Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:57

Ik ontwormt voorjaar met Equest en nov/dec met Pramox.
Vooral Summer heeft altijd veel last van horzels in de zomer dus ook horzellarven, die er met de Pramox weer mooi uit komen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:40

MM, wat leuk weer een paard *\o/*

Wat gaaf, het hele jaar uit eigen tuin eten! Heel knap.

Chasey, wat gaaf, eigen land kopen, en dat grote kan je vast nog wel gebruiken zolang niemand anders er iets mee doet :P Zijn jouw komkommers ook echt komkommer, of meer stompjes?

Ik had 33 appels uit 2 boompjes, die nog erg jong zijn, dat beloofd wat, of het was eenmalig en komend jaar houden ze rust, hoop het niet :=

Claudia, hoe doet Amel het thuis?

Grappig dat jullie allemaal graag willen kopen ivm zekerheid, zal misschien leeftijdsdingetje zijn? :+
Ik huur alles (particulier), en vind dat ideaal, als ik wil gaan, dan ga ik. En dat is ook wel het plan op den duur, maar nog niet vandaag of morgen hoor :o Heb wel een eigen paard zodat ik haar gewoon mee kan nemen. Voel me nu ik er 1 heb ipv 3 wel een stukje "vrijer" weer (al had ik liever die 3 nog gehad hoor).

Wat een gaaf project Libera! Kwam (hier in NL vannacht) je topic tegen, interessant. Ooit... Beterschap!

Oef Azmay, dat zou echt een nachtmerrie zijn hier :+ Hopelijk kan je wat anders vinden.

Wat leuk om je hobby/werk zo te delen met je dochter Anke.

Chasey, waarmee zijn ze dan ontwormd in september? Je bent nu idd een beetje laat of vroeg, maar wel belangrijk dat ze bepaalde spuit krijgen als je vermoedens hebt, dus als dat nog niet geweest is zou ik dat zeker gewoon doen.
@Selka, dat dierenartsen er vanaf stappen heeft niet zozeer met darmflora te maken, wel met resistentie van de worm tegen de middelen.

Ontwormen is veel onenigheid over, terwijl het eigenlijk niet zo heel moeilijk is.
- Mestonderzoek wordt vaak gezien als onbetrouwbaar omdat men maar de helft van de informatie kent. Niet alle soorten wormen zijn goed te zien in de mest, en in de winter zijn er ook wormen die een winterslaap houden, plus dat veel paarden niet op de wei komen, dus is de eitelling vaak onbetrouwbaar laag, terwijl er in het rest van het jaar veel hogere uitslagen kunnen zijn.
- Doorgaans hoef je een paard ook niet in de winter te ontwormen, uitzondering zijn de veulens/jaarlingen die vaak last hebben van spoelwormen. Bij spoelwormen is de resistentie het grootste probleem, je moet (meestal meer dan 1 keer) ontwormen met pyrantel, op ivermectine komen bepaalde stammen spoelworm ook naar buiten, maar pak je niet alles. Niet doen dus!!! Je werkt resistentie in de hand.
- In het najaar altijd ontwormen met Equest Pramox, dit is tegen de bloedwormen, de enige spuit die ook de larve stadia pakt, die in dit seizoen voor veel problemen kan zorgen. Paarden jonger dan 9 maanden niet met pramox ontwormen (er is geen gevaar nog voor deze leeftijd en wormspuit kan gevaarlijk zijn). Deze spuit is best heftig voor een paard, dus als je een gevoelig paard hebt, uitkijken met over doseren etc. Drachtige merries is ook discussie over geweest, maar de norm is inmiddels die wel gewoon te doen omdat nog nooit is gebleken dat het problemen geeft.
- In het voorjaar ontwormen met Equest of ivermectine, afhankelijk van de keuze in de rest van het jaar, en de eitelling. Dit kan vanaf feb/maart weer betrouwbaar, want dan worden de wormen wakker uit winterslaap.
- In de zomer met ivermectine, tegen de wormen op de wei, voornamelijk bloedworm populatie onder controle houden, als je deze ontworming overslaat dan is je kans op problemen in het najaar groter, en in het voorjaar daarop hooguit hoog. Tevens ontworm je in de zomer (en het liefste een herhaling na de eerste nachtvorst) tegen horzellarven. Dat zijn de larven die ontstaan uit de gele stipjes (=eitjes) die een paard vaak zomers in zijn vacht heeft (vooral op de benen). De larve ontwikkelt zich in een paard en is uiteindelijk weer zo'n vervelende rondvliegende horzel. Echt een heel smerig verhaal, want toen mijn paard eens in de zomer naar de tandarts moest, kon je die gevallen gewoon achter door haar mond zien kruipen, BAH! Dus ook als je paard niet op de wei staat, is in de zomer ontwormen echt nodig.
- Ontworming is giftig voor honden, let dus op dat die in de dagen na ontwormen weg blijven bij de mest.
- Wormen is een individueel probleem bij een paard, in een kudde kunnen de verschillen groot zijn. Ontwormen kan je dus ook individueel aanpakken. Let wel dat als je een paard ontwormd, en natuurlijk besmette mest ligt, wat voor een ander paard een trigger kan zijn.
- In de basis geldt, hoe langer en meer mest ergens ligt, hoe groter het risico, en de wei is een groter risico omdat een paard ze dan veelal via het gras binnen krijgt. Zeker een schrale weide met de welbekende "mestplekken" zorgt voor een zeer hoog risico.

___

Ik heb gisteren voor het eerst op mijn puppy "gereden"!!! Zooooo blij, ze heeft nogal eea mee gemaakt dus we hebben heel veel moeten overwinnen, kon haar in augustus niet eens pakken/halsteren en met meelopen door de wei sleurde ze me (iedereen) mee en in blinde paniek overal doorheen, zo bang gemaakt en vol wantrouwen. Ook ik moest emotioneel eea overwinnen voordat ik deze stappen met haar wilde zetten, accepterend dat ik ze nooit met mijn zelfgefokte zielsmaatje Lola (RIP) zou maken.

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:07

Ontwormen? Bij twijfel altijd gelijk doen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:07

Was buiten wel koud. En geschoren pony's. Dus goed inpakken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:08

Ah wat super fijn Caily!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:17

Mooi resultaat dat je haar nu kunt rijden Caily. Leuke foto!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:44

Weet niet hoe oud je bent Caily maar ik moet de 30 nog zien. Al komt het wel erg dichtbij :=
Gaaf dat je op je puppy kunt stappen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:55

Je wilt ons toch niet uitmaken voor ouwe sokken, toch,Caily :+

Net rondje gemend. Kkkkkoud! :brr:

Susanjansenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:08

Afbeelding(me stallen opgeknapt)

Ik nu ook paars aan huis super fijn. Het huis waar we nu in zitten is oud en gaan we slopen die staat naast de stallen en hoop rond mei juni te kunnen beginnen

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:29

Caily, Amel gaat goed. Vorig jaar was ze dikke maatjes met Melle en met de mini's totaal niet.
Nu moet Melle niks van haar weten en Summer mijn mini paardje lijkt wel verliefd op Amel _O-
Als ik 1 van de 2 uit de paddock haal staan ze beide te brullen.
Zaterdag werd ze terug gebracht. Bij de andere in de paddock gezet.
Ze hebben even gesnuffeld, er werd 1 keer naar elkaar gegilt en schop uitgedeeld en toen gingen ze maar staan vreten...rare beesten.
Ze herkenden elkaar dus nog wel na een half jaar.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:32

joehoeee, ik heb jullie weer gevonden.. en de vakantie is voorbij dus ik zit weer wat vaker op mijn laptop haha dus meer meelezen en wellicht ook weer eens posten. :P Iets met druk zijn enzo..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:44

Is het bij jullie ook zo gevoelsmatig koud?
Hier echt prachtig weer maar oostenwind. :brr:
Buiten aan het snoeien geweest. Geeft aan de weikanten een meter extra ruimte. Alle kleine boompjes omgesnoeid. Genoeg bomen die al groot zijn en het vraagt alleen maar onderhoud.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:48

Hier eigenlijk niet!
Ofja, het is geen tshirt weer maar ik heb het echt niet koud als ik buiten kom.
Alleen mijn handen, maar als je weet dat ik echt een koukleum ben normaal valt dat goed mee :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:37

Ik vind het wel lekker weer.
Droog...en niet super koud (overdag)
Nu nog 6 graden.

We gaab wokken.
Zaterdag 3 Koningen gedaan.
4 toetjes gemaakt en in eentje een chocolaadje verstopt. Degene die deze heeft, mag kiezen wat/waar we gaan eten.
Geen zin in de weekenddrukte. Dus lekker vandaag op pad.

Heb vanmorgen houten palletkisten gekocht. Om hooi in te doen. Ben eens benieuwd.
Wilde eigenlijk van die stevige van kunststof. Echter zijn die erg prijzig.
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:46

Ik ben 35, en van plan hier de rest van mijn leven te blijven wonen... Dus kopen was wel een fijne zekerheid!

Hoe vaak ik bekap? In de zomer rond de 8 weken, in de winter gaat het meer naar de 12 weken, ligt een beetje aan de hoefgroei.

Darmflora van mijn paarden is prima ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:36

Dat zijn mooie kisten anke

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:58

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:18

Maar waarom ontworm je zo vaak dan Libera? Heb je soms een nare ervaring of is het verplicht?

Anke, mijn boxen waren €45 pst vond dat wel meevallen eigenlijk. Hout is wel een stuk mooier :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:28

Oh Susan ik wil jouw kruiwagen! Als we er niet genoeg hebben (er blijven er achter bij het huis maar geen idee hoeveel) wil ik ook een roze. Dan is het duidelijk dat die bij de paarden hoort :')

Gister te horen gekregen dat we al aan de stallen mogen beginnen on her nieuwe huis! Scheelt straks toch weer werk. Ik moet nu alleen vaart gaan maken met afzetspul uitzoeken...

Wij zijn nu beide 31, 32 als we erin trekken en we willen NOOIT meer verhuizen haha. Dus dat kopen is de investering ruim waard

En ontwormen hier ook maar 2x per jaar. Wil ze wel ontworpen als ze in maart verhuizen voor de zekerheid. Hoe lang kan ik dan het beste wachten na de verhuizing? Of meteen? En waarmee ontwormen? Er hebben schapen en koeien op het land gestaan

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:48

Ik wil juist zo snel mogelijk weg hier :')
Hebben dit huis gekocht omdat ik dan de paarden aan huis kon hebben maar met het idee dat we met een paar jaar iets anders zoeken en hier winst op kunnen maken. Huis is ook veel te groot voor ons 2 en te klein voor de paarden eigenlijk dus blijf rustig huizen shoppen ookal is verhuizen zelf echt ellende.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:52

@Libera, knap geklust en ook veel beterschap gewenst!

@Caily, **\O/** je mag trots zijn op jezelf dat je hebt doorgezet zelfs als het moeilijk ging! Hopelijk kan je snel terug echt puur en puur genieten van je puppy!

@Selka waar heb jij jouw boxen gehaald? :oo De goedkoopste die ik tot nu toe gevonden heb, zijn nog steeds over de €100 per stuk.

@Susan, oh heerlijk aldie roze details.. Roze dekenrailing, roze hoofdstelhangers, roze kruiwagen... hoe ga ik mijn vriend ooit kunnen overtuigen om dat ook bij ons te krijgen. _O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:20

Anke schreef:
Moet dit jaar eens gaan kijken voor kostenplaatjes rondom een grondwaterpomp.
Heb eentje gevraagd, was 2000 euro. Wel all inn. Maar goed. Niet goedkoop dus.
Heel vroer ooit 500 gulden betaald. Helaas leeft deze meneer niet meer

Wat is alle in?. Pomp op stroom kost niet veel, op benzine +_ 400- euro. Aanzuigslang 50/ 75- euro en heb je al eerder adres gegeven in Montfort voor het slaan. Ben je nog geen 1000- kwijt of zelfs minder afhankelijk van je type pomp (stroom of benzine) . Al eens gebeld?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:51

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:18

Selka schreef:
Maar waarom ontworm je zo vaak dan Libera? Heb je soms een nare ervaring of is het verplicht?

Anke, mijn boxen waren €45 pst vond dat wel meevallen eigenlijk. Hout is wel een stuk mooier :)

Op advies van DA, nare ervaringen en jonge paarden, oude paarden ertussen hebben lopen. Beter voorkomen dan genezen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:55

Selka, ik wordt volgende maand 26, maar ik woon idd in een deel van het land waar ik niet oud wil worden, voor nu is het prima hier, maar vandaar dus geen ambitie om te kopen nog.

Dat ziet er netjes uit Susan :)

Amel dus gelijk weer alsof ze nooit is weg geweest, of beter zelfs, heerlijk!

:wave: Kristel. Is Viola weer helemaal de oude?

Houten kisten zijn mooi, maar zou hier geen doen zijn met mevrouw knabbel. Ik heb een plastic palletbox, dan ding is me haast heilig, nooit anders meer. In nieuwstaat voor 20 euro vorig jaar, verkoper wist niet helemaal wat hij verkocht denk ik. Hier niet ver vandaan zit een bedrijf die de boxen met bemerking verkoopt voor 35 euro. Had mijn tweede bak niet meer nodig en heb hem voor 50 euro weer door verkocht :o

Libera, was een dierenarts daar bij jou die dat adviseerde, of hier in NL? In geval van dat laatste is dat vast al een behoorlijk aantal jaren terug, want dat is inmiddels al flink achterhaald, oef. Ik ben wel benieuwd of er dan ook nog verschil in zit waarmee je ontwormd? Gewoon stukje interesse, onderwerp dat me boeit :)

Kate, ja echt zo blij! Hier kan je lezen hoe ons verhaal begon: [PP] [VOLG] Tinker Candy, een wolf in snoepverpakking?!

Vandaag kwam bijrijdster/vriendin/paardenmaatje weer eens langs, was 6 weken niet geweest ongeveer, en was behoorlijk verbaasd van de groei van Phoebe, zowel geestelijk als lichamelijk. In positieve zin gelukkig. En mijn roze wolk is nog een stukje gegroeid, want we zijn gaan wandelen en op het rustige pad heb ik er een kwartiertje bovenop gezeten terwijl bijrijdster haar aan het touw had. Zo gaaf!

Afbeelding