Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:18

pmarena schreef:
jesito schreef:
Daar geef ik je gelijk in, maar het komt af en toe over alsof alleen jouw manier goed is en alles wat hierbuiten valt is fout.
Ben maar blij met je eigen plekje dat je het zo goed voor elkaar hebt.

Ik blijf het grappig vinden dat mensen dat zeggen , terwijl ik volgens mij toch vrij duidelijk ben over mindere situaties dat die ook heel acceptabel kunnen zijn.
Er wordt echt enorm selectief gelezen :)

O ja? Zou dat niet helemaal aan jezelf liggen, dat zoveel mensen dat concluderen ? Misschien eens nadenken... :j

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:21

Leuke discussie hier :P
Had een verhaal getypt, maar heb eigenlijk geen zin om in deze discussie deel te nemen ;)
Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen gewoontes en ideen. Niet alleen over het houden van paarden maar ook over de rest in het leven.
Laten we gewoon proberen om elkaar zoveel mogelijk te respecteren!
Laatst bijgewerkt door Hoppje op 20-09-11 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:23

selectief lezen is geen kunst, goed begrijpend lezen wel...
En met quotes uit hun verband halen doe je ook geen recht aan een verhaal.
Zou toch even wat meer reacties goed doorlezen voordat je iemand beschuldigd van "veroordelen" van anderen...

hier een eerdere reactie op de beschuldiging van het zwart-wit kijken volgens anderen. Volgens mij is het gewoon grijs...

pmarena schreef:
Ik blijf het grappig vinden dat mensen dat zeggen , terwijl ik volgens mij toch vrij duidelijk ben over mindere situaties dat die ook heel acceptabel kunnen zijn.
Er wordt echt enorm selectief gelezen :)

Ik zou het voor mijn eigen pony ab-so-luut niet willen , maar als iemand zijn paard slechts een dagdeel naar buiten doet en ècht geen mogelijkheden ziet om dat te verbeteren en er vervolgens nog vanalles aan doet om het dier nog meer uurtjes uit de stal te halen....en blijft uitkijken naar verbeteringsmogelijkheden , dan heb ik daar respect voor. Iemand die zijn paard in een hok gooit en vervolgens maar met drogredenen gaat gooien waarom het o zo slecht is om een paard buiten te zetten...daar ga ik dan wel eens op in omdat dergelijke onzin gewoonweg tegen gesproken moet worden. Net zoals de onzin van mensen die hun dier 24-7 in de bagger neerzetten.

De grap is dat ik juist minder oogkleppen op heb en zaken afkeur dan de mensen die mij daar van beschuldigen en het vervolgens denigrerend hebben over hamsterkooien en stormbanen , dat is echt de omgekeerde wereld :P

Nog grappiger is dat we het waarschijnlijk best wel aardig eens zijn allemaal :+

Ik ben geen "natural", maar wel een dierenliefhebber...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-09-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:23

LEZEN joenohoe , probeer het nu eens zonder er zelf vanalles bij te bedenken en te verdraaien :)

Echt hoor , wat ik zeg is veel completer en heel anders dan wat jij er steeds uit weet te vissen.

Je hebt een totaal verwrongen beeld van wat ik denk en vervolgens reken je mij af op wat JIJ er van maakt , dat is gewoon niet fair.

Er zullen vast nog wel wat mooie hak en knip stukjes langskomen om eens even lekker op pmarena te vitten , want zo te zien ben je het topic aan het doorwerken , ik vind het wel een eer dat je me belangrijker maakt dan ik ben of ik mezelf vind hoor +:)+

Ben benieuwd of je alleen stukjes gaat uitkiezen waarin je even lekker op me kunt hakken , of er wellicht ook stukjes uit haalt waar we wel op een leuke manier mee verder kunnen in de discussie ? :)

Afijn , ik ga weer even op pad om de stront hier weg te halen e.d. , wat is het toch een genot om je paarden buiten te hebben lopen , ZO makkelijk :P

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:29

Ik begrijp de felheid richting pmarena niet.. zij doet zoals zij het het beste vindt. geeft een mening over wat zij minder vindt. hoef je toch niets mee te doen? als dat niet jouw manier is, dan doe je toch ene oor in en andere oor uit? waarom zoveel energie stoppen in het proberen iemand onderuit halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:33

Weet je pmarena, de manier waarop jij je paarden houdt zoals op de foto's te zien is, zo zou ik ze ook houden als ik daarvoor de mogelijkheden had. Dus wat dat betreft zijn we het eens. Het probleem dat ik echter met jou heb, is dat jij andere mensen veroordeelt omdat ze het niet precies zo doen als jij. En, om mezelf als voorbeeld te nemen, dat je me zo ongeveer belachelijk maakt als ik het heb over mijn ene stal van 4 bij 3 met een uitloopje van 4 bij 2 en mijn andere stal van 3 bij 3 met een uitloopje van 6 bij 3. Mijn rijpaard staat al meer dan 10 jaar zo bij mij, met van begin april t/m eind oktober en als het vriest weidegang en veel baasje contact in de winter, want ik kan haar vanuit het keukenraam ziet en ze staat regelmatig bij het wcraampje met me te praten. Ze glanst en haar ogen sprankelen, en dan beweer jij dat ik het niet goed doe? Winters wordt er kilometers gewandeld en staat baasje om 5 uur op om de paardjes eerst een uur te laten scharrelen op de manege. En de jaarling staat winters ook in de wei, met 1 van de shetten.
Als ik jou moet geloven kunnen mijn paarden nooit gelukkig zijn, en de paarden van velen hier op Bokt ook niet, omdat ze anders worden gehouden dan dat jij doet, vindt je dat normaal???
Van mensen die bij me thuis komen, van juryleden hoor ik dat ze wel paard zouden willen zijn bij mij, en dan zit jij de manier waarop ik mijn paarden verzorg en het beste voor ze probeer te doen belachelijk te maken, zoals je ook doet bij anderen die een poging gedaan hebben hun mening te geven in dit topic. En dat heb ik op jou tegen, je denkt zo ongeveer dat je G.d bent.

EYSCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:36

Ik denk dat dit gewoon aan het paard zelf ligt.
De 1 vind het in destal prettig en de ander loopt het niest 24/7 los rond op de wei!

Mensen zeggen dan wel dat het onnatuurlijk is, maar als je aan een dier merkt dat hij het niet prettig vind laat je hem toch niet maar zomaar staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:37

pmarena schreef:
LEZEN joenohoe , probeer het nu eens zonder er zelf vanalles bij te bedenken en te verdraaien :)

Echt hoor , wat ik zeg is veel completer en heel anders dan wat jij er steeds uit weet te vissen.

Je hebt een totaal verwrongen beeld van wat ik denk en vervolgens reken je mij af op wat JIJ er van maakt , dat is gewoon niet fair.

Er zullen vast nog wel wat mooie hak en knip stukjes langskomen om eens even lekker op pmarena te vitten , want zo te zien ben je het topic aan het doorwerken , ik vind het wel een eer dat je me belangrijker maakt dan ik ben of ik mezelf vind hoor +:)+

Ben benieuwd of je alleen stukjes gaat uitkiezen waarin je even lekker op me kunt hakken , of er wellicht ook stukjes uit haalt waar we wel op een leuke manier mee verder kunnen in de discussie ? :)

Afijn , ik ga weer even op pad om de stront hier weg te halen e.d. , wat is het toch een genot om je paarden buiten te hebben lopen , ZO makkelijk :P

Nogmaals en voor het laatst: ik ben jou niet, ik verdraai de boel niet en ik heb je volledige bericht gequote. Niet fair, mag ik even lachen, wat jij steeds neertiept is niet fair tegenover heel veel mensen. Zoals je hier ook weer reageert: ZOALS DE WAARD IS VERTROUWT HIJ ZIJN GASTEN, dus dat zegt meer over jou als over mij. En daar laat ik het bij. En nu ga ik me echt aan mijn voornemen houden om hier niet meer te reageren en me niet meer op te winden over jouw oprispingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:38

joenoho.. dat is toch een prachtige plek dan zo?
en jij weet toch dat jouw paarden happy zijn en het goed hebben?
that's all you need to know toch.

ik zou me dan niet druk maken over wat anderen vinden..
misschien komt wat pmarena zegt negatiever bij jou binnen dan bedoeld is? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:40

suze_ schreef:
Ik begrijp de felheid richting pmarena niet.. zij doet zoals zij het het beste vindt. geeft een mening over wat zij minder vindt. hoef je toch niets mee te doen? als dat niet jouw manier is, dan doe je toch ene oor in en andere oor uit? waarom zoveel energie stoppen in het proberen iemand onderuit halen?

Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt Suze... niemand hier probeert pmarena onderuit te halen, want voor de meesten is de manier waarop zij haar paarden kan houden toch een soort van ideaalbeeld. Pmarena heeft alleen een probleem, zij vindt haar manier van paarden houden de enige juiste, breekt de rest zo ongeveer af en dat is waar de meeste posters hier een probleem mee hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-11 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:41

suze_ schreef:
joenoho.. dat is toch een prachtige plek dan zo?
en jij weet toch dat jouw paarden happy zijn en het goed hebben?
that's all you need to know toch.

ik zou me dan niet druk maken over wat anderen vinden..
misschien komt wat pmarena zegt negatiever bij jou binnen dan bedoeld is? :o

Ik klaag ook niet :-) en wat je zegt klopt. Waarom ? Omdat pmarena mij belachelijk maakte toen ik vertelde hoe ik het thuis had, want dat was niks met niks. En elke keer als ik dan weer dit topic onder ogen krijg kan ik me weer nijdig maken. Stom van me, want het kost mij energie. En nu ben ik stil :-) maar dit moest nog even.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:43

klinkt alsof jij ook thuis hoort in het grijze gebied, je doet toch ook binnen jouw mogelijkheden en die van je perceel je best om je paard meer ruimte te geven?
Vraag me alleen af of je ook een bak hebt thuis om te kunnen trainen en of ze daar dan niet een paar uurtjes in los kunnen?

Zo doen hier in Friesland (ja, daar woon ik ook) heel veel mensen het namelijk. En ook in groningen en andere provincies. Ook bij pensionstallen wel. Alleen als je op je perceel ook de ruimte voor een rijbak of paddock niet hebt, dan is dat niet echt de ideale situatie om paarden aan huis te hebben. Want die wei is vaak helaas niet het hele jaar te gebruiken als je niet op zandgrond zit. Helaas...

Verder denk ik dat voor een paard dat veel getraind wordt je prima een halve dag weidegang kunt geven, aangevuld met 's middags nog een keer stappen aan de hand of in de trainingsmolen of in de paddock met plukje hooi, en dan 's avonds nog eens rijden. Afwisseling genoeg en met een flinke bult hooi komt zo'n paard de nacht ook prima op stal door.

Alleen denk ik altijd zo van wat zonde om mijn paard op stal op te sluiten voor de nacht als het mooi weer is, de bodem droog en ze als ze de kans krijgen gewoon 's nachts door zouden gaan met grazen, rollen, spelen, eten en scharrelen...
Vandaar dat ik persoonlijk liever een inloopstal heb zodat ze zelf kunnen kiezen. Alleen is individueel voeren dan wel lastiger... En die chip-gestuurde voercomputers zijn (nog) onbetaalbaar...

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:47

Ik weet alleen dat mijn merrie soms gewoon staat te wachten tot ze naar binnen mag..
Dit heeft niet met voertijden te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:47

Joenohoe , DAT zie je nu juist verkeerd , ik veroordeel mensen die het anders doen helemaal niet :)

Om 1 of andere reden wil jij dat zien en lezen , maar wat jij oppikt is gewoon heel anders dan hoe ik er in sta. Of we dat op kunnen / willen / moeten lossen weet ik niet :)

Dat belachelijk maken is ook helemaal niet wat ik heb gedaan , ik stelde alleen maar een VRAAG , maar jij voelt je meteen zo aangevallen en belachelijk gemaakt. Het enige dat ik deed was vragen of ik het nu goed begreep dat je paarden de hele winter alleen maar een stal met een mini-uitloopje hadden , er stond zelfs een nog kleiner maatje bij :)

Ik vroeg dit juist omdat dat me raar leek gezien je eerdere uitspraken :)
En het natuurlijk (wees eerlijk) ook geen maten zijn om na te streven voor mensen die nog zoekende zijn naar een fijne stalling , het is nog steeds heel erg beperkt , 2x de ruimte van een stal :)

Zoals ik al eerder heb gezegd is natuurlijk wel elk beetje dat je extra biedt mooi meegenomen :j +:)+

En toen ik die vraag stelde denderde meteen de joenohoe-trein van haat over me heen :P

Ik zeg ook nergens dat jij het niet goed doet volgens mij , simpelweg omdat ik niet weet hoe dat je het doet want dat wilde je niet even uitleggen toen ik het vroeg ;)

Nu geef je een keer een uitleg en wat je hier verteld daaruit blijkt toch gewoon dat je je best doet ?

Echt hoor , je hebt enorm lange tenen ofzo want je voelt je enorm door mij aangevallen terwijl jij juist degene bent die MIJ aanvalt :)

Ik kan me overigens wel voorstellen dat je mij aanvalt gezien het beeld dat je van mij hebt gekweekt , maar dat beeld bestaat echt alleen in jouw hoofd...

Ik ben ook geen perfecte schrijver maar toch lees je echt andere dingen dan ik schrijf / bedoel.

Nu kan ik wel denken : "dat wijf is gek" of iets in die trant gezien wat voor onzin je allemaal over me schrijft , maar ik kan ook proberen begrip op te brengen omdat je me simpelweg verkeerd begrijpt en het dan logisch is dat je pissig wordt , en dat is wat ik de hele tijd probeer , maar je maakt het wel wel moeilijk met dat doorgedender de hele tijd :=

Nogmaals : de grap is dus juist dat we het eigenlijk aardig met elkaar eens zijn , maar door een communicatiestoornis is het nu constant van dat geouweh*er en dat is nergens goed voor , we lijken zo net 2 kleine kinderen , komop :P

Lijmpoging of gaan we zo verder ? *steekt hand uit*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:50

Neemt hand aan :-) heb de pest aan ruzie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:51

Hèhè , dan zijn we er uit :)

Ik voel me aangevallen door jou , jij door mij , terwijl het eigenlijk nergens voor nodig is :P

Goed , de stront roept , fijne middag verder +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:52

+:)+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:56

:D kijk zo kan het ook,iedereen weer vriendjes? *\o/* :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:56

joyce B schreef:
klinkt alsof jij ook thuis hoort in het grijze gebied, je doet toch ook binnen jouw mogelijkheden en die van je perceel je best om je paard meer ruimte te geven?
Vraag me alleen af of je ook een bak hebt thuis om te kunnen trainen en of ze daar dan niet een paar uurtjes in los kunnen? De manege met 2 binnenbakken en een buitenbak is om de hoek. In de winter sta ik om 5 uur op en ga daarheen, zodat mijn rijpaard + shet een uur kunnen scharrelen. Dat is naast het trainen. De jaarling + andere shet gaan in de wei. En na het werk wordt er gewandeld of nogmaals even naar de manege met mijn rijpaard om te rijden of iets anders.

Zo doen hier in Friesland (ja, daar woon ik ook) heel veel mensen het namelijk. En ook in groningen en andere provincies. Ook bij pensionstallen wel. Alleen als je op je perceel ook de ruimte voor een rijbak of paddock niet hebt, dan is dat niet echt de ideale situatie om paarden aan huis te hebben Valt mee in mijn geval, want de manege is echt om de hoek en ik kan daar in principe altijd terecht, behalve als er lessen zijn. Want die wei is vaak helaas niet het hele jaar te gebruiken als je niet op zandgrond zit. Helaas...

Verder denk ik dat voor een paard dat veel getraind wordt je prima een halve dag weidegang kunt geven, aangevuld met 's middags nog een keer stappen aan de hand of in de trainingsmolen of in de paddock met plukje hooi, en dan 's avonds nog eens rijden. Afwisseling genoeg en met een flinke bult hooi komt zo'n paard de nacht ook prima op stal door.

Alleen denk ik altijd zo van wat zonde om mijn paard op stal op te sluiten voor de nacht als het mooi weer is, de bodem droog en ze als ze de kans krijgen gewoon 's nachts door zouden gaan met grazen, rollen, spelen, eten en scharrelen... Doe ik ook niet, ze staan nu al vanaf maart dag en nacht buiten. Alleen zonder schuilstal, wel met hoge bomen en beschutting van boerderijen aan 3 kanten. Schuilstal mag niet hier, ook bij betaalde weidegang een dorp verderop niet, dus blijven ze op de wei een dikke 100 meter van huis, zodat ik ze bij echt slecht weer (onweer) binnen kan halen.
Vandaar dat ik persoonlijk liever een inloopstal heb zodat ze zelf kunnen kiezen. Kunnen ze bij mij, alleen zijn de uitloopjes niet zo groot dat ze kunnen rennen, wel kunnen ze zelf bepalen of ze binnen of buiten staan. Beide stallen met uitloopje hebben zicht op de weg en op het pad en alles wat daar langs komt. Hebben de shetten niet want die kunnen niet boven de heg van de buren uitkijken, maar die gaan bij toerbeurt met de jaarling mee en degene die thuis blijft, zet ik dan in de stal van de jaarling zodat die ook veel ruimte heeft. Alleen is individueel voeren dan wel lastiger... En die chip-gestuurde voercomputers zijn (nog) onbetaalbaar...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:57

pmarena schreef:
Hèhè , dan zijn we er uit :)

Ik voel me aangevallen door jou , jij door mij , terwijl het eigenlijk nergens voor nodig is :P

Goed , de stront roept , fijne middag verder +:)+

Wij zijn raar :-) ik moet eerst uitwerken, dan kan ik ook weer in de stront :-) en in het water, 100 meter naar de wei slepen, en in de pakken kuil, zelfde :-) maar ik heb het er graag voor over :-).

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:02

Wat ik me afvraag he,als een weiland zo natuurlijk is, waarom lopen paarden dan weg zodra je het hek open zet?
Omdat die halve hectare helemaal niet zo natuurlijk is voor een bewegingsdier...
Zelfde geld voor stal, ken geen paarden die niet gaan scharrelen als de deur open staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:10

joenohoe schreef:
O ja? Zou dat niet helemaal aan jezelf liggen, dat zoveel mensen dat concluderen ? Misschien eens nadenken... :j

Nee, dat denk ik niet, ik denk dat wel meer mensen dat denken, maar dat niet in het topic zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:14

joenohoe schreef:
suze_ schreef:

Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt Suze... niemand hier probeert pmarena onderuit te halen, want voor de meesten is de manier waarop zij haar paarden kan houden toch een soort van ideaalbeeld. Pmarena heeft alleen een probleem, zij vindt haar manier van paarden houden de enige juiste, breekt de rest zo ongeveer af en dat is waar de meeste posters hier een probleem mee hebben.

Dan moet je de posten van Lovely ook eens doorlezen, want wat in die posten wordt genoemd, dat is pas veroordelend. Alleen dan de andere kant uit. Daar hoor ik je echter niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:14

Mindim zoals je hierboven ziet is de lucht allang geklaard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:17

Pentax schreef:
Wat ik me afvraag he,als een weiland zo natuurlijk is, waarom lopen paarden dan weg zodra je het hek open zet?
Omdat die halve hectare helemaal niet zo natuurlijk is voor een bewegingsdier...
Zelfde geld voor stal, ken geen paarden die niet gaan scharrelen als de deur open staat.

Kijk en daar sla je de plank al mis. Niemand zegt dat een weiland zo natuurlijk is. Het benaderd echter de natuurlijke leefomstandigheden van een paard al een stuk meer dan een box. Ze kunnen grazen, rollen, bokken, rennen, sociaal interactief zijn met andere paarden. Dus in dat opzicht al beter dan een box. Vandaar dat ik het echt een must vind dat een paard meerdere uren per dag buiten komt, uit zijn stal.
Als het aan de paarden lag, kozen ze het ruime sop. En een weiland benaderd dat ruime sop al iets meer dan een stal.