Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedyspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:07

Spaikey schreef:
Speedyspirit schreef:
Hallo, weet iemand waarom je nu geen kleine pakjes hooi bij Venhorst kunt bestellen op hun website?

Ze hebben een mail gestuurd dat ze hun productie proces gaan optimaliseren.
Tot vorige week zondag kon je bestellen voor levering maart en april

Ohnee en nu? Weet er iemand een adres waar ik kleine baaltjes kan bestellen, ik ga dat niet redden zo lang zonder hooi te zitten

FriesWytske

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:28

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:26

Haytoyou.nl?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:22

En heb je Marktplaats gecheckt? Zo kwam ik vroeger aan mijn hooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:07

Ik denk dat dat bijna het meest voorkomende probleem is bij paardeneigenaren aan huis, hooi en dan vooral goed hooi.

Pensionner is gisteren gekomen, jonge merrie met al artose. Ik heb blijkbaar iets met grote vossen want dit is al de zoveelste. Wat een joekel! Maakt nog wat drama om de varkentjes, knort en snuift net zo hard mee. De vorige die gaf er niks om en die sliep er zelfs samen mee op stal. Ze zal er vast aan wennen maar vannacht heeft ze een andere stal gekregen, ik kreeg haar niet in haar eigen stal ( direct naast de varkentjes die natuurlijk kwamen kijken wat ik allemaal aan het doen was.

Bij de vorige is in de laatste week alsnog bloed getest omdat ze zo mager en stijf bleef ondanks al dat extra voer en ondanks de leeftijd op papier ( waar ik aan twijfel) had ze verhoogde PPID waarden. Verklaart wel een hoop. Totaal ander beeld dan mijn eigen oude merrie maar ook deze sypmtomen kunnen ( stijfheid, spierafbraak en extreem slechte bespiering en spekjes op de bovenlijn) Mijn merrie was vooral hoefbevangen en kwam slecht door de vacht heen. benieuws hoe ze over enkele maanden met medicatie ondersteuning eruit ziet

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:08

Ik denk dat dat bijna het meest voorkomende probleem is bij paardeneigenaren aan huis, hooi en dan vooral goed hooi.
Erna denk ik wel zadels en dekens en hun pasvormen.

de nieuwe pensionner is gisteren gekomen, een jonge merrie met al halsartose. Ik heb blijkbaar iets met grote vossen want dit is al de zoveelste. Wat een joekel! Ze maakt nog wat drama om de varkentjes, knort en snuift net zo hard mee.
De vorige opknapper die er stond die gaf er niks om en die sliep er zelfs samen mee op stal. Ze zal er vast aan wennen maar vannacht heeft ze een andere stal gekregen, ik kreeg haar niet in haar eigen stal ( direct naast de varkentjes die natuurlijk kwamen kijken wat ik allemaal aan het doen was.

Bij de vorige is in de laatste week alsnog bloed getest omdat ze zo mager en stijf bleef ondanks al dat extra voer en ondanks de leeftijd op papier ( waar ik aan twijfel) had ze verhoogde PPID waarden. Verklaart wel een hoop. Totaal ander beeld dan mijn eigen oude merrie maar ook deze sypmtomen kunnen ( stijfheid, spierafbraak en extreem slechte bespiering en spekjes op de bovenlijn) Mijn merrie was vooral hoefbevangen en kwam slecht door de vacht heen. benieuwd hoe ze over enkele maanden met medicatie ondersteuning eruit ziet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Misschien lopen we nu zomaar tegen een passende match aan bij stichting Paarden in Nood.
Maar ik ben me vooralsnog goed aan het inlezen in wat daar de voorwaarden en dergelijke zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Agh ja, hooi, altijd irritant en zoeken.
Ik ben ook via MP bij mn vaste hooiboertje gekomen.
Toevallig vanmorgen nieuwe lichting binnen gekregen.

Mijn PPID merrie laat nog geen haar los. Ze ziet er niet uit op t moment, lange haren en ze lijkt wel constant statisch, ze pieken alle kanten op :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Owjee, die zal het dan ook wel behoorlijk warm hebben als het ineens piekt naar 15+ graden?
Onze paarden zijn wisselend aan het verharen, de schimmel van mijn vriend laat massaal los, mijn eigen meisje een beetje en mijn Obeesje / teddybeer maar mondjesmaat...

Hooi is lastig als dat ineens weg valt inderdaad.
Wij hebben gelukkig ook inmiddels een jaar een vaste boer verderop die kleine pakjes ook nog eens komt bezorgen voor een zeer schappelijke prijs. Daar hebben we van de winter omdat het wel echt heel arm hooi is, af en toe een midi baal van iets smakelijker / voedzamer hooi doorheen gemengd in de weken dat er vorst en sneeuw en sip weer was...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Hier ook via MP vaak goed resultaat. Toen mijn vaste hooiboer er doorheen was heeft hij me naar een collega boer verwezen. Dichterbij voor mij, maar wel iets minder mooi hooi. Maar beter dan geen hooi en de paarden eten het alsnog goed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Van hooi naar gras is een mooi bruggetje. :D

Ik heb de paarden zomers zo'n 3u per dag op t gras. In okt/nov wordt t te nat dus dan alleen op t pp.

Meestal zet ik ze na de eerste keer maaien op de wei, eind juni. Omdat de hoge voedingswaarde dan gezakt is. Ik heb 2 koudbloeden die graag mollig worden.

Nou zou ik ze eigenlijk best vroeger op de wei hebben maar dat vind ik spannend ivm dikke paarden/bevangenheid etc. Ze zouden nu nl best al wel op de hogere stukjes gras kunnen (qua matheid). Ik heb ieder jaar te veel gras, ze krijgen t niet op.

Hoe doen jullie dit?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Mijn Obeesje is erg hoefbevangengevoelig. Dus als de fructaanindex echt heel hoog is gaan ze het gras niet op. Anders wel zodra ook de bodem het toelaat wat nattigheid betreft. Maar dan krijg mijn Obeesje heel eenvoudig haar graasmasker ook op.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

ik heb geen koudbloeden en dat maakt groot verschil. Mijne gaan vanaf half maart zo het land op, 's avonds op hooi, vanaf dat het echt mooi weer is , gaan ze 24/7 op de weide. Ik doe dat een beetje op het oog, afgelopen jaar bleef het gras maar groeien, en dan zet ik ze weleens even een paar uur op de paddock, anders worden ze op een gegeven moment ook wel erg breed.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Aan mij heb je niks, mijn wei is in januari omgeploegd naar grond omdat ik niks kan met gras :Y)

Morgen komt de paarden weegschaal weer.
Kijken of er echt iets af is of dat het toch wishfull thinking is..