Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:44

Vorig jaar voerden we ook van die hele grote vierkante balen aan twee ponys. Dat ging op zich prima. Wij maakten ook aan een kant een flap en probeerden de rest zo dicht mogelijk te houden. We hebben geen kuil weg hoeven te gooien. Voor nu heb ik gisteren nog 45 baaltjes gehaald voor de komende periode en dan maar hopen dat het wat kouder wordt. Gelukkig heeft de boer wat kleinere kuil balen speciaal voor mij gemaakt. We hebben nu nog maar 1 pony en het zou jammer zijn als ik iedere keer wat weg zou moeten gooien, omdat het simpel weg teveel is om op te voeren,.... Ben in ieder geval blij dat de schuur weer vol ligt nu.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:52

Er zijn 3 pakken bij ons afgekomen, nou; officieel maar 2,5... dus is het loonbedrijf naar een ander land gereden om toch het plastic te kunne vullen :=
Wel wat vochtig erin gekomen door machinepech; ze hadden het anders vrijdag al gedaan maar helaas hield de machine ermee op en hebben tot in de ochtend nog gesleuteld. Dus is het zaterdag gebeurd: gelukkig was het vrij droog :) iig weer voor 1,5 maand voer erbij en het land ziet er ook nog goed uit; dus daar gaan de paarden vandaag op :j
(wij laten de balen maar onbedekt, wij zien wel even of vogels erbij komen of niet haha, hopelijk zijn de omgevingskatten lekker actief ;) )

Wij kunnen nu grote balen hooi kopen voor 50 euro, is volgens mij een keurige prijs. T gaat om echt hooi van juni, man zei dat is geopend rustig een maand houdbaar en hij bezorgd het gratis. Dus ik ga vandaag even tellen hoeveel pakjes hooi ik nog heb en dan bestel ik wel wat van die grote pakken.
Is volgens mij wel een goede prijs voor zo'n grote baal toch?
(is ook wel betrouwbaar, weet van welke wei het komt; altijd goede kwaliteit gehad :j)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:25

vuurneon schreef:
Wij kunnen nu grote balen hooi kopen voor 50 euro, is volgens mij een keurige prijs. T gaat om echt hooi van juni, man zei dat is geopend rustig een maand houdbaar en hij bezorgd het gratis. Dus ik ga vandaag even tellen hoeveel pakjes hooi ik nog heb en dan bestel ik wel wat van die grote pakken.
(is ook wel betrouwbaar, weet van welke wei het komt; altijd goede kwaliteit gehad :j)

Die snap ik even niet. Echt hooi in plastic? Dan is het toch geen echt hooi?
Wel fijn dat je weet dat het betrouwbaar is.

Geen idee wat normale prijzen zijn.

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:36

tine10 schreef:
vuurneon schreef:

Die snap ik even niet. Echt hooi in plastic? Dan is het toch geen echt hooi?
Wel fijn dat je weet dat het betrouwbaar is.

Geen idee wat normale prijzen zijn.

Het kán wel: echt hooi in plastic. Onze eerste snede hebben we deels in kleine pakjes (200) en deels in grote gewikkelde balen gedaan (8 stuks). Dit was écht hooi en nu we de eerste baal open hebben ziet het eruit als echt hooi en het ruikt ook als echt hooi. De reden van de grote balen was echt tijdgebrek voor het persen en opladen. De regenbuien waren onderweg....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:40

Maar dan is het toch niet nodig om er plastic om heen te doen? Is nogal belastend voor het milieu en je hebt je afvalbak wel heel snel vol dan.

Het persen moet toch ook bij plastic. En wikkelen kost toch ook tijd? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 16:49

Wij hebbben ook echt hooi in plastic laten wikkelen. Puur omdat we geen plaats hadden om het binnen op te slaan ivm ruimtegebrek omdat er binnen al 500 balen hooi liggen.
Persen en wikkelen gaat hier in een ruk door. Binnen een half uur zijn de balen geperst en gewikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:50

De boer is nu het weiland aan het hooien normaal gezien... maar hij gaat ze in grote pakken doen die in 5 dagen op moeten zijn (in kleine pakjes gaat niet vanwege het weer) dus jammer dat krijgen wij niet op

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:03

tine10 schreef:
Maar dan is het toch niet nodig om er plastic om heen te doen? Is nogal belastend voor het milieu en je hebt je afvalbak wel heel snel vol dan.

Het persen moet toch ook bij plastic. En wikkelen kost toch ook tijd? Of zie ik nu iets over het hoofd?

We moesten wel. We moesten die 200 kleine balen nog oppakken en in de schuur brengen.
De kleine baaltjes persen we zelf met onze eigen pers en de grote werden door het loonbedrijf geperst en direct daarna gewikkeld. Scheelde een aantal uren werk en tegen de tijd dat het loonbedrijf klaar was, regende het, dus dat hadden we zelf niet op tijd gered.
Die grote balen kunnen we niet in de schuur krijgen, dus die moesten gewikkeld, en die zijn nu buiten opgeslagen op pallets.
En ja, natuurlijk een belasting voor het milieu, maar een andere oplossing was er niet.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:25

tine10 schreef:

Voor veel mensen is het grootste voordeel van hooi in plastic dat je de balen buiten kan opslaan. Wij willen het gras volgend jaar waarschijnlijk ook zo droog mogelijk (dus als hooi) het plastic in doen. We hebben dat dit jaar ook gedaan omdat het nog net niet droog genoeg was, en het bevalt ons enorm! Scheelt een enorm gepuzzel met de bergruimte.
De plastic wikkels gaan bij ons netjes gescheiden bij het plastic afval, en wordt dus weer gerecycled. Volgens mij valt de milieu belasting dan best nog wel mee :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:31

Bedankt voor jullie uitleg. Maakt weer een hoop duidelijk. :D Hier wordt plastic helaas niet apart opgehaald. Zou mooi zijn als dat ook gaat komen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:32

Klopt inderdaad, gaat er puur om dat het buiten kan staan: dit is hooi van juni en inderdaad écht hooi.
Deze oplossing is veel goedkoper dan nu nog kleine pakjes te moeten kopen en halen (want moet een aanhanger gehuurd worden en moeten er toch minstens 15 a 20 km voor rijden elke keer, terwijl je dan ook niet weet wat je kunt verwachten. Deze man is uiterst betrouwbaar en ik heb ook zijn hooiland gezien). Als het goed is heb ik volgens mijn berekening genoeg hooi voor de winter binnen :j Nu nog stro inslaan haha :P
Dankzij die plastic balen kan ik ook eens groot inslaan, wij hebben maar een stal voor 2 paarden dus zoveel opslag mogelijkheden geeft dat ook weer niet helaas.
Zou deze winter als het goed is voor het eerst zijn dat wij nu alles binnen hebben :j Met een beetje geluk blijft er nog een groot pak over.
Al het losse gras dat is overgebleven hebben wij van het land gehaald en in een stal gelegd; met regelmatig keren etc. kunnen wij daar de paarden nog even van op de wei voeren een weekje, scheelt weer :)

40 pak stro moet er nog komen, dat is zeker genoeg voor de winter :j

(hier wordt overigens ook niet gerecycled, groningen doet daar niet aan :n)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:00

Hier in Friesland verschilt het van gemeente tot gemeente. Groningen gemeente Marum haalt overigens wel plastic op! Dan moet het eigenlijk wel schoon zijn. Andere gemeente haalt 1x per jaar bij de boeren het landbouwplastic kosteloos op... Dat zou wel beter zijn... Wij gooien het in de grijze container of rijden af en toe naar de stort met een karretje en betalen daar een paar euro voor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:36

Ik bedoel ook groningen als in de stad, daar wordt het helaas niet gedaan. Zou voor dit soort dingen wel heel handig zijn! :j

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:44

Wij hebben deze week gehooid 15 grote ronde balen hooi, wel in plastic.
het plestic dump ik altijd in de folie bak op ons werk omdat het nog wel wat folie is wat van een rol afkomt
voor ons zijn rollen in folie makkelijker omdat wij geen grote schuur hebbem waar we ons hooi in op kunnen slaan.
daarvoor hebben wij gekozen voor rollen in plastic deze zetten we op pallest zodat ze niet op de grond staan en een dekkleed er over simpel en praktisch

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:03

Het weer ziet er goed uit , redelijk droog , de tweede snee moet er nog af .................alleen het land is nog te nat , ik hoop dat het water met een paar dagen wat is gezakt ,wat een toestand dit jaar ;(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:30

JAAAHH!!!! er komt een mooie week met lekker weer !!! volgende week echt warm..... nu kan ik dan tóch miosschien mijn 2e snede eraf krijgen in pakken.
Nadeel is de bijbehorende mist in de morgen maar goed.....hoef ws niks weg te gooien!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:38

Hopelijk droog het land iig nu bij jullie dat jullie beide nog alles eraf kunnen halen!

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:41

De hele veestapel is de komende weken aan het duimen , op de een of andere manier is ons gras altijd met een paar dagen echt droog , nu de grond nog........................

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:49

Ik hoop dat donderdag de grond iig wat droger is, paarden gaan dan op het gehooide land en daar zaten toch wel wat sporen op (en dus water nu... zwommen zelfs kikkers in! :+) en ze moeten nog een maand op dat land staan. Lichtgroene graskleur moet ook een beetje bijtrekken nog :P

Hoop dat het ook droog blijft omdat wij nog 4 balen hooi laten bezorgen en die moeten halverwege het land komen te staan en hij kan er niet over als het zo nat is := (en handmatig ga ik echt niet die pakken verplaatsen :P)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:09

vuurneon schreef:
Ik hoop dat donderdag de grond iig wat droger is, paarden gaan dan op het gehooide land en daar zaten toch wel wat sporen op (en dus water nu... zwommen zelfs kikkers in! :+) en ze moeten nog een maand op dat land staan. Lichtgroene graskleur moet ook een beetje bijtrekken nog :P

Hoop dat het ook droog blijft omdat wij nog 4 balen hooi laten bezorgen en die moeten halverwege het land komen te staan en hij kan er niet over als het zo nat is := (en handmatig ga ik echt niet die pakken verplaatsen :P)

Kun je die pakken niet aan de weg laten bezorgen op een pallet en dan met pompwagentje verplaatsen over de bestrating richting stal/erf??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:12

Wij hebben dus geen strating... Stal staat midden op de wei en dus op de klei :=

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:08

Net even over het land gelopen om te kijken of het gras er al af kan, :n , De plassen staan er helaas nog op.
Gelukkig geven ze morgen weer regen op _O-

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:45

YESSSSSSSSSSSS ,Het gras is er af en ze geven lang mooi weer op er is nog hoop *\o/*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:01

Ze zijn hier vanavond ook begonnen met de 3e snee. Morgenochtend gaan ze verder.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:03

hier in enschede ook weer erg veel gemaaid!
en idd een tijd mooi weer!