[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 01:36

Nog even een reactie op de vraag over het bijvoeren zonder politieagent te moeten spelen: wij hebben 'voerhokken' gemaakt. Gewoon simpele omheining gemaakt en de hekken voorzien van een veer zodat ze gelijk dichtklappen als de gebruiker het hok verlaat :) dit voorkomt dat een ander paard het hok inloopt en restjes eet die niet voor hem of haar bedoelt zijn.

Ik heb ze geleerd om het hek zelf open te duwen als ze klaar zijn dus ik hoef er niet meer bij te blijven.

Afgelopen weekend hebben we ze bestraat met tweedehands tegels:

Afbeelding

Was op de foto nog niet af hoor, moest nog zand in de voegen geveegd worden.

Ik zal morgen wat betere foto's maken om een goed beeld te schetsen. Ik ben er echt zooooooo blij mee!

SafeHaven

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 01:40

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:45

Dat is een briljant idee, SafeHaven!
Ik had eerder ook 'voerhokken', maar gewoon kleine vakjes met schrikdraad. Zij stonden daar dan in terwijl ik de track ging uitmesten. Tegen de tijd dat ik klaar was, waren zij ook klaar.
Maar zo'n veer is wel ideaal om ze eruit te kunnen laten inderdaad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:47

Voor degenen met eikenbomen: Afbeelding

We waren te laat met deze oplossing dus we hebben al weer bakken met eikels tussen het gras uit geplukt. Maar er komt nog meer aan dus hebben we dit neergelegd. Dit lijkt straks een hoop werk te besparen.
Wel even kijken dat je de juiste maasweidte pakt. We hebben 'betere' netten en die hebben te grote mazen. Deze goedkope netten, van die lucht groene, zijn slapper maar hebben wel een goede kleine maas waar zelfs die kleine eikels van nu op blijven liggen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:02

Kleine eikels? :') hier alleen mega vette moord machines _O- maar mooie oplossing! Hier liggen ze op het zand dus makkelijker weg te harken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:34

pol013 schreef:
Voor degenen met eikenbomen: [ [url=m/lq4GDx.jpg]Afbeelding[/url] ]

We waren te laat met deze oplossing dus we hebben al weer bakken met eikels tussen het gras uit geplukt. Maar er komt nog meer aan dus hebben we dit neergelegd. Dit lijkt straks een hoop werk te besparen.
Wel even kijken dat je de juiste maasweidte pakt. We hebben 'betere' netten en die hebben te grote mazen. Deze goedkope netten, van die lucht groene, zijn slapper maar hebben wel een goede kleine maas waar zelfs die kleine eikels van nu op blijven liggen.

Lijkt me een heel handige oplossing!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:58

Slim Polo. Bedankt. Ik heb deels zand en deels gras. Heb nu een eikelraper en die werkt best goed. Verder gebruik ik de bladblazer ook veel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:00

Belker schreef:
Slim Polo. Bedankt. Ik heb deels zand en deels gras. Heb nu een eikelraper en die werkt best goed. Verder gebruik ik de bladblazer ook veel.

Eikelraper? Wil ze hier ook van de track en wei hebben, zowel de groene als bruine (veevoer winter).

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:45

Ook hier last van eikeltjes op onze tracks. Werkt de eikelraper ook goed op zand? En welke heb je? Zo'n supersonische? Of zo eentje die lijkt op een bingo molentje? En werkt het daadwerkelijk sneller dan ze bij elkaar harken met een bladhark?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:52

Zo 1 die lijkt op een bingomolen. Werkt het op zand, ja heel goed. Werkt het sneller dan een bladblazer, nee. Maar het werkt sneller dan zelf rapen en net belast mijn lijf minder. Onze bladblazer is op accu en we hebben er maar 1 accu voor, dus het is een goede afwisseling. Ik vind het een goede aanvulling voor daar waar de paarden lopen. Mijn paddock en track gaan van hard naar zwaar en ongelijk.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:37

En werkt het ook in mul zand of heeft het tegendruk vd bodem nodig?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:44

Caily schreef:
Dit is die schoffel:
https://www.handelswaar.com/product/753 ... -aluminium

[ [url=m/Ve94Ze.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hier nog een vraag over....
Een tweedehands bodemfrees is een stukkie betaalbaarder dan de combi schoffel/ bosmaaier.
Zou jij kunnen zeggen wat die schoffel/ bosmaaier aantrekkelijker/ handiger maakt?

Ik ben nogal een besluiteloos tiep..... :')

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:06

Ninx schreef:
Caily schreef:
Dit is die schoffel:
https://www.handelswaar.com/product/753 ... -aluminium

[ [url=m/Ve94Ze.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hier nog een vraag over....
Een tweedehands bodemfrees is een stukkie betaalbaarder dan de combi schoffel/ bosmaaier.
Zou jij kunnen zeggen wat die schoffel/ bosmaaier aantrekkelijker/ handiger maakt?

Ik ben nogal een besluiteloos tiep..... :')

Ik heb beide en met de frees achter de tractor heb je altijd freesbreedte, ideaal voor de bak los maken, maar bijv tussen planten of palen geen optie. De schoffel is veel kleiner en daardoor praktisch rondom beplanting.
Had hier sowieso nog een bosmaaier nodig dus de schoffel was meer een leuke extra :D
Ik heb meerdere mailtjes gestuurd met vragen en ze werden allemaal netjes beantwoord.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:43

Afbeelding

Hagewinde hel… ik word echt knettergek van dit spul. Heb er heeel veel last van aan twee kanten van de bult. De enige oplossing waarover ik lees: round-up.

Daar word ik ook niet blij van, maar inmiddels ben ik wel zover dat als het de enige oplossing blijkt….

Wie is ervaren in het verdelgen van pispotjes?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:58

Trekken of maaien, zorgen dat ze niet bloeien. Moet je wel ff volhouden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:58

Winde gaat ook niet dood van round-up is mijn ervaring... Wij hadden er ook vreselijk veel last van, zoveel dat onze enorme laurierhaag er ook aan dood ging. Toen uit pure wanhoop naar Round-up gegrepen maar zelfs daar ging het gewoon niet kapot van.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:12

Olympia96 schreef:
[ [url=m/7cibmT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hagewinde hel… ik word echt knettergek van dit spul. Heb er heeel veel last van aan twee kanten van de bult. De enige oplossing waarover ik lees: round-up.

Daar word ik ook niet blij van, maar inmiddels ben ik wel zover dat als het de enige oplossing blijkt….

Geen ervaring als in een ervaring die heel succesvol is. Ik trek ze hier er elke 2 weken uit. Ik word gek van die dingen. Pissed-of-potjes... -:(-

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:22

Graag tips voor goede camera voor in de wei. Waarom juist wel/niet een bepaald merk/type? Ik hoor graag van jullie.

Wat zijn voor/nadelen van wifi, 4g, op netwerk of op zonnepanelen?
Laatst bijgewerkt door tine10 op 26-08-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:34

Wel handig om aan te geven wat je zoekt. 4g, wifi, netstroom, solar, enz.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:18

Olympia96 schreef:
[ [url=m/7cibmT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Round-up werkt inderdaad niet, is dit spul er eenmaal dan kun je er beter méé werken dan tegen werken. Sorry voor het slechte nieuws :(:)

Wat het bij ons beheersbaar houdt is zorgen dat de paarden er bij kunnen, die vinden het heeeeeeerlijk.
Het deel waar de paarden bij kunnen zien we maar in een bepaalde periode van het jaar wat opkomen, en het heeft zich niet verder verspreid dan die plek. In de moestuin is het echter een gebed zonder eind.

Misschien wel het belangrijkste: ga de grond niet omwoelen!! Elk klein worteltje wat afbreekt wordt een nieuwe plant.....

Wij frezen de moestuin elk jaar en snijden onszelf daarmee in de vingers :) dit jaar gaan we dat ook anders aanpakken.

Hier nog wat info:

https://www.zonderisgezonder.be/bestrij ... /haagwinde

Zorgen voor een zandlaag wil ook weleens helpen aangezien ze op zand niet voorkomen (houden van vocht en voeding).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:08

Zowel de wei van de paarden als de tuin van mijn moeder (ander deel van het land) zitten op zandgrond en guess what :')
Ik breek ze gewoon af bij de bodem, ga idd niet de wortels uitgraven, dat heeft toch geen zin.
Moestuin gaat hier (bij mijn moeder althans) dmv permacultuur / mulchen. Niet frezen of spitten of schoffelen iig.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:12

Maar in wei en tuin heb je begroeiing en dus hummus, geen puur zand. Daar zit het verschil een beetje in.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:24

Wij zijn afgelopen dagen enorm druk geweest.
Afgraven en menggranulaat erin. Zo hebben ze hopelijk drogere voeten van het winter. Er moet alleen nog een berg water vallen dan wordt het harder.
Afbeelding
Testen
Afbeelding
En uit dit gat kwam een beste berg zand. Samen met een andere bult die we verplaatst hebben ontstond een gaaf platform
Afbeelding
En we hebben een heus trappetje gemaakt.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:46

Wat gaaf!!

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:56

Lijkt me fijn spul voor de hoeven ook, wat is het en waar heb je het vandaan als ik vragen mag?
Ik ben al tijden op zoek naar gravel maar het is bijna nergens te vinden (ja of je betaald je groen en geel)