Zonder dierenarts kosten kom ik niet onder de €400.
Dat is puur stalling en bodem bedekking op een doe het zelf stal, ZONDER binnenbak, zonder nieuwe setjes, zonder stapmolen, zonder wedstrijden, zonder een verwarmde zadelkamer etc etc.
Ik denk dat jij je misschien wat verkijkt omdat je ze mogelijk (?pure aanname) al langer aan huis hebt staan.
Goed hooi, dus geen voorverpakt hooi, suikerrijk hooi etc, zorgt dat je zo al aan de €150 per paard per maand kwijt bent.
Ik zie bij jou geen mestafvoer terug, maar reken hier ook zeker 50€ per paard per maand/6 weken voor.
Wat betalen we tegenwoordig voor vlas, €9 per pak volgens mij? Minimaal x4 per maand= €36.
Dus ik zit dan op €236 aan kosten en betaal de stalhouder dus "maar" 164€ voor de accomodatie die gehuurd wordt en waar zij dus ook kosten aan heeft én nog onderhoud van moet plegen, de stroom, water etc.
Je kan het als een keuze zien van het hooi. Maar de andere keuze is een hogere dierenarts rekening, een dure grasmaaier etc - dus welke keuze is dat dan precies? De bodembedekking net zo, een niet fit paard 24/7 in de kudde is ook lang niet altijd mogelijk. Nu staat hij gelukkig wel alleen in de periode van slecht weer binnen.
En dan gaat binnenkort de belasting van 9 naar 21% op ruwvoer en bodembedekking.
Nee ik snap die €70 niet.
Mijn pechvogel van dit jaar kost me €1100 pm. Niet omdat ik luxe wil - maar omdat het nodig is om hem gezond te krijgen/houden. Met benzine kosten zou je hem op 1300/1400€ kunnen zetten.
Die €400 zijn basis kosten, minimaal €600 inclusief benzine.
Had me 6 jaar terug verteld dat dit mijn minimale kosten waren en ik was er waarschijnlijk niet aan begonnen

Hoe je het zelf voor minder dan 100-150€ per paard per maand kan doen, blijft voor mij een raadsel.
Ik vind het ook bijzonder dat zo veel mensen hun paarden het "goed doen" op voordroog/kuil. Ik vraag me dus af of die paarden intern echt geen verstoord maag/darmstelsel hebben wat niet duidelijk geuit wordt door het paard zelf - maar dat is een hele andere discussie

Ik haal in 1 keer een kar vlas. Ben dan in 1 keer misschien 300 euro kwijt. Daar kan ik heel lang mee vooruit. Dus die kosten komen maandelijks niet terug.
En betreft voordroog doen ze het prima op. Het komt vrij droog in pak.
Het heeft alleen maar voordelen, aangezien ik 1 heb met luchtwegen
Problemen.
Het is buiten op te slaan. En een grote baal van 500kg is in aanschaf veel goedkoper.