Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

greendragon

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:57

Wat een heerlijk weer...
Vanochtend mijn bejaarde paardje haar zadel opgelegd, opgestapt en een klein buitenritje gemaakt. Ik heb er denk 2 jaar niet meer opgezeten en zelf ook niet meer gereden. Het was opstappen en gaan. Wat een heerlijk dier is het dan ook <3 . ML op de fiets mee, shetje aan de hand, kon die ook even flink rennen. Daarna mochten ze weer paar uurtjes op het land... Ze kwamen einde van de middag zelf weer terug om in de bak te staan/liggen zonnen en dutten. Heerlijk paardendagje.. *\o/*

vanmiddag met ons aanhangertje achter de zitmaaier een stukje land bemest vanaf onze mesthoop. vies en zwaar klusje, maar het heeft wel wat :) zo die oude mest opscheppen, rijden en dan met de mestvork verspreiden... Moeten eigenlijk nog even slepen, maar dat komt van de week nog wel. Nu hopen dat het gras lekker gaat groeien. Volgend weekend weer een landje bemesten hoop ik. Ik denk dat we voor 3 of 4 landjes van 200 m2 compost hebben in 2 mesthopen. We hebben 6 landjes, dus het najaar doen we de andere twee landjes met de derde mesthoop. Die moeten we nog wel omzetten ( ook met de hand) .
We hebben dus drie mestbakken; 1 voor de verse mest, als die vol is scheppen we die om naar de 2e bak en beginnen we opnieuw om bak 1 te vullen. Bak 2 zetten we na een paar maanden om naar bak 3 en zo verder... Ze zijn nu alle drie vol dus bak 3 en 2 gaan nu over het land... De mesthopen zijn wel vrij vochtig merk ik, extra smerig klusje dus... :r

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:15

En lekker ruiken na afloop ;)
Wat een heerlijk paardendagje heb je gehad :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 02:51

Klinkt als een heerlijk paardendagje.

Je mesthopen klinken als een hoop werk, zeker met dat omscheppen!

Ik heb vandaag 40baaltjes hooi binnen gekregen dus dat lekker gestapeld.
En heb mn wei verdeeld en afgezet zodat ik straks 2 zomerstukken en 1 winterstuk heb :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 05:53

Klinkt als n heerlijk paardendagje!

Hier zijn we aan de renovatiewerken begonnen. Oude trailerhok is afgebroken. Daar komt n nieuwe. Binnen dit en 2 maanden komen ze een hele lading zwart zand brengen om 1 weide en paddock op te hogen. Dat dat allemaal wat beter gaat liggen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:34

Greendragon, hoe groot zijn jouw mesthopen/bakken?
En waarom schep je ze over, is het niet handiger om gewoon een volgende bak te vullen met verse mest als bak 1 vol zit? Nieuwsgierig, ik zit zelf ook aan zo'n systeem te denken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 16:55

Iedereen geniet duidelijk van het mooie weer :)

Succes met het verbouwen Luna2006.

As zaterdag gaan wij de automatische drinkbakken voor de paarden ophangen. Nu ben ik last minute aan het twijfelen. Lepelbak valt af. Haf vindt dat niet fijn. Dan blijft ventiel of vlotter over. Nu vind ik die ventielbakken alleen zo klein maar dit zijn ze wel gewend.

Wat hebben jullie? Vlotter of ventiel? Wat mij tegenhoud om meteen vlotterbakken te kopen is de "angst" dat ik iedere ochtend een waterballet aantref :P Heb nu een vlotterbak met 6ltr op het oog. Lijkt mij een mooie maat, niet?

https://www.boerenwinkel.nl/nl/product/ ... et-vlotter

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:37

Zal straks even een foto maken van onze mestbakken en opmeten....

Wij hebben ventielbakjes.. heel happy mee. Lepels zijn te lastig schoonmaken en vlotters bevriezen sneller... denk ik...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:23

Wij hebben in de stallen lepelbakken, maar ze drinken er niet uit. Ze drinken alleen buiten in de bak met bal.
Nu brengen we kraanwater en drinken ze alleen uit ibc vat.

Ik zou vooral kijken naar welke goed schoon te maken is. Je hebt ook binnen de lepel bakken bijvoorbeeld zoveel verschillen.
En je kan het stellen of er meer of minder water uit komt, dus dan kunnen ze wat minder hard drukken voor water of juist wat harder, net wat je wil.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:35

Hier ventielbakken, Cheetah kende het principe automatische drinkbak niet echt naar dronk hier wel meteen heel makkelijk uit. En Elevada drinkt raar, die neemt zeg maar een hap water, en dat leek me met een lepel minder handig

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:24

Ik heb ook ventielbakken maar ik vind die van mij niet echt klein?
Werken wel fijn en idd makkelijker schoon te maken dan een lepel.
Waterstraal is instelbaar en staat ook verschillend voor de paarden, de een drinkt wat rustiger dan de ander, in zijn bakje staat ook maar een mini laagje water itt de ander.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 22:06

Ventiel it is! Nouja klein zijn ze niet echt maar Shire heeft geen poezelig mondje ;) maar vriend is ook bang voor overstromingen dus ventiel is de winnaar.

Bedankt voor het meedenken!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:10

Ik geloof dat ik iets verkeerd heb gedaan met de binnenomheining verbinden met de buitenomheining want de shet stond in het verkeerde stuk en de draad tikt niet als ik hem op de grond leg.
Willen jullie meedenken?

De buitenomheining is 2 draden koord, verbonden met elkaar en altijd stroom op gehad.
Nu heb ik 2 draden koord binnenomheining. De onderste heb ik verbonden met de onderste van de buitenomheining en de bovenste ook weer met de bovenste van de buitenomheining.

Had ik gewoon de binnenomheining met elkaar moeten verbinden en dan bv de onderste met de onderste van de buitenomheining?

Hopelijk snappen jullie het :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:26

Karin heb je zo’n meetapparaat? Ik heb er een die ook aangeeft waar de fout zit.
Kan je stroomstok wel al die meters draad aan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:28

Karin_deB schreef:
Ik geloof dat ik iets verkeerd heb gedaan met de binnenomheining verbinden met de buitenomheining want de shet stond in het verkeerde stuk en de draad tikt niet als ik hem op de grond leg.
Willen jullie meedenken?

De buitenomheining is 2 draden koord, verbonden met elkaar en altijd stroom op gehad.
Nu heb ik 2 draden koord binnenomheining. De onderste heb ik verbonden met de onderste van de buitenomheining en de bovenste ook weer met de bovenste van de buitenomheining.

Had ik gewoon de binnenomheining met elkaar moeten verbinden en dan bv de onderste met de onderste van de buitenomheining?

Hopelijk snappen jullie het :+

Het hoeven geen cirkeltjes te zijn maar als het wel zo is moet het nog steeds werken zolang alles maar met het apparaat verbonden is.
Dus zoals ik het nu begrijp is het een beetje omslachtig zoals je het hebt maar zou het in theorie wel moeten werken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:08

Je zou het kunnen proberen om 1 van de verbindingen weg te halen en daar voor in de plaats boven en onder met elkaar verbinden.. maar in theorie zou het nu ook moeten werken.
Het hoeft zoals gezegd niet perse een cirkel te zijn, zolang het maar in verbinding staat met je apparaat (dat kan ook indirect via een draad dat wel in verbinding staat).

Let bij het verbinden wel op dat het metaal ook echt contact maakt, dit gaat makkelijker met een klem dat met een knoop bijvoorbeeld.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:18

Ik heb helaas geen stroom meter maar denk eraan om die wel aan te schaffen.
Apparaat zou 12km aan moeten kunnen en het is een stuk van 2500m2 dus die lijkt me dekkend haha.
Ik ga eens kijken als ik het draadje verplaats.
Ze zitten met klemmen vast dus ook dat zou goed moeten zijn.

Voor nu maakt het nog niet zoveel uit maar straks met bemesten en zaaien wel :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:28

Is je apparaat wel groen? Niks mis met de aarding?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:31

Ja en nee.
Buitenomheining doet het nl wel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:49

En de binnenomheining is nergens onderbroken door een openstaande poort ofzo die niet is doorverbonden met grondkabel?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:43

Hmm vreemd Karin .
Ik zit te denken want ik had het eerder op dezelfde manier als jij en had er gewoon stroom om.
Je hebt niet ergens een breuk in je binnenomheining dat je op dat stuk geen stroom hebt?
Misschien als je op een ander stuk de draad op de grond legt dat ie wel tikt?

Zo had ik vorig jaar dus ook dat Rocky steeds achterin de hoek de wei uit ging en dan los liep op straat en in het weiland achter ons
Begreep er niks van heb 100den meters lint vervangen.
Kwam er na het vervangen achter dat op 1 stuk het lint uit de isolator was gegaan en dus tegen de paal aan tikte _-:(

Dus ik zou alles eens goed dubbelchecken of er niks los zit, nergens stroom weglekt, of iets tegen de draad zit...
Ik heb ook wel eens 10x rond moeten lopen voor ik het probleem ontdekte :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:00

Ik heb ook ooit zo eens lopen zoeken,volgens mij zelfs een topic over gemaakt,ik was gewoon ineens mijn stroom kwijt op een bepaald stuk bleek er uiteindelijk een uiteinde van een stukje lint tegen een metalen paal aan te komen .

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:44

Op de mesthoop gaat; mest, blad van elzen (ik heb 200 meter staan), maaisel uit de sloot en oud hooi, evt stro en/of vlas. Dat opscheppen heb ik vorig jaar gedaan maar doe ik niet weer. Te tijdrovend en ik kreeg er overbelaste polsen van. Vond het wel leuk.. Ik wacht nu maar gewoon wat langer. Ik zag wel iemand op bokt die mooie bakken had, gekocht van de gemeente. Zo iets lijkt me ook nog wel wat.

Het zakt idd flink in. Maar dat vind ik juist fijn, valt het wat minder op. Maak de hoop +- 1,30 hoog. Ik was van plan het door de loonwerker te laten uit rijden. Maar ik ik denk dat ik er 2 jaar over doe om een hoeveelheid te krijgen die de moeite waard is haha. Misschien ga ik het nog met de kruiwagen proberen maar wil niet weer mijn polsen overbelasten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 12:46

Je mag wel wat van mij hebben hoor Zapje. Mest zat :P

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:02

Zal vrijdag eens alles langslopen.
De shet stond nu iig braaf in het goede stuk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:04

Ik zou ook een stroom metertje kopen. Wij hebben buitenom geen stroom, want is hekwerk. Tussen tuin en ons stuk is wat gedoe over, maar paarden blijven voor alsnog achter ons dubbele draad.

Het apparaat van stal werkt niet en wordt niet vervangen.

Zelf hebben wij op de wei een klein apparaat staan op accu, maar die ligt in het midden, dus wel handig zo. Eerlijk gezegd hebben we daar alleen op onderste draad het stroom gezet, zodat de shet er niet onderdoor/doorheen gaat en de andere 3 voelen het ook wel.

Mest kunnen wij niet laten liggen, dus scheppen we elk weekend omhoog en naar achter op de container. Anders betalen we elke keer 100 euro, terwijl er nog zat bij kan.

Het werd ons gevraagd of we hem wilde ingraven vanwege het zicht, maar ten eerste moesten we dat of met de hand doen of zelf iemand laten komen. En ten tweede staat ie in de paddock nu, dus hadden we hem ook af moeten zetten dat de paarden er niet in rollen. Gelukkig werd dat begrepen.

Ben op zoek naar een fietskar voor de honden. Ze willen niet in het mandje en elke keer de auto pakken met mooi weer om naar het bos te rijden, vind ik onzin. De 4x4 staat altijd thuis en die verbruikt ook aardig wat en bewegen is goed voor me.
Staan er weinig 2e hands op. Ik dacht, eerst eentje in de buurt ophalen en testen of het bevalt.......