[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:58

Ik heb nu waslijn :D doordat er een beetje staal in zit gaat t niet kapot. Ideaal

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:13

Idd staalkabel (al zou ik wel iets dikker dan waslijn nemen :D )

En wat voor elastiek gebruik je, want ik heb elastiek van 8 diam en dat gaat echt járen mee :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:41

@maartje1990:
Waslijn is mooi, maar heb liever elastiek dan omdat dit het frame nog terug duwt tegen het hooi aan.

@dubbeldun:
We zijn begonnen met elastieken van de Action die hielden het wel even vol maar gaan toch langzaam stuk.
Waar heb jij je elastieken gehaald?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:44

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:49

Afbeelding
Als ik hier zo'n aanhanger net in mik, is dat dan geschikt als slowfeeder? Ik heb nog niet eens zozeer een slowfeed idee nodig maar meer iets om te voorkomen dat hooi verloren gaat omdat ze onder lopen in de paddock.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:19

Ik denk dat als het net niet strak zit en ze er van de zijkant van gaan eten dat ze het hooi met net en al door de grote tralies gaan trekken.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:44

Wat doen shetlander (of andere kleine pony) eigenaren?

Heb een kuubskist op het oog, maar is 80cm hoog. Wij hebben een mini in de kudde van 90 cm. Hij zal dat waarschijlijk niet bij het hooi kunnen..

Poten eraf zagen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:56

Van die shet... kan die er nog minder bij :D... inkoppertje :D

Is de kuubkist van metaal of hout.
Al maakt het eigenlijk niet uit :) Je kunt bij beide één zijkant iets inkorten tot de shet er wel bij kan.
Maar dan moet je wel een shet hebben die voor zichzelf op komt, want anders zal hij nog niet kunnen eten als 'zijn' plekje bezet is door een groter paard.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:08

Het is zon blauwe plastic bak, heb je volgens mij ook in het grijs!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:15

Ik heb een shetlander en ik heb een houten palletkist met opzetranden. Ik heb er twee randen opstaan. Mijn shet van 90 centimeter kan daar goed bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:19

Die kunststof bakken zijn niet allemaal geschikt, want als je de bovenste rand er af haalt dan haal je ook de stevigheid op die wand weg.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:52

DubbelDun schreef:
Die kunststof bakken zijn niet allemaal geschikt, want als je de bovenste rand er af haalt dan haal je ook de stevigheid op die wand weg.

Hmm, dat lijkt me dan ook gevaarlijk!!

Heb al vaker fruitkisten als tip gekregen (hout) maar ik wil perse plastic. Ik moet mijn hooi nat maken ivm stofallergie helaas, lijkt me dat hout echt gaat rotten en schimmelen.

Nu moet ik twee keer per dag het net vullen, maar het is zo tijd rovend.. Wil eigenlijk terug naar 1 x per dag gaan. Dacht zo’n bak is handig daar kan veel in!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:11

Ik zou met zo'n fruitkist ook bang zijn dat ze er planken aftrekken. Ze staan hier nl ook 'voor het oprapen' maar geef tot nu toch maar buiten het hooi in oude trekker banden. Maar ja, dan knoeien ze of gooien ze de helft eruit en lopen ze het in de bodem. Krat wat ik eerder vanmiddag plaatste is 30 euro en daar zouden ze minder goed in kunnen neuzen, lijkt me. Ik heb trouwens gewoon paarden dus geen probleem met hoogte. Sinds een paar dagen krijgen ze op stal hun hooi gewoon in de voergang met hun staldeur op een kier. Ideaal! (Heb een jaap in m'n hand dus kan even geen hooinetten vullen en sta als enige pensionklant op een dyi stal - huur twee boxen in een jongvee opfokschuur)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:24

Hout is inderdaad niet handig als je hooi nat maakt. Ik stoom het hooi en dat is nauwelijks nat.
Er zijn ook plastic bakken met een verlaagde kant. Misschien is dat iets?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:50

Nandos schreef:

Heb een kuubskist op het oog, maar is 80cm hoog. Wij hebben een mini in de kudde van 90 cm. Hij zal dat waarschijlijk niet bij het hooi kunnen..

Poten eraf zagen?

IK denk dat de shet t niet zo leuk vindt als je zn poten eraf zaagt, maar je kan t proberen. Al lijkt t me weinig effectief :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:51

Nandos schreef:

Poten eraf zagen?

Die pony's zijn handiger dan je zou denken. Hier buren die uit zulke bakken voeren (zonder rek/net trouwens), pony wist door hoofd op/over de rand te krijgen zichzelf op de drukken, grote pluk er uit te slingeren en zo er uit te eten (helaas nooit geflimt oplossing was briljant). Ook wordt er met zo'n methode genoeg gemorst om shet als bezem in te zetten. Al is het dan wel verstandig om zo'n bak op verharding te plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:03

Dit soort bakken bestaan ook

Afbeelding

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:22

Thnx voor het meedenken allemaal. Denk idd dat ik de poten van de shet laat zitten ;)

Misschien koop ik wel een nieuw net waar gewoon 20 kilo in past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:37

Een optie is misschien ook nog om een stuk uit de zijwand te zagen en dan de buitenkant van wat er nog staat te versteviging met een plaat watervast verlijmd multiplex (betonplex).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:40

Ik heb voor mijn mini’s een xxl slowfeeder (net) tegen een muurtje aan gedraaid, wellicht is zoiets iets?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:05

Schijnbaar heeft die kerel van mij <3 toch stiekem 2 hooibakken besteld... dus toch maar de boel verzamelen voor het maken van de frames... Mis ik nog iets of iemand nog idee of tips? Ben heel onzeker en heb nooit een voorbeeld van dichtbij gezien, maar wil het wel in 1 keer goed doen. En jullie hebben tenminste ervaring :D . De hooibakken zijn 1.00 x 1.20.

Benodigdheden per frame / per hooibak:

* Steigerbuizen 5 meter totaal, maar in kortere / losse lengtes uiteraard (welke diameter moet ik hebben en waar te bestellen? Hier in BE zijn de bouwmarkten drama dus daar vast niet te krijgen. Ik weet dat bokker Otti Ø 4,80 cm heeft maar is dat misschien te breed? Krijg dat natuurlijk niet door de 3 x 3 maas gerijgd/geregen? :+

* Steigerbochten 4 stuks

* Net met maas ongeknoopt 3 x 3 (Huck of Equiculinair) (deze toch? https://www.huck.nl/sportnetten/netten- ... mm_212-030). Ook ongeveer 1.00 x 1.20, ietsje groter? Klopt dat dat de netten van Huck rondom afgewerkt worden? Is dat bij Equiculinair ook zo? Wat is het verschil van de kwaliteit?

* 4 Oogbouten - ringbouten (?) voor onderin de bak waar het elastiek aan bevestigd kan worden.

* Elastiek ongeveer 4 à 5 meter totaal? (hooibak is ong 80 cm hoog) (https://www.prolech.nl/webshop/touw--el ... -elastiek/) op 4 punten vastzetten?

* 4 Karabijnhaken om het elastiek vast te zetten aan het frame (of evt. 8 zodat deze aan de onderkant ook vast te zetten zijn aan de oog-ring-bouten)

* Anders nog iets?

Foto's van binnenkant/bevestiging/etc zijn altijd welkom, daar maak je mij heel blij mee. Mag evt ook via mail of Whatsapp of PB.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:39

Ik zal nog eens wat foto’s plaatsen van mijn eigen bak voor je

Ik gebruikte eerst touw maar dat knapte heel snel. Nu waslijn omdat daar beetje staaldraad in zit, helaas gisteren toch 1 stuk gegaan.

Equiculinair is ook netjes afgewerkt. Ik raad je wel extra sterk aan, investering waard!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:41

Ah toppie! Maar het zijn dus 8 oogbouten per palletbox die je nodig hebt? Dus mijn boodschappenlijst klopt niet helemaal? En misschien ook 8 karabijnhaken of zou 'knopen' aan in de onderkant genoeg zijn? Wat is jouw diameter buis?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 00:13

Coentjuh schreef:
Ah toppie! Maar het zijn dus 8 oogbouten per palletbox die je nodig hebt? Dus mijn boodschappenlijst klopt niet helemaal? En misschien ook 8 karabijnhaken of zou 'knopen' aan in de onderkant genoeg zijn? Wat is jouw diameter buis?

Ik heb er indd 8. 4 in de bodem, 4 bovenin. Beneden heb ik geen haken. Daar hoeft t immers niet los.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:16

O:) foto's/informatie van meerdere bokkers nog steeds welkom! + welke diameter steigerbuis moet ik hebben???