Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:19

MarliesR schreef:
_Penotti schreef:
Oh echt? Dat is hier juist degenen zonder schuurplekken.
Ze hadden die overigens wel toen ik een te kleine maat had. (wat volgens de maattabel wel goed is.)
Overigens ook bij die van shires.

De thinline heb ik ook al eens aangekeken, net als die hele dure EasyGrazer Neo Graasmasker.

Ja, had voor mijn merrie ook een maat groter, maar gaf bij haar dus nog steeds plekken. Voor mijn ruin was de grootste maat eigenlijk gewoon nog steeds te klein :')

Hier loop ik nu ook tegenaan, bij cheepoo hadden ze die 1 maat groter.
Bij Harry's horse dus niet.
Huidige graasmasker is al een paar keer bij de zadelmaker geweest om te laten maken, maar dat houd binnenkort op.

Maar cheepo's heeft beloofd ze weer te krijgen en dan bestel ik er meteen meerdere :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:28

peppie geen last van haken?
Toen mijn mini slierten hooi liet vallen heb ik de tandarts laten komen en hij bleek hele scherpe haken te hebben.

Ik had hooinetten van Heunetzshop.de, die kreeg zelfs mijn sloopkogelhaflinger niet kapot.
Beetje vergelijkbaar met die van equiculinair.
Heb m helaas bij het oude huis laten hangen.
Had hem graag gebruikt in Melle's stal im een deel van z'n hooi in te doen.

Schadows17

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:06

Hier loopt een van de 2 ook met een graasmasker van Harry Horse, dat gaat prima. De ander schuurt zolang met het graasmasker aan een boom tot het eraf is en raakt er ook gefrustreerd van, dus die staat zonder, want sloopte ook alle vliegenmaskers en dekens mee kapot (inclusief haar gezicht). Heb echt van alles geprobeerd, strakker, losser, halster eroverheen/erdoorheen, vliegenmasker eroverheen. Maar krijgt alles af, op een bepaald moment wist ze gewoon hoe, liep ze na opdoen naar de eerste boom en haalde hem er kundig af waar ik bij stond.... _-:( Dus dat doen we niet meer.

Maar staan in de nacht wel op de paddock dus alleen overdag gras (op uitgebloeid gras) en is momenteel nog acceptabel flink, nu gras minder wordt lijkt ze zelfs wat af te vallen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:30

De pony eet met graasmasker gewoon hooi. Mijn vorige paard at er ook probleemloos hooi mee uit een net met Maas 3x3. Als het gat te groot was deed ik er een rubberen inleg in waar met een gaten boor een klein gat uitgehaald was. Dan kon hij weer een tijdje mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:49

@ClaudiaHS: Volgens de stichting zijn de tanden gedaan voor hij naar mij kwam. Als hij normale happen neemt kan hij het prima weg kauwen, dus het ligt echt aan de te grote happen.

Hier onweert het ergens in de buurt, maar nog geen regen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:48

De ruin zou ook 1.5 maand geleden nog naar de tandarts geweest zijn. Had echter nu toch ook wat haken en wondjes.
Ben benieuwd of ik dan vanavond tijdens mn les verschil merk met het hoofdschudden.

Hier heeft de shet de greenguard ook al een poos niet meer op. Ze schuurt hem gewoon af waar je bij staat, hoe strak we het halster ook doen {:)-:(

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:10

Klimop van een boom verwijderen hier gedaan door eerst alles door te knippen en een paar dagen later het wet te trekken, dat ging redelijk goed. De strijd na 3 jaar bijna gewonnen, af en toe nog een spriet.

Sinds ze aan huis staan heb ik ze op de equibedding staan, nu al 3 jaar erg tevreden over.

De shet heeft bij ons een hh graasmasker, tot nu toe tevreden, enkel nog op gras gebruikt. Ze zit helaas wel vol zand, dus nog bezig dat eruit te krijgen . Paraffine heeft niet geholpen en na 2 weken eet ze geen vlozaad meer. Nu enkel lijnzaad omdat ze dat wel eet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:21

Ik ga eens kijken naar het HH, welke maat heeft jullie shet, de xs of de S
Hier zal die ook niet 24/7 omgaan, had ik voorheen ook niet, alleen overdag om en in de avond apart staan en af. Dan staat hij met een eigen schuilstal op een paddock, maar zonder de ruin en merrie in de avond en dan hang ik hem wel een klein netje op dat die toch iets kan knabbelen
Ik wil hem echter niet 24/7 apart zetten

Niet onbeperkt is nu onhandig, de merrie heeft het nodig en ik heb nu grote ronde balen van het werk en het is echt wel handiger om een heel pak neer te zetten dan met de hand alles af te rollen en de hele dag door netten te vullen en op te hangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:08

Nimmy schreef:
Klimop van een boom verwijderen hier gedaan door eerst alles door te knippen en een paar dagen later het wet te trekken, dat ging redelijk goed. De strijd na 3 jaar bijna gewonnen, af en toe nog een spriet.

Maar hoe hoog was die boom, want die van ons is ong 8 mtr en zo hoog kom je gewoon niet.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:30

Geef ik ze net dag 1 van de kuur sand clear, eten ze allemaal hun eten niet op :\

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:34

Hoe heb je het toegevoegd / gemengd met het voer? Ik gebruik altijd olie ipv water. Met water zwelt het gelijk op en wordt het plakkerige drab, met olie niet.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:37

Gewoon droog toegevoegd. Het zijn die brokjes zeg maar.
Normaal krijgen ze altijd een scheut zonnebloemolie over hun voer maar die is op en ik ga zondag pas boodschappen doen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:38

Oh ik heb nooit brokjes, heb zo’n vermoeden dat ik het voerbakje dan keurig terug krijg met alle lekkere dingen eruit gegeten en de zandwegbrokjes keurig op een hoopje in het midden van de bak.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:41

DubbelDun schreef:
Nimmy schreef:

Maar hoe hoog was die boom, want die van ons is ong 8 mtr en zo hoog kom je gewoon niet.

Meter of 5 denk ik. Eenmaal dood kon ik t aan de onderkant eruit trekken.

Hh masker hebben we de xs voor een jaarling grote shet (halstermaat mini shet of shet, afhankelijk hoe ze vallen)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:48

Ik voor de shetlanders maat Shet, Pony en zelfs Cob. Het maakt heel erg uit wat voor type shet je hebt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:30

Zandweg duurt hier ook altijd een paar dagen voor ze het eten.

Ik denk ook aan een graasmasker maar ik vind het echt niet tof als ze de hele dag een halster aan moet en ze staan hier 24/7 buiten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:03

Maartje_M schreef:
Zandweg duurt hier ook altijd een paar dagen voor ze het eten.

Ik denk ook aan een graasmasker maar ik vind het echt niet tof als ze de hele dag een halster aan moet en ze staan hier 24/7 buiten

En zoals bij mij overdag om en in nacht af?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:06

Staan ze ook 24.7 op gras maartje?
In de paddock/stal hoeven ze ook niet aan.
Ik heb hier in de nacht ook geen graasmasker om.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:08

@nimmy: iuk vrees dat dát hier niet gaat lukken. Dat zal met een hoogwerker moeten gebeuren door een boomexpert.

Ik heb gewoon psyllium husks/flohsamen, die gaan gewoon over de brok/muesli die ik altijd al een beetje nat maak. Alles gaat schoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:14

Ik heb vorig jaar de slobber gebruikt. Ging top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:36

Zandweg en psyllium en dergelijke wordt hier ook pertinent niet gegeten. Daarbij vind ik dat je van die vezels best veel moet geven en dat is bij een handje vitaminekorrels zo uit verhouding dat ze er echt niet aan beginnen -O- .

Ik geef wel altijd een scheutje Omega olie van de paardendrogist. Zit ook lijnzaadolie in, maar of dat voldoende werkt? Misschien dat ik het eens met gemalen lijnzaad ga proberen. Dat eten ze in ieder geval wel. Weet iemand hoeveel gram je daarvan per dag moet geven en voor hoelang?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:05

Robijntjah schreef:
Ik heb vorig jaar de slobber gebruikt. Ging top!

Dat lukte 2 weken gemengd met sap, advies da is doorvoeren, maar lukt niet meer. Geef dr nu 4 volle eetlepels gekookt lijnzaad per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:06

Je hebt ook zandweg slobber zelf hè, dat is toch al anders dan zandweg door de slobber.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:07

Al eens vanille extract geprobeerd ?? Of gewoon een zakje vanillesuiker :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:29

Robijntjah schreef:
Je hebt ook zandweg slobber zelf hè, dat is toch al anders dan zandweg door de slobber.

Ja van subli, die at ze 2 weken met perensap. Gewone slobber eet ze sowieso niet

Vanille is het proberen waard, kijken of ze dat lust.