Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:52

Doen jullie ook kalk op je land?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:54

Lava(meel) is een alternatief voor kalk (en een beetje voor bemesting, maar het is meer voor de zuurgraad)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:57

Ahja, dan heb je de combi in één...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:06

Nickeltje schreef:
Doen jullie ook kalk op je land?

ja, maar alleen n.a.v. bodemmonsters die uitwijzen dat, dat nodig is, hetzelfde als met bemesten. Wij laten N-min bodemmonsters nemen, en dan weten we o.a. hoeveel stikstof de bodem zelf kan naleveren, en het 'restant' zo te zeggen rijden wij er op in de vorm van rundveedrijfmest of vaste mest (enkel in najaar).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:06

Ja inderdaad ook kalk, maar ben dat t afgelopen najaar natuurlijk weer eens vergeten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:22

Ik kreeg nu namelijk van onze voerleverancier een aanbieding toegestuurd over kalk en dat ze pellet-korting bieden en vanalles...
Voor het grasveld in de tuin doen we het geregeld wel, maar ik heb er persoonlijk voor de paarden weide nog niet eerder over na hoeven denken...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:28

Ik heb afgelopen najaar kalk gestrooid (200kg voor 3000m2), maar heb nu veel mos en pitrus in het weiland staan. Het gras is ook veel te kort de winter in gegaan en het land was zeiknat op een gegeven moment. Zit te wachten op nog eens 300kg kalkkorrels (schijnt te helpen tegen pitrus) en zodra dat gestrooid is, hoop ik dat ze snel kunnen komen injecteren. Dit jaar maar wat langer laten groeien zonder paarden erop en wat spaarzamer met weidegang. Hopelijk zijn we ook snel van het mos af.

Dit is pas het derde jaar nadat de boel helemaal opnieuw is ingezaaid (de grond die vrijkwam bij de aanleg van de bak is over het weiland gegaan en de boel is geploegd en opnieuw gezaaid).

Het eerste jaar ging prima, veel gras, het tweede jaar (vorig jaar) ging al minder ondanks bemesting. Het is toen te lang droog geweest en daarna wilde het niet meer groeien. Ook relatief veel boterbloemen gehad. Ik haal wel dagelijks de mest uit het weiland.

Edit: volgens mij injecteren ze niet maar is het drijfmest. Poep in ieder geval :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:56

mooney schreef:
Lava(meel) is een alternatief voor kalk (en een beetje voor bemesting, maar het is meer voor de zuurgraad)

Ja, het geeft voedingsstoffen langzamer af en is veel minder heftig dan kunstmest. Ik probeer onze weide verschralen en bodemleven te stimuleren, daarom voor lava gekozen.

Ik dacht dat wel ff met de korrelstrooier op te brengen. Not! Te fijn voor de strooier dus uiteindelijk 1ha met de hand gestrooid... :roll:

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:08

Maar lava is ook in granulaatvorm toch? Denk alleen dat dat te langzaam werkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:12

Het is een beetje klef waardoor t onderin de strooier blijft plakken.

Wat bedoel je met te langzaam werkt?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

Dat de grovere vorm langzamer voedingstoffen afgeeft

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

Hier najaar kalk gestrooid. We zitten dichtbij de fabrieken en hebben veel mos. Ik strooi ook pavo weidemest. Vorig jaar ipv kunstmest koekorrels gebruikt. Ik wissel het af. Het bodemleven is wel heel goed. Veel wormen en nu ook veel molshopen. Dit jaar heb ik 1 wei deels met compost kunnen doen.

Ir111 verkoop je je trailer? Heb je een andere of gebruik je hem te weinig?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Ik heb voor kalk ook weleens aan gebroken schelpen gedacht maar nog niet gedaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:58

Wij gaan dit jaar kalk uitstrooien en daarna koemest korrels. En dan maar eens zien hoe de weides zich dit jaar houden en of we dat dan volgend jaar anders willen doen.
We zitten ook op erg laag gelegen land, waarbij we erg lang water vasthouden dus nu nog ook na deze zonnige dagen, behoorlijk water hebben staan op het land en op de track...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:06

Belker schreef:
Hier najaar kalk gestrooid. We zitten dichtbij de fabrieken en hebben veel mos. Ik strooi ook pavo weidemest. Vorig jaar ipv kunstmest koekorrels gebruikt. Ik wissel het af. Het bodemleven is wel heel goed. Veel wormen en nu ook veel molshopen. Dit jaar heb ik 1 wei deels met compost kunnen doen.

Ir111 verkoop je je trailer? Heb je een andere of gebruik je hem te weinig?

Ik heb m gekocht omdat een van onze paarden niet te vervoeren is op een 1,5prds. Maar dat paatd gaan we niet meer mee reizen. Dus de 2 prds mag eruit. Dan kopen we zodra t actueel is een 1,5 prds terug.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:31

Ik doe hier vaak maar iets met de wei heb ik het gevoel. Toevallig dan vorige week maar eens kalkkorrels, als ik hierboven lees hoeveel denk ik dat ik te weinig gedaan heb. Op iets van max 1500 vierkante meter 2 zakken van 20 kg.

Ik zie een man hier in de buurt de eigen mest verspreiden over het land, hij heeft altijd wel mooi gras staan.... denk dat ik toch eens ga nadoen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

Volgens mij is het 100 kg per 1000m2 dus je bent erg zuinig