het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:33

MarjanB schreef:
Sneu Joyce!

Echt die paarden zorgen wel voor grijze haren.. ziek, uitbreken, slopen, draken..

Heb eindelijk een passende deken gevonden voor Hera. 6 verschillende dekens gekocht en gepast afgelopen weken _O- [ [url=m/bfOZue.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat je nu een passende deken hebt. Ik heb hier eentje waar ook niet alles even lekker op ligt, gelukkig heb ik geen 6 dekens hoeven te passen :)

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:39

Ik kwam er vorige week achter dat mijn paarden jeuk krijgen van voer wat ik geef en baal er een beetje van dat ik nu op zoek moet naar ander voer.

Sinds kort volg ik de paardenvoeding leerlijn van Anivado en dat zette me ineens aan het denken. Nadat ik mijn schimmel op ander voer zette zag ik ineens dat hij stopte met schuren. Het voer zit hoog in suikers en zetmeel, dus kan nu op zoek naar iets waar dat in mindere maten in zit. Uiteraard had ik net twee week geleden 3 nieuwe zakken voer opgehaald.

Het is overigens niet normaal meer wat er allemaal te krijgen is kwa voer en wat sommig voer kost :+

Wat voeren jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:50

Momenteel voer ik een kombi van Seniores Priores met een halve schep muesli Zonder, beide van Subli. Die laatste is een stuk vriendelijker geprijsd als de Hipalgo Zero (Mijten) van € 27, alhoewel er in de Zonder wel veel meer zetmeel zit.

Voor het afvoeren van de mest is de prijs mij ook nog onbekend, mijn vaste loonwerker is ook al op leeftijd en heeft het nu aan zijn zoons over gelaten. Vorig jaar was het €100 voor één volle bak.

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:54

Hippalgo Nova mix muesli, speciaal voor paarden met jeuk.
Ik betaal eur 20,00 voor eur 20kg via mijn leverancier.
Maar, ik heb ze op een balancer en voer de muesli er voor het lekker bij, slechts een halve schep per paard per dag.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:58

boemel schreef:
Hippalgo Nova mix muesli, speciaal voor paarden met jeuk.
Ik betaal eur 20,00 voor eur 20kg via mijn leverancier.
Maar, ik heb ze op een balancer en voer de muesli er voor het lekker bij, slechts een halve schep per paard per dag.

Ik heb ook lang een balancer gevoerd, vond een handje alleen zo verschrikkelijk weinig en mijn arme paarden likte de bak daarna ook helemaal uit :o . De balancer ging in 1 klap verschrikkelijk omhoog kwa prijs dat ik wat anders ben gaan zoeken.

Ik ben dinsdag even in Duitsland geweest om te kijken wat Agrobs daar kostte, ik kreeg de tip van de slobber maar die is hier in de buurt slecht leverbaar en best duur. Ik geloof dat het bijna 5 euro per zak scheelde, best een hoop. Het andere voer scheelde niet veel btw

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:22

Ik voer Metazoa balancer, ze krijgen er nu ook een slobber bij van vitalbix omdat ik ook een poeder geef..
Nu is het metazoa esparcette maar ik vind de gewone fijner.

Ook gaf ik eerder wel thimothee van metazoa als slobber erbij. Ik geef graag zo min mogelijk pulp achtige zaken :)

Gisteren inderdaad meer wind en mijn man zei dat het gisteravond ineens heel hard ging regenen..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:25

Ik geef Slueslimix en oerbalans.
Handje luzerne van vitalbix erdoor (die had ik nog staan en moet op).
Merrie krijgt elke avond handje Vitalbix Muesli Active + met haar PPID medicatie. Die is inmiddels bijna op en dan moet ik even kijken wat ik doe.

Ik schrik ook telkens weer van de prijzen. Ben nu sinds 1 januari alles aan het bijhouden wat ik koop voor de paarden, ben wel benieuwd einde van het jaar wat de gemiddelde prijs per maand is :=
Januari is sowieso al een dure met nieuw voer kopen, supplementen, PPID medicatie en baksleep... :=
Edit: ohja en bekappen, aardpennen en hooi

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:28

Karin_deB schreef:
Ik geef Slueslimix en oerbalans.
Handje luzerne van vitalbix erdoor (die had ik nog staan en moet op).
Merrie krijgt elke avond handje Vitalbix Muesli Active + met haar PPID medicatie. Die is inmiddels bijna op en dan moet ik even kijken wat ik doe.

Ik schrik ook telkens weer van de prijzen. Ben nu sinds 1 januari alles aan het bijhouden wat ik koop voor de paarden, ben wel benieuwd einde van het jaar wat de gemiddelde prijs per maand is :=
Januari is sowieso al een dure met nieuw voer kopen, supplementen, PPID medicatie en baksleep... :=
Edit: ohja en bekappen, aardpennen en hooi

Ik heb het een tijdje niet bijgehouden, dat vond ik wel prima :+

Ik hou het ook weer bij sinds januari, januari was meteen een dure maand :o

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:57

Phoe dat zijn leukere prijzen, hier is de mest afvoeren 175 euro per keer (10 m3 container)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:01

Mestafvler €85. Geen idee hoeveel er ligt. prijs is dit jaar extreem gestegen.
Qua voer hier ook sleuslimix met balancer. Nu Marstall Force maar ik wissel nog wel eens. Vaak met handje gedroogd gras.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:02

Ik voer hier Marstall force vitamine korrel en dat gooi ik door wat bietenpulp heen.
Beide ook duurder geworden, maar door de kleine hoeveelheden niet echt duur natuurlijk

Mest gaat hier over eigen land, goed gecomposteerd.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:12

Ik voer mijn IJslander Pure Balance en mijn warmbloed Vitalbix Timothee. De IJslander wilt geen Vitalbix meer eten en de Pure Balance vind ik te duur om aan mijn warmbloed te voeren dus vandaar deze oplossing.
Ze krijgen een keer per dag Grainfree Mash met een klein beetje Vitalbix Balance Muesli erdoor omdat mijn warmbloed supplementen moeten krijgen die hij droog niet wegkrijgt. Al met al is het een klein bakje slobber in totaal dus echt veel is het niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:35

Hier standaard alleen voor droog en wat takken en ander pluk spul. In sommige periodes krijgen ze luzerne bijgevoerd en als Nilay echt invalt komt er bietenpulp en zemelen bij. Bietenpulp krijgen ze ook als ik ze een zandkuur geef. En tijdens najaar en voorjaar geef ik ze een tijdje balancer van vitalbix bij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:58

Mest gaat gratis naar melkveebedrijf, breng het zelf.

Balancer mastrall force en agrobs meusli voor de leuk erbij. En lijnzaadolie op advies van de dierenarts aangezien ze beide vol zaten met zand toen ik ze kocht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:10

Ik voer seniore priores en anders van het merk Mijten
de ruinen krijgen niks
Voorheen kreeg mijn merrie ook jeuk maar die staat nu ook Prascent en heeft er geen last meer van al is zij vrij gevoelig voor luzerne en melasse en schuurde voorheen ook van de seniore priores maar nu niet meer

Hier ook een dure maand, de ppid medicatie, de zadelmaakster en bomen gekocht

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:13

Ik hou het niet bij, maar het kost wel een godsvermogen :=
Voer, aardig wat supplementen, hoge dosering prascend, hooi, strooisel, lessen... Hou op schij uit haha. Zou maandelijks op vakantie kunnen van het geld.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:44

Ik voer nu Vitalstyle light & sober en de active & proteïne voor mijn wedstrijdpaard. Nog niet lang genoeg om erover te oordelen maar paarden vinden het lekker en het is een “geconcentreerde” muesli dus je hoeft je niet scheel te voeren om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen.

Mestafvoer is hier 220€ per keer (10m3). Is duur maar zit eraan vast ivm huren mestcontainer. Ik composteer ook een deel, maar kan niet alles zelf kwijt op het land voorlopig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:38

Ik voel me heel verdrietig, ik heb zojuist Tess in laten slapen.
Ze is rustig gegaan in onze eigen wei.
Pfff wat was ik gek met dit paard.
Ze begon slechter te worden. Naast haar hals en haar SI probleem, speelde ook haar rechter knie op.
Ze vond het moeilijk haar rust te vinden en werd nerveus. Dat was ook lastig voor de andere paarden.
Haar lijf was zo stijf geworden, ongelofelijk hoe vrolijk ze tot het laatst gebleven is. Gisteren hebben we foto’s van haar gemaakt.
Afbeelding

[IM] Mijn lieve zwarte parel is niet meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:43

Wow.. Die komt even binnen.
Natuurlijk bekend dat jij met haar aan het dokteren bent voor lange tijd. Maar dit nu toch niet verwacht.

Wat intens intens verdrietig voor je.

Heel veel sterkte in deze toch al moeilijke tijd voor je :knuffel:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:44

Veel sterkte boemel, inderdaad wel erg onverwacht :knuffel:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:56

@boemel: ach wat triest, maar heel begrijpelijk ook al is de beslissing nog zo moeilijk eens moet het.
Heel veel sterkte en zoals mijn DA met Missy zo treffends zei 'geef haar een mooi plaatsje'. :knuffel:

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:59

Intens verdrietig boemel.
Heel veel sterkte met je grote verlies :(:)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:00

boemel schreef:
Ik voel me heel verdrietig, ik heb zojuist Tess in laten slapen.
Ze is rustig gegaan in onze eigen wei.
Pfff wat was ik gek met dit paard.
Ze begon slechter te worden. Naast haar hals en haar SI probleem, speelde ook haar rechter knie op.
Ze vond het moeilijk haar rust te vinden en werd nerveus. Dat was ook lastig voor de andere paarden.
Haar lijf was zo stijf geworden, ongelofelijk hoe vrolijk ze tot het laatst gebleven is. Gisteren hebben we foto’s van haar gemaakt.
[ [url=m/C6f2HH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[IM] Mijn lieve zwarte parel is niet meer.

Ach nee joh! Jeetje!
Tranen in mijn ogen hier! Heel veel sterkte gewenst met dit immense verlies :knuffel:

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 14:00

Ahh Boemel wat jammer, maar ik denk dat je niks anders meer kon doen. Heel veel sterkte en hopelijk kan het een plekje krijgen in deze al wat lastige tijd.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:41

:(:) Y;(