Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:33

Libera zit in het westen van de VS, dus daar is het nog zondagochtend ;)

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:44

Dat wist ik niet / overheen gekeken. Dan kan ze in ieder geval nog lekker veel klussen vandaag. O:)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:53

Kategida schreef:
Libera schreef:
Onder de naaldbomen groeit inderdaad minder gras, maar dat komt ook omdat daar minder licht is denk ik? Voor de rest kalken wij heel veel, vorig jaar was ons eerste jaar hier en hadden we best veel gras, dus kan alleen maar beter worden hoop ik!
En het is eigenlijk altijd mooi droog omdat we op een heuvel zitten, een voordeel in de winter, nadeel in de zomer... gelukkig geen waterleiding hier maar een grondwater pomp, dus ik kan zoveel sproeien als ik wil :D

Dan had mijn grootvader een keertje niet gelijk, haha. :o Oja, grondwater pomp hebben wij ook, dat maakt alles een stuk goedkoper. Zeker als je in de zomer veel meer moet sproeien.
Het klinkt alvast als een leuke locatie. :D Maar eh, het is zondagavond, is je projectje afgeraakt? <<)

Ze zijn bijna klaar, ik zit binnen met een dikke keel ontsteking :( was eigenwijs en wilde niet naar de dokter, maar was gisteravond zo beroerd dat mn man me naar de eerste hulp heeft gebracht. Daar medicijnen gekregen en een antibiotica kuur van 10 dagen, gaat nu wel iets beter gelukkig. Volgende keer toch maar eerder naar de dokter :Y)

Kan wel dat je grootvader gelijk heeft hoor, maar ik denk dat het niet alleen aan de naaldbomen ligt maar ook aan de grondsoort! Op losse zandgrond groeit gras ook minder, en in NL is dat vaak waar de naaldbomen groeien. Onze grond hier houd veel minder zand, het is meer een mix met veen/klei, beetje moeilijk uit te leggen want ook weer niet zoals de NL klei... je zakt er niet in weg maar het plakt wel. Misschien omdat we op een gletsjer zitten met rotsgrond eronder? Ik weet het niet...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:12

Grondwaterpomp wil ik ook nog. Scheelt een hoop.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:16

Grondwaterpomp is echt ideaal.
Hij heeft bij ons echt overuren gedraaid afgelopen zomer.
De put zat er al toen wij het huis kochten dus we hoefden alleen een pomp te kopen.
Ben echt blij met dat ding.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 03:00

Liep net naar buiten om de paarden even snel te voeren, schuur ziet er opeens heel anders uit weer!!

Heb snel wat fotos voir jullie gemaakt, bagger kwaliteit met de foon in het donker en regen, maar even voor het idee:

Van binnen, zoals je ziet zit het oude dak er nog gedeeltelijk onder
Afbeelding

Afbeelding
En van buiten, heel ander beeld zo!

Afbeelding

Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 04:30

Libera schreef:
Liep net naar buiten om de paarden even snel te voeren, schuur ziet er opeens heel anders uit weer!!

Heb snel wat fotos voir jullie gemaakt, bagger kwaliteit met de foon in het donker en regen, maar even voor het idee:

Van binnen, zoals je ziet zit het oude dak er nog gedeeltelijk onder
[ [url=m/0MYctB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SwS1Q4.jpg]Afbeelding[/url] ]
En van buiten, heel ander beeld zo!

[ [url=m/OdiaSF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2GsteY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit Libera, maar wat een klus!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 08:01

Er moet nog wel dakbedekking op, en de achterste muur moet nog dichtgemaakt worden, maar verder is het klaar!! Niet slecht voor 3 dagen werk met 3 man :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:11

Ik nen jaloers Libera :j

Weet nu ook waarom de boer zo graag wilde dat ik over ging op voordroog, het hooi is op 8)7
Nu dus even bedenken wat ik er verder mee wil en kan, opslagruimte heb ik nog niet dus ern grote lading ergens halen lukt niet.

Paard op pension zetten klinkt steeds aantrekkelijker, het blijft gedoe -O-

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:36

Mooi Libera! En beterschap!

Wij hebben ook een grondwaterpomp, heel fijn is dat!
Die ecorasters zien er fijn uit. Eigenlijk moeten wij ook zoiets hebben, onze mesthoop ligt halverwege de weide en kan nu dus niet geleegd worden zonder dat ze het gras kapot rijden.

Oh wat balen Azmay. Geen fourage handelaar in de buurt?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:47

Wat vervelend van het hooi zeg.
Als je er eentje hebt, is pension wel lekker. Bij 2 of meer tikken de maandlasten zo aan.

Wauw ja dat is een flink dak!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:49

Moet dit jaar eens gaan kijken voor kostenplaatjes rondom een grondwaterpomp.
Heb eentje gevraagd, was 2000 euro. Wel all inn. Maar goed. Niet goedkoop dus.
Heel vroer ooit 500 gulden betaald. Helaas leeft deze meneer niet meer

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:54

Dunya is nu lid van de club hier in het dorp. Gisteravond samen naar de binnenbak. Gezellig!

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:09

Heb hier wel een fouragehandelaar of wat in de buurt maar vrees dat ik in de knoop kom met de andere dingen die ik met deze boer geregeld heb. Ik mag de mest brengen en een weitje gebruiken omdat ik het hooi bij hem koop namelijk :o
Zit er even doorheen, komt vast wel weer goed :9k

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:11

Dat knapt goed op Libera! Grote klus maar wel eentje waar je hopelijk jaren van kunt genieten :)

Gezellig samen naar de club Anke.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:23

Gaaf die schuur!

Even een klein vraagje. In september zijn Blik en Nick voor het laatst ontworm, zal ik het nu weer doen of is het nog te vroeg?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:26

Azmy wat vervelend. Komt vast goed.

Anke, wat super leuk om samen te rijden!! Leuke foto. Wel koud zo te zien haha.

Weet je wat wel grappig is?
Jullie kennn vast wel Jesse Drent. Mijn schoonouders wonen int zelfde dorp. En ik heb bij Jesse in de les gezeten.
De penny meisjes doen een moord om hem te zien, en wij zitten gisteren lekker bij schoonouders op de koffie komt Jesse met peerd voorbij stappen haha. Ff naar binnen zwaaien, is wel grappig vind ik :’)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:29

Chasey, ik doe herst en voorjaar. Voor mij zou het nu nog te vroeg zijn. Eerder april net voor het weideseizoen weer begint.

Ja die fascinatie met Jesse is best bijzonder. Ik hoor vaker "die ken je vast wel" maar de enige reden dat ik hem "ken" is omdat ik hem na de zoveelste opmerking maar eens gegoogeld heb :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:36

Wij zijn al te oud ;)

Ik hoor zoveel verhalen over dat wormtesten/mestonderzoek niet betrouwbaar is. Ik vind dat wormen gedoe zooo lastig! Want wat is nou goed?
Ik heb ze 24/7 buiten. Is er dan meer kans op wormen?
Ik vind Nick er een beetje plodderig eruit zien. Beetje zo’n bol buikje. (Heeft wel ontzettend gevreten afgelopen dagen).
Maar de vorm is anders. Ik weet dus niet zo goed wat ik er van moet vinden en wat ik moet doen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:42

Ik heb dat met Duke echt het hele jaar rond, dan denk ik 'hij is toch pas ontwormd waarom dan weer die dikke buik' terwijl hij dan gewoon wat dikjes is haha.
Ben ook alweer een tijdje aan het denken over ontwormen terwijl het ook hier eigenlijk te vroeg is

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:44

Ja misschien zie ik wel spoken hoor.
Moet zeggen dat Nick op een stap bos ritje na ook uit zijn neus staat te vreten. Dus een atletisch figuur heeft ie niet. Misschien is het dat wel.
Maar ben zo onzeker geworden sinds James ineens dood in de weide lag. Of ik het allemaal wel goed doe.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:47

Ja inderdaad! Ik was op die leeftijd fan van Anky en bij het afscheid van Bonfire. :D

Als je mest ruimt zou volgens mij het gevaar toch niet groter moeten zijn? Een keer extra ontwormen is natuurlijk nooit weg als je het niet vertrouwt :)
Wat James betreft is dat misschien ook een kwestie van wennen en het vertrouwen terug krijgen. Paarden zijn enorm sterk maar 20 gr. van de verkeerde plant en ze zijn dood of een hartstilstand of... En dan zijn er genoeg mensen die paarden beschimmeld hooi en witbrood voeren en die dieren worden 30. Je kunt niet meer dan je best doen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:50

Ja normaal wel, maar ik kom de weide niet in met een kruiwagen nu. Het is een drama!!!
Wat een gore drek bende. En heb een prive zwemvijver intussen.
Jut en jul staan nu in de paddock. Die mest ik 2 x per dag uit. En dankzij de vorst is ie nu droog!!!

Edit. Ja soms weet je niet waarvan het komt. Maar als he zoiets hebt meegemaakt, blijft het toch rondspoken in je hoofd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:06

Ik ontworm elke keer dat ze bekapt worden..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:09

Ja I know. Ik ging gister stuk op de track ben halverwege gestopt. Fijn dat de paddock droog is!
Ik geloof best dat het blijft spoken. Dan zou ik jezelf geruststellen en er een wormenspuit in mikken. Daarna goed de mest in de gaten houden of je wat spot.

Libera, whut? Hoe vaak worden ze bekapt? Ik ontworm mijn paarden echt niet iedere 8 weken. Dat is echt slecht voor de darmflora. Zelfs dierenartsen stappen daar van af. Die van mij houdt het op 2x per jaar.