[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:10

LadyMadonna schreef:
Maar als ze rillen hebben ze het niet koud hè! Door te rillen worden ze juist warm! :')

Ja, dat klopt.
Maar als je zelf rilt van de kou en je staat in de regen, probeert je lichaam ook warm te worden door te rillen.
Als je maar lang genoeg blijft staan, verkrampen je spieren vanzelf en word je helemaal stijf.

Hier is een pony van 20 jaar, die stond ook zo te rillen en hinniken aan het draad.
Duidelijker kunnen ze toch niet zijn? (ondanks dat ze al in weken niet meer op stal hebben gestaan)
Maar morgenochtend willen ze natuurlijk wel weer naar het land, dat blijft favoriet. :D

LadyMadonna

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:20

Hmnz, dacht dat de smiley duidelijk genoeg was om sarcasme aan te geven... Fout gedacht ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:24

Oh, ha ha, ik dacht dat je met de smiley bedoelde, dat het zo logisch was wat jij opmerkte, dat die smiley een beetje medelijdend was bedoeld naar de simpele gedachtes van andere mensen.
Als het nog te begrijpen valt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:26

Ik pakte hem ook niet als sarcastisch zijnde op _O-

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:26

Ja dat wordt wel beweerd dat ze `warm ` worden door te rillen maar ik kan er toch niet goed naar kijken.
Mocht nu net wel helemaal naar achteren lopen om ze uit de wei te halen, ze vonden de regen prima haha.
Heb hier ook een paar paardjes die met redelijk weer snachts in paddock gaan met slowfeeder maar denk dat ik die maar binnen hou nu.
Altijd weer dilemmas he.... (voor mij iig wel)!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:52

Nou ja, rillen doen ze wel omdat ze het koud krijgen, maar je mag het niet zomaar vergelijken met het rillen van de mens. Waar bij mensen dat rillen heel erg veel energie kost is dat bij een paard veel minder aan de orde. Bij ons mensen is het het laatste stadium van onderkoeld raken, bij paarden is dat niet zo.

Het is wel zaak om dan te zorgen dat je paard voldoende ruwvoer heeft om zijn interne kacheltje aan de gang te houden, maar het is niet zo alarmerend als bij mensen, geen teken dat het dier echt onderkoeld begint te raken omdat het rilt.

Ik zou zeer zeker niet nu de paarden binnen halen om een klein bibbertje, gewoon opletten of ze genoeg ruwvoer hebben(of er genoeg gras is, of hooi), hoe ze het nu hebben bepaald al voor een deel de vacht die ze straks krijgen(is gelukkig aanpasbaar op de omstandigheden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:59

Mijn paarden krijgen alleen op de weide met dit weer geen hooi, dat wordt 1 grote rotbende. Dus dan lekker naar binnen om te knabbelen :)

En het was niet ook niet zomaar een rilletje, mijn spaanse dame is gewoon niet gemaakt op temperaturen die ineens gehalveerd zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:11

Die van mij hadden het halverwege de middag ook bekeken met die regen. Toen ik om 16 uur thuis kwam stonden 2 van de 3 in de stal en 1 in de paddock. En de 2 oudjes stonden ook allebei in hun inloopstal. Heb ze daar maar wat hooi gegeven en voor de drie het draadje alvast dicht gedaan van de paddock.
Morgen weer een dag... Misschien dan maar zonder vliegendeken of een regendeken op. Wel een verschil van 25 graden naar 16 met hele dag regen...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:15

Bak neerzetten voor hooi, zooiprobleem opgelost.

Even een uurtje naar binnen om te knabbelen zie ik geen enkel probleem in, maar nodig is het niet met voldoende ruwvoer. Ruwvoer zouden ze toch al het grootste deel van de dag tot beschikking moeten hebben, dus voldoet je wei daar niet aan dan is een andere oplossing zoeken handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:17

Op de wei knabbelen ze genoeg :+

Ze gaan iedere dag een uurtje naar binnen voor wat extra voordroog (en mijn merrie is nog laaaaang niet mager :+ ). Ik voer gewoon niet graag op de wei, ook ivm gezeik met de rangorde. Liever allemaal een uurtje per dag rustig kunnen knabbelen zonder gezeik :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:52

ik heb een paard in pension die geen hooi en voordroog meer mag. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet handig is in een groep... Nu moeten we al regelmatig splitsen om haar haar eigen gehakselde ruwvoer te geven en het seniorenvoer, en kan ze verder 24/7 met haar maatje in en uit de wei lopen, maar als de uren weidegang minder worden en het land te nat voor nachten buiten, dan zal ik haar voor de nacht apart moeten zetten. En dan overdag als er geen weidegang meer mogelijk is ook nog midden op de dag. Dat is best een heel gedoe als je groepshuisvesting hebt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:01

Bowen schreef:
Nou ja, rillen doen ze wel omdat ze het koud krijgen, maar je mag het niet zomaar vergelijken met het rillen van de mens. Waar bij mensen dat rillen heel erg veel energie kost is dat bij een paard veel minder aan de orde. Bij ons mensen is het het laatste stadium van onderkoeld raken, bij paarden is dat niet zo.

Het is wel zaak om dan te zorgen dat je paard voldoende ruwvoer heeft om zijn interne kacheltje aan de gang te houden, maar het is niet zo alarmerend als bij mensen, geen teken dat het dier echt onderkoeld begint te raken omdat het rilt.

Ik zou zeer zeker niet nu de paarden binnen halen om een klein bibbertje, gewoon opletten of ze genoeg ruwvoer hebben(of er genoeg gras is, of hooi), hoe ze het nu hebben bepaald al voor een deel de vacht die ze straks krijgen(is gelukkig aanpasbaar op de omstandigheden).

Yeah right, het rillen van paarden is veeeeeeel minder ernstig als ons eigen rillen. Vertel dat aan de paarden die eerder vanavond aan het hek stonden te springen dat ze ook naar binnen wilden. Ja, ruwvoer zat in de wei, maar ze wilden wel heel erg graag naar binnen en hadden het echt flink koud. Hele dag regen gaat redelijk door de vacht heen en er stond ook nog een "lekker" windje.
Even een uurtje op stal met een badstofje erop deed veel goed, daarna zijn ze de wei weer ingegaan. Maar ik denk dat we morgen maar heel voorzichtig moeten zijn met ideeën over rijden, die ruggen hebben hier echt wel last van gehad........

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:04

Klopt hoor Waratje, zo ging ik de mist in na de wedstrijd in Leersum, ook in de regen buiten laten staan zonder deken en mooi dat ie een gevoelige rug had.
Heb er wel van geleerd en gooi er dan maar een ongev regendeken op, want die van ons hebben alleen schuilmogelijkheid en geen stal.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:35

Waratje schreef:
Bowen schreef:

Yeah right, het rillen van paarden is veeeeeeel minder ernstig als ons eigen rillen. Vertel dat aan de paarden die eerder vanavond aan het hek stonden te springen dat ze ook naar binnen wilden. Ja, ruwvoer zat in de wei, maar ze wilden wel heel erg graag naar binnen en hadden het echt flink koud. Hele dag regen gaat redelijk door de vacht heen en er stond ook nog een "lekker" windje.
Even een uurtje op stal met een badstofje erop deed veel goed, daarna zijn ze de wei weer ingegaan. Maar ik denk dat we morgen maar heel voorzichtig moeten zijn met ideeën over rijden, die ruggen hebben hier echt wel last van gehad........

Er staat toch vrij duidelijk dat het wel degelijk met kou te maken heeft, maar het is niet zoals bij ons mensen dat het een teken van onderkoeling is. Net zoals dat het ze veel minder energie kost als ons mensen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:37

Maar als je lang genoeg rilt, als paard of mens, dan worden je spieren vanzelf verkrampt en stijf.
Of het rillen nu komt door onderkoeling of niet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:41

joyce B schreef:
Die van mij hadden het halverwege de middag ook bekeken met die regen. Toen ik om 16 uur thuis kwam stonden 2 van de 3 in de stal en 1 in de paddock. En de 2 oudjes stonden ook allebei in hun inloopstal. Heb ze daar maar wat hooi gegeven en voor de drie het draadje alvast dicht gedaan van de paddock.
Morgen weer een dag... Misschien dan maar zonder vliegendeken of een regendeken op. Wel een verschil van 25 graden naar 16 met hele dag regen...

WAt kunnen paarden verschillend zijn zeg. De mijne maakte vanavond nog een vreugdedansje in de regen, zo blij dat ze van de vliegen en de hitte af was.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:16

mika11 schreef:
Maar als je lang genoeg rilt, als paard of mens, dan worden je spieren vanzelf verkrampt en stijf.
Of het rillen nu komt door onderkoeling of niet.

Dat valt dus reuze mee bij paarden omdat het hun veel minder energie kost. Natuurlijk zit daar een grens aan, maar je kan en mag dat niet vergelijken met het rillen van mensen.
Koude spieren waardoor je veel aandacht moet besteden aan die rustig opwarmen is wel essentieel natuurlijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 06:50

Rillen is niet persé een ramp, maar betekend wel dat je het in de gaten moet houden, en inderdaad, ruwvoer aan moet bieden.

Mijn mini vond het gisteravond ook maar pokkeweer, die is toen ik haar naar de paddock bracht, resoluut in haar stalletje gaan staan. _O-

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:26

Bowen schreef:
Waratje schreef:

Er staat toch vrij duidelijk dat het wel degelijk met kou te maken heeft, maar het is niet zoals bij ons mensen dat het een teken van onderkoeling is. Net zoals dat het ze veel minder energie kost als ons mensen.

Wat is jouw definitie van "teken van onderkoeling"? De temperatuur van de paarden was gisteravond echt wel te laag en ze kregen het tijdens de regen met wind niet meer opgestookt. Gelukkig stopte de regen in de avond, anders waren ze echt voor de nacht op stal gekomen.
Als de vacht echt doorgeregend is en er staat wind op zijn ook paarden vrij snel onderkoeld, alle leuke theorie ten spijt. Dat ze daar wel wat vlotter van herstellen is prettig, maar ik hoef er geen thermometer in te stoppen om te weten dat ze niet bepaald op hun normale lichaamstemperatuur zijn.

Gypsy, die mini snapt het goed :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:43

Een gezond paard met onbeperkt ruwvoer ter beschikking in een laag vet, moet een warmbloed tot minimaal -10 met schuilmogelijkheid (Dus niet in de volle vlakte) het prima uithouden.

Een warmbloed, ongeschoren, gezond, in topconditie, die het met - 10 "koud" krijgt met schuilmogelijkheden, kun je beter afvragen of het dier wel gezond is? Een koudbloedpaard, gezond, goede conditie, ongeschoren kan het tot min 30 uit houden met schuilmogelijkheid.

Als er maar schuilmogelijkheid is, genoeg voer om energie op te sparen, en het dier zijn wintervacht mag behouden.

Paarden zetten hun haren namelijk op (niet rillen) en dat lucht wat er tussen komt, stille lucht noemen we dat. Verwarmt het paard tot zijn lichaams temperatuur, waardoor het warm blijft. Dit is bij ons kippenvel, maar daar kunnen wijzelf niets mee.

Zodra het aan het vriespunt komt, pleur ik de mijne een regendek op. Wordt het - 15 a - 20. Dan een keer een 300 gramse.
This geen watje.... Ik geef hem alleen een dek tegen de regen of sneeuw. Van de rest moet hij zich maar redden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:13

Bovenstaande geldt alleen bij droge kou. Zodra het regent en waait (vooral die combi) krijg je heel andere effecten, zoals gisteren ook goed te zien was.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:23

Het was ook wel ineens een hele omslag dus kan me voorstellen dat sommige paarden dat minder prettig vinden.
Die van mij vind het heerlijk als het koeler is. Is een FriesxTinker en kan erg goed tegen regen en koude wind. Krijgt ook een flinke wintervacht en als het regent zie je heel goed dat die regen niet op de huid komt maar langs de langere haren druipt.

Vind wel belangrijk dat paarden zoveel mogelijk buiten staan zomer en winter.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:17

Vond mijn paard gister wel zielig met haar exceemdeken, die was gewoon zeiknat, paard was nog wel warm. De hele kudde stond bij de bosrand, Lizette was ook zo stom om met d'r hoogd in de regen te gaan staan ipv met d'r kont. Ik mocht de hele wei doorlopen om haar op te halen, vervolgens na een paar honderd meter paard weer losgelaten, rengalop naar het hek met een koppie van baasje kom je nog, ik wacht op je. haha.

Paard heb ik na het rijden (ze was heerlijk opgedroogd in de binnenbak) dekenloos de wei in gedaan. Deken is nu weer droog die moet ik straks maar even brengen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:40

regen is anders dan droge kou. Die van mij staan met -10 en een zonnetje ook vrolijk zonder deken in de paddock of op het land en hebben het dan niet koud... koude regen en dan vooral langdurig zodat ze door moeten blijven stoken, en met pech nog wind er bij, dat is andere koek...

Mijn ervaring is dat de paarden als ze langdurig in de regen staan en het koud krijgen, verkouden worden. Het tast dus wel degelijk hun weerstand aan. Mijn pony krijgt ook een opgetrokken buik. Alleen gras is niet voldoende om warm te blijven voor die van mij. Vannacht hebben ze met regendeken op gestaan en is het grotendeels droog geweest. Vanmorgen scheen het zonnetje dus alle regendekens weer verwisseld voor vliegendekens en ze kunnen weer zelf kiezen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:21

Hoe stoer mijn paard ook is (in de winter in de nachten van -15 vrolijk buiten in de sneeuw, met ijspegels aan haar billen) als je lekker in je ultrakorte zomervachtje loopt, en het word opeens zulk weer, dat vind zelfs zij koud hoor!

In zo'n geval vind ik echt dat paarden beschutting moeten kunnen zoeken, en voor mijn eigen gemoedsrust liefst in een schuilstal.

Imo heeft zielige paarden die staan te rillen dan ook niks met 24/7 buiten te maken, want vaak hebben juist die! paarden altijd toegang tot een schuilstal. (De mijne dan helaas niet, omdat ze overdag met de andere pensionpaarden mee gaan de weides op.)

De mini heeft het idd goed bekeken, die zorgt wel voor zichzelf. :D