Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:16

Mijn paard gaat om 9 uur naar buiten in een gedraineerde paddock, nooit meer natte voetjes dus. Ze staat in een paddock met nog een paard en een slowfeeder met voordroog om 12 uur, 5 uur gaan ze naar binnen... Ze mogen nu niet meer op de wei.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:33

In de zomer 24 uur (op het land), maar 's winter krijgt mijn moeder medelijden met mijn paard (die niet van regen houdt) dus komen ze minimaal 4 uur buiten (in de ruime paddock). Zou het écht rotweer zijn, blijven ze ook weleens op stal, maar ze hebben daar een ruime uitloop.
En nog vind ik het niet genoeg. :+

Veulen84

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:18

Soms heb je wel is een paard dat op stal / paddock gelukkiger is dan in de wei.

Zo 1 heb ik er. Elk jaar begin ik het jaar met haar vrolijk op het land te gooien. Om na 2 weken te gaan twijfelen. Ze word langzaam aan magerder en chagerijniger. Ze wil niet met de andere paarden lopen. Dringen ze zich aan d'r op, dan springt ze over de sloot. Ze wil niet grazen, het enige leuke aan de wei is dat mensen je veel aaien.

Iedereen op de dijk en stal kent d'r. Ze is die ene die altijd alleen is. Die begint te hinniken zodra iemand het land in komt en een paard mee neemt en dan ook mee moet. Die ene die je altijd het land in moet duwen (en dan terug eruit probeert te rennen).

Na 2 maanden geven we het op, dan gaat ze 's nachts op stal en overdag elke keer met 2 of 3 paarden in de paddock. Hoeveel eten en speelgoed of vriendjes ik d'r ook geef. Het is niks voor haar.
Totaal verkeerd geprint dat beest.

Ze komt niks te kort hoor verder. Paddock zo veel ze wil, los met de halve stal (want ze is totaal ongevaarlijk). Elke dag 1,5 uur rijden. Wandelen of poetsen elke dag... Maar toch, dat ene dingetje gun ik haar ook wel. Maar ze wil het gewoon niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:58

Mijn paard wil wel graag op de wei, maar zeker niet dag en nacht! Met mooi zomer weer kan het wel tot een uurtje of acht, negen 's avonds, maar ij slecht weer en nu in het najaar staat ze om uiterlijk 4 uur smiddags bij het hek en wil ze graag naar binnen. Ze is als ervaren op stal staan paard ook niet echt bestand tegen koud en vooral natweer en staat zowat de hele zomer met een regendeken op. @ Veulen84, Misschien moet jou paard ook wennen aan weidegang en moet je het langzamer opbouwen? Als ze mager wordt door op het land te staan gaat er natuurlijk iets niet goed!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:07

Hinke schreef:
@Nikass en gr_roos; jullie hebben pb!
Ik moet wel even voor de duidelijkheid zeggen dat de stal waar ik nu sta een prima stal is. Buiten en binnenbak met perfecte bodem, paddocks, weiland longeercirkel, stapmolen en je mag zoveel kuil pakken als je nodig hebt + de paarden staan in een dikke laag stro.

@zamora: ideaal! Mogen ze de hele winter op de wei?

Ja ook de hele winter :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:08

@ Nikass; en als je dat lekkere hooi van stal verplaatst naar het land?
Mijne stond ook altijd voor het hek te mutsen als het donker werd, en begonnen ze te spoken, wilde ze echt naar binnen. Tot ik ze ging bijvoeren in het land, toen was alles gewoon koek en ei en lekker dag en nacht prima vertoeven. Nu ook in de paddock. Waar het hooi is, is het goed. Of het moet echt kl*te weer zijn en constant regenen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:13

Mijn paard gaat 's ochtends het land op. In de zomer, met lekker weer en veel gras, dan hoef ik echt niet binnen een aantal uur te komen om haar weer op te halen. Ze bekijkt me niet en draaft gewoon weg als ik aan kom lopen. Afgelopen week zette in haar op het land, na 3 kwartier kwam ik eens kijken en toen stond ze al te weven bij het hek en hard te hinniken. Dus ik merk wel aan mijn paard wanneer ze het wel/niet naar haar zin heeft. Het gras is een beetje op, het weer is minder, er zijn minder vriendjes... Al met al is het land minder leuk nu.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:21

Ik had de pony's gister en vandaag weer op het land gezet, met het idee, dan hebben ze nog wat afwisseling van de paddock/hooi voor de echte winter eraan komt en het gras was mooi opgedroogd. Toen ik gister kwam om ze eraf te halen moest ik wel even heel erg lachen. Een van de pony's stond namelijk doodleuk uit de hooiruif van de schapen te eten :') Die dacht, bekijk het met je gras :P Ik merk nu ook wel aan ze dat ze naast het gras echt weer behoefte aan hooi hebben. In de zomer komen ze echt voldaan van het land. En nu moest er dus zelfs tussendoor al uit de ruif gesnoept worden :))

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:22

In de zomer dag en nacht buiten. In de winter de hele dag buiten waarvan 's ochtends in de paddock en 's middags op gras. Ik zou het ook niet anders accepteren. Sta al bijna 14 jaar op dezelfde stal trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:53

Tancreda4 schreef:
@ Nikass; en als je dat lekkere hooi van stal verplaatst naar het land?
Mijne stond ook altijd voor het hek te mutsen als het donker werd, en begonnen ze te spoken, wilde ze echt naar binnen. Tot ik ze ging bijvoeren in het land, toen was alles gewoon koek en ei en lekker dag en nacht prima vertoeven. Nu ook in de paddock. Waar het hooi is, is het goed. Of het moet echt kl*te weer zijn en constant regenen.

Op het land of in de paddock voeren mag niet van de boer.
Mijn paard heeft jaren op een stal gestaan waar geen weidegang was en nauwelijks paddocks, vandaar dat zij het allemaal wel erg leuk vind maar er nog niet helemaal aan gewend is en af en toe moet bijkomen op stal. Volgens mijn da kan het wel drie jaar duren voor ze is omgevormd tot buitenpaardje. Dus ik ren op tijd naar de wei om te voorkomen dat ze volledig uit haar plaat gaat als ze te lang bij het hek staat te dralen, want mijn paardje uit haar dak kan behoorlijk heftig zijn... en bovendien wil ik niet dat ze nu door het modderige land racet want dan heeft ze zo weer een blessure te pakken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:57

Anoeska schreef:
Mijn paard gaat 's ochtends het land op. In de zomer, met lekker weer en veel gras, dan hoef ik echt niet binnen een aantal uur te komen om haar weer op te halen. Ze bekijkt me niet en draaft gewoon weg als ik aan kom lopen. Afgelopen week zette in haar op het land, na 3 kwartier kwam ik eens kijken en toen stond ze al te weven bij het hek en hard te hinniken. Dus ik merk wel aan mijn paard wanneer ze het wel/niet naar haar zin heeft. Het gras is een beetje op, het weer is minder, er zijn minder vriendjes... Al met al is het land minder leuk nu.

Inderdaad, het land is minder leuk want het sopt - en mijn paard houdt niet van wegzakken in de blub- en er staat minder gras en als het dan ook nog gaat regenen houdt ze het snel voor gezien. Kom maar op warm stalletje :) (maar ook weer niet te lang)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:59

5 hectare land we staan er met 13 paarden op en nog 24 uur buiten ;) Waarschijnlijk gaan we november/december snachts naar binnen en overdag op het land.

xsenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:02

De mijne staan nu ongv 10 uur per dag buiten . Maar binnen kort gaan Ze permanent de wei op ze hebben wel een schuil hok dan .

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:09

Hier alles 365 dagen in het jaar 24/7 buiten.
En ik wil echt nooit iets anders meer.
Ik heb wel 2 noodstallen en een wat dichtere inloopstal mocht het echt nodig zijn.
En als het bijvoorbeeld echt bar bar slecht weer is zet ik ze er soms alleen savonds neer.
Maar ze vinden er gewoon allemaal niets aan die stal.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 01:19

Ik sta momenteel nog op een stal waar hij maar af en toe de wei op mag (hengst), en hij verder dus echt alleen uit zn stal komt als ik hem zn beweging kom geven (dagelijks)..
Maar ga morgen kijken naar een plek waar hij lekker 24/7 buiten mag met een inloopstal die eventueel ook dicht kan (mocht t echt heeel koud worden)..
Beter kan hij het dan toch niet krijgen, vind ik dan!!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:25

@zapata, voor jou paard kan het idd alleen maar beter worden! Fijn voor 'm dat je dat ook zelf ziet en op zoek gaat naar wat anders. Lijkt me het grote nadeel v.e. hengst (wel een plaatje, ff je profiel gespiekt!)

Bij ons nog steeds 24/7 buiten, groep van 10 met de luxe v veel land. Gras staat er nog volop en zeker met de hoge temp. v afgelopen dagen voelen ze zich prima.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:43

Bij ons komen de paarden elke dag meer dan 4 uur buiten, in de buitenbak en/of op het land. (we hebben ze wel thuis staan)

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:42

Bij ons staan ze heerlijk 24uur per dag het hele jaar door buiten. Beschikking over een goed gedraineerde paddock met afdak en onbeperkt ruwvoer. De zomermaanden staat het pad naar de wei open en in de echte natte periode is dat dicht en komen ze nog wel op een ander stuk wei een uur per dag gemiddeld.

Nu is er in de paddock (totaal 2 paddocks) een plek vrij en daar is gewoon niemand voor te vinden. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard, maar ze willen ook luxe en zeker in de wintermaanden merk je dat het comfort voor de mens blijkbaar toch voor gaat. Denk dat een hoop mensen wel weten dat het beter is dat hun paardje lekker buiten staat en kan spelen en kroelen enzo, maar dat het merendeel toch ook voor zichzelf kiest en die mensen zullen hier niet reageren...

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:00

Die van mij staat wel al op de padock, land is helaas echt te nat nu hier.
Zomers gewoon dag en nacht buiten of met heel slecht weer in de nacht
binnen. In de winter alleen overdag naar buiten van 8 tot 8 en snachts met
ze 2en in een stal van 9 bij 9.
Zo vind ik het wat minder erg om ze binnen te zetten. Het liefst had ik een
schuilstal gehad maar helaas bij de paddock mag geen stal en bij de stal
eraan vast geen plek voor een paddock. Maar op deze manier kan me paard
er best mee leven denk ik.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:01

Rodi schreef:
Bij ons staan ze heerlijk 24uur per dag het hele jaar door buiten. Beschikking over een goed gedraineerde paddock met afdak en onbeperkt ruwvoer. De zomermaanden staat het pad naar de wei open en in de echte natte periode is dat dicht en komen ze nog wel op een ander stuk wei een uur per dag gemiddeld.

Nu is er in de paddock (totaal 2 paddocks) een plek vrij en daar is gewoon niemand voor te vinden. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard, maar ze willen ook luxe en zeker in de wintermaanden merk je dat het comfort voor de mens blijkbaar toch voor gaat. Denk dat een hoop mensen wel weten dat het beter is dat hun paardje lekker buiten staat en kan spelen en kroelen enzo, maar dat het merendeel toch ook voor zichzelf kiest en die mensen zullen hier niet reageren...

Helemaal met je eens, ik denk dat paarden het liefst lekker de hele dag buiten spelen en dan nog met vriendjes ook. Verder gaan de paarden waar ik rijd vaak gewoon lekker buiten staan in de regen terwijl ze ook naar binnen kunnen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:39

hier staan ze nog steeds de hele dag buiten, van 10 tot 19 uur!

naomiluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:41

wij mogen van onze manege maar een half uur in de padock staan maar als er niemand na is wel een uur of anderhalf uur en ons weiland is dicht :wave:

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:41

Ik heb geen paard, da's makkelijk! :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:42

naomiluna schreef:
wij mogen van onze manege maar een half uur in de padock staan maar als er niemand na is wel een uur of anderhalf uur en ons weiland is dicht :wave:

Woow, vind je dat lang of niet?
Waarom is het weiland dicht? Ik vind een half uur per dag uit de stal (buiten het rijden om) erg kort.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:16

Die van ons staan ook juist vaak naast de afdak bij regen. In de zomer als het echt warm is maken ze er wel meer gebruik van om de schaduw op te zoeken. Verder hebben ze echt een ritme, samen slapen, samen eten, samen spelen, heel mooi om te zien....