Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:39

Imker leeft nog!
SLR was gister bij fowtowgraaf, omdat hij niet scherp wilde stellen. Toen hij klaar was, stonden de paarden al op stal en kon ik geen foto's meer maken.
Maar: update komt eraan!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:42

hoi, gelukkig alles goed met je! dus ook een SLR, (grapje, oeps moet kunnen toch?)....we zijn benieuwd naar de update.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:00

Vanmiddag grote schoonmaak gehouden - ik gebruik koolzaadstro (Rapsodie) dat er bij mijn dames na twee, drie weken zoals hieronder op de foto's uitziet.. ik vraag me werkelijk af of strokorrels verbetering zullen brengen:

Paard 1, grote KWPN-merrie circa 700 kg, plast veel - produceert dus dit ( foto genomen halverwege het schoonmaken)

Afbeelding

en de paard 2 (Fries, circa 550-600 kg) die alles doorelkaar husselt, graag graaft en kuilen maakt:

Afbeelding

De stalbodem is beton, met afschot en achterin roosters om het vocht af te voeren, maar over de gehele vloer liggen rubberen staltegels 1mx1m

Is er nog hoop voor ons??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:15

Zo zag het er bij mijn voorheen-vlas-maar-nu-strovan-stal.

Er komt een update aan, dus kijk en vergelijk, zou ik zeggen!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:16

zoals jou bovenste foto zag na 3 weken mijn korrel stal er ook uit,
was begonnen met 6 zakken
en geindigd na 4 weken met 10

ben weer op stro (in combi met matten) half baaltje per 2 dagen ong (alleen achterin voor opname pies)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:35

Imker,
het ziet er wederom prima uit! kan niet anders zeggen.
dat de stallen vochtiger zijn zal vast komen door de dooi en regen van afgelopen nacht en vandaag....is hier ook het geval.

edit JP...hier word je niet vrolijk van zeg Huilen
Laatst bijgewerkt door diana1 op 04-01-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:38

hohoho de trekruiter is geariveerd! }:0
Hieronder heb ik de foto's geplaatst. De volgorde en tekst klopt niet altijd maarja.. ik ben dan ook de TREKRUITER!

FOTO 1: pot stal 3,5 maand

Afbeelding

FOTO 2: 6 weken stal Homburg

Afbeelding

FOTO 3: natte plek eruit (zelfde stal)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UJ4SV7QY.jpg

FOTO 4: (kruiwagen) close-up natte plek

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCHQJVRV.jpg

FOTO 5: close-up mestplaats Homburg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XMJID44S.jpg

FOTO 6: droge zijkanten naar midden gewerkt

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7R7LHGJ.jpg

FOTO 7: met 2 zakken strokorrels erbij

http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8I8KHP8.jpg

FOTO 8
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GDGTC7N6.jpg

hoogachtend *D
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-01-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Buiten de fotofora max. 2 foto's toegestaan, te veel foto's omgezet in links.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:39

Ziet er zeker goed uit!

Welk merk gebruik jij, Trekruiter?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:46

ben ik ook wel errugg nieuwsgierig naar......en ik denk meer van ons "korrelbokkers"

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:53

Moderatoropmerking:
Ik heb wederom een berg offtopic berichten moeten splitten, als iedereen nu ontopic zou willen blijven?

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:02

haha dat valt idd niet tegen. Miss is dat de manier een week niks doen.
Imker de stallen van jouw zien er ook nog steeds goed uit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:23

Ja, bij mij valt het helemaal niet tegen. Zeker om te weten dat de idioot in stal 1 gezellig een paar dagen zijn losse waterbak door de stal heen laat slingeren, bij voorkeur gevuld.... dat is níet prettig, kan ik je vertellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:28

na de foto's ...dit is niets voor mij die stro-korrel...ik ben bang dat ik te precies ben,de zaagselstal moet wit zijn en mijn stro stal droog en goudkleurig stro....tja,ik heb maar twee stallen te doen per dag en ik heb de tijd misschien scheelt dat....
Hoewel...ik heb ooit vijf stallen per dag moeten doen,op stro...de stallen op soesdijk vielen erbij in het niet....pietlut dus...dat kan ook een handicap zijn...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:33

Ik houd ook erg van schone stallen en moet zeggen, dat mijn stallen er nu na meer als 3 weken er nog steeds 'fris en fruitig' bijliggen.
Qua kleur is het (vind ik) mooier als vlas, want vandaag heb ik mijn vlasstal weer eens van een enorm stinkende, rode massa ontdaan. Van die geur en kleur draait je maag echt 3x om.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:42

zo,trekruiter!
vind jouw stal er echt goed uitzien voor 3 maanden oppotten. Bloos
ik had een grote bende verwacht. Knipoog

imker@ ik snap het niet van jouw vlasstal hoor.
als ik kijk hoe die van mij erbij staat.....
ruikt niet of wat dan ook,wou dat ik er jaren eerder aan begonnen was. Clown
en ik ben echt een zeur hoor,boxen moeten bij mij schoon zijn!

wat ik wel een nadeel van vlas vind is dat als het net nieuw in de stal word bijgestrooid het glad is,dit is ook de reden waarom ik nog niet op strokorrels ben over gestapt.
is het glad in het begin of vergis ik me daarin????? [het knikker effect]

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:44

Daar snap ik dus helemaal niks van... als Trekruiter de hele week niks aan zijn stallen doet.. hoe kan dat nou? Ik zou tekenen voor zulke bedjes..

Ter vergelijking mijn kruitje met die van Trekuiter:

Afbeelding

Op de achtergrond zie je de hussel-bodem van de Fries - bij haar geen rode plekken maar álles, echt alles was nat. En zo zijn er zo'n stuk of 8 kruien uitgekomen. * zucht*

Citaat:
JP als ik jouw stal zie, dat na 3 weken met de zelfde zakken, dus ondertussen niet bij gestrooid? Dat gaat mij niet lukken, dan heb ik toch wel een verschikkelijk varken op stal hoor

Ja, wél bijgestrooid, iedere week één pak erboven op... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 04-01-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:45

Geerke ik ben ook zo een pietlut, maar ik heb mij al over een drempeltje heen gezet als ik de stal glad hark ik ook nog wat balletjes mest heb gemist en die dus niet opraap Clown maar laat liggen.

Ik vind het moeilijk te beoordelen, het ziet er lichter van kleur uit dan de vlas stallen, maar zijn ze ook schoner. Als ik kijk naar de stal van trekruiter, dan zie ik op 1 foto een berg drollen, vast van 1 dag, mooi proper zo achterin, dat doet dus mijn paard absoluut niet, maar dan kleuren de drollen met het stro weinig in verschil. Vind het daarom moeilijk, ik hou nl niet van donker gekleurde stallen. Is dat een afwijking Haha! ?

JP als ik jouw stal zie, dat na 3 weken met de zelfde zakken, dus ondertussen niet bij gestrooid? Dat gaat mij niet lukken, dan heb ik toch wel een verschikkelijk varken op stal hoor.

Ik denk dat ik het toch maar eens moet gaan proberen en dan wellicht door mijn bestaande vlas stal roeren, kijken wat dat gaat worden.

Trekruiter, ben wel benieuwd naar dat emmertje in de hoek zo netjes daar, en dan toch een automatische drinkbak? Wat super netjes zijn jouw paarden, mijn paard had zelfs de liksteen ondergelopen, die vind je dan onder het vlas en wellicht wel ergens midden in de stal...

JP zijn jouw foto's niet overbelicht? Als ik schep dan zijn het echt plaggen en dan is het nog donkerder tot zelfs rood. Verder dus alleen drollen. Dus vandaag had ik een kruiwagen vol drollen, maar gisteren dus 2 kruiwagens vol plaggen.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:55

Meelezer meld zich..
Ik snap niet dat jullie de stallen nog zo netjes hebben. Ik heb de strokorrels ook geprobeerd samen met een vriendin.
Mijn paard is een rondjes loper en die van haar staat altijd (zowat) op één plek.
Bij mijn paard heb ik alles na (volgens mij) 3 weken eruit gehaald. Wat een bende! Paard van mijn vriendin heeft er 5 weken op gestaan en dat was een bende.
Voor ons was het in ieder geval een dure test. Mijn paard staat weer gewoon op spaanders en die van mijn vriendin weer op stro een stuk schoner en voordeliger.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:59

JP, zijn die foto's van strokorrel? Omdat dit er groot uitziet, qua structuur.

Mijn ene set van 2 stallen is gestuct en heeft als onderste 1.30m een grachtengroene onderzijde (zie je vervuiling niet goed) en boven is het RAL 9001 (als ik het goed heb). De verf is speciaal voor stallen e.d.. Deze krijg je er niet af met een hogedrukspuit.

De andere set van 2 stallen heeft een kalkzandsteenmuur, vh waren mijn andere stallen ook zo. Op mijn site staan foto's van mijn andere stallen, die zien er toch ook mooi verzorgd en niet donker uit.

TequilaRos, hoeveel zakken hebben jullie gebruikt, welk merk en hoe mestten jullie uit en onderhielden jullie de bodem?
Het is simpel om te zeggen: ik gooi het eruit, want het werkt niet, maar voor ons (degenen die zich nu met de strokorrel bezighouden) zijn meer feiten toch heel belangrijk.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:09

imker schreef:
TequilaRos, hoeveel zakken hebben jullie gebruikt, welk merk en hoe mestten jullie uit en onderhielden jullie de bodem?
Het is simpel om te zeggen: ik gooi het eruit, want het werkt niet, maar voor ons (degenen die zich nu met de strokorrel bezighouden) zijn meer feiten toch heel belangrijk.

We hebben er 7 zakken ingegooid. 6 zakken zouden voldoende moeten zijn volgende de leverancier. Maar eentje extra kon geen kwaad. (merk weet ik zo 1 2 3 niet meer, zwart rode label er bij in)
Elke dag kwam de mest eruit en werden de stallen weer rechtgelegd. (net als jij laat zien in het fototopic)
Eerste week zag het er keurig uit, maar in de tweede week werd het bij mij echt al heel nat. Dus natte plek er op den duur toch maar uit. Het begon ook echt te stinken. De derde week moest het er gewoon uit, het was echt te nat. Het nam ook absoluut niks meer op en was zeer donker qua kleur.
Onze paarden staan overdag buiten ca 6-8 uur per dag. Hebben geen waterbakken in de stal (dus kan niet van extra water komen). De bodem bestaat uit klinkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:10

Imker, ik bedoel met donker niet de kleur van de stal, foutje, maar met de kleur van de bodembedekking. Bruine bodembedekking vind ik gewoon niet prettig. Misschien omdat ik groot gebracht ben met strostallen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:13

[quote="imker"]JP, zijn die foto's van strokorrel? Omdat dit er groot uitziet, qua structuur.

dat is koolzaadstro (rapsodie) schrijft ze bij de foto's.

quote russel

ik vind het net als meerdere mensen hier erg netjes voor iemand (trekruiter dus) die een week niets doet en het spul al 3 maanden in de stal heeft liggen.....

doen wij hier toch iets verkeerd ofzo?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:15

JP, zijn die foto's van strokorrel? Omdat dit er groot uitziet, qua structuur.

Nee, dit is Rapsodie - los koolzaadstro. Dat is wel een stuk grover dan vlasstrooisel.

Ik geloof dat ik maar 's een weekendcursus bij Trekruiter ga volgen ( of misschien kan hij op de terugweg van Hamburg even langskomen voor hands-on instructie!)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:38

Russel, mijn stalgenootjes en ik hebben strovan, van bellinco.

Trekruiter, wat een verademing zeg, die foto's! Ik had een grote gore bende verwacht, dus de foto's doen me eigenlijk heel goed. Mijn stal ziet er ook zo ongeveer uit, na bijna 2 weken. Toch vind ik dat de foto's vertekenen nu ik het zelf gebruik. Het lijkt een mooie, grote, egale plek op de foto's, terwijl er (bij mij dan) overal nog kleine drolletjes ed liggen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:58

Jouw stal ziet er zeker goed uit, Trekruiter!!

Mijn stal ziet er nu ook zo uit, maar die ligt nog maar 2 weken, dus dat is wat korter.

Rapsodie was bij die van mij ook een drama. De strokorrels bevallen mij veel beter. Rapsodie gaat eerder stinken en is veel sneller verzadigd.

Imker, ik heb wel het idee dat jouw stallen er nog beter uit zien dan die van mij na 2 weken.

Ik doe nu de andere stal zonder de urineplek te mengen met het andere spul. Dit paard plast op 1 plek dus dat is ook beter bij te houden. Het is gelijk een mooie test om te zien wat beter werkt. Wel of niet mengen.