze laten zowat in het midden wat ze met dat andere stuk willen aanvangen. Ik ben er in ieder geval niet helemaal van op de hoogte, dus voorlopig ga ik er ook niet vanuit dat het ruimer dan 42 are gaat worden het komende jaar. Ze staan winter en zomer op dit stuk, geen extra zomerweide.

6ha inleveren in een heleboel ja. Maar op dit moment ben ik een beetje geschrokken van mijn huidige stal. De staleigenaars wonen 30km verder van de weides en de vierkantsboerderij. Ze zijn deze helemaal aan het verbouwen. Voorheen woonde hier een soort van conciërge die de paarden dag en nacht in de gaten hield en eten bracht, water aanvulde... Deze man is omwille van een ruzie met de eigenaars op straat gezet, waardoor er eigenlijk helemaal geen controle is op de weide.

3 weken geleden werd ik in paniek opgebeld door de staleigenaars (die overigens niks van paarden weten of kennen, hebben er nooit gehad), ik was net een dag niet naar mijn paard geweest. Hij had een grote wonde opgelopen en ik moest afkomen.
Ter plekke toegekomen zag ik dat het erg diep was en heb ik meteen de dierenarts gebeld. Het kon op dat moment niet gehecht worden omdat de wonde er al een dag zat. Is dus gebeurd net die ene dag dat ik niet kon langskomen..
De staleigenaars hadden net die week ook de elektriciteit en het licht afgesloten in de stalgebouwen, zonder iemand te verwittigen. Ik heb in allerijl een zaklamp moeten zoeken (was 21u 's avonds) zodat de dierenarts op z'n minst mijn paard kon onderzoeken. Terwijl heb ik een kwade telefoon naar de staleigenaars gedaan dat ze dit niet konden maken. Ze hebben mij op dat moment uitgelegd hoe ik in de hangaars raakte, waar er wel licht en elektriciteit was zodat de dierenarts wel normaal zijn werk kon doen.
Na een week klagen en stallen kuisen met een zaklamp, hebben ze alles dan toch terug aangesloten.

Ik heb hem dus 3 weken op stal moeten houden, wat betekende dat ik dagelijks anderhalf uur bezig was met stal mesten, wonde dagelijks verzorgen, hem even laten grazen aan de hand + anderhalf uur traject van huis naar paard en terug. Ook wanneer hij op stal stond was er niemand die iets in de gaten kon houden. Op dat moment 'had ik geluk' dat er een ander paard net een zware operatie had gehad en ook op stal moest, dus mijn paard stond niet alleen en we hadden voor elkaars paard een extra paar ogen als we langskwamen op verschillende tijdstippen.
De hele boerderij is niet afgesloten, er woont niemand en ligt niet in de buurt van andere huizen. Als er iemand met een trailer zou opkomen kan die met gemak alle paarden inladen en vertrekken nu die conciërge er niet meer woont. Het eerst komende jaar gaat dit niet veranderen.

Ik vind dit een te groot struikelblok om hem te houden op zijn huidige plek. Wat denken jullie?
Ondertussen ben ik ook al 2 maanden aan het zoeken en ik vind echt NIKS anders dat voldoet aan mijn wensen. Buiten deze kleine weide die eigenlijk het meest in de buurt komt van wat ik zoek.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:16

Bieke86, ik zou verhuizen. Wie weet wat je later nog vind. Maar dan heb je nu je paard dicht bij je op een droog stuk land wat in de gaten wordt gehouden. Mocht er iets ernstigs gebeuren ben je er zo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:50

Oef dat klinkt idd niet best zoals je huidige stal er nu bijstaat. Tja dat verandert de zaak wel een beetje. Maar die nieuwe stal lijkt me voor de langere termijn ook niet echt geschikt. Weet niet of ik het gemist heb, maar in welke omgeving zoek je?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:56

Ik zoek in omgeving Alphen aan den Rijn. Wat mij bij de nieuwe stal niet echt aanpreekt zijn de kleine paddocks in de winter. Ze komt dan op een stukje van ongeveer 15 bij 4 met een nader paard. Verder scheelt het me wel een bak aan reistijd en benzine, maar dus wel meer tijd die ik nodig heb op stal.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:04

Ik vind het fijn dat ik jullie mening ook eens kon raadplegen. De huidige weide waar ie naartoe zou gaan is ook niet voor altijd. Al is het wel de bedoeling dat hij er zeker 2 jaar gaat staan.
Mijn vriend en ik zouden over twee jaar iets kopen in een andere streek, dus dan ga ik sowieso weer op zoek moeten naar iets dichtbij huis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:18

Petra_O schreef:
Ik zoek in omgeving Alphen aan den Rijn. Wat mij bij de nieuwe stal niet echt aanpreekt zijn de kleine paddocks in de winter. Ze komt dan op een stukje van ongeveer 15 bij 4 met een nader paard. Verder scheelt het me wel een bak aan reistijd en benzine, maar dus wel meer tijd die ik nodig heb op stal.

Mijn vorige reactie was eigenlijk voor Bieke bedoeld :) maar het loopt een beetje door elkaar. In Alphen ben ik niet bekend. De paddocks die je noemt zijn idd wel erg klein: weet niet of je een heel makkelijk paard hebt, maar die van mij zou zo'n ruimte niet kunnen delen.
Rij je auto? Wat is de maximale reistijd die je wilt besteden?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:26

Oeps, dacht dat je het tegen mij had :D.

Ze is is niet heel makkelijk met andere paarden, en daarom twijfel ik zo. Nu gaat ze al slecht in de groep, en als ze op een postzegel komt te staan ben ik bang dat het helemaal niet goed gaat.
Ik heb een auto, maximale afstand is ongeveer 15 kilometer. Er is hier zo weinig keus... het is nu eigenlijk dit of niks... Ik kan nog wel even blijven op mijn huidige stal, maar dat houd ook op als ze zo door gaat.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:48

Ik krijg net bericht van mijn stalhoudster, ze moet zo snel mogelijk weg. Dus het is deze stal of niks geloof ik. Of iemand moet nog iets weten.
Baal hier echt van... zou liever nog wat te kiezen hebben.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:10

er is op facebook een leuke site ..stalling en weidegang nederland ..vraag en aanbod kijk daar eens tussen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:39

Plaats even een spoedoproepje op bokt bij Ervaringen en Diensten. Misschien levert het nog iets op?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:40

Petra: stal De Groene Meer (www.degroenemeer.nl) van bokker Ruitje?
Iets verder weg maar wellicht nog goed te doen met de auto? Ben er zelf nooit geweest, maar site maakt een goede indruk!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:48

Dat is me net even te duur helaas. Ik heb er ook gekeken, en het is echt prachtig, maar helaas boven budget. Ik ga nu over twee weken naar dit stalletje, en ik heb me bij twee anderen op de wachtlijst laten zetten. Het is gewoon even balen dat ik eigenlijk geen tijd meer heb om verder te zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:56

Spit dit topic eens door, wie weet is er nog iets dat je niet kent.

[ED] GZ- Pensionstalling omgeving Alphen a/d rijn

En deze kwam ik tegen op marktplaats
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Zet desnoods een advertentie op marktplaats en bokt dat je zoekt, ik neem aan dat je niet morgen al weg moet.

Wel balen dat je nu accuut wegmoet. Dan heb je voorlopig weinig keus. Wat betreft de wei die nu nog goed is dat kan met een paard meer zoveel erger worden. Ik zie het hier op stal ik heb twee stukken in gebruik, hoge droge zandgrond. Een stuk van 3000 en een van 2000 ongeveer. Beide stukken wisselen af samen met andere stukjes die op moeten.

Het stuk van 3000 m2 blijft vrij heel met een grote tinker en een b ponietje of jonge tinker. Gras is veel te weinig maar met de nattigheid is het te doen. Meer ook omdat het stuk regelmatig rust krijgt terwijl ze er volcontinue op lopen dag en nacht.

De wei naast me (ligt nog ietsje hoger) zijn twee stukken van 3000 m2 met twee paarden en een b pony. Alleen dit ziet er na wat meer regen dramatisch uit en wordt volledig stuk gelopen. Hier gaan de twee paarden naar binnen s nachts en de pony bij nattigheid ook.

Dan zie je dat een dier meer het verschil maakt tussen goed blijven een een modderdrama.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:49

Ik kan de prijs van degroenemeer nergens ontdekken? Wel veel mooie uitrijmogelijkheden daar! De stallen vind ik niet allemaal even mooi maar als je een grote box, evt met uitloop kan krijgen en je paard er niet teveel in hoeft te staan ;)

Maar goed, te duur dus. De stal van de advertentie (post Karuna) ziet er eerste indruk ook wel prima uit. :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:28

Dat is Steenwijk geloof ik? Daar heb ik voor mijn vorige pony eens gekeken, maar daar was toen het ruwvoer heel slecht, echt koeienkuil. Misschien is dat nu beter hoor, ik ga ze even een mailtje sturen, dankjewel!
Topic ga ik even doorspitten voor ideetjes.
Ik heb me ook bij een aantal stallen op de wachtlijst laten zetten, dan heb ik in de toekomst nog wat opties open.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:03

bieke86; ik zou het zeker aandurven om te gaan verhuizen naar de andere stal, het komt vast wel goed met dat voeren, en anders kun je misschien aanbieden dat jij ook elke dag (smorgens?) naar stal gaat om ze te voorzien van een extra portie voer. Slowfeedernetten nog beter denk ik!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:06

Petra_O schreef:
De groep waar ze nu staat is behoorlijk instabiel, waardoor ik een permanent gestrest paard heb. Ze jaagt de andere paarden bij zich weg en staat vervolgens altijd alleen. Het is gewoon een heel sneu om te zien. Ze staat bij vrienden aan huis, en om haar met een ander apart te zetten hebben we gewoon de ruimte niet helaas.

Eerlijk gezegd klinkt het voor mij alsnog je niet echt een keuze hebt... ik zou je paard toch verhuizen en misschien nog wel een tweede keer ook als je iets beter vind. Dit is in elk geval geen optie, om hier te blijven in mijn ogen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:46

Mayflower_ schreef:
Ondanks de kleine, donkere stal zou ik toch voor stal 1 gaan. Ze zijn de rest van de dag toch buiten. :)

mee eens, in de nacht is het overal donker en hier lopen ze het meeste aantal uren buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:56

bieke86 schreef:
De weide waar hij mogelijk naartoe gaat is wel kurkdroog. Zelfs na veel buien is er niks te zien, daarom vind ik het een interessant stuk land. In vergelijk waar hij nu moet doorploeteren.... Als hij nog maar hooi wil eten staat hij tot aan zijn knieën in de drek.
Op dit moment denk ik niet dat het hooi voldoende is om tot de volgende dag toe te komen, vandaar dat ik een hooinet wou voorstellen zodat er genoeg in kan om toe te komen tot de volgende dag.
Dat leek mij een goed alternatief?

beter weinig gras en bijvoeren dan te veel en overgewicht. Als ze de zode niet stuk lopen en het een harde droge bodem is dan is de hoeveelheid grond echt wel voldoende voor 2,5 paard.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:13

Momenteel staat hij inderdaad te dik ja. Hij blijft maar vreten en echt veel krijg ik er niet meer afgewerkt.
Ondertussen heb is besloten om hem aanstaande zaterdag te verhuizen. Ik heb hooinetten besteld met gazen van 4x4 cm. Ik dacht eerst 3,5cm, maar dat zou misschien te frustrerend werken in het begin..
Voor de rest ben ik ook een extra mengeling gaan kopen om bij te voederen naast het ruwvoeder. Dat deed ik tot nog toe niet, net omdat hij al genoeg had aan 24u gras en hooi.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:46

Ik ben even aan het oriënteren:

Optie 1:
- 5 minuten reizen met de auto, 10 minuten fietsen
- Stal waar ze in de zomer 24/7 buiten kunnen staan, niet in groepsverband.
- In de winter staan ze 6-8uur buiten in de paddock, niet in groepsverband.
- Veel ruwvoer, soort krachtvoer bepaal je zelf
- Binnen en buitenbak, redelijke bodem, regelmatig gevlakt (20x60 en 20x40)
- Spuitplaats, alleen koud water
- Geen longeerkraal aanwezig, longeren kan in de binnenbak
- Stal is wel wat rommelig, maar niet smerig oid.
€215 per maand excl. krachtvoer

Optie 2:
- 2 goede binnenbakken, top bodem (20x60 en 20x40) en goede buitenbak (20x40)
- Alleen in de zomer buiten, keuze uit 24/7 of +/- 8 uur per dag
- In de winter 1 uur per dag in de paddock
- Longeerkraal aanwezig
- 2x per dag ruwvoer (wel redelijke hoeveelheid) 2× krachtvoer
- Nette stal
- Spuitplaats met warm en koud water
€275-290 per maand

Optie 3:
Gedurende de winter op een van bovenstaande stallen en gedurende de zomer op een groot stuk land in groepsverband met 5-10 paarden.
Verder geen faciliteiten bij het land, dichtstbijzijnde rijbak is mogelijk die van de buren en anders op 20 minuten stappen.
Het land is op 5 minuten fietsafstand.
€80

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:45

Tes22 schreef:
Ik ben even aan het oriënteren:

Optie 1:
- Stal waar ze in de zomer 24/7 buiten kunnen staan, niet in groepsverband.
- In de winter staan ze 6-8uur buiten in de paddock, niet in groepsverband.
- Veel ruwvoer, soort krachtvoer bepaal je zelf
- Binnen en buitenbak, redelijke bodem, regelmatig gevlakt (20x60 en 20x40)
- Spuitplaats, alleen koud water
- Geen longeerkraal aanwezig, longeren kan in de binnenbak
- Stal is wel wat rommelig, maar niet smerig oid.
€215 per maand excl. krachtvoer

Optie 2:
- 2 goede binnenbakken, top bodem (20x60 en 20x40) en goede buitenbak (20x40)
- Alleen in de zomer buiten, keuze uit 24/7 of +/- 8 uur per dag
- In de winter 1 uur per dag in de paddock
- Longeerkraal aanwezig
- 2x per dag ruwvoer (wel redelijke hoeveelheid) 2× krachtvoer
- Nette stal
- Spuitplaats met warm en koud water
€275-290 per maand

Optie 3:
Gedurende de winter op een van bovenstaande stallen en gedurende de zomer op een groot stuk land in groepsverband met 5-10 paarden.
Verder geen faciliteiten bij het land, dichtstbijzijnde rijbak is mogelijk die van de buren en anders op 20 minuten stappen.
Het land is op 5 minuten fietsafstand.
€80

Optie 1 voor de winter en in de zomer optie 3.
Is er geen mogelijkheid om op stal 1 je paard met een maatje te zetten? Want voor de rest klinkt het allemaal best prima.
Stal 2 is wat mij betreft geen optie vanwege niet/nauwelijks buiten komen in de winter.