[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:36

Inmiddels functieloos :j . Bij een eerder net waren de mazen groter en maakte de ballen het laatste beetje nog wat lastiger te pakken en we konden snel zien als er een gat in zat (mindere kwaliteit), dan lag er een op de grond. Toen zaten er ook grotere ballen in. Die worden weer gebruikt als voetbal, maar voor deze had ik geen beter doel.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:11

Mac schreef:
Wat een slimme oplossing grit :wow: ! Wat voor net is dat?

Een vouwkrat Ash? Zo eentje waar je de boodschappen mee doet zeg maar?

Ja maar dan eentje voor bedrijven die je echt vast kan zetten dat die niet meer in kan klappen. Hij is 60 cm hoog. En is eigelijk voor 2 plakken hooi in de nacht.
Zou er dam een rooster op kunnen maken.

Ben nu ook bezig voor een palletbox voor buiten

MisticRider

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:36

Vanuit hier even een up-date!
Ik heb eens even lopen zoeken hier (3 schuren vol zooi, dus wil iets fabriceren zonder al te veel te moeten kopen) en bedacht me dat ik het oude speelgoed huisje wel zou kunnen hergebruiken!
Kinderen mogen er toch niet in (bang dat het omvalt)
We hebben zoon speelgoed huisje:
http://www.google.nl/imgres?hl=nl&biw=1 ... ,s:0,i:179
Maar dan zonder die schommels.

Mijn plan is alsvolgt:
Het huisjes gedeelte er af zagen
Inhammen maken zodat ze met hun hals er in kunnen zoals hier :
http://www.landbouwbenodigdheden.nl/ind ... &prodid=23
(aan elke kant 1)
Een hekje maken voor het gedeelte wat open is (hout zat dus ik knutsel wel wat)
Ogen er aan de onderkant in maken
Hooi er in (passen precies 2 pakken in)
En dan een net er over zoals in hooibakken, die vast maken aan de ogen.
Die dan voor in de wei.

Met de onderkant (zandbak)
een soort hooibak creëren voor in de schuilstal

En dan nog een slowfeeder hooinet in de andere schuilstal.
Dit alles voor 5 pony's.

Maar ik heb alleen nog geen net. Nu vroeg ik me af: kan ik geen 2 "gewone' hooinetten over elkaar doen? Die heb ik nog zat liggen.

Of zijn er nog andere manieren om zelf een net in elkaar te knutselen? Nogmaals: zooi zat hahaha

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:55

Waar kan ik een kan en klare slowfeeder kopen?

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:59

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:13

Ik ga een "slowfeeder" maken van een wijnvat (grote merrie) en speciekuip (kleine merrie). Nu heb ik in eerste instantie het idee om het aan 2 kanten haken te maken, of kan ik beter meerderew vastmaak punten maken??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:15

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:45

Goed, weer een vraag van mij. Ik wil voor binnen in stal een slowfeeder gaan maken waar gemiddeld 3 plakken hooi in kunnen. Hoe hoog moet ik die maken? Wat is aan te bevelen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 15:44

Tancreda4 schreef:
Ik ga een "slowfeeder" maken van een wijnvat (grote merrie) en speciekuip (kleine merrie). Nu heb ik in eerste instantie het idee om het aan 2 kanten haken te maken, of kan ik beter meerderew vastmaak punten maken??

Ik heb nu 2 ringen tegenover elkaar erin vast gemaakt. Nog even de uitsteeksels van de schroeven eraf zagen en dan is het klaar :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:47

Ash_ schreef:
Goed, weer een vraag van mij. Ik wil voor binnen in stal een slowfeeder gaan maken waar gemiddeld 3 plakken hooi in kunnen. Hoe hoog moet ik die maken? Wat is aan te bevelen?

Het makkelijkst is denk ik een net van Nicky's keet ophangen aan de tralies (als je die hebt..) mbv musketonhaken.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:27

marionblo schreef:
Ash_ schreef:

Het makkelijkst is denk ik een net van Nicky's keet ophangen aan de tralies (als je die hebt..) mbv musketonhaken.

Zo heb ik het ook gedaan bij mijn paarden

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 16:58

Kan niet mijn stal heeft geen tralies.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:49

Kun je niet ergens ringen aan vast schroeven, zodat je het net vast kan klikken?

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:52

zo'n netje van een aanhanger werkt ook prima.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 06:32

De nickykeet netten werken zowieso niet bij mijn paard. Gaten rekken onwijs op. Dus na een half jaar is het geen slowfeerder meer.

Ga nu een bak maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:24

Ash_ schreef:
De nickykeet netten werken zowieso niet bij mijn paard. Gaten rekken onwijs op. Dus na een half jaar is het geen slowfeerder meer.

Ga nu een bak maken.

Hier worden die netten zo rap gesloopt dat ze binnen 1 maand meer gat dan net zijn, al is voordroog daar mede de oorzaak van. Echt hooi plakt niet zo erg.

De netten die het hier goed uithouden zijn die van http://www.heunetzshop.de/

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:04

Hallo,
Ik heb even een vraag.
Ik heb en aantal jaar terug ook slowfeeders gemaakt voor mijn kudde. Dit in de vorm van en plastic palet bak met een betongaas waar hout om zit en dan met staal draad naar de bodem.
En ook nog 2 hard houten bakken. Dit werkt akkermaal super, ze eten rustig, ze knoeien bijna niet en kunnen de hele dag hooi hebben zonder te dik te worden.

Maar nu heeft alleen de buurman die op 100 meter van de stal af woond geklaagd dat het herrie maakt. (wat het ook wel wat doet)
Nu wil ik geen ruzie met die man dus vroeg ik me af, hoe kan ik die bakken gebruiken zonder dat ze herrie kunnen maken? Nu tikt het hout van het trek wel tegen de bak en de haken van de staal kabels maken ook geluid als ze aan het rek trekken.
Maar nu vroeg ik me af of jullie toevallig een idee hebben voor een geluidsarme, hooi besparende en sloopbestendige oplossing.

Overigens heb ik dit idee nu: Afbeelding

Vast bedankt voor de tips. Voorlopig zullen de paarden maar even extra de wei in moeten of zonder rek hooi moeten eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:27

Ik heb er 1 (in 600L vat) zonder hout erom, maar met tuinslang en ipv haken/staalkabels van die stierenbanden (dikke nylon halsband, die ik hier in verschillende lengtes kan krijgen). Merk zelf weinig van herrie en hoor er ook geen klachten over.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:46

tamary schreef:
Ik heb er 1 (in 600L vat) zonder hout erom, maar met tuinslang en ipv haken/staalkabels van die stierenbanden (dikke nylon halsband, die ik hier in verschillende lengtes kan krijgen). Merk zelf weinig van herrie en hoor er ook geen klachten over.

Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen met tuinslang.
Maar heb je misschien een foto hoe je die stierenbanden vast hebt zitten? :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:03

Druk bezig met mijn slowfeeder maken. Matrialen heb ik op maat. Nu nog in elkaar zetten. Ben benieuwd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:06

SmidjeJollie schreef:
tamary schreef:

Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen met tuinslang.
Maar heb je misschien een foto hoe je die stierenbanden vast hebt zitten? :)

Ruzie met de cf kaart van mijn digi. Ik heb 4 zware aanbindringen op zo'n vierkant plaatje gehaald, die een stukje uit de hoek (waar de bodem weer gewoon plat is) vastgeschroefd en de banden door het oog waar de ring aan vast zit geprutst. Ring zelf had ik dus niet nodig, maar lichtere plaatjes vond ik niet sterk genoeg en aan de ring zelf zetten geeft herrie.

Plaatje aanbindringen:
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:37

Iemand hier een tip hoe ik aan een palletbox kom? Bij ons is ook geklaagd over lawaai, dus voer tijdelijk op de grond.

Mijn pony knalt met zijn hoofd/nek tegen onze hooikisten in de hoop dat het er sneller uitkomt := OOk voor het paard niet ideaal natuurlijk.

Wil nu een palletbox-achtig iets (misschien maak ik zelf een kist van steigerhout) waar ik een net in ga doen. Wie weet ook wel tip voor jou, SmidjeJollie. Netten kunnen geen lawaai maken... Ik wilde eerst ook gaas, maar dat durf ik toch niet.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:42

Ik heb zelf een pallet box en had eerst netten hangen, maar die netten zijn zo kapot met onder andere een trekpaard er bij.
Verder hebben we nu 2 kisten van heel zwaar hard houd gemaakt op de maat van de inloop stal.
Maar een net er in zal niet gaan werken aangezien dat zo kapot is.
Al is dat in der daad wel geluids arm. Dus als het niet anders is dan word het om de paar maanden maar 3 grote netten kopen. :(
En Tamary, bedankt voor de tip. Ik ga er morgen maar eens mee aan de slag.
Nu krijgen mijn paarden nog even het hooi los in de bak, waardoor ze dus wel helaas wat meer zonder staan en wat meer knoeien of anders sneller tonnetje rond worden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:10

Goed, mijn bak is af. Nu nog een manier om het rooster te bevestigen zodat hij omlaag gaat las hij eet maar er niet uit kan gehaald worden door paardje lief.

Wie heeft een idee? Ooit een link hierover gezien maar weet niet meer welke dat was.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:22

Rooster los en dan met musketons (hmm nee, hoe heten die clips ook weer?) vastzetten? (Stro)touwtje er tussen dat niet te lang is en wat je dan aan de onderkant bevestigd?

Wie wat waar wat betreft goede fijnmazige netten voor in een palletbox? Ik heb een palletbox gevonden inmiddels :) Via een advertentie van vloeistofcontainers nog wel. Alleen nog vervoer regelen, wij hebben helaas geen aanhangwagen.

Hebben degenen met een palletbox die trouwens verankerd staan? Of zijn die dingen zo dat ze niet van hun plaats komen met *ahum* lichtelijk agressieve paarden?