Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sallandval schreef:martine0503 schreef:Het is ook afhankelijk van de ervaring/rijkunst van de bijrijder.
en van de competenties en africhtingsniveau van het paard.
Mindim schreef:Het is eigenlijk heel simpel voor de bijrijder wat dat betreft. Wil je ergens voor betalen heb je meer keus, wil je dat niet kun je gewoon verder zoeken. Je hoeft niet te reageren en niet te betalen als je daar geen zin in hebt. Maar dan moet men misschien wel accepteren dat de keus iets minder wordt.
Mindim schreef:en van de competenties en africhtingsniveau van het paard.
Mindim schreef:Als eigenaar moet je altijd maar afwachten wie op je advertentie reageert. Dus er kan van alles langs komen zeg maar. Terwijl men meestal wel het wedstrijdniveau van het paard(als dat aanwezig is) neer zet in de advertentie. Dus wat dat betreft zou een bijrijder daar op kunnen selecteren.
Als eigenaar moet je vaak maar afwachten, om na een paar keer te constateren dat het niveau toch niet helemaal is wat men zegt.
Als je een koudbloed hebt reageert men ook al amper. Want menig bijrijder (en dan bedoel ik geen verzorgstertjes) haalt hun neus daar voor op helaas. Dus een koudbloed en geld vragen dan krijg je niemand. Ik vind het eisenpakket van bijrijders ook behoorlijk gestegen, ook als men niet hoeft te betalen. Komt er dan een kwpnér op hun pad, dan zijn ze gevlogen.
Sjolvir schreef:Mindim schreef:Als eigenaar moet je altijd maar afwachten wie op je advertentie reageert. Dus er kan van alles langs komen zeg maar. Terwijl men meestal wel het wedstrijdniveau van het paard(als dat aanwezig is) neer zet in de advertentie. Dus wat dat betreft zou een bijrijder daar op kunnen selecteren.
Als eigenaar moet je vaak maar afwachten, om na een paar keer te constateren dat het niveau toch niet helemaal is wat men zegt.
Als je een koudbloed hebt reageert men ook al amper. Want menig bijrijder (en dan bedoel ik geen verzorgstertjes) haalt hun neus daar voor op helaas. Dus een koudbloed en geld vragen dan krijg je niemand. Ik vind het eisenpakket van bijrijders ook behoorlijk gestegen, ook als men niet hoeft te betalen. Komt er dan een kwpnér op hun pad, dan zijn ze gevlogen.
Gefrustreerd verslag over mijn ervaringen met "bijna" bijrijders....
200 euro per jaar is natuurlijk veels te duur voor 20 x 60 binnen en buitenbak en 1 x per week les van een goede instructie.
(kost lidmaatschap van de vereniging, dat is het enigste wat er betaald moet worden)
En ja, het is een koudbloed, dat is natuurlijk mijn fout.
Ze is dan wel weer Z... maar dat maakt niet uit.. ze is te klein, te dik, te rond, te beige en heeft een aalstreep.
(but thats why I love her!)
[VP] Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.
Mindim schreef:Als eigenaar moet je altijd maar afwachten wie op je advertentie reageert. Dus er kan van alles langs komen zeg maar. Terwijl men meestal wel het wedstrijdniveau van het paard(als dat aanwezig is) neer zet in de advertentie. Dus wat dat betreft zou een bijrijder daar op kunnen selecteren.
martine0503 schreef:Ik zou echt in mijn handjes knijpen als ik voor mijn 14 jarige dochter zo'n verzorg/-bijrijdpaard kon vinden. Deze prachtige fjord is echt een super leerpaard en als ik het zo zie een heerlijke schat.
Sjolvir schreef:Ik wou ook helemaal geen fjord hoor!
Maar van deze (die kende ik al) wist ik dat ik haar leuk vond, dus die was meer dan welkom.
Ik wou namelijk groot paard, niet licht van kleur, geen merrie en moest springpaard zijn..
Kijk waar ik mee thuis kwam..
sallandval schreef:Mindim schreef:Als eigenaar moet je altijd maar afwachten wie op je advertentie reageert. Dus er kan van alles langs komen zeg maar. Terwijl men meestal wel het wedstrijdniveau van het paard(als dat aanwezig is) neer zet in de advertentie. Dus wat dat betreft zou een bijrijder daar op kunnen selecteren.
Ben je zelf nooit bijrijder geweest dan? Als bijrijder moet je toch ook maar afwachten welke mensen en wat voor paard je krijgt en wat er van je verwacht wordt qua klusjes?
Ik ben ooit bij een paard gaan kijken. Paard gelongeerd, was totaal niet opgevoed... uiteraard kwam dat door alles behalve de eigenaresse. Paard op stal gezet... Oh ja en als je er bent moet je ook voeren, hooi nat maken, en de stal moet dan wel drie keer per week uitgeschrobt worden omdat het paard niet tegen stof kan.. prima hoor... dus dat deden we, natuurlijk moest het vegen in de stal wel even door haar worden overgedaan want er lag nog een strootje. Oh ja de kruiwagen en de schep moeten dan wel elke keer als je komt helemaal gereinigd worden met water en spons, kijk maar ze zijn als nieuw!!! Prachtig maarre, ik was al drie keer zo lang bezig met de verzorging van dit ene paard als dat ik ben met mijn eigen 4. Leuk natuurlijk als je alles spic en span wilt maar kijk dan niet gek op als ik bedank voor de eer.
Nog een, op een trainingsstal. Ik mocht vanaf dag 1 de paarden zelf trainen. Leuk! Eigenaresse keek niet naar ons om, ook prima, maakt mij niet uit; schijnbaar had ze er vertrouwen in (logisch ook want het ene paard dat ik vooral deed liep na twee weken al beter dan ooit) en ze had nu eenmaal geen tijd om de paarden ook nog te trainen (naast fokken, import, export). Uitmesten ook geen probleem al vond ik het dan weer niet zo netjes dat ze de mestballen liet liggen voor als ik weer kwam. Toen was er een open dag en stond ze luidruchtig te verkondigen dat ze graag nog meer paarden aannam om door te trainen á 60e per uur. Toen dacht ik; eh pardon... je bedoelt zeker dat ík nog best meer paarden kan trainen en jij er het geld voor krijgt. Toen heb ik toch maar vriendelijk bedankt voor de eer. Was ze nog boos ook, ik mocht (*^$#% dankbaar zijn dat ik op haar GEWELDIGE paarden mócht rijden. Vervolgens ben ik een tijdje tegen betaling paarden getraind, belde ze me nog op om me uit te schelden want ik had bij haar alles geleerd (WTF???) en mocht niet gaan concurreren op haar markt etc.
En dan heb ik het nog niet over de tientallen keren dat ik in tentamenweken bijvoorbeeld hoorde: waarom was je er maar twee keer deze week? Waarom heb je maar een half uur gereden? Waarom kom je niet vaker/ elke dag? Vind je mijn paard soms niet meer leuk?? En het dan gek vinden als je gaat uitkijken naar iets anders... want; je hebt toch alleen maar de lasten? Ja hoor, tuurlijk want de eigenaar of haar pareltje kúnnen natuurlijk niet lastig zijn
Mindim schreef:Ja, ik ben bijrijder geweest, jaren lang. En klussen kun je van te voren af spreken. Verder leefde ik voor paarden en vond de klussen helemaal niet erg om te doen. En juist omdat ik tijd, initiatief en inzet toonde, kreeg ik steeds meer vrijheid en waardering.
Je voorbeeld over de mestschep en dergelijke afsponzen en 3 maal in de week een stal schrobben zijn uitzonderlijk te noemen. Ik deed 4 paarden, ik mestte, maakte de boxen schoon en schrobte eenmaal in de zoveel tijd. Gaf dagelijks beweging en was er eigenlijk altijd.
Bij mij hadden ze alle vrijheid, vertrouwen, geen klussen, betaalde lessen. Nou, dat helpt
Sees schreef:Beetje érg simpel gedacht dit...
Ik heb genoeg tijd, ik heb genoeg geld dus...
HP, dat doen mijn stalgenoten gewoon en mijn paarden staan 24/7u buiten dus ook geen klusjes die overgenomen hoeven te worden. Mijn bijrijders hebben alleen de lusten en verder totaal geen lasten, niet meer dan normaal dus dat ze betalen.