joyce B schreef:klinkt alsof jij ook thuis hoort in het grijze gebied, je doet toch ook binnen jouw mogelijkheden en die van je perceel je best om je paard meer ruimte te geven?
Vraag me alleen af of je ook een bak hebt thuis om te kunnen trainen en of ze daar dan niet een paar uurtjes in los kunnen? De manege met 2 binnenbakken en een buitenbak is om de hoek. In de winter sta ik om 5 uur op en ga daarheen, zodat mijn rijpaard + shet een uur kunnen scharrelen. Dat is naast het trainen. De jaarling + andere shet gaan in de wei. En na het werk wordt er gewandeld of nogmaals even naar de manege met mijn rijpaard om te rijden of iets anders.
Zo doen hier in Friesland (ja, daar woon ik ook) heel veel mensen het namelijk. En ook in groningen en andere provincies. Ook bij pensionstallen wel. Alleen als je op je perceel ook de ruimte voor een rijbak of paddock niet hebt, dan is dat niet echt de ideale situatie om paarden aan huis te hebben Valt mee in mijn geval, want de manege is echt om de hoek en ik kan daar in principe altijd terecht, behalve als er lessen zijn. Want die wei is vaak helaas niet het hele jaar te gebruiken als je niet op zandgrond zit. Helaas...
Verder denk ik dat voor een paard dat veel getraind wordt je prima een halve dag weidegang kunt geven, aangevuld met 's middags nog een keer stappen aan de hand of in de trainingsmolen of in de paddock met plukje hooi, en dan 's avonds nog eens rijden. Afwisseling genoeg en met een flinke bult hooi komt zo'n paard de nacht ook prima op stal door.
Alleen denk ik altijd zo van wat zonde om mijn paard op stal op te sluiten voor de nacht als het mooi weer is, de bodem droog en ze als ze de kans krijgen gewoon 's nachts door zouden gaan met grazen, rollen, spelen, eten en scharrelen... Doe ik ook niet, ze staan nu al vanaf maart dag en nacht buiten. Alleen zonder schuilstal, wel met hoge bomen en beschutting van boerderijen aan 3 kanten. Schuilstal mag niet hier, ook bij betaalde weidegang een dorp verderop niet, dus blijven ze op de wei een dikke 100 meter van huis, zodat ik ze bij echt slecht weer (onweer) binnen kan halen.
Vandaar dat ik persoonlijk liever een inloopstal heb zodat ze zelf kunnen kiezen. Kunnen ze bij mij, alleen zijn de uitloopjes niet zo groot dat ze kunnen rennen, wel kunnen ze zelf bepalen of ze binnen of buiten staan. Beide stallen met uitloopje hebben zicht op de weg en op het pad en alles wat daar langs komt. Hebben de shetten niet want die kunnen niet boven de heg van de buren uitkijken, maar die gaan bij toerbeurt met de jaarling mee en degene die thuis blijft, zet ik dan in de stal van de jaarling zodat die ook veel ruimte heeft. Alleen is individueel voeren dan wel lastiger... En die chip-gestuurde voercomputers zijn (nog) onbetaalbaar...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt