Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:06

De stallen zijn hier momenteel de meest koele plek. :) Paarden hoeven niet eens te wennen aan hun omgedraaide ritme. Er is zelfs geen vlieg te bekennen. Maar goed, de stallen zijn nu ook brandschoon, omdat ik ze helemaal had uitgespoten en opnieuw had opgestrooid.

Afbeelding

Ik spaar overigens voor dit: http://link.marktplaats.nl/m924151725

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:09

DubbelDun schreef:
Ik zou hem op een stuk van de PP kunnen zetten en dan met de poten buiten de PP. Maar een wit dak trekt wel mensen van de gemeente aan vrees ik (zo langs de weg zeker) :D

Is ook een oplossing voor DD ... O:)

Afbeelding
Bron: http://www.plannedassault.com/news_entries/567556028

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:13

@tinky: super oplossing +:)+
Met alle militairen hierin de buurt zal dit niet opvallen :D

@loretta : dat is mooi spul. Enig idee wat dat kost ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:17

Dat ziet er inderdaad mooi uit Lorette. Al ben ik bang dat ik hem nog vaak weg zal moeten rijden als er weer eens flinke wind wordt opgegeven. Dan blijft zo'n ding bij ons niet staan. Hij is wel ruin proef +:)+ .

Bij de tent zal hij ook niet van het plastic afblijven.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:21

Ik gok dat onze 'kleine' meid die mobiele overkapping zelf verplaatst als ze eens jeuk aan haar kont heeft :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:28

Mijn kwpner die blijft er in als die zo een tent in de weide ziet staan. Die zou daar voor geen geld ter wereld vrijwillig onder gaan staan :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:33

lizy29 schreef:
Ik gok dat onze 'kleine' meid die mobiele overkapping zelf verplaatst als ze eens jeuk aan haar kont heeft :')

Mijne zou er waarschijnlijk mee spelen. :')
De kuubkist verplaatst ze ook al met haar kont, heb dat ding al vaker op de vreemdste plekken gevonden. Terwijl hij best zwaar is...

De halster hangen op aan de schuilstal, maar die moeten wel hoog want ze vind het blijkbaar grappig om ze op de grond te gooien?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:34

Ik had een prijslijst opgevraagd. Wil ik wel doorsturen? :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:40

Dekens bestellen is toch nog gelukt.
Heb er 2 verschillende, wel met hals tot over de oren en dan ineens met kap.
Ben benieuwd. Komen morgen toe...

Ga er zo 2 oppikken voor morgen te overbruggen bij een vriendin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:56

_Lorette_ schreef:
Ik had een prijslijst opgevraagd. Wil ik wel doorsturen? :)

en ontvangen :)

Ik vraag me wel af in hoeverre dat 'vergunningvrij' ook echt zo is ?? Want wieltjes is volgens mij niet automatisch vergunningsvrij...
Je mag nl een trailer ook niet zomaar op je weiland neerzetten als schuilstal.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:00

Ik lees steeds over PP hoe ziet dat er bij jullie uit?

Bij ons mag dat wel op wielen. Maar inderdaad in een echt weiland zijn de regels weer anders. Bij ons was de regel niet nagelvast. Maar de bestemming is veranderd en nu kan ik gewoon bouwen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:06

DubbelDun schreef:
@zwerte: jij rekent in kilogrammen KZ, ik reken in het 'aftreksel' in cl wat er toegevoegd wordt per liter water.
Ik gooi dus geen KZ zo in het water.

Ik heb net een 20 literbak gevuld met een mengsel water + oplossing KZ. Die ging in 1x leeg (2 paarden). Waarbij ik de ene dus echt vast moest houden om de ander ook te laten drinken. Daarom geef ik ook nooit een volle metselkuip. Dat lijkt me een beetje teveel van het goede :D

Overigens hou ik de menselijke waardes aan; een theelepeltje oplossing in een glas water 1 a 2x per dag.

@daan: morgen t/m zaterdag wordt het alleen maar warmer...helaas...

Ah ik had niet gelezen dat je een oplossing toevoegt! Suf, gewoon overheen gekeken. Maak je deze oplossing dan zelf of koop je die?
Ik koop dus gewoon een 25kg zak met puur zeezout. Gooi het gewoon in het water, lost goed op.
Hier geen enkele problemen met een volle speciekuip, maar ze drinken dus ook wel samen zo'n 30 L van dat spul per dag, waarvan het meeste door eentje gedronken word. Een liksteen bied je toch ook onbeperkt aan? Ik zie dit als een opgeloste liksteen en het wordt ook dusdanig gebruikt door mijn paarden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:09

Dat verschilt volgens mij per gemeente. Verrijdbaar moet in elk geval echt verrijdbaar zijn en hij mag niet langer dan een x aantal dagen op dezelfde plek staan, dacht ik.

Wij hebbenn zogenaamd een verrijdbare schuilstal, omdat wij alleen op woonperceel mogen bouwen. Maar het is gewoon een stal met weggeklapte wielen en voor de vorm liggen er banden achter. Maar dat ding zou echt helemaal nooit meer van zijn plek komen. Zit met betonpoeren vast. :') Maar ach, er heeft al meer dan 13 jaar niemand moeilijk over gedaan. Ik neem nu zelf het initiatief om hem weg te halen, want de focus ligt nu aan de andere kant van de wei, waardoor de paarden te weinig bij de stal kunnen komen. Vandaar dat de verrijdbare overkapping mij wel iets leek. Al zullen daar ook nog wel wat nadelen aan kleven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:10

Liksteen heb ik dus weggehaald, want ze likken in een week 2 a 3 kilo zout weg. Lijkt me niet gezond :)

De oplossing maak ik zelf (1/3 zout, 2/3 water) en dat gaat de koelkast in en gaat jaren mee :)
Als je uitgaat van een glazen pot van 9 cm hoog, gaat er dus 3 cm zout in. Als je dan het water toevoegt en goed schut raakt het water verzadigd met het zout. Dat onopgeloste zout zet zich op de bodem en je gebruikt alleen de oplossing. Af en toe even schudden. Wordt je laag oplossing te dun kun je er dus gewoon weer water aan toevoegen zolang je de 1/3-2/3 regel maar in de gaten houdt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:12

Met die kleine wieltjes in een mulle zandpaddock gaat ie ook niet echt verrijdbaar zijn :D
Maar mijn schuiltent staat ondertussen ook al weer 7 jaar en nooit commentaar op gehad (afkloppen :D )

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:27

DubbelDun schreef:
Liksteen heb ik dus weggehaald, want ze likken in een week 2 a 3 kilo zout weg. Lijkt me niet gezond :)

De oplossing maak ik zelf (1/3 zout, 2/3 water) en dat gaat de koelkast in en gaat jaren mee :)
Als je uitgaat van een glazen pot van 9 cm hoog, gaat er dus 3 cm zout in. Als je dan het water toevoegt en goed schut raakt het water verzadigd met het zout. Dat onopgeloste zout zet zich op de bodem en je gebruikt alleen de oplossing. Af en toe even schudden. Wordt je laag oplossing te dun kun je er dus gewoon weer water aan toevoegen zolang je de 1/3-2/3 regel maar in de gaten houdt.

Dat lijkt me idd niet gezond. Wel vreemd dat ze dat doen, hier gebruiken ze het echt alleen naar behoefte. Ik heb hier een himalayablok liggen, een knz en dus nog het zoute water. Sinds het water wordt de knz niet meer gebruikt, de fjord gebruikt liever de himalaya dan het water. Een groot blok (8kg) ligt er wel heeeeel wat maandjes.
Met zulke schrokkers zou ik het idd ook niet aandurven om het onbeperkt aan te bieden!
Ik vraag me nog wel af wat de reden is dat je het via een oplossing doet? Lijkt me zo omslachtig, ben je twee keer aan het rekenen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:32

Hier had ik ook zo'n fanatieke likker. Heb toen een andere liksteen gegeven en toen was het over. Nu weer terug op de oude en hij doet het niet meer zo dwangmatig. Denk een soort aangeleerd gedrag?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:34

@kristelhans: ik was ook bang dat het verveling was.
@zwerte: jij gebruikt het zout direkt en op is op :)
Ik kan meerdere keren van hetzelfde zout doen en de oplossing is altijd klaar voor gebruik.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:10

Ik zag een vraag wie een camera heeft, wij hebben camera's hangen, ideaal! Altijd zicht wie er bij de stallen of bak is (al hangt die bij de bak alleen voor mijn vorige paard... om te kijken of ik er nog wel op zat :o )

Wij hebben gelukkig heel veel bomen bij de weiden en paddocks, dus veel natuurlijke schaduw, dus prima uit te houden!

Hier in de omgeving staan ook veel schuilstallen op wieltjes, dan vallen ze idd onder 'verplaatsbaar' ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:01

Yontheke weer terug :wave:

Zo...ga zo de jongens maar eens doen,nog lekker buiten.Vanmiddag gaan ze lekker op de oprit,die krijgt om een uur of 4 vol schaduw.Kunnen ze daar lekker tot een uur of 9 blijven.
Zolang ze maar van het zand af zijn...

Ook bij mijn buurman even stek zetten voor morgen,jongens gaan morgen fijn daar in de middag onder de bomen :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:19

De paarden die zoveel zout willen opnemen, wat krijgen die van krachtvoer?

De shet likt altijd aan de liksteen maar die krijgt dan ook bijna geen krachtvoer. Andor likt echt nooit aan geen enkele steen maar die krijgt behoorlijk wat voer en supplementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:36

Vind het ook nogal wat zout. Mijn paarden krijgen gras, handje Metazoa en er ligt een knz steen, maar die is praktisch als nieuw. Merrie krijgt nu met warme weer, na het rijden een schepje electrolyten, maar verder nooit.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:50

Die van mij krijgen 2 x per dag Cavalor Strucomix Original en 's nachts een hooinetje. Verder elke dag een strookje vers gras en voor de rest moeten ze het met de wei doen. Eens in de paar weken verweid ik ze. In de bak ligt zo'n grote witte liksteen en op stal hebben ze allebei een Himalaya liksteen. De merrie likte in het begin (toen we haar net hadden) wel eens zand, ging ze het gras wegschrapen en begon ze aan de grond te likken. Na een vitaminespuit en wisselen van de likblokken doet ze dat niet meer. Ze likt sinds een paar dagen wel duidelijk meer aan de steen dus ze zal het wel nodig hebben met de hogere temperaturen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:18

Met dit weer en stevige arbeid is dat helemaal geen gekke hoeveelheid zout.
Wij schijnen onze paarden eerder te weinig dan te veel zout te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:26

Ik bedoel toch ook dat ik met dit weer extra zout geef ;) . Verder hebben ze altijd een liksteen maar doen ze er niks mee.